• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Excel tips & tricks

Alltså jag blir fan tårögd. :woot: Jag uppskattar detta ngt oerhört. Tack
Hej!
Hoppas detta är vad du är ute efter.
IMG_20191029_130245.jpg

=INDEX($H$3:$J$22;MATCH($R$3;$G$3:$G$22;0);MATCH(T$4;$H$2:$J$2;0))
Denna formel plockar en cell i tabellen H3:J22 (alltså den för maskin 2). Den tar då den rad som matchar veckan du vill ha (cell R3), i kolumnen G3:G22, samt den kolumn som matchar det skift du vill ha (i detta fall cell T4), i raden H2:J2.
Du gör sedan motsvarande för varje maskins tabell. Tex för att maskin 1: =INDEX($C$3:$E$22;MATCH($R$3;$B$3:$B$22;0);MATCH(R$4;$C$2:$E$2;0))

Dollartecknen är för att låsa i rad och eller kolumnled, så du kan dra formeln åt höger och inte göra om varje gång. Du kopierar sedan lättast formeln men ändrar tabellen du kikar i beroende på vilken maskin du vill ha....

Om du vill han du sätta ihop tabellerna för varje maskin så du istället även söker upp rätt maskin. Då kan man sedn bara dra ner formeln och inte behöver kopiera den för de olika maskinerna.

Var det ngt sådant du ville ha?

Senast ändrad:
Hej!
IMG_20191029_130245.jpg

Denna formel plockar en cell i tabellen H3:J22 (alltså den för maskin 2). Den tar då den rad som matchar veckan du vill ha (cell R3), i kolumnen G3:G22, samt den kolumn som matchar det skift du vill ha (i detta fall cell T4), i raden H2:J2.
Du gör sedan motsvarande för varje maskins tabell. Tex för att maskin 1: =INDEX($C$3:$E$22;MATCH($R$3;$B$3:$B$22;0);MATCH(R$4;$C$2:$E$2;0))

Dollartecknen är för att låsa i rad och eller kolumnled, så du kan dra formeln åt höger och inte göra om varje gång. Du kopierar sedan lättast formeln men ändrar tabellen du kikar i beroende på vilken maskin du vill ha....

Om du vill han du sätta ihop tabellerna för varje maskin så du istället även söker upp rätt maskin. Då kan man sedn bara dra ner formeln och inte behöver kopiera den för de olika maskinerna.

Har inte sett på problemet, men det du skriver kan säkert vara korrekt. Index & Match är som vlookup på steroider och funkar ju dessutom på kors och tvärs.
även de få gånger jag bara behöver vlookup så brukar jag använda mig av Index & Match

Hej!
IMG_20191029_130245.jpg

Alltså herregud :) jag testar imorgon så fort jag får tillfälle. Tack så j-a mycket.

Det som v-lookup gör som är oflexibelt är den räknar antal kolumner från vänster för att hämta sina värden, så om du ändrar datan och flyttar kolumner osv måste du ändra formeln, med index & match behövs inte detta.

Precis. Index & match är okänslig för sådant och det spelar ingen roll om ”match” kolumnen är till höger eller vänster.
Vlookup är dock snabbare att göra, men jag använder den endast när jag ska göra något temporärt.

Precis. Index & match är okänslig för sådant och det spelar ingen roll om ”match” kolumnen är till höger eller vänster.
Vlookup är dock snabbare att göra, men jag använder den endast när jag ska göra något temporärt.
Att göra index match i fallet ovan tog typ 10 sekunder. Sällan man har mer brådis än så? :)
Från blankt ark till resultatet tror jag att jag lade ca 5 minuter. Mesta tiden gick åt att kopiera in namnen på någorlunda rätt ställe :D

Att göra index match i fallet ovan tog typ 10 sekunder. Sällan man har mer brådis än så? :)
Från blankt ark till resultatet tror jag att jag lade ca 5 minuter. Mesta tiden gick åt att kopiera in namnen på någorlunda rätt ställe :D

Ja, det tar ju ingen lång tid med index & match. Men en vlookup sparar man 50% av tiden, de få gånger man har lust att använda den.
Och vi vet alla hur mycket dumheter man kan ställa till med på de 5 sekunderna man har sparat.

Om någon på mitt jobb använder sig av vlookup vet jag att de inte har goda excelkunskaper, men frågan är varför ALLA typ lär sig vlookup före index & match? Även jag gjorde det. Enklare att förstå kanske?

Om någon på mitt jobb använder sig av vlookup vet jag att de inte har goda excelkunskaper, men frågan är varför ALLA typ lär sig vlookup före index & match? Även jag gjorde det. Enklare att förstå kanske?

Det vet jag faktiskt inte varför det är så. du sparar någon sekund på det, den är mer lättbegriplig och vem som helst kan använda den.
Dock så är den ju kraftigt begränsad och borde egentligen förbjudas.

Det vet jag faktiskt inte varför det är så. du sparar någon sekund på det, den är mer lättbegriplig och vem som helst kan använda den.
Dock så är den ju kraftigt begränsad och borde egentligen förbjudas.

Tycker ärligt talat det är hårt att säga att folk som använder Vlookup inte är bra på Excel. Som @ante_77 säger funkar den nog prima i många fall, och man kan ju vara duktig på olika, delar av Excel. Vissa kke är grymma på VBA, andra på Power Pivot och så vidare. Tror snarare att de som använder vlookup har kommit en ganska bra bit, även om de med mer erfarenhet säkert väljer index match istället. Jag arbetar och umgås i en del av samhället som jag tror överlag har mycket högre Excelkompetens än medel, men tycker ändå det bara är en väldigt liten klick som är riktigt duktiga. Har mao träffat och bevittnat kunskapen hos ganska många personer och jag kan bara minnas 2 (irl) som jag bedömer är bättre än jag, och då ser jag mig verkligen inte som ngn Excelninja... Tror folk överlag har väldigt begränsad kunskap i Excel....

Att folk lär sig vlookup först är helt logiskt. Det är ju Microsofts rekommenderade lösning på det problem de flästa ställs inför först, och därmed det svar de får upp. Index och match är ju två oberoende formler som löser andra problem, men tillsammans löser samma (och fler) problem än vlookup.

Tycker ärligt talat det är hårt att säga att folk som använder Vlookup inte är bra på Excel. Som @ante_77 säger funkar den nog prima i många fall, och man kan ju vara duktig på olika, delar av Excel. Vissa kke är grymma på VBA, andra på Power Pivot och så vidare. Tror snarare att de som använder vlookup har kommit en ganska bra bit, även om de med mer erfarenhet säkert väljer index match istället. Jag arbetar och umgås i en del av samhället som jag tror överlag har mycket högre Excelkompetens än medel, men tycker ändå det bara är en väldigt liten klick som är riktigt duktiga. Har mao träffat och bevittnat kunskapen hos ganska många personer och jag kan bara minnas 2 (irl) som jag bedömer är bättre än jag, och då ser jag mig verkligen inte som ngn Excelninja... Tror folk överlag har väldigt begränsad kunskap i Excel....

Att folk lär sig vlookup först är helt logiskt. Det är ju Microsofts rekommenderade lösning på det problem de flästa ställs inför först, och därmed det svar de får upp. Index och match är ju två oberoende formler som löser andra problem, men tillsammans löser samma (och fler) problem än vlookup.

När du säger det så kan vlookup faktiskt vara på sin plats ibland. Det gånger excelarken bygga ut till att bli ena riktigt tunga grejer, så tror jag att vlookup tar mycket mindre kraft.
Jag kommer ihåg ett projekt där vi hela tiden fick bygga ut excelarket. På kvällen importerade vi rådata och efter det F9 för manuell beräkning.
skärmen blev vit och med lite tur så var datorn färdig morgonen efter.
Det var iofs 2010 eller 2011, men vi körde med några HP burkar som var riktigt bra på den tiden.

Jag ska uppdatera prislistor med tusentals artiklar och en av våra leverantörer har dumt nog använt 0 som första siffran i deras artikelnummer. Prisfilerna behöver sparas som CSV och i sin tur exporteras, men Excel (när sparat som CSV) formaterar om dessa artikelnummer och tar bort nollorna. Vet någon här hur jag kan komma runt detta?

Trevlig kväll.

Jag ska uppdatera prislistor med tusentals artiklar och en av våra leverantörer har dumt nog använt 0 som första siffran i deras artikelnummer. Prisfilerna behöver sparas som CSV och i sin tur exporteras, men Excel (när sparat som CSV) formaterar om dessa artikelnummer och tar bort nollorna. Vet någon här hur jag kan komma runt detta?

Trevlig kväll.

Med ett program som BBEdit kan du lätt lösa det i csv-filen med Grep och regex. Eller lätt och lätt, det beror på hur filen ser ut. Är kolumnen med artikelnummer lägst till vänster är det fixat på mindre än en minut, annars lite krångligare.

Edit: Ändra dataformat i kolumnen i excel till text så borde nollorna vara kvar annars?

Med ett program som BBEdit kan du lätt lösa det i csv-filen med Grep och regex. Eller lätt och lätt, det beror på hur filen ser ut. Är kolumnen med artikelnummer lägst till vänster är det fixat på mindre än en minut, annars lite krångligare.

Edit: Ändra dataformat i kolumnen i excel till text så borde nollorna vara kvar annars?
Dataformatet är text, men det vill sig inte ändå. Jag ska titta närmare på det i helgen, tack för tipsen!

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp gällande någon formel i Excel.

Planen är att ha en flik med alla produkter och inköpspriser.
Sedan en annan flik med utrustning levererad till kund.

Vad jag vill åstadkomma är att kolumn A(produktnamn) i produktfliken avspeglas i fliken med utrustning levererad, låt oss kalla den leveransfliken. Detta för att ändringar i produktfliken automatiskt uppdateras i leveransfliken.

Sedan ett fält/cell med en formel som hämtar inköpspriser från kolumn B i produktfliken och multiplicerar med 1 på alla ifyllda fält som fått en etta under leveransfliken.

Viktigt är ju att formeln ändras om man t.ex. skulle addera fler produkter under produktfliken, så att den hämtar rätt information.

Dokumentets syfte är att se materialkostnaden för leveransen till kund :)

Är jag otydlig så förtydligar jag gärna.
Bilder kan också lösas om det behövs.
Uppskattar all hjälp!

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp gällande någon formel i Excel.

Planen är att ha en flik med alla produkter och inköpspriser.
Sedan en annan flik med utrustning levererad till kund.

Vad jag vill åstadkomma är att kolumn A(produktnamn) i produktfliken avspeglas i fliken med utrustning levererad, låt oss kalla den leveransfliken. Detta för att ändringar i produktfliken automatiskt uppdateras i leveransfliken.

Sedan ett fält/cell med en formel som hämtar inköpspriser från kolumn B i produktfliken och multiplicerar med 1 på alla ifyllda fält som fått en etta under leveransfliken.

Viktigt är ju att formeln ändras om man t.ex. skulle addera fler produkter under produktfliken, så att den hämtar rätt information.

Dokumentets syfte är att se materialkostnaden för leveransen till kund :)

Är jag otydlig så förtydligar jag gärna.
Bilder kan också lösas om det behövs.
Uppskattar all hjälp!

Jag är inte helt med vad du menar.
Vad är syftet med detta ark?
Skulle du kunna ha ett ”scroll filter” där du kan välja produkt istället för att se varenda produkt som finns i produktfliken.
Ska se om jag kan göra ett exempel när jag kommer på jobb

Jag är inte helt med vad du menar.
Vad är syftet med detta ark?
Skulle du kunna ha ett ”scroll filter” där du kan välja produkt istället för att se varenda produkt som finns i produktfliken.
Ska se om jag kan göra ett exempel när jag kommer på jobb

Nah, inget scroll filter. Då leveransen/installationen kan innehålla flera produkter.

Skall försöka redovisa ett exempel här:

Första fliken/boken:

Kolumn A. Kolumn B.

Kostnad: 400 kr

Produkt A. 1
Produkt B. 0
Produkt C. 1

Andra fliken/boken:

Kolumn A. Kolumn B

Produkt A. 100 kr
Produkt B. 200 kr
Produkt C. 300 kr

I andra fliken/boken vill jag sedan kunna fylla på/uppdatera med produkter och priser.

Tanken är att den anställde bara skall kunna sätta en ”1” framför alla produkter som kunden fick istället för att behöva skriva in inköpspriset på varje produkt.

Eller menar du att man kan ha flera scroll filters där man anger vad kunden fick?
Och att man sedan får samma uträkning?
Jag är klart öppen för andra förslag som tjänar samma syfte :)

Nah, inget scroll filter. Då leveransen/installationen kan innehålla flera produkter.

Skall försöka redovisa ett exempel här:

Första fliken/boken:

Kolumn A. Kolumn B.

Kostnad: 400 kr

Produkt A. 1
Produkt B. 0
Produkt C. 1

Andra fliken/boken:

Kolumn A. Kolumn B

Produkt A. 100 kr
Produkt B. 200 kr
Produkt C. 300 kr

I andra fliken/boken vill jag sedan kunna fylla på/uppdatera med produkter och priser.

Tanken är att den anställde bara skall kunna sätta en ”1” framför alla produkter som kunden fick istället för att behöva skriva in inköpspriset på varje produkt.

Eller menar du att man kan ha flera scroll filters där man anger vad kunden fick?
Och att man sedan får samma uträkning?
Jag är klart öppen för andra förslag som tjänar samma syfte :)

Svårt med problembeskrivningar i text, så jag kan ha missuppfattat ganska grovt.

Här har vi produkt och prisfliken som bild nummer 1.
På bild 2 så kan man välja vilken produkt oh sedan skriva in antal. En Vlookup (gudförbjude) summerar kostnaden beroende på produkt och antal.
29EEF0D7-7F55-45B7-8E23-720BA26EADEB.jpeg
83304659-037B-4F07-98B9-6FD8956D32BD.jpeg
2A180CBF-2269-4583-8D35-70B3C0C59FC8.jpeg
D5A65559-13F2-466D-99D5-4A59172F4A6E.jpeg

Svårt med problembeskrivningar i text, så jag kan ha missuppfattat ganska grovt.

Här har vi produkt och prisfliken som bild nummer 1.
På bild 2 så kan man välja vilken produkt oh sedan skriva in antal. En Vlookup (gudförbjude) summerar kostnaden beroende på produkt och antal.
29EEF0D7-7F55-45B7-8E23-720BA26EADEB.jpeg
83304659-037B-4F07-98B9-6FD8956D32BD.jpeg
2A180CBF-2269-4583-8D35-70B3C0C59FC8.jpeg
D5A65559-13F2-466D-99D5-4A59172F4A6E.jpeg

Hm, håller med om att beskrivningar i text inte är optimalt :)
Scroll filter fungerar inte då flera kunder kommer vara på samma flik och ha varsin kolumn.
Därav att jag bara vill sätta en ”1” på raden på varje produkt de fick.

Bildexempel:

5F3E30D8-7249-49EE-9311-6425CAA3C532.jpeg

9FFA608D-E863-407A-94FA-BD9489761DFC.jpeg

Hm, håller med om att beskrivningar i text inte är optimalt :)
Scroll filter fungerar inte då flera kunder kommer vara på samma flik och ha varsin kolumn.
Därav att jag bara vill sätta en ”1” på raden på varje produkt de fick.

Bildexempel:

5F3E30D8-7249-49EE-9311-6425CAA3C532.jpeg

9FFA608D-E863-407A-94FA-BD9489761DFC.jpeg

Ok, nu är vi lite närmare målet.
Jag ska se om jag får tid i löpet av dagen. Jag förmodar att du vill ha så lättbegripliga formler som möjligt så att det blir enkelt att modda dom om det behövs.

Det är alltså raden med ”Kostnad” som du vill få summerad med hjälp av en formel?

Annars så kan du ”fuljobba” genom att köra Vlookup i en kolumn på varje sida av varsin kundkolumn och summera där. Sedan en =sum(D8:D10000) i cell C3. det förutsätter att du infogar tomma kolumner på högersida av varje kund.

Ok, nu är vi lite närmare målet.
Jag ska se om jag får tid i löpet av dagen. Jag förmodar att du vill ha så lättbegripliga formler som möjligt så att det blir enkelt att modda dom om det behövs.

Det är alltså raden med ”Kostnad” som du vill få summerad med hjälp av en formel?

Annars så kan du ”fuljobba” genom att köra Vlookup i en kolumn på varje sida av varsin kundkolumn och summera där. Sedan en =sum(D8:D10000) i cell C3. det förutsätter att du infogar tomma kolumner på högersida av varje kund.

Uppskattar hjälpen!
Det stämmer att det är "Kostnads"-cellen som är koden.
Jag kör en "fulkod" idag, men den brister så fort vi pillar i produktlistan.

Ändrar jag manuellt på två ställen så riskerar väl koden att hämta felvärden? (vilket vore katastrof haha).
Produkterna ligger i kategorier så jag kommer behöva infoga nya rader mitt i listan då och då.

Vi pratar över 200 produkter nämligen :)
Jag kan frågar efter något som inte finns?

1.jpg

2.jpg

Uppskattar hjälpen!
Det stämmer att det är "Kostnads"-cellen som är koden.
Jag kör en "fulkod" idag, men den brister så fort vi pillar i produktlistan.

Ändrar jag manuellt på två ställen så riskerar väl koden att hämta felvärden? (vilket vore katastrof haha).
Produkterna ligger i kategorier så jag kommer behöva infoga nya rader mitt i listan då och då.

Vi pratar över 200 produkter nämligen :)
Jag kan frågar efter något som inte finns?

1.jpg

2.jpg

Om produkterna ligger listade i produktarket så är det egentligen bara att köra med "=A1" (i produktarket).
Dvs att du i cell A12 har "=A7(produktark)". Där du inte får något resultat så har du nått din sista produkt

Tillbaka
Topp