• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Aktie & fondkonto känns smidigare än ISK,
Då de drar av automatisk 30% av vinsten dvs: köp:100 sälj: 120 skatt: 20*0,3=6 nettovinst : 14 kr.
om jag nu har förstått det rätt :)

Aktie & fondkonto känns smidigare än ISK,
Då de drar av automatisk 30% av vinsten dvs: köp:100 sälj: 120 skatt: 20*0,3=6 nettovinst : 14 kr.
om jag nu har förstått det rätt :)
Nej, det är varken smidigare eller generellt skattemässigt billigare eftersom du ska deklarera varje enskild försäljning och pynta 30 % på vinst. Dessutom har jag svårt att tro att Avanza skulle göra skatteavdrag åt dig?

Enligt ett exempel på 100k från VA-finans visas att för 2018 (efter höjningen) blir skatten 447 SEK/100k investerat om värdet består över samtliga mätpunkter. Så ca 4-5000 SEK på 1 miljon investerat beroende på insättningar och uttag under perioden. Känns som att man inte behöver fundera så mycket över det. (Förutom att skatten måste finnas tillgänglig vid avstämning på KF och att man inte direktäger aktierna genom KF).

"...Det innebär att schablonskatten på sparande höjs med 19 procent under 2018 jämfört med 2017. Ett räkneexempel med en portfölj inom ISK eller KF på 100 000 kronor vid alla mätpunkter under bägge åren ger en skatt på 375 kronor under 2017 och en skatt på 447 kronor under 2018, alltså en ökning med 19 procent."

Hur betalar man schablonskatt om man har tagit ut all pengar ifrån ISK och lagt in de tillbaka till sitt privatkonto ?
Får man brev hem eller?

Tillbaka
Topp