• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Erik1

Patek
2-Faktor
Certen urholkas väl dagligen?
Antar att guldcert urholkas pga forwardkurvan är i contango (högre priser för futures längre ut i tiden). När du köper tex ett cert köper man typiskt närmaste kontrakt, som måste rullas innan förfall. Det görs genom att sälja det kontrakt man har och köpa nästa, och när det är contango är det man köper dyrare än det man säljer, och man får negativ roll yield. Det kan du mig veterligen inte komma ifrån med finansiella kontrakt oavsett vilket cert eller etf du handlar eftersom de alla handlar futures och rullar. Har du fysiskt guld måste du istället lagerhålla och försäkra vilket kostar pengar (vilket är en av orsakerna att forward kurvan finns).
Analogue förklarade det här bättre än mig :) Vet du ett bättre sätt att få exponering mot guld hojta gärna till, har kikat lite på fysiskt guld men tycker det är för meckigt än så länge.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Analogue förklarade det här bättre än mig :) Vet du ett bättre sätt att få exponering mot guld hojta gärna till, har kikat lite på fysiskt guld men tycker det är för meckigt än så länge.
Kör en fond nu, inte optimalt iom att man även blir exponerad mot de som utvinner guldet o förv Avg på ca 2%. Men kika på warranter annars, brukar vara bättre på lång sikt om jag inte minns fel
 

Takuan

Omega
Jan Bolmesson på rikatillsammans.se förespråkar ”Pacific Precious”-fond för att få exponering mot guld. Jag har inte läst på om fonden i sig eller om Jan så jag lägger ingen vidare värdering i det, men det finns nog mer att läsa om det på den sidan.
 
Ni som investerat i Rhenman Healthcare L/S, vad är anledningen till att ni investerar förutom historisk avkastning?
Noterar att fonden är ner 24% senaste 3 månaderna, har en nettolång position på 143%, och tar en avgift på 2%+ 20% över high water mark som är 90D Euribor. Är syftet med denna investering att hedgea en ev nedgång, få absolutavkastning, eller rida på biotechvågen? :)

Har själv funderat på att investera, men har läst på och ställer mig tveksam efter de.

Läser även om att de skrivs mycket om guldinvesteringar, om ni investerar i guld på längre sikt (+5år), vad räknar ni med för avkastning?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Läser även om att de skrivs mycket om guldinvesteringar, om ni investerar i guld på längre sikt (+5år), vad räknar ni med för avkastning?
Kan bara svara för mig själv här och jag har det som krockkudde/ inflationsskydd. Aktier har aldrig varit dyrare och guld/ råvaror är billigare än på länge. Räknar helt enkelt inte med någon direkt avkastning (utöver inflation) men såklart det är trevligt om det går upp.

https://www.incrementum.li/en/ingoldwetrust-report/

Bra input om Rhenman, inte investerat något i den ännu.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hur agerar ni andra nu när det verkar bli volatilt och osäkert framöver? Intressant att höra.
Det tråkiga, dvs sälja dom mer spekulativa bolagen, minskar på ev obalans och behåller stabila bolag med stabil utdelning samt ökar på med torrt krut för att köpa när alla andra ska ut samtidigt
 

Oew

Rolex
Ni som investerat i Rhenman Healthcare L/S, vad är anledningen till att ni investerar förutom historisk avkastning?
Noterar att fonden är ner 24% senaste 3 månaderna, har en nettolång position på 143%, och tar en avgift på 2%+ 20% över high water mark som är 90D Euribor. Är syftet med denna investering att hedgea en ev nedgång, få absolutavkastning, eller rida på biotechvågen? :)

Har själv funderat på att investera, men har läst på och ställer mig tveksam efter de.

Läser även om att de skrivs mycket om guldinvesteringar, om ni investerar i guld på längre sikt (+5år), vad räknar ni med för avkastning?
Duktiga förvaltare, och en annorlunda exponering jämfört med övriga fondportföljen. Sedan är det ju en högriskfond utan tvekan, men tycker den passar bra i en väldiversifierad portfölj. Gällande avgiften är ju det också branschstandard så inget konstigt där, och avkastningen har ju varit väldigt tacksam.
Skulle ju inte säga att de är en traditionell hedgefond, varför jag inte skulle använda dem för att hedga mot en nedgång, utan snarare pga exponeringen och avkastningen. Har Rhenman och två andra hedgefonder, varav en är nettokort, och får rätt bra diversifiering från det.
 

carlanton

Audemars
Samma aktieexponering som tidigare eller viktar ni om?

Sålde av halva innehavet i Ny Teknik när det började göra ont i magen. Annars ungefär samma. Har dock ingen bra plan, kör lite på känn och "månadssparar" från sparkontot till aktier och ett fåtal billiga fonder. Gick in med bra storlek ungefär på ATH i höstas så det har varit otäcka månader med mycket magknip. Har fortfarande några procent att hämta igen innan jag ens är break even... På aktiedelen ligger jag redan plus på grund av bra köp av Eolus och Electrolux, men fonderna har varit trögare.

Har också sålt av i princip alla volatila spekulationsaktier (Rhovac, Oncopeptides, Starbreeze, Chemotec, Canopy Growth Corp) som jag låg inne i innan korrektionen. Undvek lyckligtvis alla stora ras i dem och kommer i fortsättningen aldrig mer köpa den typen av bolag.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Lite pensionssnack kanske ligger i tiden då ett orange kuvert snart dimper in. Det brukar inte vara någon kul läsning för en annan då jag nolltaxerat i över 10 år. Jag är 38 och har levt på spel större delen av livet. Har OK kapital och investerat i hus. På väg in i arbetslivet nu och tänkte att i samband med det strukturera upp kontona och avsätta till pensionen på indexfonder i ISK-konto taggat "Rör ej".

Värdena 2017-12-31 var inkomstpension 198 482 kr och premiepension 46 479 kr = 244 961 kr.

Hur mycket är det egentligen jag har gått miste om kontra medelsvensken och behöver låsa upp för att komma på en medelnivå? Det vore ju kul att kunna unna barnbarnen en varmkorv när man är 70 bast :p
 

Stil

Omega
Tips: Till de som gillade "Swedbank Robur Ny Teknik" så har stjärnförvaltarna Armfelt och Sprinchorn startat en ny egen fond (TIN) "Core Ny teknik".

Satsar på små till medelstora tech-bolag främst i Norden. Om inte annat så vill de behålla bra bolag i Sverige, vilket på sikt kan minska för tidiga försäljningar av fina bolag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lite pensionssnack kanske ligger i tiden då ett orange kuvert snart dimper in. Det brukar inte vara någon kul läsning för en annan då jag nolltaxerat i över 10 år. Jag är 38 och har levt på spel större delen av livet. Har OK kapital och investerat i hus. På väg in i arbetslivet nu och tänkte att i samband med det strukturera upp kontona och avsätta till pensionen på indexfonder i ISK-konto taggat "Rör ej".

Värdena 2017-12-31 var inkomstpension 198 482 kr och premiepension 46 479 kr = 244 961 kr.

Hur mycket är det egentligen jag har gått miste om kontra medelsvensken och behöver låsa upp för att komma på en medelnivå? Det vore ju kul att kunna unna barnbarnen en varmkorv när man är 70 bast :p
Enligt Pensionsmyndigheten (2016) så är typfallet för en 38-åring 726k i inkomstpension och 127k i premiepension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/...uppdaterade-tumregler-for-pensionsberakningar

Kämpa på och glöm inte bort att försöka få tjänstepension.
 
Samma aktieexponering som tidigare eller viktar ni om?
Månadssparar långsiktigt i ett tiotal aktiefonder, ett par blandfonder och några tråkiga aktier så jag gör verkligen ingenting förutom köper nytt varje månad. Dock tittar jag mindre på kontot när det går ner och mer när det går upp. Magknip blir det däremot inte. Skulle jag ha kortare tidshorisont hade jag kanske tänkt annorlunda.
 
Duktiga förvaltare, och en annorlunda exponering jämfört med övriga fondportföljen. Sedan är det ju en högriskfond utan tvekan, men tycker den passar bra i en väldiversifierad portfölj. Gällande avgiften är ju det också branschstandard så inget konstigt där, och avkastningen har ju varit väldigt tacksam.
Skulle ju inte säga att de är en traditionell hedgefond, varför jag inte skulle använda dem för att hedga mot en nedgång, utan snarare pga exponeringen och avkastningen. Har Rhenman och två andra hedgefonder, varav en är nettokort, och får rätt bra diversifiering från det.
Allright! Tror många dock blir lurade av ordet Hedgefond som oftast har som mål att vara absolutavkastande vilket Rhenman får svårt att vara med den marknadsexponeringen. Avgiften är helt klart branschstandard, jag tycker de är något magstarkt att ta ut 20% över Euribor 90D (som yieldar -), för en fond som ofta ligger tungt investerat mot aktiemarknaden, vore kul att se ytterligare en nedgång och se hur fonden utvecklas då. Jag är lite emot avgiftsstrukturen generellt för hedgefonder, då dem ofta har ett benchmark som är irrelevant för privatpersoner.

Anyways, jag ligger kvar i mina positioner. Så länge sparandet är långsiktigt tror jag de är svårt att tajma upp och nedgångar. Is i magen, månadsspar, och väl diversifierad portfölj kommer man långt på :) Dock tror jag om man investerar enbart i aktier, att man noga ska läsa in sig på hur bolaget man investerar i tjänar pengar, och hur man tror utvecklingen generellt kommer se ut i samhället. Har man rätt i sin analys där, så har man hittat en vinnare!
 

Oew

Rolex
Allright! Tror många dock blir lurade av ordet Hedgefond som oftast har som mål att vara absolutavkastande vilket Rhenman får svårt att vara med den marknadsexponeringen. Avgiften är helt klart branschstandard, jag tycker de är något magstarkt att ta ut 20% över Euribor 90D (som yieldar -), för en fond som ofta ligger tungt investerat mot aktiemarknaden, vore kul att se ytterligare en nedgång och se hur fonden utvecklas då. Jag är lite emot avgiftsstrukturen generellt för hedgefonder, då dem ofta har ett benchmark som är irrelevant för privatpersoner.

Anyways, jag ligger kvar i mina positioner. Så länge sparandet är långsiktigt tror jag de är svårt att tajma upp och nedgångar. Is i magen, månadsspar, och väl diversifierad portfölj kommer man långt på :) Dock tror jag om man investerar enbart i aktier, att man noga ska läsa in sig på hur bolaget man investerar i tjänar pengar, och hur man tror utvecklingen generellt kommer se ut i samhället. Har man rätt i sin analys där, så har man hittat en vinnare!
Ja hedgefonder har ändrats rätt mycket de senaste 10 åren, och för många är det bara ett sätt att öka hävstången och exponeringen. Kommer bli väldigt tydligt vid nästa större nedgång vilka de bra förvaltarna är. Ja det är lite magstarkt, men samtidigt svårt att hitta något benchmark som är direkt jämförtbart, exempelvis har du vissa fonder som avkastar mer än SIX30, men till en lägre risk. Det blir då fel att jämföra med både Euribor och SIX. Sedan brukar de ju oftast jämföra sig med något annat index också, även om detta inte påverkar avgifterna (ex Carnegie small caps nordics etc).
Tror att Rhenman skulle klara sig betydligt bättre än snittet vid en nedgång, men kanske inte lika bra som vissa andra som Gladiator (nettokort) eller Adrigo.
 
Ja hedgefonder har ändrats rätt mycket de senaste 10 åren, och för många är det bara ett sätt att öka hävstången och exponeringen. Kommer bli väldigt tydligt vid nästa större nedgång vilka de bra förvaltarna är. Ja det är lite magstarkt, men samtidigt svårt att hitta något benchmark som är direkt jämförtbart, exempelvis har du vissa fonder som avkastar mer än SIX30, men till en lägre risk. Det blir då fel att jämföra med både Euribor och SIX. Sedan brukar de ju oftast jämföra sig med något annat index också, även om detta inte påverkar avgifterna (ex Carnegie small caps nordics etc).
Tror att Rhenman skulle klara sig betydligt bättre än snittet vid en nedgång, men kanske inte lika bra som vissa andra som Gladiator (nettokort) eller Adrigo.
Instämmer! Eftersom rhenman (och många andra) är tungt exponerade mot aktier och fungerar mer eller mindre som en branschspecifik aktiefond blir de dock fel att jämföra mot 90dagar statsskuldväxlar. Givetvis svårt att hitta ett bra benchmark, men som de ser ut idag blir de tokigt i min mening. Blir spännande att se hur rhenman klarar sig, jag tror dem får svårt vid en nedgång men den som lever får se!

Investerar man likviditet/ som Hedge skulle jag iaf råda till andra alternativ :)
 
Gladiator har haft en intressant utveckling senaste tiden. Just nu är jag glad över att jag inte slängde in någon större summa i december innan den stänges.
 

demondave

Rolex
Också drabbats av kuvertsångesten. Satte upp en tjänstepension hos Avanza åt mig och brorsan, som ju som ägare saknar kollektivavtal. Börjar på 2500:- i månaden, tanken är väl att fylla upp med åren vi haft utan tjänstepension framöver när vi har mer förvaltande än investerande/expanderande år i firman.

Har väl horisont ungefär 28-30 år, lagomt fondointresserad och därmed glatt okunnig.
Vad tror ni om vardera 30% i Avanza Zero resp. 100, och resterande 40% i Avanza Global?

Målet är att slippa äta hundmat, typ :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Gladiator har haft en intressant utveckling senaste tiden. Just nu är jag glad över att jag inte slängde in någon större summa i december innan den stänges.
Positionerat sig bearish?
8F2F1F0A-B346-44F4-A4D4-A92BEDF2CA4C.jpeg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Någon som har följt core ny teknik sen de startade? Lyssnat på lite intervjuer med Carl och han har ju ett bra driv och förra fonden gick ju bra
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Någon som har följt core ny teknik sen de startade? Lyssnat på lite intervjuer med Carl och han har ju ett bra driv och förra fonden gick ju bra
De har säkert varit duktiga men tror att de haft något tur i början, svenska folket har älskat dem, inte velat minska uppgången och därför pumpat in pengar, därmed tryckt upp alla kurser.
 
Topp