• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Du behöver inte deklarera dina enskilda värdepappersaffärer eftersom du betalar en schablonskatt. Den bank som du har dina värdepapper hos rapporterar in ditt skatteunderlag åt dig och du behöver därför inte göra något själv. Läs mer om beskattning och deklaration för ISK här.

Så om jag har Swedbank så kommer de fixa det åt mig? Eller är det avanza?

Oavsett vilken aktör du väljer så kommer skatten på ditt ISK att automatiskt dras på deklarationen.

ISK ör smidigt, en av baksidorna är ju dock att du inte kan kvitta vinster mot förluster.

Trevliga uppgångar idag både för den svenska och amerikanska portföljen. Paradox var dragloket (största innehavet) men även relativt nya innehavet Cherry tuffade på. Evolution gaming har rapport imorrn vilket blir spännande.

Snart är portföljen tillbaka till samma nivå som innan denna lilla ''correction''

Jag är student så jag skattedeklarerar inte i normala fall, det är därför det jag frågar.
Du deklarerar troligen inte eftersom du inte har tillräcklig inkomst (från arbete). Inkomst av kapital (tex från ISK, aktier, etc) kommer du att få skatta för. Var inte orolig, Skatteverket kommer att räkna ut allt åt dig, så börjar du nu så kommer du få ett brev från dom nästa vår. ;)

Bra drag i tråden atm. Kör en fråga kopplat till tråden, vad säger panelen om Resurs Holding? NC sålde ur en större del av sitt innehav idag.

Bra drag i tråden atm. Kör en fråga kopplat till tråden, vad säger panelen om Resurs Holding? NC sålde ur en större del av sitt innehav idag.
Tja, NC har fortfarande kvar en hel del av innehavet så det kommer nog att portioneras ut över det närmaste halvåret eller så (nästa tidigast i april), vilket kan ligga som en våt filt över aktien. De måste dock sälja rätt snart eftersom innehavet ligger i en fond som har löpt sin normala livstid.

Trevliga uppgångar idag både för den svenska och amerikanska portföljen. Paradox var dragloket (största innehavet) men även relativt nya innehavet Cherry tuffade på. Evolution gaming har rapport imorrn vilket blir spännande.

Snart är portföljen tillbaka till samma nivå som innan denna lilla ''correction''
Haha fyfan. Evo ner 11% just nu. Mindre rolig torsdag :dead:

Igår fick jag överta lite aktier.

91k i SEB A Aktier. Ska man bara låta dem ligga kvar där? Kan jag på något vis avbryta dessa utan att åka på en massa skatt. Alternativt flytta över dem till avanza?

Igår fick jag överta lite aktier.

91k i SEB A Aktier. Ska man bara låta dem ligga kvar där? Kan jag på något vis avbryta dessa utan att åka på en massa skatt. Alternativt flytta över dem till avanza?
Ligger aktierna i ett VP-konto och dem har ökat i värde och du vill sälja måste du skatta. Vill du föra över dem till ett ISK-konto där inte 30% vinstskatt dras så kommer du behöva skatta på vinsten ändå. Du kan flytta aktierna från banken dem ligger på till avanza genom att överföra aktierna. Inget händer då. Aktierna bara hamnar på ett konto hos avanza istället (isk eller vp beroende på vilket konto aktierna ligger just nu på). Hoppas jag besvarade din fråga..

Ligger aktierna i ett VP-konto och dem har ökat i värde och du vill sälja måste du skatta. Vill du föra över dem till ett ISK-konto där inte 30% vinstskatt dras så kommer du behöva skatta på vinsten ändå. Du kan flytta aktierna från banken dem ligger på till avanza genom att överföra aktierna. Inget händer då. Aktierna bara hamnar på ett konto hos avanza istället (isk eller vp beroende på vilket konto aktierna ligger just nu på). Hoppas jag besvarade din fråga..

Hur ligger de i dagsläget? som "vanligt aktieägande"(VP), KF, ISK?

Fick dem överförda från ett vp-konto till en ny depå i mitt namn. Kan jag flytta dem därifrån över till ISK?

Så om jag säljer dem nu, utan ha gjort en vinst så att säga så är det ”skattefritt”?

Jag antar att dom köpts in till ett annat värde än det de har idag?

Och att du inte köpte dem vid övertagandet?

Isf. skall skillnaden mellan inköpsbelopp och nuvarande värde beskattas om det ger en vinst även om inte du ägde dem när de köptes.

...there are no free lunches. Tyvärr.

Så om jag säljer dem nu, utan ha gjort en vinst så att säga så är det ”skattefritt”?
Som Krämbulle säger. Har du fått dem i gåva/arv etc så är det anskaffningsvärde från givarens ursprungstransaktion(er) som räknas.
Kan vara värt att kolla in schablonmetoden för beräkning om det gjorts en enorm vinst.

Jag antar att dom köpts in till ett annat värde än det de har idag?

Och att du inte köpte dem vid övertagandet?

Isf. skall skillnaden mellan inköpsbelopp och nuvarande värde beskattas om det ger en vinst även om inte du ägde dem när de köptes.

...there are no free lunches. Tyvärr.

Men vem är det som åker på den beskattningen?

Tillbaka
Topp