• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Lite nybörjarfunderingar här. Funderar på att kasta om lite i min portfölj för att få ned risken. Vad tror ni om någon av fördelningarna nedan? Lutar emot Svahn edition då jag inte är ett jätte fan av statsobligationer med nuvarande penningpolitik.
http://annasvahn.se/2018/06/forenklad-version-av-min-tillgangsallokering/

Sk%C3%A4rmavbild-2018-06-27-kl.-09.02.14-e1530082983688.png

Sk%C3%A4rmavbild-2018-06-27-kl.-08.56.40.png

- Aktier tänkte jag köra på investmentbolag, ska man köra på de svenska eller även bredda med utländska eller får man den exponeringen ändå? Tex. Latour, Kinnevik, Investor, Ratos, Lundberg & Latour
- Guld, hur ska jag få en bra exponering här? Äger för tillfället Guld S certifikatet hos Avanza, men har förstått att det blir en urholkningseffekt. Undviker gärna fysiskt guld eller externa tjänster då det inte är några nämnvärda pengar (än så länge) och har tänkt att månadsspara. ETFer finns knappt några kvar hos Avanza efter MIFID..
- Softs (råvaror) Samma sak här som med guldet, hur ska man få till en bra exponering?
- Företagsobligationer, inga konstigheter

Jag har tänkt att ha tre olika portföljer,
1. 100% hedgefond. För närvarande Brummer multi-strategy 2XL men kikar på några fler som jag kommer att fylla på med successivt (Mellantidsspar, 5-15år)
2. Quattro Stagioni (Mellantidsspar, 5-15år)
3. (Långtidsspar 30år+) 40% Småbolagsfond (en eller flera olika?), 30% Avanza Global, 30% Avanza Zero. Eventuellt 33/33/33?

Lite nybörjarfunderingar här. Funderar på att kasta om lite i min portfölj för att få ned risken. Vad tror ni om någon av fördelningarna nedan? Lutar emot Svahn edition då jag inte är ett jätte fan av statsobligationer med nuvarande penningpolitik.

- Aktier tänkte jag köra på investmentbolag, ska man köra på de svenska eller även bredda med utländska eller får man den exponeringen ändå? Tex. Latour, Kinnevik, Investor, Ratos, Lundberg & Latour
- Guld, hur ska jag få en bra exponering här? Äger för tillfället Guld S certifikatet hos Avanza, men har förstått att det blir en urholkningseffekt. Undviker gärna fysiskt guld eller externa tjänster då det inte är några nämnvärda pengar (än så länge) och har tänkt att månadsspara. ETFer finns knappt några kvar hos Avanza efter MIFID..
- Softs (råvaror) Samma sak här som med guldet, hur ska man få till en bra exponering?

1. 100% hedgefond. För närvarande Brummer multi-strategy 2XL men kikar på några fler som jag kommer att fylla på med successivt (Mellantidsspar, 5-15år)
3. (Långtidsspar 30år+) 40% Småbolagsfond (en eller flera olika?), 30% Avanza Global, 30% Avanza Zero. Eventuellt 33/33/33?
Då får du ett nybörjarsvar här. Byt ut Ratos mot exempelvis Svolder, Ratos kanske blir en vinnare i framtiden men de har mycket kvar att bevisa. Investor, Latour och Svolder kan bli en fin trio. Annars tycker jag att du får en fin global exponering med de Svenska investmentbolaget men varför inte komplettera med lite Berkshiere Hathaway? På övriga frågor svarar jag pass.

Då får du ett nybörjarsvar här. Byt ut Ratos mot exempelvis Svolder, Ratos kanske blir en vinnare i framtiden men de har mycket kvar att bevisa. Investor, Latour och Svolder kan bli en fin trio. Annars tycker jag att du får en fin global exponering med de Svenska investmentbolaget men varför inte komplettera med lite Berkshiere Hathaway? På övriga frågor svarar jag pass.
Tack för tipset, har börjat kika lite och funderar om det kanske är dumt att stoppa hela aktieinnehavet i svenska investmentbolag dock. Funderar på att eventuellt köra en global aktiefond, spiltan investmentbolag (svenska) & spiltan investmentbolag global. Alt. några valda investmentbolag och en globalfond tex.

@Erik1 det finns en Schweizisk guld-ETF som du hittar hos nordnet genom att söka på ”GZUR” för att köpa den hos avanza så tror jag att man måste ringa till deras mäklarbord. :)

@Erik1 det finns en Schweizisk guld-ETF som du hittar hos nordnet genom att söka på ”GZUR” för att köpa den hos avanza så tror jag att man måste ringa till deras mäklarbord. :)
Tack, har hittat dessa två med, Xetra-gold & ETFs physical gold VZLD. Även några råvaru-etfer.

Tyvärr inget tillgänglig hos Avanza (utöver via tele med avgift på 19€ per transaktion). Kanske får flytta ena portföljen till Nordnet, inte lite störigt att alla ETFer rök efter MIFID..

Hedgefonderna jag kikar på (kommer inte välja alla):
- Brummer multi strategy 2XL (har redan en del placerat här)
- Adrigo hedge
- Catella hedge
- Rhenman global
- Rhenman healthcare equity
- PriorNilsson Idea
- Adrigo Small & mid.cap

Hade gärna slängt in Gladiator med men tyvärr lite högt min. inköp. Sen är frågan hur bra hedge den egentligen har, klarade sig inte särskilt väl 2008. Fördelen med samtliga ovan (undantaget Brummer & Adrigo small..) är att man kan månadsspara småbelopp.

Hedgefonderna jag kikar på (kommer inte välja alla):
- Brummer multi strategy 2XL (har redan en del placerat här)
- Adrigo hedge
- Catella hedge
- Rhenman global
- PriorNilsson Idea
- Adrigo Small & mid.cap

Hade gärna slängt in Gladiator med men tyvärr lite högt min. inköp. Sen är frågan hur bra hedge den egentligen har, klarade sig inte särskilt väl 2008. Fördelen med samtliga ovan (undantaget Brummer & Adrigo small..) är att man kan månadsspara småbelopp.
Gladiator är dessutom stängd sen 1 december...
Har själv PN Idea och Rhenman health som jag är nöjd med. Men det blir upp till bevis vid en kommande större nedgång på marknaden...

Tänkte dra en update med hur det blev med mina portföljer. Har bollat lite med en vän som jobbar på Nordea markets och landade i det nedan. Jag kommer att ha en tredje "portfölj" där jag leker runt och provar på olika investeringar för skojs skull, ska prova att investera i lite råvaror, softs etc. där istället.

Globala & Sverige indexfonderna kan man ju välja vad man vill. Tror jag kommer att blanda lite olika men börjar med Avanzas för tillfället.

Quattro stagioni Erik1 edition
- Fimpar råvaror iom. att det är svårt att få till en bra exponering utan att betala mycket courtage etc, ersätter med hedgefonder. 1% Bitcoin som gamble.

40% Aktier varav,
1/4 Avanza Global (Index Världen)
1/4 Avanza Zero (Index Sverige)
1/4 Spiltan AF investmentbolag (Svenska investmentbolag)
1/4 Didner & Gerge Small & Microcap (Småbolag, global fokus Europa)

19% Guld
Guld S certifikat

1% Bitcoin
Bitcoin XBT certifikat

20% Företagsobligationer
1/2 Spiltan Räntefond Sverige
1/2 Carnegie Corp. bonds

20% Hedgefonder
2/3 Brummer Multi strategy 2XL
1/3 fördelat på,
- Adrigo Hedge
- PriorNilsson Idea
- Adrigo Small & Midcap

Erik1s pensionsfond
1/3 Sverige
16,5% Avanza Zero (Sverige index)
16,5% AMF Aktiefond småbolag (Småbolag Sverige)

2/3 Global
33% Avanza Global (Global index)
16,5% Didner & Gerge Small & Microcap (Global småbolag, fokus europa)
16,5% Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri (Global småbolag, fokus USA)

Senast ändrad:
Det här, och liknande formuleringar, läser jag ofta på börssidor:

"Stockholms öppnade uppåt trots nedgångarna under gårdagen i USA. Nu pekar även de amerikanska terminerna uppåt."

"USA-börserna utvecklades under gårdagen starkt. Asienbörsernas utveckling var under morgonen blandad. Ledande terminer indikerar en öppning uppåt för OMXS30."

Har läst på lite om terminer generellt men vilka är dessa ledande terminer när det gäller aktier?

Det här, och liknande formuleringar, läser jag ofta på börssidor:

"Stockholms öppnade uppåt trots nedgångarna under gårdagen i USA. Nu pekar även de amerikanska terminerna uppåt."

"USA-börserna utvecklades under gårdagen starkt. Asienbörsernas utveckling var under morgonen blandad. Ledande terminer indikerar en öppning uppåt för OMXS30."

Har läst på lite om terminer generellt men vilka är dessa ledande terminer när det gäller aktier?
Amerikanska terminerna är exemplelvis S&P500 (SPA Index), Dow Jones (DJA Index). Ledande terminer för OMXS30 får antas syfta till framförallt Eurostoxx (VGA Index) och tyska DAX (GXA Index).

Antar att guldcert urholkas pga forwardkurvan är i contango (högre priser för futures längre ut i tiden). När du köper tex ett cert köper man typiskt närmaste kontrakt, som måste rullas innan förfall. Det görs genom att sälja det kontrakt man har och köpa nästa, och när det är contango är det man köper dyrare än det man säljer, och man får negativ roll yield. Det kan du mig veterligen inte komma ifrån med finansiella kontrakt oavsett vilket cert eller etf du handlar eftersom de alla handlar futures och rullar. Har du fysiskt guld måste du istället lagerhålla och försäkra vilket kostar pengar (vilket är en av orsakerna att forward kurvan finns).

Har ni tips på alternativa investeringar utanför börsen?
Klockor är väl ett givet svar.
Utöver det är mark vettigt. Jag har en tomt nu som jag tror på. Är aspirant på en till nu genom firman, får se hur det går.

Har man oflyt med mark borde man i alla fall få tillbaka pengarna innan pensionen, annars får man väl börja jaga!

Edit: Bostadsrätter är också ett alternativ om man vågar ge sig på det.

Klockor är väl ett givet svar.
Utöver det är mark vettigt. Jag har en tomt nu som jag tror på. Är aspirant på en till nu genom firman, får se hur det går.

Har man oflyt med mark borde man i alla fall få tillbaka pengarna innan pensionen, annars får man väl börja jaga!

Edit: Bostadsrätter är också ett alternativ om man vågar ge sig på det.
Bostadsrätter är nog dumt i det här läget, lika om inte mer volatilt/ ned än börsen framöver?

Tomt/ mark är nog vettigare då

Bostadsrätter är nog dumt i det här läget, lika om inte mer volatilt/ ned än börsen framöver?

Tomt/ mark är nog vettigare då
Ja det känns som risken är mindre med tomt/mark.
Men beror delvis på var i landet man bor samt vad man tror om marknaden kontra ett visst prospekt. Finns fortfarande undervärderade områden på bostadsrättsmarknaden, alternativt renoveringsobjekt.

Ja det känns som risken är mindre med tomt/mark.
Men beror delvis på var i landet man bor samt vad man tror om marknaden kontra ett visst prospekt. Finns fortfarande undervärderade områden på bostadsrättsmarknaden, alternativt renoveringsobjekt.
Nu när jag tänker efter har du rätt.

Även i Stockholm vore det möjligt med tålamod (10-20år). Tänker områden som det finns planer på att exploatera stort (tex gullmars/ slakthusområdet) vilket kan dra upp priserna för hela närområdet.

Nu när jag tänker efter har du rätt.

Även i Stockholm vore det möjligt med tålamod (10-20år). Tänker områden som det finns planer på att exploatera stort (tex gullmars/ slakthusområdet) vilket kan dra upp priserna för hela närområdet.

Gillar quattro tänket men jag har en idé att du skulle kunna komplettera din portfölj, eventuell aktiedelen, med något inslag av reala tillgångar, finns mycket bra bolag på börsen så man slipper göra jobbet själv ;)
Atrium Ljungberg ska bygga mycket på marken du nämner Söder om stan och även mycket i Nacka området.

Andra favoriter i sektorn är Nyfosa,Lundbergs, Platzer och Heba.

Sen finns även skogsbolagen SCA / Stora Enso som äger enorma mänger skog.

För den som inte vill leta själv har Prior Nilsson fonden Realinvest som försöker jobba med temat :)

Investera i Peer 2 peer-lån hos t.ex. Lendify eller Savelend. Stabil avkastning helt okorrelerat med börsen.
Precis som guld är det inte helt helt okorrelerat dock då kreditförluster tenderar att öka i dåliga tider. Motsvarigheten i guld är att investerare säljer för att få pengar/ likvid och trycker ned kursen, hände tex. 2008. Men klart bättre att sitta med P2P lån/ guld än aktier om det går nedför hehe.
Gillar quattro tänket men jag har en idé att du skulle kunna komplettera din portfölj, eventuell aktiedelen, med något inslag av reala tillgångar, finns mycket bra bolag på börsen så man slipper göra jobbet själv ;)
Atrium Ljungberg ska bygga mycket på marken du nämner Söder om stan och även mycket i Nacka området.

Andra favoriter i sektorn är Nyfosa,Lundbergs, Platzer och Heba.

Sen finns även skogsbolagen SCA / Stora Enso som äger enorma mänger skog.

För den som inte vill leta själv har Prior Nilsson fonden Realinvest som försöker jobba med temat :)
Tack för tipsen, håller nere aktie-andelen nu dock då jag personligen tror/ tycker att det är lite för volatilt och osäkert läge.

Investera i Peer 2 peer-lån hos t.ex. Lendify eller Savelend. Stabil avkastning helt okorrelerat med börsen.
Jag har själv varit inne på att testa stoppa in en mindre summa i P2P-lån. Efter att ha scannat av alla aktörer ganska snabbt så lockade Savelend och Lendify mig mest. Jag har även läst lite diskussion kring sidorna och fenomenet i stort tidigare i denna tråd, deras specifika trådar på Flashback och på deras egna sidor. Det verkar som ett lite roligt och spännande sätt att diversifiera sig ifrån 100% börsexponering.

Många (inklusive jag själv) har ju vant sig vid ISK och schablonbeskattning men det här skattas väl som inkomst av kapital?
Ja det gör det.
Kollat avgifterna på lendify? Hur mycket blir det över efter staten tagit sitt och serviceavgift?
Avgifterna är olika beroende på löptid och ränta. Investeraren ser inte dessa avgifter utan bara vilken avkastning man själv får vilket är det som är relevant.
Har fått ca 6% hos Lendify och ett par procent mer hos Savelend före 30% skatt.

Tillbaka
Topp