• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Har inte mkt skoj i portföljen idag. Sedan slutet av Januari har jag sålt av nästintill hela portföljen. Tomra och Intel åkte först, därefter Investor, Sampo, Swedbank och nu senast Sparebank 1 Østlandet. Tomra smärtade nästan lite, så skönt osexig. Men känns för dyr idag. (Time in the market or timeing the market...).

Har dock sedan oktober '17 köpt in mig i smaulänska Ambia Trading på kära Aktietorget. Hemskt låg likviditet vilket resulterat i förjävliga kurtagekostnader.

Summan av det hela är att jag Enbart har Ambia i portföljen idag.

Har inte mkt skoj i portföljen idag. Sedan slutet av Januari har jag sålt av nästintill hela portföljen. Tomra och Intel åkte först, därefter Investor, Sampo, Swedbank och nu senast Sparebank 1 Østlandet. Tomra smärtade nästan lite, så skönt osexig. Men känns för dyr idag. (Time in the market or timeing the market...).

Har dock sedan oktober '17 köpt in mig i smaulänska Ambia Trading på kära Aktietorget. Hemskt låg likviditet vilket resulterat i förjävliga kurtagekostnader.

Summan av det hela är att jag Enbart har Ambia i portföljen idag.
Lästa på lite om Ambia, är deras dotterbolag helägda? Såg inget om det på hemsidan.

Hur mycket skatt ska man beräkna om man ska ta ut, säg 10 000 kr, ur en fond?
Det beror på.
Har du fonden inom ramarna för en kapitalförsäkring el ett investeringssparkonto så är det inte avhängigt försäljning utan en schablonskatt på innehavet.

Men har du ett aktie-och-fond-konto så kommer du få betala en reavinstskatt baserat på 30% av vinsten du gjort.
Alternativt kan man välja schablonmetoden vid deklaration om du gjort en fantastisk vinst på flera 100%.

Jag håller på att leta reda på lite aktier som jag tänkte ha span på och börja köpa på mig vid en eventuellt börsnedgång, dvs. jag kommer inte stoppa in pengar nu utan planen är att köpa in mig kontinuerligt under en nedgång för att sedan förhoppningsvis ta del av uppsida senare. Dvs. 5-10års tidshorisont från köp.

Funderar på viktningen emot olika branscher, jag har medvetet valt många investmentbolag för att få spridning på sådant sätt. De jag har span på än så länge är dessa,
Skärmklipp 2018-04-23 19.55.20.png

Ratos B är även med på listan. Notera att jag inte tänkt köpa alla, utan det är bolag jag tänkt kolla närmare på. Tex. köper jag inte både ICA och Axfood, utan jag ska börja beta av listan och analysera bolagen innan jag bestämmer mig. Målet är 10-15st väl utvalda aktier utöver indexfonderna och råvaruinvesteringarna jag har idag.

Hur ser viktningen ut generellt tycker ni? Rimligt? Tänker jag fel med investmentbolag då de kanske är mer benägna att följa index iom. innehav i flera bolag och branscher?

Jag håller på att leta reda på lite aktier som jag tänkte ha span på och börja köpa på mig vid en eventuellt börsnedgång, dvs. jag kommer inte stoppa in pengar nu utan planen är att köpa in mig kontinuerligt under en nedgång för att sedan förhoppningsvis ta del av uppsida senare. Dvs. 5-10års tidshorisont från köp.

Funderar på viktningen emot olika branscher, jag har medvetet valt många investmentbolag för att få spridning på sådant sätt. De jag har span på än så länge är dessa,

Ratos B är även med på listan. Notera att jag inte tänkt köpa alla, utan det är bolag jag tänkt kolla närmare på. Tex. köper jag inte både ICA och Axfood, utan jag ska börja beta av listan och analysera bolagen innan jag bestämmer mig. Målet är 10-15st väl utvalda aktier utöver indexfonderna och råvaruinvesteringarna jag har idag.

Hur ser viktningen ut generellt tycker ni? Rimligt? Tänker jag fel med investmentbolag då de kanske är mer benägna att följa index iom. innehav i flera bolag och branscher?
Ser väl rätt bra ut, men Securitas och assa känns onödigt om du har Latour. Samma sak med industrivärden och Lundberg. Skulle även lägga in lite nått till fastighetsbolag.

+1

Balder förslagsvis imo
Ser väl rätt bra ut, men Securitas och assa känns onödigt om du har Latour. Samma sak med industrivärden och Lundberg. Skulle även lägga in lite nått till fastighetsbolag.
Tack för feedback :)

Jag har ju två på span nu, Oscar properties och Unibail Rodamco. Blir väl stor vikt emot fastigheter ifall jag kör ett tredje? Oscar properties kommer jag dock bara köpa in mig i om de inte KKar, dvs. där avvaktar jag nog mer än övriga innan jag kliver in. Det är den mest intressanta bostadsutvecklaren enligt mig, men deras siffror skrämmer lite. UR förvaltar väldigt många gallorier i europa så det blir lite annan inriktning där, dvs. handel och fastigheter. Hufvudstaden och Fabege har jag kikat på tidigare.

Jag har ju två på span nu, Oscar properties och Unibail Rodamco. Blir väl stor vikt emot fastigheter ifall jag kör ett tredje? Oscar properties kommer jag dock bara köpa in mig i om de inte KKar, dvs. där avvaktar jag nog mer än övriga innan jag kliver in. Det är den mest intressanta bostadsutvecklaren enligt mig, men deras siffror skrämmer lite. UR förvaltar väldigt många gallorier i europa så det blir lite annan inriktning där, dvs. handel och fastigheter. Hufvudstaden och Fabege har jag kikat på tidigare.

Känns som att en bostadsutvecklare och ett bolag som mestadels förvaltar handelsfastigheter skiljer sig rätt mycket mot fastighetsbolag med bostadsfastigheter som inriktning så man kanske kan ha både ock?

Känns som att en bostadsutvecklare och ett bolag som mestadels förvaltar handelsfastigheter skiljer sig rätt mycket mot fastighetsbolag med bostadsfastigheter som inriktning så man kanske kan ha både ock?
Om man dessutom äger sin bostad medelst kraftig belåning så kan man ju fundera på hur exponerad man vill vara mot ränteläge och fastighetsmarknad.
Själv äger jag en liten skvätt Castellum men i övrigt styr jag bort från fastighetsbolag oavsett inriktning.

Hur ser du på den i USA pågående trenden att gallerior och köpcenter avfolkas och dör, framför allt drivet av näthandel?

Hur ser du på den i USA pågående trenden att gallerior och köpcenter avfolkas och dör, framför allt drivet av näthandel?
Helt med på den pucken, jag tycker inte om gallerior som koncept. Däremot har UR en bra affärsidé och skarpt utvecklingsteam samt har uppvisat bra siffror. Se bara på MoS, som jag fö. trodde skulle totalfloppa. Viss skillnad på det UR jobbar med och hur galleriorna i USA var placerade, men behöver inte gå in för mycket i detalj här, blir off topic :) Motsägelsefullt resonemang? Säkerligen

Sen blir ju ur bara 1 utav 10-15 bolag så har jag fel väger de övriga förhoppningsvis upp för det.

Helt med på den pucken, jag tycker inte om gallerior som koncept. Däremot har UR en bra affärsidé och skarpt utvecklingsteam samt har uppvisat bra siffror. Se bara på MoS, som jag fö. trodde skulle totalfloppa. Viss skillnad på det UR jobbar med och hur galleriorna i USA var placerade, men behöver inte gå in för mycket i detalj här, blir off topic :) Motsägelsefullt resonemang? Säkerligen

Sen blir ju ur bara 1 utav 10-15 bolag så har jag fel väger de övriga förhoppningsvis upp för det.
Nja, jag tycker nog aktiediskussioner är klart on topic. När det gäller UR ser jag bara en aktie i en nisch jag inte gillar och som trots uppvärdering av fastigheter (jag erkänner dock att jag inte vet om detta har skett i samma grad utomlands) är värt lika mycket som 2014. Det är ungefär djupet av min analys, så ser du något mer djupgående du gillar så kör.

Tycker inte det behövs något mer fastighetsbolag om du tänkt gå Castellum och Heba, plus två bostadsutvecklare. Däremot gillar jag bank och finans, så hade slängt in något i den klassen.

Höjer också ett varningens finger för Ratos. Ser väl inte direkt dyrt ut men har varit ett klassiskt case av "cutting the flowers, watering the weeds" på senare år.

Annars ser det väl rätt bra ut, hygglig kvalitet överlag och det är väl det man ska gå efter med den tidshorisonten.

Varför har fingerprint så himla många ägare?
Vad väntar de på?
Att moderskeppet ska komma och hämta dom.
Sist jag läste fanns det väl ca 60k ägare i Sverige, 31k bara på Avanza nu. Det är ca 1% av Sveriges vuxna befolkning, skulle man laborera än mer med demografin och tar i beaktning att X% av ägarna är män mellan 20-50år så har vi helt andra, absurda, procent av den gruppen som blåst bort 10 års krökasemester på Pattaya.

Klart att aktien går upp när Persson går in med miljoner. När han sedan plockar ut sina pengar sakta men säkert kommer aktien bara fortsätta nedåt. Deras bristande affärsmodel med onlinehandel osv kommer ta lång tid att åtgärda.
Snarare miljarder gällande Persson... Bara korta det på denna nivån och sen snitta in sig lite

Rent generellt råder det ju högst delade meningar om huruvida man ska försöka tajma marknaden eller inte. Det finns de som försöker se på börsen ur ett historiskt perspektiv i stilen att den kommer falla 50% åtminstone två gånger under en 15-årsperiod (t ex Rikatillsammans brukar påpeka detta). Det är dock inte helt vattentätt med sådana antaganden. Faktum är att många verkar vänta på det stora fallet och betraktar inte småfall som något som hör hemma i den kurvan, vilket kanske i realiteten får effekten att folk håller på pengarna för länge. Så länge man väntar så jobbar inte pengarna för en och du kanske blir sittande med dem i ett par tre år innan det blir riktigt läge, som du ser det. Å andra sidan så är väl det hela poängen med aktiehandel, daytrading osv.. Men om din tidshorisont ändå är 5-10 år så ser jag ingen jättepoäng i att vänta.

Med det sagt så föll ju Ratos B ganska kraftigt nyligen (https://www.di.se/nyheter/ratos-vd-om-raset-det-kommer-ta-tid/?loggedin=true) så om man öht taget tror på att de ska hämta sig så kan du ju kasta in pengarna där. :) Noterar också att Ratos drog med sig Spiltan i fallet, som ju viktar med 4,6%.

Personligen hör jag till dem som tror att Oscar P kommer rida ut turbulensen gällande nyproduktion ganska bra. De har fått klä skott för nästan samtliga bolag i branschen, vilket tyder på ganska mycket snedvikt från media. Men som trots allt påverkat kursen.

Hur som helst, lycka till. :)

Inlägg som detta är så tragiska. Det är dessa inlägg som får mig att förstå hur lite folk egentligen förstår om aktiemarknaden och investeringar överlag.
Ni ska få några argument som jag ser som starka skäl för att inte blanka H&M.

1. Stefan Persson har alltid köpt tillbaka aktier för utdelningen. Det är snarare att se som att aktierna försvinner som marknaden än något annat, dvs ett återköp av aktier vilket leder till att det i framtiden kommer att finnas färre aktier på marknaden. Färre aktier på marknaden brukar i förlängningen leda till ett högre pris.
2. H&M:s försäljningssiffror i Tyskland (H&M:s största marknad, som står för ungefär 16 % av omsättningen) på senaste tid har varit helt fantastiska, det såg svagt ut ett tag, men nu ser det ut som följer:
18 +21%
17 +12%
16 +18%
15 +12%
14 -11%
13 -13%
12 -7%
11 -7%
3. H&M kickade över 50 sma och gick även över 100 sma. Därefter kickade den tillbaka och studsade vid 50 sma och ser nu ut att vara på väg upp igen. Ett tydligt tecken på att det finns stöd på marknaden för aktien.

Men alla får göra sin egen analys. Jag skrev tydligt om mina tankar om H&M redan i februari och jag var tydlig med att jag såg att en vändning var på gång. Den investeringen har gått rätt bra hittills. Ni får tänka såhär, de analytiker som gör sina analyser, de flesta av dessa skulle inte jobba som analytiker om de var bra på att göra analyser.. Men vad vet jag? SEB har säkert rätt och aktien ska ner till 99 spänn. Känns verkligen rimligt utifrån senaste utvecklingen...

EDIT: Jag kan ju vara tydlig med att ni självklart kan tjäna kortsiktig på att blanka H&M, då aktien kommer att dippa något efter utdelningen. Därefter tror jag inte ni har mkt att hämta på en blankning.

Senast ändrad:
Klart att aktien går upp när Persson går in med miljoner. När han sedan plockar ut sina pengar sakta men säkert kommer aktien bara fortsätta nedåt. Deras bristande affärsmodel med onlinehandel osv kommer ta lång tid att åtgärda.
Varför skulle han vilja sälja av sin aktier? Han har inte sålt av en enda aktie, utan han har köpt på sig 76043183 aktier sedan 2017-02-03.
Släkten har varit rätt tydliga med att de ångrar noteringen och med tanke på att Persson tankar aktier för alla pengar han får vid utdelning, varenda gång, så tyder det snarare på att de försöker få tillbaka bolaget så de kan plocka det från marknaden inom 20-30 år. Ni har, precis som de investerare som förlorar, en allt för kortsiktig bild och ni utgår från att miljardärer vill tjäna pengar kortsiktigt, det är inte så man blir miljardär.

Just ja, här har ni källa på insynshandeln. Rätt praktiskt verktyg att använda om man vill checka sin verklighetsbild:
https://marknadssok.fi.se/publiceri...m=&Publiceringsdatum.To=&button=search&Page=4

Inlägg som detta är så tragiska. Det är dessa inlägg som får mig att förstå hur lite folk egentligen förstår om aktiemarknaden och investeringar överlag.
Ni ska få några argument som jag ser som starka skäl för att inte blanka H&M.

1. Stefan Persson har alltid köpt tillbaka aktier för utdelningen. Det är snarare att se som att aktierna försvinner som marknaden än något annat, dvs ett återköp av aktier vilket leder till att det i framtiden kommer att finnas färre aktier på marknaden. Färre aktier på marknaden brukar i förlängningen leda till ett högre pris.
2. H&M:s försäljningssiffror i Tyskland (H&M:s största marknad, som står för ungefär 16 % av omsättningen) på senaste tid har varit helt fantastiska, det såg svagt ut ett tag, men nu ser det ut som följer:
18 +21%
17 +12%
16 +18%
15 +12%
14 -11%
13 -13%
12 -7%
11 -7%
3. H&M kickade över 50 sma och gick även över 100 sma. Därefter kickade den tillbaka och studsade vid 50 sma och ser nu ut att vara på väg upp igen. Ett tydligt tecken på att det finns stöd på marknaden för aktien.

Men alla får göra sin egen analys. Jag skrev tydligt om mina tankar om H&M redan i februari och jag var tydlig med att jag såg att en vändning var på gång. Den investeringen har gått rätt bra hittills. Ni får tänka såhär, de analytiker som gör sina analyser, de flesta av dessa skulle inte jobba som analytiker om de var bra på att göra analyser.. Men vad vet jag? SEB har säkert rätt och aktien ska ner till 99 spänn. Känns verkligen rimligt utifrån senaste utvecklingen...

EDIT: Jag kan ju vara tydlig med att ni självklart kan tjäna kortsiktig på att blanka H&M, då aktien kommer att dippa något efter utdelningen. Därefter tror jag inte ni har mkt att hämta på en blankning.
Tror också att den kan sticka, men det kommer ta tid. Det återstår mycket arbete kvar. Menade kortsiktigt att korta skiten, när den var uppe på 150 och mycket väl sjönk den.

Tillbaka
Topp