• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fint att Swedbank ser ut att återhämta sig en aning. Många som sålde i panik verkar det som.

Köpte en liten post i Boliden för ett tag sedan och ångrar att jag inte köpte mer. Går som tåget just nu! :)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Fint att Swedbank ser ut att återhämta sig en aning. Många som sålde i panik verkar det som.

Köpte en liten post i Boliden för ett tag sedan och ångrar att jag inte köpte mer. Går som tåget just nu! :)
Köpte också Boliden i början av året, har fyllt på vid några tillfällen men har ändå ett GAV på 227, känns riktigt bra.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har en aktie som rusat rejält sista 1-2 veckorna. Har sålt av lite i omgångar men hela tiden behållit den ursprungliga summan jag investerade.
Vad säger ni om den taktiken om man inte har för avsikt att behålla aktien under en lång tid?

Jag förlorar i teorin jämfört med att sälja allt på toppen men när den infinner sig är det ju ingen som vet.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har en aktie som rusat rejält sista 1-2 veckorna. Har sålt av lite i omgångar men hela tiden behållit den ursprungliga summan jag investerade.
Vad säger ni om den taktiken om man inte har för avsikt att behålla aktien under en lång tid?

Jag förlorar i teorin jämfört med att sälja allt på toppen men när den infinner sig är det ju ingen som vet.
Kör lite på samma taktik. Går inte att pricka botten eller toppen men om man köper och säljer i steg så blir det enklare. Säljer endast större poster om jag anser att aktien är överköpt eller om det blir obalans i portföljen i form av övervikt i enskilt bolag.
 

Riffraff

Cartier
Också drabbats av kuvertsångesten. Satte upp en tjänstepension hos Avanza åt mig och brorsan, som ju som ägare saknar kollektivavtal. Börjar på 2500:- i månaden, tanken är väl att fylla upp med åren vi haft utan tjänstepension framöver när vi har mer förvaltande än investerande/expanderande år i firman.

Har väl horisont ungefär 28-30 år, lagomt fondointresserad och därmed glatt okunnig.
Vad tror ni om vardera 30% i Avanza Zero resp. 100, och resterande 40% i Avanza Global?

Målet är att slippa äta hundmat, typ :D
Mina 2 cents...

Spiltan globalfond investmentbolag
Spiltan aktiefond investmentbolag
DNB Teknologi
Swedbank robur access asien
Avanza Global

20% i vardera

Aktiespararna direktavkastning som bubblare
 

Riffraff

Cartier
Har en aktie som rusat rejält sista 1-2 veckorna. Har sålt av lite i omgångar men hela tiden behållit den ursprungliga summan jag investerade.
Vad säger ni om den taktiken om man inte har för avsikt att behålla aktien under en lång tid?

Jag förlorar i teorin jämfört med att sälja allt på toppen men när den infinner sig är det ju ingen som vet.

Att ta hem lite vinst är ju enligt skolboken men skälet till varför aktien gått så starkt har vi ju ingen info om så går ju inte direkt att säga "rätt eller fel". Personligen brukar jag ha is i magen om en aktie klättrar stadigt uppåt "The trend is your friend" men ska du inte vara långsiktig så är det väl bra att minska innehavet
 

RonJeremy

Cartier
Långsiktigt pensionssparande I fobderboch någon aktie här och där, vilken typ av konto bör man egentligen ha?
KF eller ISK?
Så länge KF är kostnadsfritt så är det ingen större skillnad för dig, du kan välja förmånstagare och lite annat sånt på KF vilket inte går på ISK. Beror på om du tänkt investera utanför rikets gränser också.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har grubblat på en sak. Forskning pekar på att aktiv fondförvaltning inte slår index. Att det finns fondförvaltare som har slagit index många år i följd kan nog förklaras av sannolikhetslära och ren slump mer än något annat.

Finns det en framtid för aktiv förvaltning? Jag har själv haft en dröm att bli fondförvaltare, just för att jag har ett stort intresse för aktier och sparande. Men jag vet inte.. Jag tror inte att jag skulle kunna motivera mig själv till att jobba med något som uppenbart inte skapar mervärde till kunderna. Skulle vara intressant att få höra hur gemene fondförvaltare tänker, de måste ju vara medvetna om resultatet i yrkesgruppen?
 

carlanton

Audemars
Jag har grubblat på en sak. Forskning pekar på att aktiv fondförvaltning inte slår index. Att det finns fondförvaltare som har slagit index många år i följd kan nog förklaras av sannolikhetslära och ren slump mer än något annat.

Finns det en framtid för aktiv förvaltning? Jag har själv haft en dröm att bli fondförvaltare, just för att jag har ett stort intresse för aktier och sparande. Men jag vet inte.. Jag tror inte att jag skulle kunna motivera mig själv till att jobba med något som uppenbart inte skapar mervärde till kunderna. Skulle vara intressant att få höra hur gemene fondförvaltare tänker, de måste ju vara medvetna om resultatet i yrkesgruppen?

Just därför är det mycket mer rimligt att arbeta som fondförvaltare än att försöka leva på avkastning på eget kapital.
 

Belfort

Omega
Som glad amatör. Var kan jag lägga mina pengar någonstans i smidiga andra valutor, om jag vill slippa förfallet som är med kronans värde just nu? Öppna ett konto i norge? Räntepapper i norge?
 

Oew

Rolex
Jag har grubblat på en sak. Forskning pekar på att aktiv fondförvaltning inte slår index. Att det finns fondförvaltare som har slagit index många år i följd kan nog förklaras av sannolikhetslära och ren slump mer än något annat.

Finns det en framtid för aktiv förvaltning? Jag har själv haft en dröm att bli fondförvaltare, just för att jag har ett stort intresse för aktier och sparande. Men jag vet inte.. Jag tror inte att jag skulle kunna motivera mig själv till att jobba med något som uppenbart inte skapar mervärde till kunderna. Skulle vara intressant att få höra hur gemene fondförvaltare tänker, de måste ju vara medvetna om resultatet i yrkesgruppen?
Det finns som du säger flera fonder som slår index över tid, samt med en risknivå som är lägre än börsen. Givetvis finns det många dåligt skötta fonder, men så är det i all branscher. Dessutom blir det fel när du bara tittar på avkastningen, risknivå, exponering eller specifikt branschfokus är också några anledningar till att investera i fonder även om de går sämre än index.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En generell sanning när det gäller investeringar är väl att historisk avkastning inte garanterat framtida. Med tanke på ränte-experimentet är det inte säkert att index kommer att stå högre om 20-30 år tex. Se Japan, står lägre nu än 1990.

Om vi går vi mot samma utveckling kan det tex. bli kortare halvår/ års cykler. Väldigt svårt att navigera i som småsparare och ifall det blir utfallet kan aktiv förvaltning få ett uppsving igen.

Notera om, ifall och inte säkert :) Rena spekulationer ifrån min sida.
2560px-Nikkei_225.png
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Det finns som du säger flera fonder som slår index över tid, samt med en risknivå som är lägre än börsen. Givetvis finns det många dåligt skötta fonder, men så är det i all branscher. Dessutom blir det fel när du bara tittar på avkastningen, risknivå, exponering eller specifikt branschfokus är också några anledningar till att investera i fonder även om de går sämre än index.
Så är det förstås, jag är inte insatt i ifall den aktuella forskningen är gjorde på rena aktiefonder eller om det även inkluderar fonder som vill ha maximal riskjusterad avkastning. Beror ju även på vad för index man jämför med.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
En generell sanning när det gäller investeringar är väl att historisk avkastning inte garanterat framtida. Med tanke på ränte-experimentet är det inte säkert att index kommer att stå högre om 20-30 år tex. Se Japan, står lägre nu än 1990.

Om vi går vi mot samma utveckling kan det tex. bli kortare halvår/ års cykler. Väldigt svårt att navigera i som småsparare och ifall det blir utfallet kan aktiv förvaltning få ett uppsving igen.

Notera om, ifall och inte säkert :) Rena spekulationer ifrån min sida.
2560px-Nikkei_225.png
Ja, men jag pratar om världsindex. Tror att befolkningsökning och en växande ekonomi i Kina och Indien kommer att bidra till en stark ekonomisk tillväxt i världen.

Gällande kortare cykler så tror jag inte att det kommer innebära något uppsving för aktiv förvaltning. Professionella förvaltare kommer nog lyckas navigera i det lika dåligt som de lyckas i nuvarande ekonomiska klimat - riktigt dåligt.
 

alfons

Cartier
Ja, men jag pratar om världsindex. Tror att befolkningsökning och en växande ekonomi i Kina och Indien kommer att bidra till en stark ekonomisk tillväxt i världen.

Gällande kortare cykler så tror jag inte att det kommer innebära något uppsving för aktiv förvaltning. Professionella förvaltare kommer nog lyckas navigera i det lika dåligt som de lyckas i nuvarande ekonomiska klimat - riktigt dåligt.

Väldigt få aktiva förvaltare som slår index under längre perioder 10-15 år och hur man ska veta vilka de är i framtiden gör det väldigt svårt att hitta framtidens vinnare. Det finns mycket forskning som visar att det inte är fler än slumpen som slår index och att det handlar mer om tur än skicklighet. Med det sagt behöver man inte ge upp hoppet och endast köpa index. Det finns aktörer som aktivt förvaltar sina fonder i 10 000 innehav + med med en akademisk inriktning. Läs om Eugene Fama, Kenneth French mfl som står bakom Dimensional Funds. Det är definitivt fonder i världsklass som borde växa mer i Sverige inom en tid. Det är mycket stort i USA.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Väldigt få aktiva förvaltare som slår index under längre perioder 10-15 år och hur man ska veta vilka de är i framtiden gör det väldigt svårt att hitta framtidens vinnare. Det finns mycket forskning som visar att det inte är fler än slumpen som slår index och att det handlar mer om tur än skicklighet. Med det sagt behöver man inte ge upp hoppet och endast köpa index. Det finns aktörer som aktivt förvaltar sina fonder i 10 000 innehav + med med en akademisk inriktning. Läs om Eugene Fama, Kenneth French mfl som står bakom Dimensional Funds. Det är definitivt fonder i världsklass som borde växa mer i Sverige inom en tid. Det är mycket stort i USA.
Precis, sedan så är ju inte alla aktivt förvaltade fonder inriktade på att maximera avkastningen heller, som tidigare nämnt.
 

alfons

Cartier
Precis, sedan så är ju inte alla aktivt förvaltade fonder inriktade på att maximera avkastningen heller, som tidigare nämnt.
Risk och avkastning.... Till stor del handlar det om att man ska sätta sig ner och funderar till vad pengarna är tänkt. När man ska ha det och så kunna avgöra vilken risk man har råd att ta. Det kan ha större effekt än vilken fond man väljer.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
S&P 500 Föll väl nästan 50% under 2008? Missade man de månaderna begränsade man förlusterna rätt så ordentligt.

Egentligen handlar det väl om hur riskbenägen man är och om man pallar se värdet halveras utan att frångå sin plan.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fler som har Shareville? Alla mina innehav efter flytten ifrån Avanza har inte ramlat in än men kan slänga upp min portfölj när det väl gjort det :)
 
Topp