Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Excel tips & tricks

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mcgregor, 14 december 2015.

1. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Ok, så bra! Låter iofs som att Excel inte är bästa programmet för målet :)

2. RosaCasio

RosaCasio Tantal

Från:
    Malmö
    Nej det finns kanske bättre program, men detta är bara en del av arket jag tänkte ställa upp och till resten är excel helt perfekt eftersom det är + och - hehe.

ANALOGUE gillar detta.
  3. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Om jag förstår rätt,
    Bredvid kolumnen i flik två får du en ny kolumn med svar om huruvida denna grönsak återfinns i flik 1?
    Finns nog mängder av sätt, men du kan använda Match så får du veta vilken plats denna grönsak har i kolumnen i flik ett. Om. Du får en siffra finns den alltså. Om du vill ha ett annat svar än en siffra kan du lägga till en IF eller så. Finns troligen många sätt men detta ska funka om jag fattat rätt.
    Om du sedan vill veta hur många i flik två som återfinns i flik ett kan du ju enkelt dra en COUNTIF för de som. Har siffror över 0 tex

Edit: Detta ska funka och mkt smidigare:
    =SUMPRODUCT(--(kolum1=kolumn2))

Senast ändrad: 20 december 2018
  4. snabelhund

snabelhund Titan

Hej, först och främst tack för alla svar på min tidigare fråga! Har inte hunnit testa era förslag då min arbetsgivare skaffade en för ändamålet dedikerad programvara.

Nu till ett annat excelrelaterat problem, jag har en stor mängd listor med kurser som jag går igenom manuellt för att kontrollera så att kurserna har separata startdatum och att de inte har överlappande kurser.

Ger ett exempel nedan
    Kolumn A innehåller programmets namn ex urmakarutbildningen.
    Kolumn B innehåller kursens namn tex. Urmakeri 1 i cell B1,
    urmakeri 2 i cell B2 osv.
    Kolumn C innehåller kursernas startdatum
    Kolumn D innehåller kursens slutdatum.

Det jag vill göra är att kolla om det finns instanser där kurser som har samma namn men olika siffra ex. Urmakeri 1 och urmakeri 2 har samma startdatum.

Är detta ens möjligt att göra i excel? Tänker att det kanske kan gå med en kapslad om-sats men är relativt färsk på excel, så skulle behöva lite hjälp.:(

Kan bifoga en bild lite senare om mitt exempel ovan är alldeles för luddigt.

5. ante_77

ante_77 Tantal

Bifoga gärna bild så blir dett lättare

6. snabelhund

snabelhund Titan

Här kommer en bild som förklarar det hela bättre.
    jag letar alltså efter rader som ser ut som den gulmarkerade på bilden.
    Har ett par hundra rader i mitt dokument och kollar i nuläget allt manuellt..:hungover:

Bifogade filer:

7. snabelhund

snabelhund Titan

la in en bild i posten ovan, missade citeringsfunktionen

8. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Är det bara unika värden i kolumnen med kursnamn?
    I så fall troligen lättast att att bara köra Countif i en kolumn bredvid, där varje startdatun räknas i den kolumnen. Om du vid en rad får en siffra större än 1 har du en krock.
    Eller sortera tabellen efter startdatum? Sedan kan du göra en ny kolumn och skriva c2-c1 osv då ser du så fort det står 0 att de två raderna är lika och då det du vilka kurser som krockar. Kanske simplaste sättet?

Senast ändrad: 15 april 2019
  9. snabelhund

snabelhund Titan

Nja, kan eventuellt gå att lösa det beroende på hur jag genererar excelfilen. I nuläget finns det dubletter, då samma kurs kan förekomma på flera program. Skulle det underlätta om det endast var unika värden?

10. Gustafs

Gustafs Titan

Från:
    Dalarna
    Denna bör fixa biffen. Sedan om du filtrerar startdatum efter äldst först så blir det lite mer logiskt visuellt.

Namngav C2:C10 som "start", D2 : D10 som "slut.
    Använd formeln i E2 som utgångspunkt och sedan drar du bara ned formeln dit du önskar.

upload_2019-4-15_21-23-54.

11. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Äh. Se justerat inlägg ovan för enkel lösning. Bara några hundra rader behöver ingen avancerad lösning

12. snabelhund

snabelhund Titan

Stort tack!! Det där ser ut att lösa mitt problem!
    Om det skulle handla om ett par tusen rader istället för ett hundratal, skulle det finnas en lösning som är bättre anpassad till den volymen?

13. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Hur ska den funka? Du har ju bara unika datum i stsrtdatumkolumnen men får olika svar?

Edit. Ser nu att du matchar med slutdatum, men tror inte det var frågan?

14. Gustafs

Gustafs Titan

Från:
    Dalarna
    En sak jag tänkte på ifall det passar dig bättre är nedan, om summan av antal överlappningar. Eftersom jag skrev att D2>="start" så tar ju även den med där en kurs ev slutar samma dag som en annan startar vilket blir svårt att hinna med om man går i skolan. Så du bör nog ta bort lika med-tecknet för att få ett renare flöde.

Du kan ju även testa köra med vilkorsstyrd formattering där du sätter olika färgskalor för antalet överlappningar som finns.

upload_2019-4-15_21-53-8.

15. Gustafs

Gustafs Titan

Från:
    Dalarna
    Förstod problemet som att snabelhund vill kunna se om vilka kurser som han kan läsa löpande utan att behöva läsa två kurser parallellt. I de fallen där kurser överlappar får han ta ett beslut om vilken som han ska läsa.
    upload_2019-4-15_22-5-50.

ANALOGUE gillar detta.
  16. snabelhund

snabelhund Titan

Alright det jag egentligen är ute efter är om kurser med samma namn löper parallellt: tänk finmek1 och finmek 2 i ditt exempel. Jag vill alltså se om dessa startar under samma tidspann.

17. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Ok då missuppfattade jag dig helt. Tyckte du frågade om att hitta kurser med samma startdatum.. Du undrar alltså om man kan hitta kurser, som har samma program, och har något överlapp öht?

18. snabelhund

snabelhund Titan

Det är nog jag som har svårt att förklara vad jag är ute efter.. Sorry

tänk att du läser en dansutbildning som är tre månader lång och består av kurserna Dans 1, Dans 2 och Dans 3. Det jag vill se är så att kurserna Dans 1 och Dans 2 inte löper pararellt (eller Dans 2 och Dans 3 för den delen). Alltså så att påbyggnadskursen/erna inte ligger under samma tidsperiod som underliggande kurs.

ANALOGUE gillar detta.
  19. ante_77

ante_77 Tantal

En ”advanced” filtrering på unika värden och kopiera in den i en kolumn bredvid.
    Sedan de olika datumen på rad 1.
    En countif på det så är man hemma.

Annars är en enklare, men tråkigare lösning att bara köra en pivottabell. Det löser problemet, men är tråkigt.

Edit:
    Sitter med telefonen och ser nu att frågan har blivit omformulerad.
    Kan kanske glo på det i morgon om tid finnes. Har varit allt för slö på jobb och mitt dåliga samvete gnager.

20. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Ok då är nog @Gustafs på rätt väg! (snygg lösning btw!) Du kan nog enklast filtrera tabellen (Ink uträkningen) på program. Annars får man lägga in ett villkor till och är nu osäker på hur. Skyller på trötthet och pappaledighet men kke @Gustafs fixar den biffen :)

21. snabelhund

snabelhund Titan

Men Hörni, vad grymma ni är!
    Testar att köra @Gustafs lösning imorgon, återkommer med resultat och evt en drös med nya frågor..

22. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Testa att göra som han sade men testa en liten justering:
    Sumproduct(($A$2:$A$10=A2)*(c2<slut)*(d2>start))
    Första delen säger att du var ska göra den uträkningen för de som har samma namn som den rad du nu är på.

https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2016/08/24/excel-sumproduct-function-formula-examples/

Gustafs gillar detta.
  23. snabelhund

snabelhund Titan

Hej,
    jag svårt att få det att funka som jag vill.
    Jag vet inte om det gör saken mer komplicerad i och med att de enda överlappen jag söker är samma kurs men olika nivåer. Dvs att finmekanik 1 och glasyr 1 överlappar vill jag bortse ifrån. Är endast intresserad av om finmekanik 1 och finmekanik 2 överlappar (eller glasyr 1 och glasyr 2). Går detta att göra tror ni?

24. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Typ allt går att lösa. Du borde kunna markera kolumnen med namn, tex Finmek 1, välja "text to column" och separera på mellanrum, då får du två kolumner, en med Finmek och en med siffran. Då kan du ju göra samma condition som jag visade men på kursnamn istället för program.

Men visst börjar det snart bli mer jobb än belöning, men kan ju vara kul att lära... :)

Senast ändrad: 16 april 2019
    Gustafs och ante_77 gillar detta.