• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Den gör sig bäst på länk, men funkar förvånads värt bra på Perlon!

Självklart på ett klassiskt EULIT! Tror att detta är originalet när det kommer till Perlonband. Fick ärva tre efter morfar...

C8C0440E-F51E-466E-8FA7-756A4BC184D7.jpeg

2F063B6D-44F1-4137-841D-072B8BE2A810.jpeg
C4993231-1841-4F7E-ABB5-91419B7DD31B.jpeg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
är inte den här ganska billig?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
är inte den här ganska billig?
Utan cert? Känns väl som ett bra pris men inte billigt?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
är inte den här ganska billig?
Jag tycker nog att det var i billigaste laget även om det var utan cert.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag köpte ju en Polar 2009 för ett par veckor sedan och idag for jag för att göra affärer i Jönköping och passade på att lämna både Explorern och Tudor 79220r på service. Är det normalt med servicepriser på drygt 8500? Explorern kan jag nästan köpa, den har ändå en extra komplikation, men Tudorn var bara ca tusenlappen billigare och det kändes surare...
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag köpte ju en Polar 2009 för ett par veckor sedan och idag for jag för att göra affärer i Jönköping och passade på att lämna både Explorern och Tudor 79220r på service. Är det normalt med servicepriser på drygt 8500? Explorern kan jag nästan köpa, den har ändå en extra komplikation, men Tudorn var bara ca tusenlappen billigare och det kändes surare...
Jag har servat 16570 hos AD nyligen och de tar 6550kr för en grundservice. Ska du byta något utöver det som ingår blir det såklart mer.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har servat 16570 hos AD nyligen och de tar 6500kr för en grundservice om jag minns rätt. Ska du byta något utöver det som ingår blir det såklart mer.
Nu skulle allt ingå, delar osv, så det skulle inte bli några överraskningar. Nu höll den tiden väldigt bra och jag har inte märkt att något skulle vara knasigt, så det kanske var en onödig försäkring i detta fallet. Polering ville jag iofs inte ha, men det ändrade inte priset.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu skulle allt ingå, delar osv, så det skulle inte bli några överraskningar. Nu höll den tiden väldigt bra och jag har inte märkt att något skulle vara knasigt, så det kanske var en onödig försäkring i detta fallet. Polering ville jag iofs inte ha, men det ändrade inte priset.
Vissa delar ingår alltid så det måste vara något speciellt de ska byta ut. Jag hade bett om att få detta specificerat. Fick du inget kostnadsförslag med vad som ingår? Jag väljer alltid bort polering och då har de dragit av 500kr.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Vissa delar ingår alltid så det måste vara något speciellt de ska byta ut. Fick du inget kostnadsförslag? Jag väljer alltid bort polering och då har de dragit av 500kr.
Jo, det var ju kostnadsförslaget. 8750:- tror jag, för att vara exakt. Jag är inte den som krånglar, men visar det sig vara ocker tar jag mina affärer till någon annan nästa gång.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Vissa delar ingår alltid så det måste vara något speciellt de ska byta ut. Jag hade bett om att få detta specificerat. Fick du inget kostnadsförslag med vad som ingår? Jag väljer alltid bort polering och då har de dragit av 500kr.
Till saken hör väl att det inte var en urmakare som gav priset, utan en säljare. Han bläddrade fram det i någon pärm. Och jo, det är en AD!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Till saken hör väl att det inte var en urmakare som gav priset, utan en säljare. Han bläddrade fram det i någon pärm. Och jo, det är en AD!
Ok. Men kommer en urmakare titta på den och återkomma med ett slutgiltigt förslag? Annars ska de inte ta mer än 6550kr för en service av 16570 givet att inte några andra delar förutom de vanliga slitagedelarna ska bytas ut, och det är ju omöjligt för en säljare i butiken att säga. Jag trodde alltid att man lämnade in klockan i någon/några dagar för att en urmakare ska öppna och se vad som ska göras för att man sedan ska få en specifikation på vad som ska göras och vad detta kommer att kosta. Sedan kan man välja bort sånt som inte är nödvändigt om man vill, tex glas om man bara har en liten flisa som gått tex.

Eller har AD höjt kostnaden för service de senaste månaderna, någon som vet?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ok. Men kommer en urmakare titta på den och återkomma med ett slutgiltigt förslag? Annars ska de inte ta mer än 6550kr för en service av 16570 givet att inte några andra delar förutom de vanliga slitagedelarna ska bytas ut, och det är ju omöjligt för en säljare i butiken att säga. Jag trodde alltid att man lämnade in klockan i någon/några dagar för att en urmakare ska öppna och se vad som ska göras för att man sedan ska få en specifikation på vad som ska göras och vad detta kommer att kosta. Sedan kan man välja bort sånt som inte är nödvändigt om man vill, tex glas om man bara har en liten flisa som gått tex.

Eller har AD höjt kostnaden för service de senaste månaderna, någon som vet?
Jag får väl ringa dem imorgon och kolla, men det lät som ett fast pris.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag får väl ringa dem imorgon och kolla, men det lät som ett fast pris.

Tog bort bilden då det ändå inte var aktuella priser längre.

Detta var när jag servade min polar 2019 så priserna kan ju såklart ha ändrats.
Jag fick byta rotor då den gamla hade flagnat lite så detta var utöver grundservicen. Glaset valde jag att inte byta då det hade ett nagg som knappt gick att se.

Exempel på reservdelar som ingår: (Iaf när jag servade hos Rob 2019)

Plexiglas(de modeller som har det), kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel, klinkhjul,

bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,

fjäderhus och hake.
 
Senast ändrad:

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte ju en Polar 2009 för ett par veckor sedan och idag for jag för att göra affärer i Jönköping och passade på att lämna både Explorern och Tudor 79220r på service. Är det normalt med servicepriser på drygt 8500? Explorern kan jag nästan köpa, den har ändå en extra komplikation, men Tudorn var bara ca tusenlappen billigare och det kändes surare...
Jag servade min Sub och det landade på 10300kr med byte av glas, deras service priser bara stiger!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag servade min Sub och det landade på 10300kr med byte av glas, deras service priser bara stiger!
Men i ditt fall bytte del väl ut flera saker om jag minns rätt? Jag är ganska säker på att en grundservice fortfarande kostar 6550kr för 16570. De höjde från 5500kr 2018 om jag minns rätt.
 
Topp