• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Spenderat söndagen med att sätta ihop mina portföljer, varit lite hattigt på sistone så nu ska det ordnas upp.

Basen är iprincip rika tillsammans portföljen bara att jag stoppat in lite krypto och råvaror. Pensionssparet är baserat på Hernhags portfölj men kompletterat med indexfonder och motsvarande med lägre avgifter, fortfarande lite hög snittavgift men tror det är en bra sammansättning. Kommer även ha en separat Hedgefond portfölj med samt en för lek där jag tänkt prova på att handla lite mer aktivt med småsummor för att lära mig mer helt enkelt.

Quattro stagione
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.28.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.36.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.40.png



Pensionssparet
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.48.png


Tankar? :)
Var handlar du alla?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Spenderat söndagen med att sätta ihop mina portföljer, varit lite hattigt på sistone så nu ska det ordnas upp.

Basen är iprincip rika tillsammans portföljen bara att jag stoppat in lite krypto och råvaror. Pensionssparet är baserat på Hernhags portfölj men kompletterat med indexfonder och motsvarande med lägre avgifter, fortfarande lite hög snittavgift men tror det är en bra sammansättning. Kommer även ha en separat Hedgefond portfölj med samt en för lek där jag tänkt prova på att handla lite mer aktivt med småsummor för att lära mig mer helt enkelt.

Quattro stagione
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.28.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.36.png
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.40.png



Pensionssparet
Skärmklipp 2019-05-26 17.41.48.png


Tankar? :)

Bra jobb och kul portfölj för hemmasnickaren. Indien är nog ett bra bet idag, men jag hade haft en renodlad asienfond också.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Spännande tråd. Har läst en hel del på Rikatillsammans och gillar tänket.

Dock har jag rejäla problem att hitta bra exponering mot guld och ädelmetaller, finns ju ingen bra fond som handlas i SEK och som återspeglar ädelmetaller. Pacific precious är ett förslag som lyfts fram, men det är en hedgefond och känns lite väl mycket som en "black box". Det finns ju såklart ETFS Physical Swiss Gold, men där måste du köpa för minst 1000 EUR och då får du valutarisk på köpet. Någon som har annat schysst förslag?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Spännande tråd. Har läst en hel del på Rikatillsammans och gillar tänket.

Dock har jag rejäla problem att hitta bra exponering mot guld och ädelmetaller, finns ju ingen bra fond som handlas i SEK och som återspeglar ädelmetaller. Pacific precious är ett förslag som lyfts fram, men det är en hedgefond och känns lite väl mycket som en "black box". Det finns ju såklart ETFS Physical Swiss Gold, men där måste du köpa för minst 1000 EUR och då får du valutarisk på köpet. Någon som har annat schysst förslag?

Du har ju råvarufonder. Handelsbankens t ex. Eller XACTs ETF, men exponeringen mot just guld är inte särskilt stor (8-9% tror jag). Ett alternativ är att investera i företag som arbetar med guld. Du har ju flera amerikanska gruvbolag, som Newmont Goldcorp eller fonden BGF World Gold som investerar främst inom guldutvinning. Valutarisken kan vara knivig att komma undan hur man än vrider på det.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Spännande tråd. Har läst en hel del på Rikatillsammans och gillar tänket.

Dock har jag rejäla problem att hitta bra exponering mot guld och ädelmetaller, finns ju ingen bra fond som handlas i SEK och som återspeglar ädelmetaller. Pacific precious är ett förslag som lyfts fram, men det är en hedgefond och känns lite väl mycket som en "black box". Det finns ju såklart ETFS Physical Swiss Gold, men där måste du köpa för minst 1000 EUR och då får du valutarisk på köpet. Någon som har annat schysst förslag?
ETFerna är bäst skulle jag säga, iom att de är fysiskt backade. Notera att alla guld etfer inte är det dock. Valutarisken ser jag som något positivt faktiskt. Xetra-gold gick tidigare att handla men verkar sakna något papper nu, den är billigare på 30-isch €.

Ett alternativ om du ska ha SEK är väl guld S certifikat.

Men bra att du lyfter pacific, alla ”profiler” verkar få bra pröjs för att promota den, vad jag bedömer, rätt dåliga och dyra fonden. Ser ju ut att vara en fond-i-fond men med en hedgefond avgift? Har ju inte direkt imponerat prestationsmässigt heller.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
ETFerna är bäst skulle jag säga, iom att de är fysiskt backade. Notera att alla guld etfer inte är det dock. Valutarisken ser jag som något positivt faktiskt. Xetra-gold gick tidigare att handla men verkar sakna något papper nu, den är billigare på 30-isch €.

Ett alternativ om du ska ha SEK är väl guld S certifikat.

Men bra att du lyfter pacific, alla ”profiler” verkar få bra pröjs för att promota den, vad jag bedömer, rätt dåliga och dyra fonden. Ser ju ut att vara en fond-i-fond men med en hedgefond avgift? Har ju inte direkt imponerat prestationsmässigt heller.

Köpte ETFS Physical Swiss Gold istället, såg fel och minsta insats ligger strax norr om 100 EUR. Nu när Strand hoppar av pacific finns det ännu sämre med svenska alternativ för detta.

Kanske dags att säga upp sig och starta en ädelmetallfond? :)
 
Hur stor del av er disponibla inkomst lägger ni på värdepapper?
Runt 15-20% av det disponibla från inkomst av tjänst. Räknar man sedan in det som kommer till i form av pensionsavsättning blir det betydligt mer, då är det runt 50% av det som kommer mig tillhanda, fast senare i livet vid +55 år tidigast så det är knappast disponibelt.

Dock har jag för tillfället mycket bra betalt, och grämer mig snarare för att jag inte lägger mer på vettiga investeringar.
 

Johanw

Cartier
Någon som löneväxlar & hamnar i Skandia? Bäst att köra allt på den billiga Global eller andra tankar?
 

Husse

Patek
Du har ju råvarufonder. Handelsbankens t ex. Eller XACTs ETF, men exponeringen mot just guld är inte särskilt stor (8-9% tror jag). Ett alternativ är att investera i företag som arbetar med guld. Du har ju flera amerikanska gruvbolag, som Newmont Goldcorp eller fonden BGF World Gold som investerar främst inom guldutvinning. Valutarisken kan vara knivig att komma undan hur man än vrider på det.
Själv kör jag med Boliden, ger, trots mina begränsade tillgångar helt ok avkastning!
Kul med ett svenskt bolag som jobbar både internationellt och globalt med gruvor och metallutvinning! :)
 

M.B.

Cartier
Hur stor del av er disponibla inkomst lägger ni på värdepapper?

Har ingen bestämd siffra. Jag får ganska bra betalt och tvingar mig inte att köpa fonder/aktier varje månad, utan sparar det som blir över i vanligt kontot tills jag hittar ett bra köpläge ( = bra företagt på reakurs) och då kan det vara en insättning på några månadslåner. Sen glömmer jag om pengarna som är investerad.
Klockor, resor osv. betalar jag med bonusar men fortfarande försöker att spendera mindre än hälften och spara resten.

Den månadsparamde som berör inte på köpläge är tjänstepensionen, där företaget bidrar 17% av bruttolånen samt bonusar - vilken är en betydligt summa på slutet av året utan att ens behöva tänka på det.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
https://www.betterwealth.se/
Ny sparrobot som jag faktiskt tycker verkar intressant. Fler möjliga tillgångslag än bara aktier & räntor likt avanzas, lysa osv. Kan Mao få ihop min portfölj utan att själv behöva vikta om och hålla på.

Har svårt att stoppa in pengar i ett så nytt koncept men kanske ska prova med en del av sparandet ändå. Vad tror ni andra?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
https://www.betterwealth.se/
Ny sparrobot som jag faktiskt tycker verkar intressant. Fler möjliga tillgångslag än bara aktier & räntor likt avanzas, lysa osv. Kan Mao få ihop min portfölj utan att själv behöva vikta om och hålla på.

Har svårt att stoppa in pengar i ett så nytt koncept men kanske ska prova med en del av sparandet ändå. Vad tror ni andra?
De står ju under FI så upp till 950 tkr är fine. Tyckte det lät bra, jag kör ju något liknande strategi som dig.
 
Topp