• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Och där har vi kärnan i att erbjuda aktier som alternativ till utdelning. Kapital motsvarande en hel utdelning till Perssons kommer att stanna i bolaget och Perssons får ytterligare andel av HM som de annars hade köpt på sig via marknaden.

Kanske. I mitt huvud ekar "utspädning".

Ja, det är ju en nyemission uttryckt med lite andra ord. Behöver inte vara fel i sig om man har en tanke med pengarna, som ägare väljer man utspädning (...eller säljer aktierna) om man inte tror på bolaget framåt och deltar i nyemissionen om man tror på bolaget.

Tror HMs problem är ur världen - de ska införa koskällor för när man gjort nått bra!

https://www.breakit.se/artikel/11536/har-ar-vad-toppcheferna-sa-till-personalen-pa-h-m-s-stormote

Vad har folk för åsikt om Lendify? Gillar idén men avvaktar nog lite innan jag ev. sätter in en slant.
screenshot.jpg

Vad har folk för åsikt om Lendify? Gillar idén men avvaktar nog lite innan jag ev. sätter in en slant.
screenshot.jpg
Citerar mig själv från ett tidigare inlägg som svar:
Kan starkt rekommendera peer-2-peer utlåning som ett komplement till andra investeringar/ tillgångsslag.

Själv använder jag sedan ca 1,5 år http://Lendify.se .

Målavkastningen är upp till 8% vilket har överträffats för min del. Lånen har olika bindningstider där investeraren väljer vilken max löptid denne vill ha för sin investering. Sedan någon månad tillbaka kan man även sälja sin låneportfölj på deras andrahandsmarknad vilket gör att den inlåsningseffekt och nackdel som tidigare fanns har minskat kraftigt.

Kortfattat: bättre ränta än banken, ingen korrelation mot börsen/guld/bostäder m.m.

Just nu får man 500 kr om man investerar minst 10.000 kr, om någon är intresserad av det så skicka PM för att få en kod som ska användas.

Är inte det som Trustbuddy?
Jo det är det.
Dock finns två skillnader; 1. Lendify lånar inte ut dina pengar två gånger varav du bara får avkastning den ena gången och de själva (Trustbuddy) tar räntan för den andra utlåningen. 2. Lendify täcker inte kreditförluster med nya långivare (s.k. Ponzi-bedrägeri).
Det var primärt dessa två skäl som gjorde att Trustbuddy gick i putten.

Efter att min portfölj inte alls har utvecklats som jag vill ( eller trodde ) så tänkte jag satsa mer på "säker avkastning"
Såg erbjudandet om obligationslån Soltech på Avanza och undrar om det är någon här som har erfarenhet av liknande. Jag förstår att man binder sitt kapital i 5 år, men finns det några andra fallgropar eller liknande? Tänkte lägga in max vad en begagnad Panerai 422 kostar.

Skanska 7,5%
Kinnevik 7,5%
Latour 7,5%
Investor 7,5%
Bure 7,5%
Lundberg 7,5%
Industrivärden 7,5%

Globalfond 25%
Tillväxtmarknad 15%

Så ser min portfölj ut nu och i minst 10 år framöver. Passade på att köpa lite investor och latour precis. En lärdom jag drar är att alltid ligga ca 20% likvid. Balansera portföljen varje nytt år.

Tänker att jag ska bygga ny portfölj, som är en långsiktig direktavkastningsportfölj, några bolag som blev billiga förra veckan? Ska man vänta till efter inflationssiffrorna sätts imorgon, tanken är att det ska sättas in pengar varje /varannan månad för köp och all avkastning ska återinvesteras.
ISK, KF eller aktie/fond- konto

Tänker att jag ska bygga ny portfölj, som är en långsiktig direktavkastningsportfölj, några bolag som blev billiga förra veckan? Ska man vänta till efter inflationssiffrorna sätts imorgon, tanken är att det ska sättas in pengar varje /varannan månad för köp och all avkastning ska återinvesteras.
ISK, KF eller aktie/fond- konto
Skall du spara månadsvis så spelar det ingen roll om du börjar idag, i morgon eller på torsdag... Det spelar i alla fall ingen roll om något år.

Skall du spara månadsvis så spelar det ingen roll om du börjar idag, i morgon eller på torsdag... Det spelar i alla fall ingen roll om något år.
Säg att man går in med 50k i början för att få rullning på det. Ska man sprida ut på en 5/6 olika branscher eller ta några färre med högre andel. Vill som mest ligga med 20% i varje aktie.

Säg att man går in med 50k i början för att få rullning på det. Ska man sprida ut på en 5/6 olika branscher eller ta några färre med högre andel. Vill som mest ligga med 20% i varje aktie.

Peta in 25k i 6 aktier nu. Dra in resten i augusti. Sedan blir månadsspara ett bra komplement! Jag skulle totalt sätt lägga på 10-15 aktier i långsiktiga planen.

Cool tråd,

Hur köper ni era aktier? Via Swedbank eller avanza.
Kostar det något att använda tjänsten "aktiehandel"?
Vad är det bästa sättet för att köpa aktier?
Är en novis inom området :)

Senast redigerad av en moderator:
Cool tråd,

Hur köper ni era aktier? Via Swedbank eller avanza.
Kostar det något att använda tjänsten "aktiehandel"?
Vad är det bästa sättet för att köpa aktier?
Är en novis inom området :)
http://bfy.tw/Gb2o
Annars är Avanza och Nordnet rejält mycket före Svettis på de flesta plan.
Jag tycker att Avanzas interface är smidigare, särskilt när man tittar på "nya nordnet" som rullas ut nu som ser modernt ut men där kopplingarna är helt omöjliga att hitta..
Så är du helt ny hade jag kört på Avanza och då är jag Nordnetkund sen "alltid".

Tillbaka
Topp