Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

få pengar att växa.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 15 juni 2015.

1. Bikinigubben

Bikinigubben Brons

Var handlar du alla?

2. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    Nordnet, föredrar avanzas plattform men avanza är otroligt sega med att få in tyska ETFer och verkar ha satsat på certifikat och trackers istället.

3. Bikinigubben

Bikinigubben Brons

Ahh, så allt det där går att handla via Nordnet? Nice! Bifogar bild på mitt månadssparande från Ava rakt av, ungefär samma som dig.
    Screenshot 2019-05-26 at 18.15.57.

Erik1 gillar detta.
  4. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    Har du en sammanställning av din portfölj? :) Hur den är viktad osv. intressant att se

5. Bikinigubben

Bikinigubben Brons

Står till höger i bilden!

6. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    Jo det ser jag men fördelat efter räntor, aktier, geografi osv

7. Corgi

Corgi Titan

Från:
    Södern
    Bra jobb och kul portfölj för hemmasnickaren. Indien är nog ett bra bet idag, men jag hade haft en renodlad asienfond också.

Erik1 gillar detta.
  8. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

Vilken asienfond ses som den främsta?

Erik1 gillar detta.
  9. Bikinigubben

Bikinigubben Brons

Erik1 gillar detta.
  10. Corgi

Corgi Titan

Från:
    Södern
    Swedbank Robur Access Asien är nog ganska ohotad med sina 0.33%. Väldigt prisvärd fond i den kategorin. Jag är inget fan av aktiv förvaltning ska väl nämnas.

aximand, dempha och Erik1 gillar detta.
  11. TonySoprano

TonySoprano Titan

Spännande tråd. Har läst en hel del på Rikatillsammans och gillar tänket.

Dock har jag rejäla problem att hitta bra exponering mot guld och ädelmetaller, finns ju ingen bra fond som handlas i SEK och som återspeglar ädelmetaller. Pacific precious är ett förslag som lyfts fram, men det är en hedgefond och känns lite väl mycket som en "black box". Det finns ju såklart ETFS Physical Swiss Gold, men där måste du köpa för minst 1000 EUR och då får du valutarisk på köpet. Någon som har annat schysst förslag?

12. Corgi

Corgi Titan

Från:
    Södern
    Du har ju råvarufonder. Handelsbankens t ex. Eller XACTs ETF, men exponeringen mot just guld är inte särskilt stor (8-9% tror jag). Ett alternativ är att investera i företag som arbetar med guld. Du har ju flera amerikanska gruvbolag, som Newmont Goldcorp eller fonden BGF World Gold som investerar främst inom guldutvinning. Valutarisken kan vara knivig att komma undan hur man än vrider på det.

Stroboman och Erik1 gillar detta.
  13. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    ETFerna är bäst skulle jag säga, iom att de är fysiskt backade. Notera att alla guld etfer inte är det dock. Valutarisken ser jag som något positivt faktiskt. Xetra-gold gick tidigare att handla men verkar sakna något papper nu, den är billigare på 30-isch €.

Ett alternativ om du ska ha SEK är väl guld S certifikat.

Men bra att du lyfter pacific, alla ”profiler” verkar få bra pröjs för att promota den, vad jag bedömer, rätt dåliga och dyra fonden. Ser ju ut att vara en fond-i-fond men med en hedgefond avgift? Har ju inte direkt imponerat prestationsmässigt heller.

aximand gillar detta.
  14. Punkt

Punkt Titan

15. TonySoprano

TonySoprano Titan

Köpte ETFS Physical Swiss Gold istället, såg fel och minsta insats ligger strax norr om 100 EUR. Nu när Strand hoppar av pacific finns det ännu sämre med svenska alternativ för detta.

Kanske dags att säga upp sig och starta en ädelmetallfond? :)

dempha och Erik1 gillar detta.
  16. Azaz

Azaz Brons Premium

Vad tycker ni om aktieinvest?

17. Frele

Frele Tantal

Hur stor del av er disponibla inkomst lägger ni på värdepapper?

18. dempha

dempha Brons

Från:
    08
    Runt 20-25% brukar det vanligtvis bli. Bor i villa med sambo, 2 bilar, 1 hund, inga barn (än).

aximand och Frele gillar detta.
  19. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Ca 10%.

Frele gillar detta.
  20. MartinGFX

MartinGFX Tantal

Från:
    Stockholm
    ~30%

aximand och Frele gillar detta.
  21. Zuuki

Zuuki Tantal

Från:
    Östergötland
    ~30%

MartinGFX gillar detta.
  22. Azaz

Azaz Brons Premium

I snitt 55% i dagsläget

Frele gillar detta.
  23. hampusg

hampusg Tantal Friends Of KS

17-18% exklusive någon extra överföring ibland

Frele gillar detta.
  24. FC St. Pauli

FC St. Pauli Titan

Från:
    Stockholm
    Runt 15-20% av det disponibla från inkomst av tjänst. Räknar man sedan in det som kommer till i form av pensionsavsättning blir det betydligt mer, då är det runt 50% av det som kommer mig tillhanda, fast senare i livet vid +55 år tidigast så det är knappast disponibelt.

Dock har jag för tillfället mycket bra betalt, och grämer mig snarare för att jag inte lägger mer på vettiga investeringar.

Frele och Likeitclean gillar detta.
  25. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Någon som löneväxlar & hamnar i Skandia? Bäst att köra allt på den billiga Global eller andra tankar?

26. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    Själv kör jag med Boliden, ger, trots mina begränsade tillgångar helt ok avkastning!
    Kul med ett svenskt bolag som jobbar både internationellt och globalt med gruvor och metallutvinning! :)

TonySoprano och Corgi gillar detta.
  27. M.B.

M.B. Tantal

Från:
    TLV/Malmö
    Har ingen bestämd siffra. Jag får ganska bra betalt och tvingar mig inte att köpa fonder/aktier varje månad, utan sparar det som blir över i vanligt kontot tills jag hittar ett bra köpläge ( = bra företagt på reakurs) och då kan det vara en insättning på några månadslåner. Sen glömmer jag om pengarna som är investerad.
    Klockor, resor osv. betalar jag med bonusar men fortfarande försöker att spendera mindre än hälften och spara resten.

Den månadsparamde som berör inte på köpläge är tjänstepensionen, där företaget bidrar 17% av bruttolånen samt bonusar - vilken är en betydligt summa på slutet av året utan att ens behöva tänka på det.

spammerstakeahike och Frele gillar detta.
  28. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    https://www.betterwealth.se/
    Ny sparrobot som jag faktiskt tycker verkar intressant. Fler möjliga tillgångslag än bara aktier & räntor likt avanzas, lysa osv. Kan Mao få ihop min portfölj utan att själv behöva vikta om och hålla på.

Har svårt att stoppa in pengar i ett så nytt koncept men kanske ska prova med en del av sparandet ändå. Vad tror ni andra?

29. Bikinigubben

Bikinigubben Brons

De står ju under FI så upp till 950 tkr är fine. Tyckte det lät bra, jag kör ju något liknande strategi som dig.

Erik1 gillar detta.
  30. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    Inte rädd för det mer hur den automatiska omallokeringen och hela AI biten funkar. Obeprövat vid större händelser såvitt jag vet? Åtminstone detta företag :)