• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

aximand

Panerai
2-Faktor
Inte rädd för det mer hur den automatiska omallokeringen och hela AI biten funkar. Obeprövat vid större händelser såvitt jag vet? Åtminstone detta företag :)
Alltså de flesta fonder idag jobbar stenhårt med olika typer av maskininlärning så utan att veta något mer än det som skrivits på hemsidan ställer jag mig tveksam till vad som gör att just denna tjänst skulle vara bättre än annat. Sen handlar inte nödvändigtvis AI om att man robotköper/säljer, kan också vara att själva analysen sker med maskininlärningsalgoritmer som tränats på börsdata för att ge köp/säljsignaler. Är helsåld på maskininlärningskonceptet för att behandla börsdata, men jag skriver hellre en algoritm själv som jag exakt vet hur den fungerar. Sen om det handlar om att få tillgång till fler tillgångsslag, går de verkligen inte att hitta någon annan stans? Eller tänker du att du vill ha automatisk förvaltning också?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Alltså de flesta fonder idag jobbar stenhårt med olika typer av maskininlärning så utan att veta något mer än det som skrivits på hemsidan ställer jag mig tveksam till vad som gör att just denna tjänst skulle vara bättre än annat. Sen handlar inte nödvändigtvis AI om att man robotköper/säljer, kan också vara att själva analysen sker med maskininlärningsalgoritmer som tränats på börsdata för att ge köp/säljsignaler. Är helsåld på maskininlärningskonceptet för att behandla börsdata, men jag skriver hellre en algoritm själv som jag exakt vet hur den fungerar. Sen om det handlar om att få tillgång till fler tillgångsslag, går de verkligen inte att hitta någon annan stans? Eller tänker du att du vill ha automatisk förvaltning också?
Helt med dig :)

Stämmer, kör iprincip ray dalios idag men det blir lite meck med omviktning, köp varje månad (funkar sådär att månadsspara etfer på Nordnet) så helautomatiserat vore skönt. Det som skiljer denna ifrån avanza auto osv.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tittade igenom lite mer noggrant nu och det verkar i alla fall som att kompetensen vad gäller den tekniska biten finns inom företaget. Har dock lite svårt att placera dem, känns som en av en "vanlig" aktiv fond, bara att vissa av investeringsbesluten tas av robotar istället? Kan säkert funka bra som diversifiering, om inte annat.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Har "bara" 10.000kr jag vill lägga undan. Nu ligger de bara och "skräpar" på sparkontot. Kan väldigt lite om fonder och aktier. Tips? Behöver inga snabba pengar utan vill att de ska växa säkert.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har "bara" 10.000kr jag vill lägga undan. Nu ligger de bara och "skräpar" på sparkontot. Kan väldigt lite om fonder och aktier. Tips? Behöver inga snabba pengar utan vill att de ska växa säkert.

Skapa ett konto hos Avanza. Köp Avanza Global för 6000kr och sen 2000kr vardera i AMF Räntefond Lång och Spiltan Räntefond Sverige. Sätt upp ett månadsspar och fördela summan på samma sätt i de tre fonderna. Då har du ett billigt (avseende förvaltningsavgift) och relativt tryggt 60/40 sparande (aktier/räntor). Glöm sedan bort det och kika igen om 5-10 år.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Bra tips. Tack. Ska kika närmare på det. Varit riktigt dålig på sparande tidigare. Jag är inte så gammal så beror mycket på det, inte haft mycket att lägga undan, men börjar bli dags nu att få bättre ekonomi.
 

jesperC

Omega
Bra tips. Tack. Ska kika närmare på det. Varit riktigt dålig på sparande tidigare. Jag är inte så gammal så beror mycket på det, inte haft mycket att lägga undan, men börjar bli dags nu att få bättre ekonomi.

Ens ekonomi blir bättre men samtidigt ändras vanorna så pengarna har en förmåga att gå åt ändå.

Mitt tips, oavsett hur mycket man tjänar, är att ha en automatisk överföring varje månad som alltid för över en viss procent av inkomsterna till, exempelvis, Avanza där de sedan placeras på lämpligt sätt.
Låt sedan detta pågå och avbryt aldrig även om det ser mörkt ut och känns som om hela världens ekonomier har haverera.
Ju yngre du är när du börjar med detta desto bättre då tiden definitivt är ens vän i detta sammanhang

//j
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bra tips. Tack. Ska kika närmare på det. Varit riktigt dålig på sparande tidigare. Jag är inte så gammal så beror mycket på det, inte haft mycket att lägga undan, men börjar bli dags nu att få bättre ekonomi.

Som ny sparare är det lätt att lockas av nätbankernas portföljgeneratorer, men de ger nästan alltid förslag som är på tok för dyra. De enda som satt som huvudsaklig uppgift att pressa priserna för konsumenten är aktörer som Lysa (där jag själv har mkt pengar), vars fonder dessutom är av världsklass. Dock finns det en pedagogisk poäng i att bygga själv jämfört med ’fondrobotar’, tycker jag. Man blir lite mer aktiv i sitt sparande och triggas till att läsa på mer. En intressefråga till slut. Lycka till hur som helst! :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Funderar på att placera en del pengar i schweizisk franc (CHF) men funderar på hur jag ska få till exponeringen, några tips? Tänkt som valutaskydd emot banan-valutan SEK
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tack för fler tips. Hur funkar det med Avanza. Är medlem där nu. Men känner mig ärligt talat väldigt korkad. Kan de dra pengar automatiskt från mitt konto och placera nånstans bara? Så jag tolkar det. Känns lite orimligt väl? Eller blir det att det väljer nåt speciellt "system" som är standard så att säga?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack för fler tips. Hur funkar det med Avanza. Är medlem där nu. Men känner mig ärligt talat väldigt korkad. Kan de dra pengar automatiskt från mitt konto och placera nånstans bara? Så jag tolkar det. Känns lite orimligt väl? Eller blir det att det väljer nåt speciellt "system" som är standard så att säga?

De kan dra pengar som det sen köps fonder för, som ett vanligt autogiro eller en prenumeration på Netflix. Klicka dig vidare under ”månadssparande” så förstår du. Det är helt säkert, så oroa dig inte. Skillnaden är inte större än om du har pengarna på ditt vanliga bankkonto. Men du får själv välja de fonder du vill månadsspara i. Att sälja/köpa en fond tar mellan 1-3 dagar beroende på när ordern läggs, dvs det är den tiden det tar för dig om du sedan också vill ”ta ut” dina pengar. Eftersom du låter väldigt ”ny” på området så rekommenderar jag att du läser på. Googla på ”Rikatillsammans”, det är en bra blogg för nybörjare.
 

Hatom

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på att placera en del pengar i schweizisk franc (CHF) men funderar på hur jag ska få till exponeringen, några tips? Tänkt som valutaskydd emot banan-valutan SEK
Du kan be banken öppna ett CHF konto åt dig så får du föra över och betala valutaväxlingen. Jag personligen kör jag EUR större swing mot SEK
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Du kan be banken öppna ett CHF konto åt dig så får du föra över och betala valutaväxlingen. Jag personligen kör jag EUR större swing mot SEK
Har redan valutakonton i EUR & SEK samt JPY, GBP & CAD på PayPal. Handelsbanken ville inte hjälpa till öht. SEB löste båda direkt som ny kund. Men vill ha just CHF. Kollade både Nordnet och avanza men ingen utav de erbjuder CHF vad jag kan hitta. PayPal går nog att lösa med men tycker det är för osäkert för att förvara större summor på.
Skärmklipp 2019-07-05 15.08.14.png
Skärmklipp 2019-07-05 15.08.02.png
Skärmklipp 2019-07-05 15.07.49.png
Skärmklipp 2019-07-05 15.07.43.png
 

Sjobedan

Rolex
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?
Om räntan på huslånet är lägre än den förväntade avkastningen du har i fonder är det betydligt bättre. Bland annat Avanza har en portföljgenerator som kan generera en fondportfölj med låg avgift och riskanpassad avkastning.

Sen utgår jag från att du förstår att en sportbil är typ den sämsta investeringen du kan göra, särskilt om den är ny ;)
 

MartinL

Omega
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?

Vad ska du ha pengarna till om du väljer att investera dem? Som det är nu är inflationen högre än räntan (på ett normalt bolån). Vissa rekommenderar att amortera ned till 50%, själv har jag ca 65% belåning men amorterar så lite som möjligt och investerar allt överskott i aktier. Det är en smaksak vilken risk man vill ta. Kan dock vara värt att kolla om du kan få bättre ränta hos nuvarande eller ny bank med lägre belåningsgrad.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?
En vanlig portfölj har ju oftast en del räntefonder. Så en del av arvet kan du amortera av på lånet åtminstone istället för räntefonder (de torde ge lägre avkastning än jmf. med en lägre belåningsgrad/ränta). Sen är det klart att ränteavdraget minskar ju.

Jag hade undvikit att amortera mer såsom ränteläget ser ut just nu. Både fonder såväl som aktie eller andra värdepapper torde ge mer avkastning.

Vilken sportbil ska du köpa? :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
En sportbil kan för övrigt vara en helt OK investering. Om du lyckas få tilldelning på en Porsche 718 GT4 så lär den stå sig rätt bra tror jag...
 

Sjobedan

Rolex
En vanlig portfölj har ju oftast en del räntefonder. Så en del av arvet kan du amortera av på lånet åtminstone istället för räntefonder (de torde ge lägre avkastning än jmf. med en lägre belåningsgrad/ränta). Sen är det klart att ränteavdraget minskar ju.

Jag hade undvikit att amortera mer såsom ränteläget ser ut just nu. Både fonder såväl som aktie eller andra värdepapper torde ge mer avkastning.

Vilken sportbil ska du köpa? :)
Det lutar kraftigt åt att köpa en begagnad 991 Carrera S cab.
Var och provkörde en igår och den var... underbar. :)

Jo, men som du och övriga har sagt.
Kanske hoppar att pytsa in pengar på lånen och låter de pengarna förränta sig på avanza istället.
 
  • Like
Reactions: M.U

Sjobedan

Rolex
Om räntan på huslånet är lägre än den förväntade avkastningen du har i fonder är det betydligt bättre. Bland annat Avanza har en portföljgenerator som kan generera en fondportfölj med låg avgift och riskanpassad avkastning.

Sen utgår jag från att du förstår att en sportbil är typ den sämsta investeringen du kan göra, särskilt om den är ny ;)
Är helt införstådd med att bilen är en dålig investering ;) men något kul får man ju göra pengarna :D
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det lutar kraftigt åt att köpa en begagnad 991 Carrera S cab.
Var och provkörde en igår och den var... underbar. :)

Jo, men som du och övriga har sagt.
Kanske hoppar att pytsa in pengar på lånen och låter de pengarna förränta sig på avanza istället.
Sen ska man inte glömma den ”psykologiska” aspekten av att vara skuldfri. Kan vara värt att amortera av för att kunna sova bättre (gott) om natten även om du fått bättre avkastning på börsen.

Det beror ju på hur stort arvet är. Om det räcker till att både amortera av allt och investera på börsen hade jag hellre gjort det än att investera allt och sitta kvar med lån.
 

Sjobedan

Rolex
Sen ska man inte glömma den ”psykologiska” aspekten av att vara skuldfri. Kan vara värt att amortera av för att kunna sova bättre (gott) om natten även om du fått bättre avkastning på börsen.

Det beror ju på hur stort arvet är. Om det räcker till att både amortera av allt och investera på börsen hade jag hellre gjort det än att investera allt och sitta kvar med lån.
Det täcker bilen, ett lån lika stort som bilen är dyr och så är det ungefär 700k kvar därefter.
 

Zingo

Rolex
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?
Bara köpa sportbil? En sak till ”bör” köpas..
Hint: Du är på ett klockforum. ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det lutar kraftigt åt att köpa en begagnad 991 Carrera S cab.
Var och provkörde en igår och den var... underbar. :)

Jo, men som du och övriga har sagt.
Kanske hoppar att pytsa in pengar på lånen och låter de pengarna förränta sig på avanza istället.
Stoppa inte in allt på en gång bara. Snitta in dig under en längre period, desto större summa desto längre tid :)
 

Bally

Cartier
Skulle behöva lite råd.

Jag har ärvt en del pengar som jag skulle vilja förvalta på bästa möjliga vis.

Med ett undantag. Jag köper sportbil för en del av pengarna.

Men jag går även i tankarna på att betala av på huset huset (det lånet som inte är bundet)
Eller att slänga in pengarna på en eller ett par olika fonder då jag inte är intresserad av att sitta och övervaka aktier och liknande.

Hur hade ni gjort i min sits?
Vilken/vilka fonder hade ni satsat på?
Jag är 100% på din idé att köpa sportbil, det låter super, tycker väl en klocka ska in där nånstans också bara ;)

Men vad gäller belåningen kontra fonder hade jag absolut inte amorterat ner något extra. Jag antar att du redan idag klarar din amortering och att ifall du inte fått detta arv hade tänkt amortera något extra, så i min mening är det absolut bättre att investera pengarna och låta dem växa för att kunna sätta mer guldkant på tillvaron framöver. Grunden till den tanken är helt enkelt att den förväntade avkastningen vida överstiger dagens ränta, och då tänker vi inte ens på inflationen som den med äter upp lånet.
 
Topp