• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

well, har köpt och sålt lgnheter nu 4 ggr, så nog vet jag hur pengar "sitter" inne, så väntan är lugn :)
jag vill egentligen bara ha ett ställe med högre avkastning än att de ligger på banken,

Fonder är det du söker.
Leta upp fonder med låga avgifter. Det är A och O.
Fördela din portfölj i olika fonder, geografiskt sett.
Globala, USA, Europa och Sverige skulle ja säga är en bra början.

Ett annat tips är att lägga upp en inbetalningsplan. Minskar risken om man jämför med att köpa in sig med allt på en gång.
Dvs. skall du gå in med 200k så sätt in kanske 10 000:-/mån under 20 månader eller annan variabel.
Då köper du både i upp- och nedgångar :)

Grymma tips alla! tack!!
måste läsa på om alla termer, men ska absolut börja med fonder så avkastningen blir högre än en fjantig ränta.

Tänk på att när börsen rasar så rasar ju fonderna också. Ett stort börsras kan betyda att mer än hälften av dina pengar går upp i rök. Och det tar åtskilliga år att komma tillbaka på ruta ett igen. Så lägg inga pengar i fonder du inte har råd att förlora. Långsiktigt är inte 5-7 år eller kanske inte ens tio år. Jag sparar till pensionen.
Du kan också parera börsfallen med räntor.
Ett lästips : https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-balanserad-fondportfolj/

Fonder är det du söker.
Leta upp fonder med låga avgifter. Det är A och O.
Fördela din portfölj i olika fonder, geografiskt sett.
Globala, USA, Europa och Sverige skulle ja säga är en bra början.

Ett annat tips är att lägga upp en inbetalningsplan. Minskar risken om man jämför med att köpa in sig med allt på en gång.
Dvs. skall du gå in med 200k så sätt in kanske 10 000:-/mån under 20 månader eller annan variabel.
Då köper du både i upp- och nedgångar :)
Tänk på att när börsen rasar så rasar ju fonderna också. Ett stort börsras kan betyda att mer än hälften av dina pengar går upp i rök. Och det tar åtskilliga år att komma tillbaka på ruta ett igen. Så lägg inga pengar i fonder du inte har råd att förlora. Långsiktigt är inte 5-7 år eller kanske inte ens tio år. Jag sparar till pensionen.
Du kan också parera börsfallen med räntor.
Ett lästips : https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-balanserad-fondportfolj/
Bra sagt.

Kan även rekommendera att lyssna på lite poddar som denna

https://soundcloud.com/avanzapodden/episod-2-hur-kommer-man-igang-med-ett-fondaktiesparande

Jag har satt mig i en liten knipa då jag har lovat min systerson som fyller 13år ett medlemsskap i Unga Aktiesparare. Jag hade för mig att de hade någon sorts träningsmodul där man kunde få prova på hur det är att köpa och sälja aktier och där man valde riktiga aktier och följde kurserna, men med fiktiva pengar. Nu verkar det vara event som gäller och jag är inte säker på att hans mamma släpper iväg honom på ett dagsevent bara sådär.

Är det någon som har ett bra sistaminuten-tips om vad som skulle vara en bra present för en penga/aktie-intresserad 13-åring som tyvärr har kalas redan imorgon :)

Jag har satt mig i en liten knipa då jag har lovat min systerson som fyller 13år ett medlemsskap i Unga Aktiesparare. Jag hade för mig att de hade någon sorts träningsmodul där man kunde få prova på hur det är att köpa och sälja aktier och där man valde riktiga aktier och följde kurserna, men med fiktiva pengar. Nu verkar det vara event som gäller och jag är inte säker på att hans mamma släpper iväg honom på ett dagsevent bara sådär.

Är det någon som har ett bra sistaminuten-tips om vad som skulle vara en bra present för en penga/aktie-intresserad 13-åring som tyvärr har kalas redan imorgon :)
Finns "låtsasportföljer" hos många banker vet jag där man kan testa, annars bara valfri aktiebok för att skapa intresse

Mer om du skulle slänga in den också!
Finns redan i portföljen via Brummer ju :)
0C7D3185-C518-4FCD-9F80-BD734FE3C182.jpeg

Paradox har ju sett ett liknande fall senaste tiden de också.
Beror lite på hur man ser det. När jag såg nivåer runt 200-kronor förstod jag inte varför den var så dyr och det var bara en tidsfråga innan den föll tillbaka. Skillnaden mellan Paradox och Starbreeze är att en av bolagen tillverkar, publicerar och säljer spel och det andra har tillverkat ETT spel de senaste åren. Starbreeze har lite biotech-känsla, så jag äger hellre THQ eller PDX om jag vill ha datorspelsexponering.

Beror lite på hur man ser det. När jag såg nivåer runt 200-kronor förstod jag inte varför den var så dyr och det var bara en tidsfråga innan den föll tillbaka. Skillnaden mellan Paradox och Starbreeze är att en av bolagen tillverkar, publicerar och säljer spel och det andra har tillverkat ETT spel de senaste åren. Starbreeze har lite biotech-känsla, så jag äger hellre THQ eller PDX om jag vill ha datorspelsexponering.
Absolut, jag håller med dig. Sålde av Paradox rätt långt innan ATH men ligger samtidigt kvar i Star sedan en lång tid tillbaka också. Sugen på att gå in i Pdx igen runt drygt 100-lappen kanske fast kanske missar tåget då men då får det nog vara så.

Går mot strömmen och stoppa precis in en del i en hedgefond med relativt hög avgift :)

Har såklart även indexfonder osv. som rullar på
https://brummer.se/sv/Vara-fonder/Brummer-Multi-Strategy/Fondfakta/Brummer-Multi-Strategy-2xL/
Är helt rimligt att investera i vettiga fonder oavsett avgift. Har merparten av mina pengar placerade i hedgefonder med 1+20-avgift, men de har fortfarande avkastat över 20% efter avgifter senaste året med en risk som är lägre än börsen. Mer orimligt med alla som tror att indexfonder är världens räddning, visst de bör ingå i någon del i de flestas portföljer, men värt att tänka på är att index har avkastat 9% på 3 år med en väldigt hög risk, jämför med några bra fonder som ex Gladiator där du fått 56% efter avgifter, igen till en lägre risk än börsen.

Är helt rimligt att investera i vettiga fonder oavsett avgift. Har merparten av mina pengar placerade i hedgefonder med 1+20-avgift, men de har fortfarande avkastat över 20% efter avgifter senaste året med en risk som är lägre än börsen. Mer orimligt med alla som tror att indexfonder är världens räddning, visst de bör ingå i någon del i de flestas portföljer, men värt att tänka på är att index har avkastat 9% på 3 år med en väldigt hög risk, jämför med några bra fonder som ex Gladiator där du fått 56% efter avgifter, igen till en lägre risk än börsen.
Håller med dig, börjar mer och mer kika efter bra riskjusterad avkastning snarare än index. Har tex. köpt en del guld (cert) med.

Vilka hedgefonder har du placerat i?

Håller med dig, börjar mer och mer kika efter bra riskjusterad avkastning snarare än index. Har tex. köpt en del guld (cert) med.

Vilka hedgefonder har du placerat i?
Ja och det är speciellt viktigt när börsen är så turbulent och lågkonjukturen hägrar.
Är främst inne i Adrigo small & midcap, men också i Gladiator och Rhenman. Får en ganska bra spridning på bara de tre, och speciellt mtp att Adrigo har negativt beta.

Skulle inte tro att de öppnar igen, åtminstone inte i nuvarande form. Kan mycket väl bli en till fond framöver istället.
Ah! Hade varit kul att se vad de kan göra med en insättning under några år framöver i dessa oroliga tider, samtidigt hade man ju kanske velat ha chansen att göra en insättning till om ett halvår/ett år beroende på vart det tar vägen.

Ah! Hade varit kul att se vad de kan göra med en insättning under några år framöver i dessa oroliga tider, samtidigt hade man ju kanske velat ha chansen att göra en insättning till om ett halvår/ett år beroende på vart det tar vägen.
Det är ju det som är fördelen med den här typen av fonder att de är relativt marknadsoberoende. Gladiator har en nettokort position, så de har bra chanser att fortsätta leverera bra resultst i en fallande börs. Men givetvis svårt i dagens börs, konstiga tider...

Tillbaka
Topp