• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Är det någon som har testat börssignalers tjänst?
https://www.indexinvestering.se/

För antingen 99kr månaden eller 199kr i månaden har de olika tjänster där de skickar dig info om när och vad du bör köpa utifrån deras modell.
Man blir ju alltid skeptisk när hör om sånna här tjänster som ska hjälpa med investeringar när de snackar om hur deras modeller har presterat, men det ser spontant rätt intressant ut.
Tycker man gör bäst i att dra öronen åt sig när man får se en pro forma graf, nästan oavsett sammanhang. Kan vara ett klassiskt tankefel, finns hordvis av exempel på strategier där man analyserat vilka kvaliteter bolag som gått bra har och sedan utformar en portfölj med liknande kvaliteter. Det går ytterst sällan bättre än index, data utan teori är värdelöst. Sen är ju den faktiska avkastningen bra, men som nämnts tidigare, om man lyckas avkasta 50% varje år så finns väl få skäl att lansera en vinstdrivande tjänst?

Fundamentalanalys finns det massvis av gratis. TA behövs inte. Skulle sparat mina slantar.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Ligger kvar, som alltid. Buy the dip (tack vare månadssparande över tid). Lång tidshorisont.
Har försökt på att försöka tajma marknaden (som flera även här i denna tråd verkar försöka göra) flera gånger tidigare med FÖRLUST över tid som följd.
Mina egna lärdomar utifrån egna erfarenheter:

1: Investera inte mer pengar på börsen som du inte har råd att avvara minst 7-8 år, helst 10.
2: Ligg kvar, kliv inte in och ut för du kan inte tajma marknaden. Gör du det är det ren tur, inget annat. Lyssna inte för mycket på vänner som gärna pratar om hur mycket pengar de gjorde på den fonden och den aktien.. det är sällan man hör folk berätta om sina förluster, som över tid är betydligt fler än vinster - om man spekulerar på börsen.
3: Läs inte för mycket. Finns 100 olika synpunkter, tips och råd (rena gissningar!) från "experter" som är "insatta" för varje dag som går på börsen
4: Det kostar mer att vara utanför börsen och försöka vänta in en nedgång för att köpa på rea än att vara inne över lång tid och fortsätta köpa oavsett marknad och ta fall då och då.
 

Ebbot

Cartier
Ligger kvar, som alltid. Buy the dip (tack vare månadssparande över tid). Lång tidshorisont.
Har försökt på att försöka tajma marknaden (som flera även här i denna tråd verkar försöka göra) flera gånger tidigare med FÖRLUST över tid som följd.
Mina egna lärdomar utifrån egna erfarenheter:

1: Investera inte mer pengar på börsen som du inte har råd att avvara minst 7-8 år, helst 10.
2: Ligg kvar, kliv inte in och ut för du kan inte tajma marknaden. Gör du det är det ren tur, inget annat.
3: Läs inte för mycket. Finns 100 olika synpunkter, tips och råd (rena gissningar!) från "experter" som är "insatta" för varje dag som går på börsen
4: Det kostar mer att vara utanför börsen och försöka vänta in en nedgång för att köpa på rea än att vara inne över lång tid och fortsätta köpa oavsett marknad och ta fall då och då.


Kan vara bra att sprida på olika tillgångar ovkså. Råvaror/cykliskt/pref/ mm. +ett antal olika bolag.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kan vara bra att sprida på olika tillgångar ovkså. Råvaror/cykliskt/pref/ mm. +ett antal olika bolag.
Absolut bra idé beroende på sparhorisont - för mig gäller 100% aktiefonder. Globalfonder och några mindre "spetsfonder". Sparar man på kortare sparhorisont behövs det tänkas om tycker jag med fördelningen räntor, råvaror etc.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad säger panelen om "preffar"? Vem lämpar de sig för?

Har möjlighet att teckna preferensaktie som kostar ca 100:-/aktie och ger en avkastning på 8.5%/år (om jag får någon tilldelning så klart).
Låter det bra? Något man ska tänka på?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Vad säger panelen om "preffar"? Vem lämpar de sig för?

Har möjlighet att teckna preferensaktie som kostar ca 100:-/aktie och ger en avkastning på 8.5%/år (om jag får någon tilldelning så klart).
Låter det bra? Något man ska tänka på?
Jag antar att du överväger att teckna Aros Bostad, en bostadsutvecklare i Sthlm. Det första du bör fundera på är hur det går för sådana just nu generellt. Jämför vidare direktavkastningen med direktavkastningen hos andra bostadsutvecklares preferensaktier - jag tror du kommer se att det finns potential för fall motsvarande en årsavkastning, rakt av från noteringen. Fundera på hur du rankar Aros stabilitet kontra andra bostadsutvecklare - är det Oscar Properties-varning (dvs smalt segment och liten geografisk spridning) eller är det stabilitet i paritet med en större bostadsutvecklare såsom Bonava, som även har verksamhet även utomlands?
Tänk även på att när räntorna går upp bör preffarna allt annat lika tappa i aktiekurs.
Jag hade väntat.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag antar att du överväger att teckna Aros Bostad, en bostadsutvecklare i Sthlm. Det första du bör fundera på är hur det går för sådana just nu generellt. Jämför vidare direktavkastningen med direktavkastningen hos andra bostadsutvecklares preferensaktier - jag tror du kommer se att det finns potential för fall motsvarande en årsavkastning, rakt av från noteringen. Fundera på hur du rankar Aros stabilitet kontra andra bostadsutvecklare - är det Oscar Properties-varning (dvs smalt segment och liten geografisk spridning) eller är det stabilitet i paritet med en större bostadsutvecklare såsom Bonava, som även har verksamhet även utomlands?
Tänk även på att när räntorna går upp bör preffarna allt annat lika tappa i aktiekurs.
Jag hade väntat.
Tack för svaret! :)

Var mest intresserad av hur preffar funkar och vad man ska tänka på. Har inte satt mig in alls i just Aros.

Säg att jag är en tråkmåns som nöjer mig med 6-8% avkastning per år. Är det preffar jag ska satsa på?
 

Johanw

Cartier
Tack för svaret! :)

Var mest intresserad av hur preffar funkar och vad man ska tänka på. Har inte satt mig in alls i just Aros.

Säg att jag är en tråkmåns som nöjer mig med 6-8% avkastning per år. Är det preffar jag ska satsa på?

https://petrusko.blogspot.com/2018/10/aros-bostad-preferensaktier.html
Just nu kan man teckna preferensaktier från Aros Bostad hos Avanza och det är ett riktigt uselt erbjudande.

Synd du missade Klövern pref i dippen. Är ändå hyfsat prisvärd jämfört med Akelius.
 

Salesmayne

Panerai
Någon annan än jag som haft ont i magen i över en månads tid? Man vaknar upp till att en vintage datejust försvinner över natten, nästa dag har tjuven återlämnat armbandet, dag 3 kommer han tillbaka och tar några länkbitar och såhär håller det på...40-50-60k+ borta på några veckor. Is i magen är mitt motto!
 

Bally

Cartier
Någon annan än jag som haft ont i magen i över en månads tid? Man vaknar upp till att en vintage datejust försvinner över natten, nästa dag har tjuven återlämnat armbandet, dag 3 kommer han tillbaka och tar några länkbitar och såhär håller det på...40-50-60k+ borta på några veckor. Is i magen är mitt motto!
Har själv inte haft några problem med det, tänker det är lite som monopolpengar för mig, tills jag plockar ut det till kontot är det inte "på riktigt", men visst var det roligare att logga in och kolla hur det låg till innan i september..
 

Salesmayne

Panerai
Har själv inte haft några problem med det, tänker det är lite som monopolpengar för mig, tills jag plockar ut det till kontot är det inte "på riktigt", men visst var det roligare att logga in och kolla hur det låg till innan i september..

Jag vet och håller med, men med nyfödd bebis, renoveringar och som dör till höger och vänster så blir stresståligheten lite svagare.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Någon annan än jag som haft ont i magen i över en månads tid? Man vaknar upp till att en vintage datejust försvinner över natten, nästa dag har tjuven återlämnat armbandet, dag 3 kommer han tillbaka och tar några länkbitar och såhär håller det på...40-50-60k+ borta på några veckor. Is i magen är mitt motto!
Jag vet och håller med, men med nyfödd bebis, renoveringar och som dör till höger och vänster så blir stresståligheten lite svagare.

Du kanske ska fundera på vad din tidshorisont är i börsen? Har du gått in med förhoppningen om snabba pengar / mellanlandning på börsen under ett par års tid är det alldeles för riskabelt.
Om ens börsinvesteringar går ut över ens nattsömn / ont i magen har man för mycket pengar där helt enkelt.
Sen är det aldrig roligt att förlora pengar förstås men det är ju risken man tar när man vill ha chans att vinna.

Som svar på din fråga: Visst kan det kännas lite oroväckande när man läser alla domedagsprofeter om kraschen som skall komma, allas analyser (läs: gissningar) osv. Men jag hanterar det genom att fortsätta månadsspara, inte läsa för mycket, logga in på kontot så sällan som det går och påminna mig om att det historiskt och med all största sannolikhet kommer att gå + över längre perioder.
 

Salesmayne

Panerai
Du kanske ska fundera på vad din tidshorisont är i börsen? Har du gått in med förhoppningen om snabba pengar / mellanlandning på börsen under ett par års tid är det alldeles för riskabelt.
Om ens börsinvesteringar går ut över ens nattsömn / ont i magen har man för mycket pengar där helt enkelt.
Sen är det aldrig roligt att förlora pengar förstås men det är ju risken man tar när man vill ha chans att vinna.

Som svar på din fråga: Visst kan det kännas lite oroväckande när man läser alla domedagsprofeter om kraschen som skall komma, allas analyser (läs: gissningar) osv. Men jag hanterar det genom att fortsätta månadsspara, inte läsa för mycket, logga in på kontot så sällan som det går och påminna mig om att det historiskt och med all största sannolikhet kommer att gå + över längre perioder.

Jag har sparat hela mitt liv och ämnar att fortsätta detta för alltid. Det har gått mycket bra...eller allt är ju beroende på motpart som jämförs med men det är iaf ok resultat för att vara ödmjuk.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har råd att förlora dom men älskar siffror och pengar...så, där sa jag det. Min lgh är avbetald och jag har 0,0kr i lån!

Det är såklart aldrig roligt att förlora pengar. Folk reagerar generellt hårdare när de förlorar pengar än när de tjänar dem så dina reaktioner är ju inget ovanligt.
Jag tror det hjälper bäst att man gör det till en vanesak att inte logga in på nätbanken "för att kolla läget" än när du ska ev rebalansera portföljen någon gång per år.
Vill du säkra portföljen bättre mot de dippar vi har sett kan du ju köpa på dig räntefonder.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Någon annan än jag som haft ont i magen i över en månads tid? Man vaknar upp till att en vintage datejust försvinner över natten, nästa dag har tjuven återlämnat armbandet, dag 3 kommer han tillbaka och tar några länkbitar och såhär håller det på...40-50-60k+ borta på några veckor. Is i magen är mitt motto!
Inte de senaste månaderna, då har det snarare vart tvärtom med riktigt bra upp. I vintras däremot så var det inte lika roligt, då kunde det som för dig försvinna en datejust på en dag. Men det har jag tagit igen och mera den senaste tiden och som flera redan sagt så får man se det lite som monopolpengar annars blir man galen för jag kommer ha dåliga månader igen. Det viktiga är att det går bra över tid.
Kan även vara en bra idé att se det i procent och inte i kronor, framför allt om du har lite högre belopp i depån. Säg att du har 10 000 och det går ner 2% på en dag så är inte det farligt mycket i kronor men skulle du ha 5 miljoner så är 2% ganska mycket i rena pengar men är fortfarande bara är 2% vilket inte är ovanligt att det går upp eller ner över en dag.
 

Salesmayne

Panerai
Inte de senaste månaderna, då har det snarare vart tvärtom med riktigt bra upp. I vintras däremot så var det inte lika roligt, då kunde det som för dig försvinna en datejust på en dag. Men det har jag tagit igen och mera den senaste tiden och som flera redan sagt så får man se det lite som monopolpengar annars blir man galen för jag kommer ha dåliga månader igen. Det viktiga är att det går bra över tid.
Kan även vara en bra idé att se det i procent och inte i kronor, framför allt om du har lite högre belopp i depån. Säg att du har 10 000 och det går ner 2% på en dag så är inte det farligt mycket i kronor men skulle du ha 5 miljoner så är 2% ganska mycket i rena pengar men är fortfarande bara är 2% vilket inte är ovanligt att det går upp eller ner över en dag.

Du ligger nära sanningen min gode herre.
 

Salesmayne

Panerai
Jag bjuder härmed på en sorglig syn, en äldre tant som säljer av sitt guld eftersom hon behöver minst 2000kr snarast. Usssch, jag vill varken bli fattig eller gammal.
754BAAB9-4176-4B9F-9BF4-47051C12706E.jpeg


Citat från avslutad försäljning ”jag känner mig rik nu”. Stackare!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag får loss lite kapital av en bostadsförsäljning, och siktar på 3-4hundratusen, jag lär spendera lite på en fin klocka, men de överblivna hundringarna kommer jag vilja placera smart med hyffsad låg risk och jag är sprutny på detta.

finns det nååågon wallstreetwannabeegalning som bara kan dra lite enkla medel/tips för ett blöjbarn i denna branch.
tackar på förhand (orkar INTE läsa alla 117 sidor) <3
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag får loss lite kapital av en bostadsförsäljning, och siktar på 3-4hundratusen, jag lär spendera lite på en fin klocka, men de överblivna hundringarna kommer jag vilja placera smart med hyffsad låg risk och jag är sprutny på detta.

finns det nååågon wallstreetwannabeegalning som bara kan dra lite enkla medel/tips för ett blöjbarn i denna branch.
tackar på förhand (orkar INTE läsa alla 117 sidor) <3

Hur lång sparhorisont har du?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
well, har köpt och sålt lgnheter nu 4 ggr, så nog vet jag hur pengar "sitter" inne, så väntan är lugn :)
jag vill egentligen bara ha ett ställe med högre avkastning än att de ligger på banken,
Ok! Mitt inlägg i debatten blir nog att köpa in dig i ett antal fonder. Avanza bl.a har en portföljgenerator som funkar rätt bra. Annars är nyckelorden för trygg men långsam tillväxt geografisk spridning och olika verksamheter.
 
Topp