• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Er första "dyra" klocka. Hur la ni upp sparandet?

Många som jobbar mot bonus verkar det som, merparten säljare eller inom typ investment??

Har själv en bonus 1 ggr/år på företaget men den ger alla ersättning och är ca 5-8.000 netto så inga direkta Rolex av den :)

Första klockan var många år sedan. En Breitling Chrono som jag köpte av en bekant på avbetalning.
Han fick några tusen i månaden tills den var betald.

Numera så är det utdelningar, räntor och avkastning på investeringar som bland annat går till klockor.
Har som regel att inte röra kapitalet till denna typ av konsumtion, bara eventuella vinster.
Det innebär att vissa år blir det inga klockor om investeringarna inte ger någon vinst.
Go Grexit..
Knappast snart, börsen och ekonomin känns helt sönderdopad av politiker och centralbanker. OMXS30 +2.44% nu idag, WTF liksom?

Centralbankerna "pissar ständigt" i byxorna nu för att hålla "värmen" uppe. Om några år, och definitivt kommande generationer, kommer få betala dyrt för denna feghet. Minusränta när arbetslösheten inte är direkt hög och huspriserna skenar (likviditetsfälla), smart!

NYTT: När det väl "smäller", då kommer det bero på KINA! Saktar in rätt bra där nu men staten har ju pengar att bränna där också iaf initialt.

Senast ändrad:
Har själv en bonus 1 ggr/år på företaget men den ger alla ersättning och är ca 5-8.000 netto så inga direkta Rolex av den :)

Har sedan 2013 också bonus per år. Då det är pengar jag aldrig räknar med så sammanfaller utbetalningen konstigt nog med klockinköp (easy come, easy go);):

2013 - Täckte nästan en begagnad IWC Mark XVI
2014 - Ett bra bidrag till en nära ny Rolex SD
2015 - Räckte till en begagnad Sinn 6060 + lite till för att fylla igen delar av hålet som SD'n gjorde ... :banghead:

Ser fram emot vad nästa års bonus ska föra med sig. :)

Tog en del av lönen och klippte mig en automatisk Certina dykare när jag fick mitt första jobb. Sen har jag flippat (ofta med mindre förluster) och slängt in pengar uppåt på de nya som kommer in. Alltså är min klockbox betydligt mer värd nu än från början, men jag har jobbat upp den snarare än att vänta och köpa något dyrare på en gång. Kul att prova på lite påvägen upp så att säga :) Vill inte heller ha allt bundet i en klocka, måste ju kunna variera lite.

Har sedan 2013 också bonus per år. Då det är pengar jag aldrig räknar med så sammanfaller utbetalningen konstigt nog med klockinköp (easy come, easy go);):

2013 - Täckte nästan en begagnad IWC Mark XVI
2014 - Ett bra bidrag till en nära ny Rolex SD
2015 - Räckte till en begagnad Sinn 6060 + lite till för att fylla igen delar av hålet som SD'n gjorde ... :banghead:

Ser fram emot vad nästa års bonus ska föra med sig. :)
Ganska bra bonus då med andra ord! Får man fråga vad du jobbar med/som?

Har just betalat min första dyra klocka idag. Kostade runt 26 tusen. Är 20 och har jobbat under förra sommaren och nu, har sparat ungefär 20-30% av min bruttolön varje månad. Utöver det har jag även lagt undan mina bonusar (provision) till klocka.

Knappast snart, börsen och ekonomin känns helt sönderdopad av politiker och centralbanker. OMXS30 +2.44% nu idag, WTF liksom?

Centralbankerna "pissar ständigt" i byxorna nu för att hålla "värmen" uppe. Om några år, och definitivt kommande generationer, kommer få betala dyrt för denna feghet. Minusränta när arbetslösheten inte är direkt hög och huspriserna skenar (likviditetsfälla), smart!

NYTT: När det väl "smäller", då kommer det bero på KINA! Saktar in rätt bra där nu men staten har ju pengar att bränna där också iaf initialt.

Rättning nu! Som @Denke påpekade så är du nu utanför diskussion i ditt resonemang. Öppna gärna en tråd på Lifestyle om du vill fortsätta med ditt undergångscenario.

Köpte en seiko för typ 5' på riktigt risig avbetalning när jag var 15 runt 1996 och har aldrig ångrat mig! Köper alla klockor delfinansierade på ett sätt eller annat fortfarande, de enda klockor jag betalat med sparade cash är frugans rollar, hade helst undvikit men det var presenter så inte en option.

image.jpg

Min första Rolex, en ny Datejust 2004 köpte jag efter att ha haft det som mål när jag var cancersjuk 2002(friskförklarad 2013..).
Sparade 30.000 kr vilket var mycket men kan ses mot att efter att ha varit sjuk i mindre än ett år var sparkontot 150.000.kr mindre trots att jag hade FULL lön hela tiden. Ok lite kom in igen iom utlägg för taxi etc men lärdom:

Spara alltid , alltid alltid !
Det är dyrt att vara sjuk, sparande ger dig också styrka och oberoende.
Du kan behöva gå ut från jobbet om det inte passar och kanske sitta hemma ett år eller så om det är vad som krävs istället för att malas ner.

När tillvaron kraschar ökar omkostnaderna och ni kan glömma att man kan göra så mycket åt det när det handlar om att orka en dag i taget.
Att tro att man kan "sälja av om det händer något" bemödar jag mig inte ens att kommentera.

Att själv äga sin egen klocka är så självklart tycker jag.

Senast ändrad:
Jag var 17-18 år, slet som en galärslav på Shell och Levis. Till slut så hade jag kulor på kontot som renderade till min första Rolex, en beggad stål-Datejust.
Inget konstigt mål eller sparande.

Jag pausade sparandet till en lägga och köpte en Sub istället. Jag ångrar mig inte en sekund(no pun intended).

Min saga är rent sagt bedrövlig.... Köpte en Datejust 16234 (ja den med vitguldsbezel) och levde därefter i 2 månader på nudlar. Klockan kostade 16:000-:, önskar att jag hade sparat den tills idag. Detta var 1994 !

Senast ändrad:
Vad är en "dyr" klocka?

Anledningen till att jag frågar är att en person som jag började prata klockor med , hade tänkt att lägga en "riktig summa pengar på en riktigt fin klocka" , som han uttryckte det...
Jag var bara nyfiken , och frågade vad han hade tänkt och lägga, för han bad om råd vad han skulle köpa...
Svaret: upp till 3000...
Det tyckte han var supermycket för en klocka...
Vi lever i olika klockvärldar...

Tagit tillfället i akt när det givits. Köpte min första "riktiga" klocka då jag bodde med en kompis och jobbade mycket. Min senaste köpte jag efter att några fonder gått från 7 till 27 och det var dags för exit. Nu lär jag ligga lågt ett bra tag framöver nästa köp kräver mer kapital har tänkt mig en IWC Ingenieur eller en Rolex Milgauss.

Tillbaka
Topp