• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Som Krämbulle säger. Har du fått dem i gåva/arv etc så är det anskaffningsvärde från givarens ursprungstransaktion(er) som räknas.
Kan vara värt att kolla in schablonmetoden för beräkning om det gjorts en enorm vinst.

Schablonmetoden är svintråkigt att behöva använda dock om vinsten bara är modest - från en som sitter med poster från ungdomen som jag aldrig orkar sälja.

Igår fick jag överta lite aktier.

91k i SEB A Aktier. Ska man bara låta dem ligga kvar där? Kan jag på något vis avbryta dessa utan att åka på en massa skatt. Alternativt flytta över dem till avanza?
Jag personligen skulle inte sälja om du verkligen inte behöver pengarna, låt utdelningen ticka på. Dem har inte kostat dig något. Du får väl 5000 Ish i utdelning innan skatt.

Jag personligen skulle inte sälja om du verkligen inte behöver pengarna, låt utdelningen ticka på. Dem har inte kostat dig något. Du får väl 5000 Ish i utdelning innan skatt.
Nej nej, de ska inte säljas. Inte just nu IF. Tolkade det som att jag skulle beskattas för att jag har fått aktierna överförda till mitt namn. Att vinstskatt ska betalad vid försäljning är jag medveten om :)

Hur investerar ni i guld? Jag skulle gärna börja göra det, ska man köra på ETF eller fysiskt guld via t. ex BullionVault? Tycker inte att det verkar finnas något alternativ som är fullständigt klockrent tyvärr.

Roligt, men jag vill gärna ha ett seriöst svar :)

Skämt o sido, dock så har just guld rollar visat sig vara en väldigt bra investering övertid. Fysiskt guld förutsätter nästan att du har bankfack. Jag tkr ETF:er är smidigast då man bara kan ha dem i depån. Även om det har sin tjusning med att äga fysiskt guld. Vad ser du för nackdelar med de båda alternativen?

Skämt o sido, dock så har just guld rollar visat sig vara en väldigt bra investering övertid. Fysiskt guld förutsätter nästan att du har bankfack. Jag tkr ETF:er är smidigast då man bara kan ha dem i depån. Även om det har sin tjusning med att äga fysiskt guld. Vad ser du för nackdelar med de båda alternativen?
Nackdelarna med fysiskt guld är som du säger att det är dyrt. Frakt, förvaring och försäkring. Men även att du får en "spread" (skillnad mellan köp och sälj) när du ska köpa och sälja, vilket även är väldigt osmidigt. Blir väldigt dyrt om man inte ska köpa väldigt stora mängder.

Nackdelarna med ETT, som jag ser det, är att du inte vet att du faktiskt äger något guld. Sedan så har jag läst att det "finns" guld till ett värde av 100 ggr mer än vad det finns guld i verkligheten. Vilket ju känns sådär..

Vad tyckte du bäst om? GW? :)

Jag tyckte det överlag var väldigt bra, såklart kul att höra Jacob Wallenberg och såklart GW som var den absolut roligaste. Även Lundin och "Fastighetsgruppen" var intressanta att lyssna på! Blev lite segt mot slutet men som helhet ett grymt event som jag gärna återkommer till, detta var min första gång.

Vad tycker ni om en portfölj endast bestående av:
Lundberg
Kinnevik
Investor
Latour
Industrivärden

Branschspridning? Tillräcklig riskspridning?

Senast ändrad:
Om man är medveten om att man just nu får betala över substansvärdet för t.ex. Lundbergföretagen och att det finns lite korsägande med Industrivärden. Fredde känns som en maktspelare av den tuffare skolan. Jag tror det är bra att ha en grund med några investmentbolag i portföljen. Mina ankare är Investor och Kinnevik.

Om man är medveten om att man just nu får betala över substansvärdet för t.ex. Lundbergföretagen och att det finns lite korsägande med Industrivärden. Fredde känns som en maktspelare av den tuffare skolan. Jag tror det är bra att ha en grund med några investmentbolag i portföljen. Mina ankare är Investor och Kinnevik.
Substanspremie på Latour också just nu. Tänkte mest ifall man bortser från det. Jag tycker att det är lite nice med utdelningar att sikta in sig på när börsen svänger, annars hade jag nog legat i indexfonder. Dock inte så mycket till direktavkastning i dessa, man landar väl kring 2,5% i snitt på dessa fem.

Substanspremie på Latour också just nu. Tänkte mest ifall man bortser från det. Jag tycker att det är lite nice med utdelningar att sikta in sig på när börsen svänger, annars hade jag nog legat i indexfonder. Dock inte så mycket till direktavkastning i dessa, man landar väl kring 2,5% i snitt på dessa fem.

Beträffande direktavkastningen så är 2,5% en rätt sund nivå för investementbolag. Tycker att de ska ha självförtroende nog att de kan avkasta kapitalet bättre än att ”bara” dela ut det direkt till aktieägarna. Jag har inga problem med investementbolag som återinvesterar all utdelning, men 1-2% är ju också en bra nivå.

Ja, precis flera handlas till substanspremie. Jag tror inte man ska foka för mycket på aktuell direktavkastning i % utan snarare;
- är direktavkastningen uthållig över tid (hur stor andel av vinsten delas ut)
- kommer den att öka över tid, hur är bolaget positionerat inför framtiden. Har jag förtroende för ledningen osv.
Historiskt har investmentbolagen du nämner lyckats bra utifrån detta, därför får man titta på värderingen vid varje givet investeringstillfälle. Av de du nämner tycker jag att både Investor och Kinnevik ser relativt attraktiva ut. Samtidigtkan man bygga en portfölj med samtliga och månadsspara/sprida ut köpen. Jag tror att det är en bättre strategi än att köpa indexfonder.

Ja, precis flera handlas till substanspremie. Jag tror inte man ska foka för mycket på aktuell direktavkastning i % utan snarare;
- är direktavkastningen uthållig över tid (hur stor andel av vinsten delas ut)
- kommer den att öka över tid, hur är bolaget positionerat inför framtiden. Har jag förtroende för ledningen osv.
Historiskt har investmentbolagen du nämner lyckats bra utifrån detta, därför får man titta på värderingen vid varje givet investeringstillfälle. Av de du nämner tycker jag att både Investor och Kinnevik ser relativt attraktiva ut. Samtidigtkan man bygga en portfölj med samtliga och månadsspara/sprida ut köpen. Jag tror att det är en bättre strategi än att köpa indexfonder.
Du har rätt i det, tycker det låter sunt. Japp, men frågan är ifall det är tillräcklig diversifiering med dessa fem. Eller ifall en del ska läggas i en globalfond och resten fördelat i dessa.

Du har rätt i det, tycker det låter sunt. Japp, men frågan är ifall det är tillräcklig diversifiering med dessa fem. Eller ifall en del ska läggas i en globalfond och resten fördelat i dessa.
Jag försöker sträva mot aktier i 8-12 bolag varav 2 - 4 väger tyngre och 4 - 7 fonder varav en globalfond (DNB Global) viktas lite mer. Aktierna är på låång sikt, fonderna på medel/lång. Fler än så tror jag är överdiversifierat, men man kan ju styra beta genom valet av aktier och fonder. Bara investmentbolag bör ge ett beta runt 1,0.

Dagens dilemma, köpte aktier i Ratos när kursen var på 37kr~, nu 32,7kr. Sälja med förlust eller vänta och se? Utdelning sker väl snart på vårkanten med

Tack för synpunkterna :) avvaktar lite, verkar som att de försöker styra upp skutan med försäljning av ett bolag och möten med VDar etc.

Vad tycker ni om en portfölj endast bestående av:
Lundberg
Kinnevik
Investor
Latour
Industrivärden

Branschspridning? Tillräcklig riskspridning?

Ser bra ut.
Lägg till Svolder så får du med lite småbolag också, handlas till bra substansrabatt nu också. Bure är också intressanta, lite smalare portfölj.
Värt att tänka på också är att Lundbergs äger en del Industrivärden också.

En superbra sida att hålla koll på substansrabatt och premier www.ibindex.se

Var försiktig med att jämföra bolagens substansrabatter med varandra alltför mycket. T.ex. så kommer nog inte Latour handlas till samma rabatt som Investor på ett bra tag. Kolla på de historiska snittet och försök att dra slutsatser :)

Tillbaka
Topp