• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för fonder? Är det övervägande svenskt i fonderna så kanske du ska kolla på utländska aktier för lite riskspridning?
Jag har i min fondportfölj ganska bra spridning globalt. Mycket indexfonder, utländska aktier kanske kan vara en god idé att pynta lite i
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Provar med ett långskott.

Är det någon här som gått yrkestrafik utbildningen och har kvar studiematerialet kvar??

Funderar på starta budfirma.

/Peter
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som är insatt i förvaltning av pengar under ett år, ska ev. sälja huset och kommer få en del kapital löst som kommer ligga ett år ungefär innan det ska in i nästa hus.
Vill gärna se att det växer litegrann, men gärna så liten risk som möjligt.
Sparkonto med ränta?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som är insatt i förvaltning av pengar under ett år, ska ev. sälja huset och kommer få en del kapital löst som kommer ligga ett år ungefär innan det ska in i nästa hus.
Vill gärna se att det växer litegrann, men gärna så liten risk som möjligt.
Sparkonto med ränta?
Tror det är det enda säkra alternativet. Skulle vara om man tar typ 10-20% i fonder? Vad tror ni andra?

Sen bara för att vara lite petig, med dagens inflation så minskar värdet med 2%, har du pengarna på ett sparkonto med ränta så minskar du förlusten snarare än att pengarna ökar
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Stoppa in pengar i breda fonder under ett år är inte superriskabelt. Finns så klart risker med det också, men vill du ha någon avkastning att tala om är nog fonder det som har bäst risk/reward.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har ganska dålig "omvärdskoll", men guld/SEK över tid vet jag en del om. Jobbar med guldinköp, och priset har gått stadigt uppåt hela detta året. Guldpriset har gått ned lite grann sista två månaderna, men kronan har ji fortsatt fucka upp priserna här.

Har man annan valuta "liggade" kan det kanske vara något, men jag tror ändå att man ska vänta till sommaren (endast magkänsla).
 

MartinL

Omega
Någon som är insatt i förvaltning av pengar under ett år, ska ev. sälja huset och kommer få en del kapital löst som kommer ligga ett år ungefär innan det ska in i nästa hus.
Vill gärna se att det växer litegrann, men gärna så liten risk som möjligt.
Sparkonto med ränta?
Låg risk under så kort period ger i princip bara sparkonto med ränta. Aktieexponering (fonder) på bara ett år skulle jag säga innebär ett ganska stort risktagande.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fler som valutadiversifierar? Tankar? Hur gör ni?

Jag har precis öppnat valutakonton i € och US $, har lite sedan tidigare på PayPal och ränteplaceringar+ETFer i euro/yen osv.

Känns som att den långsiktiga trenden, utöver riksbankens historia sen 70-talet med devalvering av valutan, är fortsatt ned.
10.1.jpg

Euro (ecu) per 100 svenska kronor sedan 1970.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Fler som valutadiversifierar? Tankar? Hur gör ni?

Jag har precis öppnat valutakonton i € och US $, har lite sedan tidigare på PayPal och ränteplaceringar+ETFer i euro/yen osv.

Känns som att den långsiktiga trenden, utöver riksbankens historia sen 70-talet med devalvering av valutan, är fortsatt ned.
10.1.jpg

Euro (ecu) per 100 svenska kronor sedan 1970.
Ungefär 65-75% av mina pengar är i EUR, USD eller NOK i olika typer av tillgångsslag - både ETFer, aktier och ren valuta. Äger även lite CHF genom Schweiz-listade aktier.
Har inte superstort förtroende för Riksbanken tyvärr och tror att vi kommer gå över till Eur på lång sikt, vilket i alla fall ger en botten i kronkursen...
@Empa Gött att höra! Låter som att det löste sig bra! :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ungefär 65-75% av mina pengar är i EUR, USD eller NOK i olika typer av tillgångsslag - både ETFer, aktier och ren valuta. Äger även lite CHF genom Schweiz-listade aktier.
Har inte superstort förtroende för Riksbanken tyvärr och tror att vi kommer gå över till Eur på lång sikt, vilket i alla fall ger en botten i kronkursen...
@Empa Gött att höra! Låter som att det löste sig bra! :)
Låter vettigt, hur får du till valutaexponeringen? Handelsbanken var notoriskt ohjälpsamma gällande valutakonton så jag fick byta bank. SEB gick utan problem så jag är jäkligt nöjd, tog 1 dag innan kontona var tillgängliga.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Låter vettigt, hur får du till valutaexponeringen? Handelsbanken var notoriskt ohjälpsamma gällande valutakonton så jag fick byta bank. SEB gick utan problem så jag är jäkligt nöjd, tog 1 dag innan kontona var tillgängliga.
Jag äger aktier och ETFer som är listade i USD/EUR/CHF - det enda som var "dyrare" än vanligt var att handla akter listade i Schweiz då man måste ringa mäklardisken på Avanza för det. Sen har jag ett valutakonto i SEB för EUR utöver det. Kostade 500 att öppna men det kostar inget när det väl är startat.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag äger aktier och ETFer som är listade i USD/EUR/CHF - det enda som var "dyrare" än vanligt var att handla akter listade i Schweiz då man måste ringa mäklardisken på Avanza för det. Sen har jag ett valutakonto i SEB för EUR utöver det. Kostade 500 att öppna men det kostar inget när det väl är startat.
Ah, samma här. Har både euro och usd hos SEB nu. Tänkte ha lite på PayPal med i Yen och Pund.
 

Riffraff

Cartier
Glöm inte köpa en foliehatt också!

Anser man att svenska samhället håller på att krackelera så är det bättre att lägga foliehattspengarna på aktier som ligger i linje med ens uppfattning istället (Securitas, Loomis etc.) .

Det gjorde jag för ett antal år sedan och det har varit en mycket god affär. Synen och trendlinjen är intakt så har alla innehaven kvar, förutom Axis (kameraövervakning) som köptes ut från börsen och var en strålande affär.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Anser man att svenska samhället håller på att krackelera så är det bättre att lägga foliehattspengarna på aktier som ligger i linje med ens uppfattning istället (Securitas, Loomis etc.) .

Det gjorde jag för ett antal år sedan och det har varit en mycket god affär. Synen och trendlinjen är intakt så har alla innehaven kvar, förutom Axis (kameraövervakning) som köptes ut från börsen och var en strålande affär.
Man kan ju även placera sina pengar utanför Sverige. Tror jag kommer köra liknande Hernhag för mitt pensionsspar. Lägger på nån global indexfond och småbolagsfond.
fondportfoljen.png
 

Riffraff

Cartier
Man kan ju även placera sina pengar utanför Sverige. Tror jag kommer köra liknande Hernhag för mitt pensionsspar. Lägger på nån global indexfond och småbolagsfond.
fondportfoljen.png

Bra tips men....... ganska dyr?. Har koll på ett antal av kandidaterna och det är ju inga låga förvaltningskostnader på dem (föredrar absolut DNB Teknologi framför Robur ny teknik, särskilt när de två beprövade förvaltarna lämnat) . Nu är jag inte anhängare av "låg förvaltningskostnad über alles" men ändå, en central punkt när man ska välja fonder.

Men det är säkert bra, vem är jag att argumentera mot Hernhag :happyhappy:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bra tips men....... ganska dyr?. Har koll på ett antal av kandidaterna och det är ju inga låga förvaltningskostnader på dem (föredrar absolut DNB Teknologi framför Robur ny teknik, särskilt när de två beprövade förvaltarna lämnat) . Nu är jag inte anhängare av "låg förvaltningskostnad über alles" men ändå, en central punkt när man ska välja fonder.

Men det är säkert bra, vem är jag att argumentera mot Hernhag :happyhappy:
Det har du rätt i, frågan är vilken fond som kan ge exponeringen emot marknaderna billigare med likvärdig avkastning. Men delvis därför jag kommer att komplettera med billigare globala indexfonder etc.
 

Riffraff

Cartier
Det har du rätt i, frågan är vilken fond som kan ge exponeringen emot marknaderna billigare med likvärdig avkastning. Men delvis därför jag kommer att komplettera med billigare globala indexfonder etc.

Mjo det är frågan. Ledig helg, lite fondspecial tidningar och köra historiska jämförelser hos t. ex. Avanza. Slutligen kanske man landar i exakt samma val som Hernhag. Med undantag då för att jag själv skulle välja DNB Teknologi.

En annan faktor är ju att man verkligen ska sätta sin tilltro att dessa megatrender kommer överprestera gentemot index eller t. ex. investmentbolagen (Spiltan globalfond som presterat bättre än index i historiska simulationer) till den vida grad att nån extra procentenhet inte ger dig en lägre avkastning i slutändan. Låt säga en placeringshorisont på 10-15 år och med 3.04% (Tundra) i förvaltningsavgift då jäklar krävs det att den överpresterar kraftigt i perioder gentemot investmentbolagen och Spiltans 0.5% i avgift.

Lite funderingar bara, kommer säkert plocka in någon av de fonderna själv i portföljen om de har Hernhags stamp of approval :). Tack för tipset!
 

Punkt

Omega
Angående PPM finns det även risker många inte tänker på. Det är att grundvalet AP7 är belånat, åtminstonde finns mandat att belåna. För folk som är ointresserad av sin ekonomi är det skitsamma vid tuffare tider. Men har du ett intresse och brukar kolla din PPM så finns risken att du säljer bort dig då belåning är kul när det går upp men mindre kul när börserna rasar. Värt att tänka på. Viktigt att känna sig själv och veta vad man är bekväm med. Bara en heads up.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Angående PPM finns det även risker många inte tänker på. Det är att grundvalet AP7 är belånat, åtminstonde finns mandat att belåna. För folk som är ointresserad av sin ekonomi är det skitsamma vid tuffare tider. Men har du ett intresse och brukar kolla din PPM så finns risken att du säljer bort dig då belåning är kul när det går upp men mindre kul när börserna rasar. Värt att tänka på. Viktigt att känna sig själv och veta vad man är bekväm med. Bara en heads up.
Även risken med att AP-fond pengarna i framtiden kan användas för politiska syften och inte att maximera avkastningen. Ligger ju i ropet hos vissa opinionsbildare. Kan väl bli trångt i dörren om många vill ut samtidigt i ett sådant läge?

Har själv kvar mitt hos AP7 för tillfället men ska ta tag i det där. Dock är ju AP-fonderna i grunden bra och billiga.
 

Punkt

Omega
Även risken med att AP-fond pengarna i framtiden kan användas för politiska syften och inte att maximera avkastningen. Ligger ju i ropet hos vissa opinionsbildare. Kan väl bli trångt i dörren om många vill ut samtidigt i ett sådant läge?

Har själv kvar mitt hos AP7 för tillfället men ska ta tag i det där. Dock är ju AP-fonderna i grunden bra och billiga.

Så är det.
Det mesta är billigt och rabatterat i PPM. Så det är trevligt. Har inget emot AP-fonderna och ligger man kvar lär det säkert sluta bra. Men med tiden och intresset så försöker man hitta andra vägar framåt.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har precis börjat använda tjänsten Sigmastocks. Får se hur de levererar. Eftersom jag tyvärr saknar intresse för att placera pengar så känns det som en enkel väg att gå, istället för att som tidigare typ stoppa in överbliven deg på sparkonto med praktiskt taget nollränta. Tillsammans med depå hos Nordnet så funkar tjänsten sjukt smidigt - när det är dags att köpa så poppar Nordnet upp i samma fönster och det är bara att klicka köp på de rekommenderade aktierna varje månad.
Som sagt var - jag får väl ge det ett par år och se vad det ger. Det känns på nåt vis bättre än att betala en massa avgifter till någon fond eller bank.
 

Punkt

Omega
Dual Momentum är det jag kör här med skillnaden att jag även har med svenska småbolag.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Spenderat söndagen med att sätta ihop mina portföljer, varit lite hattigt på sistone så nu ska det ordnas upp.

Basen är iprincip rika tillsammans portföljen bara att jag stoppat in lite krypto och råvaror. Pensionssparet är baserat på Hernhags portfölj men kompletterat med indexfonder och motsvarande med lägre avgifter, fortfarande lite hög snittavgift men tror det är en bra sammansättning. Kommer även ha en separat Hedgefond portfölj med samt en för lek där jag tänkt prova på att handla lite mer aktivt med småsummor för att lära mig mer helt enkelt.

Quattro stagione
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.28.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.36.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.40.png



Pensionssparet
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.48.png


Tankar? :)
 
Topp