• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Meddela gärna hur mycket han vill ha om du väljer att inte gå vidare. =)
Är det inte bättre att ni tar detta via PM? Bjuder på en bild på min 16570 Swiss only :)
CB314F53-48E3-486B-AA59-63BC80434D2B.jpeg
 

Jey

Cartier
Alltid haft någon form utav "hatkärlek" till 16570, inte riktigt kunnat placera den här klockan om det är något jag vill ha eller inte.
Dock lite för att övertyga mig själv att det är en väldigt fin klocka ala 40mm sportstål för ett bra pris, så slog jag till på en som ska hämtas imorgon.
Valet föll på en 16570 polar, så enkel fråga varför just namnet polar? är det något mer än just att den är vit som ger den det här namnet :bookworm::bag:
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Alltid haft någon form utav "hatkärlek" till 16570, inte riktigt kunnat placera den här klockan om det är något jag vill ha eller inte.
Dock lite för att övertyga mig själv att det är en väldigt fin klocka ala 40mm sportstål för ett bra pris, så slog jag till på en som ska hämtas imorgon.
Valet föll på en 16570 polar, så enkel fråga varför just namnet polar? är det något mer än just att den är vit som ger den det här namnet :bookworm::bag:
Grattis till klockan! Polar för att den är vit. Smurf för att den är blå. Kermit och Hulk för att de är gröna etc etc. Rolex smeknamnen är väldigt kreativa ;)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Alltid haft någon form utav "hatkärlek" till 16570, inte riktigt kunnat placera den här klockan om det är något jag vill ha eller inte.
Dock lite för att övertyga mig själv att det är en väldigt fin klocka ala 40mm sportstål för ett bra pris, så slog jag till på en som ska hämtas imorgon.
Valet föll på en 16570 polar, så enkel fråga varför just namnet polar? är det något mer än just att den är vit som ger den det här namnet :bookworm::bag:

Grattis till klockan! Polar för att den är vit. Smurf för att den är blå. Kermit och Hulk för att de är gröna etc etc. Rolex smeknamnen är väldigt kreativa ;)
Det enda smeknamnet jag inte förstår är Batman, sen när blev Batman svart/blå istället för svart/gul? o_O
 

Jey

Cartier
Alltid haft någon form utav "hatkärlek" till 16570, inte riktigt kunnat placera den här klockan om det är något jag vill ha eller inte.
Dock lite för att övertyga mig själv att det är en väldigt fin klocka ala 40mm sportstål för ett bra pris, så slog jag till på en som ska hämtas imorgon.
Valet föll på en 16570 polar, så enkel fråga varför just namnet polar? är det något mer än just att den är vit som ger den det här namnet :bookworm::bag:


Citerar mig själv då jag nu efter 24 timmar bärt min första 16570.
Kan inget annat än att säga att jag är väldigt nöjd men klockan, den sitter verkligen perfekt och har svårt att släppa blicken från den gos vita tavlan.
90CB2426-46D9-4857-8E85-C0A4892D7B1E.jpeg
 
Hej på er! Jag tänker att mitt nästa köp blir en svart 16570 och tar tacksamt emot tips på vad som faktiskt är viktigt!
Har säkert avhandlats någonstans men men..
Anser ni SEL vara stor skillnad mot icke? Är det uppdaterade urverket betydligt bättre, stabilare?
Något speciellt man ska undvika? Osv osv med saker som ni tänkt på :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej på er! Jag tänker att mitt nästa köp blir en svart 16570 och tar tacksamt emot tips på vad som faktiskt är viktigt!
Har säkert avhandlats någonstans men men..
Anser ni SEL vara stor skillnad mot icke? Är det uppdaterade urverket betydligt bättre, stabilare?
Något speciellt man ska undvika? Osv osv med saker som ni tänkt på :)
Jag hade gått för SEL, upplever stor skillnad mot icke-sel och jag själv klarar inte av det.
Nya urverket hade jag inte brytt mig om, det ”gamla” verket är mycket bra det med och du märker ingen skillnad.
Går du får SEL får du inte tritium dock, men går att få lugholes på de första serierna med SEL.

Mycket trevlig klocka överlag och oerhört underskattad och prisvärd enligt mig, jag har ägt 2st svarta 16570 :)
Du får ett fint exemplar för strax över 40k, närmare 50k om du vill ha box och papper.
Lycka till med letandet!
745B5584-58DA-4EC3-B474-B5709172D5B5.jpeg
 
Jag hade gått för SEL, upplever stor skillnad mot icke-sel och jag själv klarar inte av det.
Nya urverket hade jag inte brytt mig om, det ”gamla” verket är mycket bra det med och du märker ingen skillnad.
Går du får SEL får du inte tritium dock, men går att få lugholes på de första serierna med SEL.

Mycket trevlig klocka överlag och oerhört underskattad och prisvärd enligt mig, jag har ägt 2st svarta 16570 :)
Du får ett fint exemplar för strax över 40k, närmare 50k om du vill ha box och papper.
Lycka till med letandet!
745B5584-58DA-4EC3-B474-B5709172D5B5.jpeg
Wihoo tack för svar, klocksnack är ju fantastiskt!
Fint ex du har där Hejsam..:angel: Förstår att detta är basic klockkunskap men någonstans ska man väl börja --- Vad blir egentligen skillnaden på SEL vs inte? Bortsett från utseendet. Misstänker att det blir mer flex om man går på gamla modellen?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Wihoo tack för svar, klocksnack är ju fantastiskt!
Fint ex du har där Hejsam..:angel: Förstår att detta är basic klockkunskap men någonstans ska man väl börja --- Vad blir egentligen skillnaden på SEL vs inte? Bortsett från utseendet. Misstänker att det blir mer flex om man går på gamla modellen?
Har tyvärr inte kvar 16570, men tack ändå :)
Icke-sel upplevs mycket rassligare, ihåligare, lättare, mer B på något sätt.
SEL mer gedigen och välbyggd, blir också lite spel mellan ändlänkarna och boetten på icke-sel!
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Hej på er! Jag tänker att mitt nästa köp blir en svart 16570 och tar tacksamt emot tips på vad som faktiskt är viktigt!
Har säkert avhandlats någonstans men men..
Anser ni SEL vara stor skillnad mot icke? Är det uppdaterade urverket betydligt bättre, stabilare?
Något speciellt man ska undvika? Osv osv med saker som ni tänkt på :)
Klart du ska ha en 16570!
Bjuder på en inspirationsbild:)
F76F30ED-0117-4C69-8E6F-15B19F974D28.jpeg
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Hej alla Explorer-experter! Jag vet att det finns en specifik tråd för värdering av klockor men jag känner att jag tror att jag får ett bättre svar i denna tråd, så jag provar här först. Jag har chansen att kommer över en i princip oanvänd fullset Explorer 2 med polartavla från 2009. Men då både jag och potentiell säljare har relativt dålig koll på just denna modell så frågar jag vänligt om någon skulle kunna hjälpa till med värdet på denna klocka? :)
Tack på förhand!
/Dennis
Jag slog till och är nu lycklig ägare av en 16570
D285D280-BD04-4EDB-8283-24DD333CFD9A.jpeg
 
Topp