• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag har ett ark med 16k rader och 7 kolumner som jag skulle vilja exportera till en sökbar webb.

Det är enbart datan i en av dessa 7 kolumner som behöver vara sökbar. Vid sökträff vill jag visa all data på den raden/kolumner som sökträffen har.

Helst av allt skulle jag vilja ha enbart ett sökfält och gömma undan hela excellen och bara visa relevant info för sökträffen.

Någon med förslag?

Spontant känner jag att kanske göra en Microsoft access DB och använda något plugin till Wordpress.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag har ett ark med 16k rader och 7 kolumner som jag skulle vilja exportera till en sökbar webb.

Det är enbart datan i en av dessa 7 kolumner som behöver vara sökbar. Vid sökträff vill jag visa all data på den raden/kolumner som sökträffen har.

Helst av allt skulle jag vilja ha enbart ett sökfält och gömma undan hela excellen och bara visa relevant info för sökträffen.

Någon med förslag?

Spontant känner jag att kanske göra en Microsoft access DB och använda något plugin till Wordpress.

Bara rådata? Tror sql och en enkel php-sida är enklaste lösningen då.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hallo!
Jag har en frågeställning som flera här säkert skulle klara av enkelt, men jag har inte hittat nån bra väg fram.
Det gäller vårt eget tidrapporteringssystem. Jag har ett litet konsultbolag och vi är i dagsläget tre personer som rapporterar tid på olika projekt i ett gemensamt Exceldokument som vi sen använder främst som faktureringsunderlag.
Enkelt sagt fungerar det såhär:
Vi har varsitt blad som vi rapporterar in våra egna timmar på, och så finns ett blad vi kallar Total där allt summeras så att vi vet hur många timmar det är nedlagt på projekten totalt (om man tex är två personer som jobbar med samma uppdrag).
Varje projekt har två kolumner - en där vi petar in timmar och en för kommentarer. I kommentarskolumnerna fyller vi i uppgifter om vad vi gjort under de timmar som rapporteras för respektive dag.
Urklippet nedan beskriver nog rätt bra hur det hänger ihop, och bilden visar alltså Total-bladet för november och vi ser projektnummer 19224-19237.

Jag har två problem primärt:
För det första blir dokumentet väldigt tungt. Just nu är det på 44Mb, och det beror såklart på att det är ett stort antal summeringar/celler så det kanske blir svårt att göra nåt åt?
För det andra blir dokumentet väldigt "långt" (vänster till höger-långt alltså). Det blir många klick/scrolls/dragande i rullister för att komma från första projektet i listan till sista. Finns det nåt smidigt sätt att dölja kolumner och lätt kunna klicka fram dem? Jag har försökt med det enkla kommandot "Dölj" men det funkar bara när bladet är upplåst och vi har det normalt låst så att man inte ska radera formler eller formateringar av misstag.
Vi har många aktiva objekt och nu ska arket i och för sig rensas på icke aktiva objekt inför årsskiftet för att vi ska kunna få lite bättre struktur. Nu strax innan rensning har vi ca 1650 kolumner, och dessutom rader för två år, så det blir ju en del data att analysera, även om formlerna i sig är mestadels enkla summeringar.
1650 kolumner och lite över 900 rader på 6 blad (varsitt för oss tre, och tre i reserv om vi får inhoppare (typ sommarjobbare eller liknande)) summeras alltsammans på Total-sidan.

Förstår ni vad jag har för funderingar, eller blir det för mycket att ta in? Är det för luddigt så förklarar jag gärna mer ingående om ni orkar fråga.
Om någon Excel-guru känner sig manad att titta lite närmare på dokumentet så skickar jag det såklart gärna för påseende! ;):rolleyes:

upload_2019-12-9_19-2-46.png


upload_2019-12-9_16-7-9.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hallo!
Jag har en frågeställning som flera här säkert skulle klara av enkelt, men jag har inte hittat nån bra väg fram.
Det gäller vårt eget tidrapporteringssystem. Jag har ett litet konsultbolag och vi är i dagsläget tre personer som rapporterar tid på olika projekt i ett gemensamt Exceldokument som vi sen använder främst som faktureringsunderlag.
Enkelt sagt fungerar det såhär:
Vi har varsitt blad som vi rapporterar in våra egna timmar på, och så finns ett blad vi kallar Total där allt summeras så att vi vet hur många timmar det är nedlagt på projekten totalt (om man tex är två personer som jobbar med samma uppdrag).
Varje projekt har två kolumner - en där vi petar in timmar och en för kommentarer. I kommentarskolumnerna fyller vi i uppgifter om vad vi gjort under de timmar som rapporteras för respektive dag.
Urklippet nedan beskriver nog rätt bra hur det hänger ihop, och bilden visar alltså Total-bladet för november och vi ser projektnummer 19224-19237.

Jag har två problem primärt:
För det första blir dokumentet väldigt tungt. Just nu är det på 44Mb, och det beror såklart på att det är ett stort antal summeringar/celler så det kanske blir svårt att göra nåt åt?
För det andra blir dokumentet väldigt "långt" (vänster till höger-långt alltså). Det blir många klick/scrolls/dragande i rullister för att komma från första projektet i listan till sista. Finns det nåt smidigt sätt att dölja kolumner och lätt kunna klicka fram dem? Jag har försökt med det enkla kommandot "Dölj" men det funkar bara när bladet är upplåst och vi har det normalt låst så att man inte ska radera formler eller formateringar av misstag.
Vi har många aktiva objekt och nu ska arket i och för sig rensas på icke aktiva objekt inför årsskiftet för att vi ska kunna få lite bättre struktur. Nu strax innan rensning har vi ca 1650 kolumner, och dessutom rader för två år, så det blir ju en del data att analysera, även om formlerna i sig är mestadels enkla summeringar.
1650 kolumner och lite över 900 rader på 6 blad (varsitt för oss tre, och tre i reserv om vi får inhoppare (typ sommarjobbare eller liknande)) summeras alltsammans på Total-sidan.

Förstår ni vad jag har för funderingar, eller blir det för mycket att ta in? Är det för luddigt så förklarar jag gärna mer ingående om ni orkar fråga.
Om någon Excel-guru känner sig manad att titta lite närmare på dokumentet så skickar jag det såklart gärna för påseende! ;):rolleyes:

upload_2019-12-9_19-2-46.png


upload_2019-12-9_16-7-9.png
<du kanske kan göra sådana här med hjälp av "Group"

upload_2019-12-9_19-26-4.png
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
@Öbo Har du tittat på Clockify? Gratis och uppfyller de krav du skriver här.
Använde det för något år sedan när jag konsulta och behövde både timrapportera samt kommentera vad jag/vi gjort.
https://clockify.me/
Tack!
Jag tar en kik på detta!!
En period var vi lite fler folk och då körde vi Visma Tid som kunde skapa faktureringsunderlag direkt mot Visma Administration och när vi väl fick ordning på det så var det rätt smidigt, men när vi blev lite färre igen så skippade vi detta och gick tillbaka till samma gamla Exceldokument som tidigare. Det som är bra med hembyggda system är ju att man har full kontroll på alla parametrar och det känns som om färdiga produkter ofta saknar något som man behöver.

Men som sagt - jag kollar in Clockify!
 

Josa

Omega
2-Faktor
Tack!
Jag tar en kik på detta!!
En period var vi lite fler folk och då körde vi Visma Tid som kunde skapa faktureringsunderlag direkt mot Visma Administration och när vi väl fick ordning på det så var det rätt smidigt, men när vi blev lite färre igen så skippade vi detta och gick tillbaka till samma gamla Exceldokument som tidigare. Det som är bra med hembyggda system är ju att man har full kontroll på alla parametrar och det känns som om färdiga produkter ofta saknar något som man behöver.

Men som sagt - jag kollar in Clockify!
Finns ju en trygghet i old habits, är väl det som är utmaningen i att byta system. Att faktiskt göra det fullt ut och lära sig det nya och använda det utan att längta till det gamla.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Finns ju en trygghet i old habits, är väl det som är utmaningen i att byta system. Att faktiskt göra det fullt ut och lära sig det nya och använda det utan att längta till det gamla.
Du har helt rätt. En annan svaghet hos mig - sånt där gammalt som tex att rita i Autocad 2d som en annan behärskar mer än hyggligt, och så förväntas man leverera handlingar i 3d istället. Brrrrrrrrrrrrr………….. Kanske det kommer en rejäl lågkonja så att man får tid att lära sig lite nytt och städa i sina system, men det är fasen inte enkelt alltså. Särskilt när man har fullt upp och lite till.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hej!

Jag vill göra ett pajdiagram där kategorierna summeras, så att t.ex. fastighet inte dyker upp flera gånger i mindre tal utan en stor del. Bifogar en bild. Detta är säkert jätteenkelt, men jag lyckas inte klura ut hur man gör.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • excel.png
    excel.png
    11 KB · Visningar: 30

Lutte

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag vill göra ett pajdiagram där kategorierna summeras, så att t.ex. fastighet inte dyker upp flera gånger i mindre tal utan en stor del. Bifogar en bild. Detta är säkert jätteenkelt, men jag lyckas inte klura ut hur man gör.

Tack på förhand
Summera först kategorierna i nya celler och gör diagrammet på det.
 

StockMarketCrash

Omega
2-Faktor
Har börjat logga vilken klocka jag använder dagligen, idén kom från en tråd som diskuterade vilken klocka som användes mest under året. Så slängde ihop en tabell som jag fyller på dagligen vilken klocka som används. Kommer bli intressant hur köp av nya klockor kommer påverka användningen av de äldre.
upload_2020-1-24_12-37-34.png
 

Hutti

Cartier
EB1BC21C-AF3A-4EA5-AF70-5661C468D148.jpeg
Jag arbetar för att bli muslös i excel, och det är ett problem som jag har där jag inte hittat någon lösning trotts mitt googlande, där jag fortsatt måste använda musen.

Det gäller vid färgmarkering av text inuti en cell. Dvs jag skriver klocksnack, sedan vill jag rödmarkera endast snack. Jag hittar inget alternativt än att trycka på röd färg med musen. Det går inte att använda makros eller alt, kortkommandon när man redigerar en cell.

Någon som har en lösning?
 

Gustafs

Omega
EB1BC21C-AF3A-4EA5-AF70-5661C468D148.jpeg
Jag arbetar för att bli muslös i excel, och det är ett problem som jag har där jag inte hittat någon lösning trotts mitt googlande, där jag fortsatt måste använda musen.

Det gäller vid färgmarkering av text inuti en cell. Dvs jag skriver klocksnack, sedan vill jag rödmarkera endast snack. Jag hittar inget alternativt än att trycka på röd färg med musen. Det går inte att använda makros eller alt, kortkommandon när man redigerar en cell.

Någon som har en lösning?
Utan mus: ställ dig i cellen, tryck F2, shift + vänsterpil tills du markerat ordet du vill byta färg på, tryck alt -> W -> F C sedan välj färg och tryck enter, enter igen för att gå ur cellen. Dessa är stegen på min dator iaf, kanske skiljer mellan olika versioner etc.

Så du borde kunna göra några steg manuellt och sedan göra makro om du vill ändra färg annars kanske du blir så snabb att du kör alt-tryckningarna per automatik.
 

Hutti

Cartier
Utan mus: ställ dig i cellen, tryck F2, shift + vänsterpil tills du markerat ordet du vill byta färg på, tryck alt -> W -> F C sedan välj färg och tryck enter, enter igen för att gå ur cellen. Dessa är stegen på min dator iaf, kanske skiljer mellan olika versioner etc.

Så du borde kunna göra några steg manuellt och sedan göra makro om du vill ändra färg annars kanske du blir så snabb att du kör alt-tryckningarna per automatik.

snyggt! Uppfattade det som att man inte kunde trycka på alt om man var i en cell, utan att den ändrade hela cellen då. Tack!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Medans man familjekollar mello får man ju många tankar...

Kom på att jag behöver ett excel-script för att underlätta vardagen.

Tar varje dag ut excel med 5 kolumner varav datum är en.

Skulle vilja lösa följande:

1. Ett script som tar bort alla rader förutom gårdagens datum.

2. Ett script som tar bort alla rader från dagens datum och 2 veckor framåt.

Någon excelninja som kan lotsa mig?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Medans man familjekollar mello får man ju många tankar...

Kom på att jag behöver ett excel-script för att underlätta vardagen.

Tar varje dag ut excel med 5 kolumner varav datum är en.

Skulle vilja lösa följande:

1. Ett script som tar bort alla rader förutom gårdagens datum.

2. Ett script som tar bort alla rader från dagens datum och 2 veckor framåt.

Någon excelninja som kan lotsa mig?
Det där låter som VBA-grejer.
Annars är det väl bara att köra Today och plus och minus
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det där låter som VBA-grejer.
Annars är det väl bara att köra Today och plus och minus
Tänkte mig nåt vba faktiskt. Googlat lite senaste timmen. Vill helst slippa göra något manual alls. Precis lärt mig hur jag kan fetcha filen med iMacros så vill upp med det på en vdi som kan köra excel scriptan auto och placera mina 2 filer på en dropbox så att jag varje dag kan starta med 2 klara filer :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tänkte mig nåt vba faktiskt. Googlat lite senaste timmen. Vill helst slippa göra något manual alls. Precis lärt mig hur jag kan fetcha filen med iMacros så vill upp med det på en vdi som kan köra excel scriptan auto och placera mina 2 filer på en dropbox så att jag varje dag kan starta med 2 klara filer :)
Jag förstår inte helt vad du har tänkt göra, men släng gärna upp någon film eller annat.
Det går säkert göra något ”verktyg” av det.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte helt vad du har tänkt göra, men släng gärna upp någon film eller annat.
Det går säkert göra något ”verktyg” av det.
Det jag gör varje dag är att gå in i ett webbaserat back office där jag laddar hem en excel-fil, öppnar den och sparar två versioner. En med rader från dagens datum och en andra där jag tagit bort alla rader som är 2 veckor från dagens datum.

Vill bädda lite åt mig själv så jag kan automatisera denna process och ta morgonkaffet med 2 klara filer serverade i Dropboxen :)
 
Hej, väcker liv i tråden då jag behöver hjälp med ett vba-script eller nån annan fiffig lösning.

Till problemet, jag har en rapport som består av ca 25 St arbetsböcker bestående av en flik med information i vardera , som jag manuellt flyttar över/sammanställer till en enda arbetsbok med 25 flikar istället.
Finns det något smart sätt att göra/automatisera detta så att jag slipper handjaga det genom ”flytta blad” varje gång.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej, väcker liv i tråden då jag behöver hjälp med ett vba-script eller nån annan fiffig lösning.

Till problemet, jag har en rapport som består av ca 25 St arbetsböcker bestående av en flik med information i vardera , som jag manuellt flyttar över/sammanställer till en enda arbetsbok med 25 flikar istället.
Finns det något smart sätt att göra/automatisera detta så att jag slipper handjaga det genom ”flytta blad” varje gång.
Känns som ett jobb för power query?
Du kan också få VBAkoder om du googlar "merging multiple Excel files into one"

Vet inte vad du vill göra med den färdiga excelen men om du ska analysera datan kan det vara värt att lära dig lite om power pivot.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag har typ 1000 rader som ser ut så här, se exempel nedan. Alla rader börjar med 8 siffror. Sen är det olika tecken samt olika många bakom i en cell.
Hur gör jag för att ta bort allt förutom de 8 första siffrorna?

12345678 - Tjena hej/petter DR 60x20 vit
12345677 - Hej Tjena/läget k 120x50 himmel
12345688 - Klocksnack/klocksnack.se 1x2 hej
osv osv osv
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om jag har typ 1000 rader som ser ut så här, se exempel nedan. Alla rader börjar med 8 siffror. Sen är det olika tecken samt olika många bakom i en cell.
Hur gör jag för att ta bort allt förutom de 8 första siffrorna?

12345678 - Tjena hej/petter DR 60x20 vit
12345677 - Hej Tjena/läget k 120x50 himmel
12345688 - Klocksnack/klocksnack.se 1x2 hej
osv osv osv

Antingen =LEFT(A1;(FIND("-”;A1;1)-1)) om du alltid har ett bindestreck (där A1 är din cell). Kan användas för att extrahera text innan valfritt tecken.

Eller ännu enklare om det alltid är 8 siffror:

=LEFT(A1;8)
 
Topp