• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

dempha

Rolex
2-Faktor
0ABAC888-85FE-429B-B2AC-9CA3BB87544F.png
Jag blir inte klok på allt detta siande om hur konjunkturen kommer se ut framöver. Ena veckan så går någon bankanalytiker ut och säger att framtidsutsikterna är hur goda som helst och nästa vecka så menar några fondförvaltare att kraschen är nära. Har slutat bry mig om alla ”expertutlåtanden” och kör på glatt med mitt månadssparande på börsen :)
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
:hublot:
Jag blir inte klok på allt detta siande om hur konjunkturen kommer se ut framöver. Ena veckan så går någon bankanalytiker ut och säger att framtidsutsikterna är hur goda som helst och nästa vecka så menar några fondförvaltare att kraschen är nära. Har slutat bry mig om alla ”expertutlåtanden” och kör på glatt med mitt månadssparande på börsen :)
Ja, jag justerar min risk efter hur jag bedömmer att vi ligger i konjukturen bara. Syftade på att det är troligt att Gladiator tagit en bear-position med tanke på uttalanden i artikeln och kursutvecklingen.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Ja, jag justerar min risk efter hur jag bedömmer att vi ligger i konjukturen bara. Syftade på att det är troligt att Gladiator tagit en bear-position med tanke på uttalanden i artikeln och kursutvecklingen.
Såg nu att jag lyckades få med hublot-loggan, haha...
Ja det låter onekligen så
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sålde nyss av allt jag hade i Swedbank Robur Asien. Den har inte gått superbra under min tid som innehav, 4,23% men det är någonting.
Anledningen är allt skit mot Swedbank/det Swedbank gör. Tycker det utgör en för stor risk i min portfolio eftersom den utgjorde cirka 30% av totalen.
Samt så lägger jag hellre pengarna på andra fonder senare. Men just nu, avvakta. Köper inget I dagsläget.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Sålde nyss av allt jag hade i Swedbank Robur Asien. Den har inte gått superbra under min tid som innehav, 4,23% men det är någonting.
Anledningen är allt skit mot Swedbank/det Swedbank gör. Tycker det utgör en för stor risk i min portfolio eftersom den utgjorde cirka 30% av totalen.
Samt så lägger jag hellre pengarna på andra fonder senare. Men just nu, avvakta. Köper inget I dagsläget.
Fattar inte argumentet. Värdet på tillgångarna i fonden påverkas ju inte av Swedbanks ekonomi
 

tossefar

Cartier
Sålde nyss av allt jag hade i Swedbank Robur Asien. Den har inte gått superbra under min tid som innehav, 4,23% men det är någonting.
Anledningen är allt skit mot Swedbank/det Swedbank gör. Tycker det utgör en för stor risk i min portfolio eftersom den utgjorde cirka 30% av totalen.
Samt så lägger jag hellre pengarna på andra fonder senare. Men just nu, avvakta. Köper inget I dagsläget.
Hur menar du att det är en risk för dig i en helt fristående del av Swedbank? Kan nästan lova att deras Asienfonder har ganska få Swedbankaktier i sig...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fattar inte argumentet. Värdet på tillgångarna i fonden påverkas ju inte av Swedbanks ekonomi
Hur menar du att det är en risk för dig i en helt fristående del av Swedbank? Kan nästan lova att deras Asienfonder har ganska få Swedbankaktier i sig...

Det kanske är lite skitnödigt från någon som inte kan ett skit om sånt här.
Men den har inte utvecklats som jag hoppats så jag är glad att hoppa ur den en stund.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Visst borde Swedbank droppa ytterligare ca 14:- i morgon när den handlas utan utdelningen på 14,20:-?
För mig som har en sparhorisont för den här aktien på kanske 20 år, spelar det någon roll om jag handlar i dag eller i morgon?
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Visst borde Swedbank droppa ytterligare ca 14:- i morgon när den handlas utan utdelningen på 14,20:-?
För mig som har en sparhorisont för den här aktien på kanske 20 år, spelar det någon roll om jag handlar i dag eller i morgon?
Ja, tekniskt sett borde den absolut göra det, om inte ännu mer. Jag är en av dom som ligger rejält back på swedbank men jag behåller mina aktier och tar del av en fin utdelning. Jag är också extremt långsiktig i min portfölj så jag är inte så orolig, tror den kommer repa sig även om det kommer ta sin tid. Återinvesterar nog utdelningen och ligger sedan lågt med denna ett tag och ser åt vilket håll det bär
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Morgondagen ska bli spännande att se vad Swedbank står i när börsen stänger. Funderar på om man ska köpa på sig endel om den går ner extremt mycket.
 

demondave

Rolex
Morgondagen ska bli spännande att se vad Swedbank står i när börsen stänger. Funderar på om man ska köpa på sig endel om den går ner extremt mycket.

Äh, fel strategi! Jag handlade lite till i förrgår, innan senaste omgången skit träffade fläkten :D

Men, inte så bekymrad. Köpt som utdelande med horisont på 20-30 år, så även om kurs och säkert utdelning kan påverkas ett tag räknar jag kallt med att det hinner repa sig.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Äh, fel strategi! Jag handlade lite till i förrgår, innan senaste omgången skit träffade fläkten :D

Men, inte så bekymrad. Köpt som utdelande med horisont på 20-30 år, så även om kurs och säkert utdelning kan påverkas ett tag räknar jag kallt med att det hinner repa sig.
Haha frågan är hur många gånger skiten träffar fläkten bara. Sitter ju i samma sits med lång horisont, satt och funderade om jag skulle köpa precis innan det stängde idag men avstod av nån anledning :p
 

demondave

Rolex
Haha frågan är hur många gånger skiten träffar fläkten bara. Sitter ju i samma sits med lång horisont, satt och funderade om jag skulle köpa precis innan det stängde idag men avstod av nån anledning :p

Med så lång horisont hade jag nog handlat. Inte dom där pengarna man måste ha (klockbudgeten alltså) men den högen man kan vara långsiktig med. Om 20 år har man förhoppningsvis glömt tajmingen :)
 
Haha frågan är hur många gånger skiten träffar fläkten bara. Sitter ju i samma sits med lång horisont, satt och funderade om jag skulle köpa precis innan det stängde idag men avstod av nån anledning :p
När stora bolag sätter sig i skiten brukar man sällan behöva skynda till köpknappen. Min lekmanna känsla säger att den ska ner mer över längre tid.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En riktig skurkbank.
Vill det sig riktigt illa kan amerikanska myndigheter förbjuda Swedbank att hantera dollar.
Då är banken körd på riktigt.
Kommer aldrig att hända. Det skulle innebära så mycket mer än bara banken i relationen mellan USA och Sverige.
En inte alltför avancerad gissning är dock att det lär bli miljardböter från FED om det visar sig ligga någon sanning i anklagelserna.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kommer aldrig att hända. Det skulle innebära så mycket mer än bara banken i relationen mellan USA och Sverige.
En inte alltför avancerad gissning är dock att det lär bli miljardböter från FED om det visar sig ligga någon sanning i anklagelserna.

Det låter ju rimligare ja.
Det har nog aldrig hänt i historien att USA förbjudit en utländsk bank att befatta sig med dollar?
Förutom obskyra banker i diktaturer då.
 

Sideshow Bob

Cartier
Hej klockvänner,
Jag har följt (och ligger långt) i MINESTO.
Nu kan det komma att hända lite grejer.
Titta på dom och kommentera !!

Har också varit med dem ett tag, köpte på 2,80:- och sålde dem på 17:-, är nu inne igen är dock back på denna positionen då jag gick in kring 12 igen :) Långsiktigt hoppas jag att det ska bli bra i barnens portföljer ;)
 

mrBlade

Omega
Minesto är ett intressant case som man har lite i. Kika även på Cortus Energy (även det greentech). Byggt ett syngas verk i Höganäs för att ersätta delar av deras naturgas förbrukning med biogas. Verket är i test/uppstartsfas.
Dessa bolag har ju lite olika inriktning men är i samma greentech-grupp.
WoodRoll teknologin verkar ju vara en klart optimerad process för bränsletillverkning.
MINESTO står ju för en baskraft som ersätter Kärnkraft och Vattenkraft. Baskraft brukar ju annars behöva stora anläggningsinvesteringar...
En applikation med några kites från MINESTO och en Vätgasanläggning kan leverera vätgas löpande... och vätgas är ju ett annat 'grönt' bränsle.
Uppsidan för WoodRoll verkar ju vara att vi i Svedala inte har så mycket havsströmmar utan mer skog/råvaror att omvandla, om man nu tittar ur ett egenförsörningsperspektiv.

Intressant och bra mix.
 
Topp