Frågar du mig är det korta svaret nej. Dels på grund av att du inte bör förändra något mer än ombalansering i ett långsiktigt sparande. Avanza, med sitt kundfokus och väldigt tillgängliga app, gör det svårare att inte vilja peta bland fonderna. Enda sättet att som svensk medborgare få tillgång till Vanguard-fonderna är via Lysa. De är enormt breda indexfonder till oslagbart lågt pris. Så varför tillhandahåller inga andra banker dessa fonder då? Helt enkelt för att Vanguard inte ger någon kickback till bankerna, dvs en procentsats i vinst till de som förmedlar dem vilket i sin tur gör dem ogynnsamma.
Ränteportföljer, för övrigt, är lite meckiga att sammanställa. Du kommer i och för sig långt med bara Spiltan och AMF lång (som Lysa också använder) men vill du ha mer bredd och mindre samvariation så är det svårare att konstruera själv. Lysa gör det där åt dig.
Jag har Avanza eftersom jag tycker det är kul att spekulera i teknik, Asien och enskilda aktier, samt för att köpa stora företag som Amazon och andra vid dippar. Men jag har inga illusioner om att den portföljen någonsin kommer prestera bättre än Lysa på lång sikt. Därför åsidosätter jag bara en bråkdel av kapitalet där, och är beredd att förlora merparten i ett dåligt scenario.