• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Yep, men så har det väl alltid varit, att allt som skrivs här bara är tips... ;)
Ja fast det blir lite farligt imo när många utan erfarenhet investerar stora summor pga vad som skrivas på KS eller något annat forum. Iom att du rekommenderar köp så tycker jag bara det är viktigt att poängtera att man ska investera utifrån sig själv och att historisk avkastning inte är lika med framtida avkastning

Ja fast det blir lite farligt imo när många utan erfarenhet investerar stora summor pga vad som skrivas på KS eller något annat forum. Iom att du rekommenderar köp så tycker jag bara det är viktigt att poängtera att man ska investera utifrån sig själv och att historisk avkastning inte är lika med framtida avkastning
Jag skrev att det kanske var värd en chanspost, sedan är det upp till dig som läser inlägget att avgöra om du ska köpa eller inte...
Detta är ett diskussionsforum. Kommunikation är alltså dubbelriktad. Det jag säger är inget som man behöver gå efter.
Vad är det för skillnad när folk säger köp köp köp, så fort någon frågar om man ska köpa en ny klocka. Alla är vuxna, inget är bindande... man har ett eget ansvar.

Jag skrev att det kanske var värd en chanspost, sedan är det upp till dig som läser inlägget att avgöra om du ska köpa eller inte...
Detta är ett diskussionsforum. Kommunikation är alltså dubbelriktad. Det jag säger är inget som man behöver gå efter.
Vad är det för skillnad när folk säger köp köp köp, så fort någon frågar om man ska köpa en ny klocka. Alla är vuxna, inget är bindande... man har ett eget ansvar.
Självklart, däremot så med just fpc så har det bildats ett enormt tryck och den haussas överallt och jag tycker det är väldigt farligt speciellt med en sån spekulantiv aktie. Ville bara höja varningens finger så människor här är medvetna om vad de ens investerar i!

Man ska aldrig utgå från någon annans analys, finns även människor som säger att riktkursen bör vara runt 50-60kr, därför det är viktigt att göra en egen analys inför en investering.
Hur skiljer sig detta från din egen generiska köprek på det "undervärderade" Ratos? Är det något som är krokigt och svårvärderat så är det väl just det.

Hur skiljer sig detta från din egen generiska köprek på det "undervärderade" Ratos? Är det något som är krokigt och svårvärderat så är det väl just det.
För det första så hänvisade jag inte till någon riktkurs eller annan analys, sedan är ratos ett etablerat bolag och även om det kan vara svårvärderat så ligger det inte alls lika stor risk som i fpc!

För det första så hänvisade jag inte till någon riktkurs eller annan analys, sedan är ratos ett etablerat bolag och även om det kan vara svårvärderat så ligger det inte alls lika stor risk som i fpc!
Absolut håller jag med dig om att volatiliteten är lägre än FPC. Men du nämnde något om "undervärderat". Då undrar jag: i förhållande till vad? Har du gått igenom deras portfölj?

På sistone har jag sålt av aktiefonder och satsat på trygga hedgefonder, men, jag har också gått in lite grann i wildcard aktier, typ Precise som levererar till Fingerprint och ett bolag som heter Itab Shop concept. Resonerar som så att om börsen går ned snart så kan dessa aktier eventuellt vara okorrelerade och gå upp, om de lyckas med sina affärsmodeller.

Absolut håller jag med dig om att volatiliteten är lägre än FPC. Men du nämnde något om "undervärderat". Då undrar jag: i förhållande till vad? Har du gått igenom deras portfölj?
Ja enligt mig så är den undervärderad, det har jag fått fram genom att kolla igenom deras portfölj och läsa in mig lite på olika investeringar, och även läsa in mig mer på Ratos strategi! Kan även se att då de just nu har en rätt stor kassa finns det anledning att tro att de kommer köpa in sig i ett nytt bolag vilket oftast höjer värdet. Självklart är Ratos precis som alla andra aktier spekulativa, och man ska tro på min "analys" utav bolaget ännu mindre än en större aktör, syftade mest med min första post på faran med just fpc då det är en rätt unik aktie!

Nu är jag långt från expert på aktier och liknande (vilket min avkastning antagligen skulle avslöja) men jag tror risken med många aktier och kanske framförallt liknande PB/FPC är att många köper utan att läsa vad bolaget gör
Läser man på kan man ju göra en egen bedömning om man tror på produkten och marknaden annars är det verkligen ett lotteri :)
Då blir tips lite farliga :)

Jag hade nog en tanke med inlägget men glömde lite av det mot slutet...

Nu är jag långt från expert på aktier och liknande (vilket min avkastning antagligen skulle avslöja) men jag tror risken med många aktier och kanske framförallt liknande PB/FPC är att många köper utan att läsa vad bolaget gör
Läser man på kan man ju göra en egen bedömning om man tror på produkten och marknaden annars är det verkligen ett lotteri :)
Då blir tips lite farliga :)

Jag hade nog en tanke med inlägget men glömde lite av det mot slutet...
Faran med vilket bolag som helst med en värdering liknande FPC är väl uppenbar. Det spelar nog mindre roll om du är påläst eller ej - ingen kan med säkerhet säga vad utfallet kommer bli.

Ja enligt mig så är den undervärderad, det har jag fått fram genom att kolla igenom deras portfölj och läsa in mig lite på olika investeringar, och även läsa in mig mer på Ratos strategi! Kan även se att då de just nu har en rätt stor kassa finns det anledning att tro att de kommer köpa in sig i ett nytt bolag vilket oftast höjer värdet. Självklart är Ratos precis som alla andra aktier spekulativa, och man ska tro på min "analys" utav bolaget ännu mindre än en större aktör, syftade mest med min första post på faran med just fpc då det är en rätt unik aktie!
Det var tamigtusan duktigt av dig. Ratos har 18 direktägda onoterade innehav som är spridda över skilda branscher och extremt svåranalyserade. Bra där.

Det var tamigtusan duktigt av dig. Ratos har 18 direktägda onoterade innehav som är spridda över skilda branscher och extremt svåranalyserade. Bra där.
Har aldrig sagt att jag djupanalyserat något av innehaven, däremot så går det att läsa in sig en del i investeringarna och på så sätt försöka göra en enklare analys oavsett hur mycket grundkunskaper man har om den branschen. Jag har följt ratos länge och är ofta med på presentationer och liknande, på så sätt kan jag lättare få förståelse för de individuella investeringarna och se hur de påverkar ratos som helhet.

Har aldrig sagt att jag djupanalyserat något av innehaven, däremot så går det att läsa in sig en del i investeringarna och på så sätt försöka göra en enklare analys oavsett hur mycket grundkunskaper man har om den branschen. Jag har följt ratos länge och är ofta med på presentationer och liknande, på så sätt kan jag lättare få förståelse för de individuella investeringarna och se hur de påverkar ratos som helhet.
Gött. Jag är själv aktieägare i Ratos men har alltid haft lite svårt att hänga med. Det är klart lättare att analysera och prissätta ett investmentbolag med mindre fokus på PE.

När det gäller aktier gäller det hela tiden att tänka själv, läsa på och analysera marknaden bolaget verkar i, börsmarknaden, värderingen idag och på kort och lång sikt.
Allt som skrivs på forum eller i media av experter och amatörer är egentligen inte så mycket värt (inklusive den här posten). Balans och resultat och orderstock är det allra, allra viktigaste. Faktiskt mer värt än erfarenhet och teknisk analys. En person i min omgivning t.ex. har gjort miljontals kronor på börsen och varit med och både det ena och det andra. Han fullständigt dårförklarade mig när jag gick in i FPC på 54kr och tjatade ihjäl sig att jag skulle sälja på 75kr. Ja tjena, tack för tipset! Nu råkade jag tro på bolaget både i upp- och nedgångar och sålde en del av innehavet för inte så länge sedan för att minska riskerna och inte falla i fällan att bli för girig. Men halva foten har jag fortfarande kvar i ett av Sveriges mest spännande bolag just nu. Skulle dock aldrig råda någon att köpa. Var man tar sina egna beslut utefter egna bedömningar.

Gött. Jag är själv aktieägare i Ratos men har alltid haft lite svårt att hänga med. Det är klart lättare att analysera och prissätta ett investmentbolag med mindre fokus på PE.
Självklart är det så, det blir nästan som att analysera ett 20tal bolag som inte alltid har så mycket information tillgänglig. Det kan ju då bli att man investerar till stor del pga de nyckelpersoner inom Ratos och jag tycker de har anställt kompetenta människor utan helt ta ifrån stämpeln som familjebolag.

Intressant diskussion och självklart ska man ta sina egna beslut när det handlar om investeringar. Dock har mina egna beslut varit ganska dåliga överlag senaste tiden :) Har kvar poster i Precise så hoppas att de kanske ska "åka med" lite. Just nu kan jag inte ens läsa FPC utan att blir förbannad :D

bok: fooled-by-randomness

En riktigt bra bok som många skulle behöva läsa oavsett om man är aktieintresserad eller ej. Jag har tidigare handlat med aktier i 10år (privat). Jobbat i spelbranschen i 5år. När du läst boken kommer du läsa all media på ett helt annat sätt. Jag har gått bra plus på aktier men det har till största del inte berott på mina värderingsskills av bolag. Definitivt mer tur än skicklighet.

Mitt enda tips är långsiktighet och pengar du kan avvara/förlora. Trist kanske men enligt mig viktiga parametrar.

Jag förespråkar aktier långt mer än fonder. När jag hittar lite tid ska jag dra min rövarhistoria om pensionsspar när jag ifrågasatte banken... och de erkände till slut.

Lycka till! =)

Vilka andra bilmärken ligger i segmenten som VW nu tappar? Opel, Toyota ?
Kan ju finnas lite positiva kvartalsrapporter framöver, men jag är totalt ointresserad och okunnig om bilar.

Hur har ni reagerat på the forecasters dom om att börsen ska krascha (igår) redan? Jag ligger iaf. Kvar :)
Han har väl skjutit upp domen?

Tidigare har han sagt: "These two major global defaults were interestingly 86 years apart. Adding 86 years again, curiously brings us to 2017."

Men det ska bli intressant att se hur nära han har varit i sina kalkyler denna gången!

Han har väl skjutit upp domen?

Tidigare har han sagt: "These two major global defaults were interestingly 86 years apart. Adding 86 years again, curiously brings us to 2017."

Men det ska bli intressant att se hur nära han har varit i sina kalkyler denna gången!

Haha, vilken jävla tomte! Jag kan också förutse krascher om jag skjuter upp det hela tiden..

Tillbaka
Topp