• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Erik1

Patek
2-Faktor
Avanza pratar lite om det i denna pod

Listen to Episod 65 - Hur bör man tänka efter årets kraftiga börsuppgång? by Avanzapodden - med Johanna & Nicklas #np on #SoundCloud https://soundcloud.com/avanzapodden/episod-65-hur-bor-man-tanka-efter-arets-kraftiga-borsuppgang
Lyssnade igenom den nyss. De hävdar bestämt i podden att vi inte är i ett inflationistiskt läge (KPI är ett dåligt mått för inflation) och att det blir bolagsrisk vid guldinvesteringar. Även att det är en oerhört lång tid sedan 1975. Samtliga påståenden är ju direkt felaktiga.

Jag tror inte minusränte och Q/E-experimenten europa och USA pysslat med kommer falla ut väl. Likaså Kinas dopade BNP. Sen kan man aldrig, som många påpekat, tajma marknaden. Men man kan justera sin risk genom att vikta om :) Då fyller tex. hedgefonder, guld och råvaror en bra funktion. Man måste inte alltid ligga 100% aktier. Men, det är vad jag går efter som sagt. Mitt pensionsspar är 100% aktier och tuffar på även nu kan jag tillägga.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vilka typer av indexfonder disskuterar vi ens? Likviktade eller marknadsandelsviktade? Markant skillnad
 

SJ Smythe

Cartier
Nej! Oddsen är större att man lyckas missa de bästa 25 dagarna än att man lyckas undvika de 25 sämsta. Eftersom börsen ska upp 7 av 10 gånger. :)

Nja. 25 dåliga dagar under en period är fortfarande lika många som 25 bra dagar oavsett om trenden är uppåt oftare än den är nedåt, visst?

Skilj sen mellan odds och sannolikhet då höga odds betyder låg sannolikhet. Edit: Det kanske du gör, förstår inte riktigt vad du menar bara. ;)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Nja. 25 dåliga dagar under en period är fortfarande lika många som 25 bra dagar oavsett om trenden är uppåt oftare än den är nedåt, visst?

Skilj sen mellan odds och sannolikhet då höga odds betyder låg sannolikhet. Edit: Det kanske du gör, förstår inte riktigt vad du menar bara. ;)
Det är helt sant, tankevurpa av mig. Det jag menade var att sannolikheten är större att man missar uppgångar på börsen än att man undviker nedgångar om man försöker tajma marknaden, eftersom börsen ska upp 7 av 10 gånger.
 

Hutti

Cartier
Hur hittar ni nya aktier? Jag har precis kommit igång med att investera pengar i aktier och blivit medlem i unga aktiesparare. Har investerat några tusenlappar i SAS som jag tror på långsiktigt och köpte morgonen som strejken avslutades.

Nu är jag intresserad utav att investera i fler bolag och branscher för att sprida riskerna, men hur hittar jag bolag som är intressanta att investera i? Att analysera är något alla gör individuellt men hur liksom hittar ni ens vilka bolag ni funderar på att analysera? Vilken ände börjar ni i? Bransch?

De enda bolagen utöver typ HM som jag känner till som är börsnoterade är de bolag vi granskar, och de får jag inte investera i (jobbar som revisor).
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Hur hittar ni nya aktier? Jag har precis kommit igång med att investera pengar i aktier och blivit medlem i unga aktiesparare. Har investerat några tusenlappar i SAS som jag tror på långsiktigt och köpte morgonen som strejken avslutades.

Nu är jag intresserad utav att investera i fler bolag och branscher för att sprida riskerna, men hur hittar jag bolag som är intressanta att investera i? Att analysera är något alla gör individuellt men hur liksom hittar ni ens vilka bolag ni funderar på att analysera? Vilken ände börjar ni i? Bransch?

De enda bolagen utöver typ HM som jag känner till som är börsnoterade är de bolag vi granskar, och de får jag inte investera i (jobbar som revisor).

Här kan man börja titta:
https://www.avanza.se/aktier/aktieinspiration.html
Läs även här: https://www.aktiespararna.se/utbildning/gyllene-regler
/B
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Hur hittar ni nya aktier? Jag har precis kommit igång med att investera pengar i aktier och blivit medlem i unga aktiesparare. Har investerat några tusenlappar i SAS som jag tror på långsiktigt och köpte morgonen som strejken avslutades.

Nu är jag intresserad utav att investera i fler bolag och branscher för att sprida riskerna, men hur hittar jag bolag som är intressanta att investera i? Att analysera är något alla gör individuellt men hur liksom hittar ni ens vilka bolag ni funderar på att analysera? Vilken ände börjar ni i? Bransch?

De enda bolagen utöver typ HM som jag känner till som är börsnoterade är de bolag vi granskar, och de får jag inte investera i (jobbar som revisor).
En bra början för att diversifiera kan vara investmentbolag, eftersom du får exponering mot ett flertal underliggande branscher.
Det finns dock olika strategier och vilka bolag man letar efter beror på vald strategi. En metod kan vara att leta aktier med någorlunda hög och långsiktigt hållbar utdelning (DI, Börsplus, Affärsvärlden och Börsveckan har såvitt jag vet alla olika utdelningsportföljer som kan inspirera). En annan metod kan vara att leta låga P/E-tal (borsdata.se är grym för det) där du tror på turn-around eller uppvärdering av annan anledning.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hur hittar ni nya aktier? Jag har precis kommit igång med att investera pengar i aktier och blivit medlem i unga aktiesparare. Har investerat några tusenlappar i SAS som jag tror på långsiktigt och köpte morgonen som strejken avslutades.

Nu är jag intresserad utav att investera i fler bolag och branscher för att sprida riskerna, men hur hittar jag bolag som är intressanta att investera i? Att analysera är något alla gör individuellt men hur liksom hittar ni ens vilka bolag ni funderar på att analysera? Vilken ände börjar ni i? Bransch?

De enda bolagen utöver typ HM som jag känner till som är börsnoterade är de bolag vi granskar, och de får jag inte investera i (jobbar som revisor).
När jag började handla gick det mycket på känsla, nu letar jag utdelningsbolag som har utdelningstillväxt och läser på flitigt..

Man måste tror jag välja en strategi och hålla sig till den.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur hittar ni nya aktier? Jag har precis kommit igång med att investera pengar i aktier och blivit medlem i unga aktiesparare. Har investerat några tusenlappar i SAS som jag tror på långsiktigt och köpte morgonen som strejken avslutades.

Nu är jag intresserad utav att investera i fler bolag och branscher för att sprida riskerna, men hur hittar jag bolag som är intressanta att investera i? Att analysera är något alla gör individuellt men hur liksom hittar ni ens vilka bolag ni funderar på att analysera? Vilken ände börjar ni i? Bransch?

De enda bolagen utöver typ HM som jag känner till som är börsnoterade är de bolag vi granskar, och de får jag inte investera i (jobbar som revisor).
Kolla in Hernhags böcker. De är lättlästa för nybörjare han har en klar och enkel strategi.
https://hernhag.se/
 

MartinL

Omega
Vart och hur man letar beror lite på vilken strategi man har. Men som tidigare nämnts är börsdata bra för att screena (när man väl vet vad man letar efter). Hernhag är också ett bra tips. Finns flera bra bloggar och poddar exempelvis investeraren, kvalitetsaktiepodden, petrusko och kronan till miljonen. Alla med olika strategier.
Lycka till önskar en annan novis!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Detta har inget med att få pengarna i växa per saay, men jag tänkte köpa lite guld nu när vårat skojland håller på att gå under, hur säkert är det, hur går jag till väga..? tänkte runt hundra lax, får man en tacka för det? någon som vill ta det via PM eller här, spelsr ingen roll :)
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Detta har inget med att få pengarna i växa per saay, men jag tänkte köpa lite guld nu när vårat skojland håller på att gå under, hur säkert är det, hur går jag till väga..? tänkte runt hundra lax, får man en tacka för det? någon som vill ta det via PM eller här, spelsr ingen roll :)
Går under?? :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Detta har inget med att få pengarna i växa per saay, men jag tänkte köpa lite guld nu när vårat skojland håller på att gå under, hur säkert är det, hur går jag till väga..? tänkte runt hundra lax, får man en tacka för det? någon som vill ta det via PM eller här, spelsr ingen roll :)
Finns många sätt. ETF, Cert, fysiskt eller andelsguld i valv i tex schweitz. Investeringsguld är momsbefriat men köp av fysiskt guld över en viss summa måste registreras. Värt att portionera ut köpen Mao.

ETFs physical gold, Guld SE, Tavex, Libertysilver och Nordic gold trade är några sätt att få exponering :)

Sen kommer inte lite guld hjälpa om landet går åt pipsvängen, då hänvisar jag till prepper-tråden och naturkompaniet
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Finns många sätt. ETF, Cert, fysiskt eller andelsguld i valv i tex schweitz. Investeringsguld är momsbefriat men köp av fysiskt guld över en viss summa måste registreras. Värt att portionera ut köpen Mao.

ETFs physical gold, Guld SE, Tavex, Libertysilver och Nordic gold trade är några sätt att få exponering :)

Sen kommer inte lite guld hjälpa om landet går åt pipsvängen, då hänvisar jag till prepper-tråden och naturkompaniet
tänker mer på att kronan går under. landet har redan gått under med denna skojregering, tacksam för svar.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
tänker mer på att kronan går under. landet har redan gått under med denna skojregering, tacksam för svar.
Tips är att skaffa valutakonto, många banker är riktigt griniga om det men man kan ha pengar placerade väldigt enkelt i flera valutor på något så otippat som PayPal. Kass växelkurs och säkerhet dock men enkelt.

SEB löser valutakonton för engångskostnad 500kr/valuta, Handelsbanken är tjurskalliga kring det men kan man dra fram papper på EF med omsättning går det ev. att lösa.

Annars finns ju möjligheten att ha räntor i andra valutor än SEK. Samma sak men då är ju inte pengarna likvida som på valutakonto eller PayPal.

Går även utmärkt att öppna konto hos en bank när man är utomlands, tex skaffa konto i Tyskland och ha euro på kontot.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Detta har inget med att få pengarna i växa per saay, men jag tänkte köpa lite guld nu när vårat skojland håller på att gå under, hur säkert är det, hur går jag till väga..? tänkte runt hundra lax, får man en tacka för det? någon som vill ta det via PM eller här, spelsr ingen roll :)
Gå in på tavex.se och beställ, när de har fått betalningen så ringer de och bekräftar sedan är det bara att hämta ut, om du bor i Stockholm vill säga. De kan säkert skicka också men vet inget om det.
Två 100g och en 50g guldtacka borde vara ca 100’. Investeringsguld så moms befriat.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Gå in på tavex.se och beställ, när de har fått betalningen så ringer de och bekräftar sedan är det bara att hämta ut, om du bor i Stockholm vill säga. De kan säkert skicka också men vet inget om det.
Två 100g och en 50g guldtacka borde vara ca 100’. Investeringsguld så moms befriat.
Tack som fan!
men är det detta tillvägagångssätt som jag tänker rätt eller finns det bättre sätt, rent generellt? guld brukar vara ganska stabilt, hur många fat olja får man för 100lax HAH :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack som fan!
men är det detta tillvägagångssätt som jag tänker rätt eller finns det bättre sätt, rent generellt? guld brukar vara ganska stabilt, hur många fat olja får man för 100lax HAH :)
Skulle säga att det jobbigaste med att investera 100k i olja om du vill ha det fysiskt är förvaringen ;)
Om det däremot är rätt att köpa fysiskt guld är ett helt annat kapitel, men om du vill ha det fysiskt som nödvaluta för en regnig dag så är det nog enklast att köpa så.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har tanken på att månadsspara 1 investor, 2 Kinnevik, 2 industrivärlden och några innehav mer
Ca 4000kr/månaden
Frågan är vad mer man kan plocka in?
 
Topp