• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Japp. Är det först come first serve? Tecknade idag så sannolikheten kanske inte är att beteckna som säker att man får något...

Det spelar inte alltid så stor roll om man är småsparare eller tecknar sent. Många bolag vill sprida sina aktier, varför mindre poster kan vara att föredra. Ibland vill man ha många ägare, snarare än få men tunga.

Sitter och kollar på nyheterna om en trolig stundande lågkonjunktur.

Skall man ligga kvar eller sälja barnens aktier/fonder?

Har senaste året "glömt" deras aktiekonton och planen var att göra så bra länge till. Pengarna kommer ej användas föränn om över 10 år.

Var stoppar man pengarna om man hoppar av tåget ett tag?

Ratos är största innehavet vilket drar ner uppgångarna rejält.
Screenshot_20190815-094932_Samsung Internet.jpg

En av de mest framgångsrika grupperna investerare ska vara spädbarn. Den typiska barnsparportföljen liknar din. Investmentbolag och breda fonder

Det säger en del om vikten av långsiktighet och att inte överarbeta portföljen. Gör ingenting de kommande 10 åren skulle jag säga. Hade det varit frågan om att pengarna skulle lämnas över om något enstaka år vore det en annan sak.

Jag investerar i stort sett allting i diverse indexfonder för tillfället. Följer ungefär strategin som förespråkas på RikaTillsammans.se. Bredvid detta så har jag tänkt att gå in mer och mer i investmentbolag, men fortfarande ligga med majoritet av pengarna i index. Så min strategi är helt enkelt så basic så att jag köper fonder/aktier för x% den 25 varje månad och sedan kollar jag i stort sett aldrig på vad som händer med pengarna. Halvårsvis så balanserar jag om portföljerna för att försöka upprätthålla den tänkta procentuella fördelningen av fonder.
Någonting jag har tänkt att jag skulle vilja göra mer av, som jag känner borde gå lite hand i hand med min "strategi" är att köpa lite extra under större dippar. Problemet här är dock att jag inte kollar börsen jätteofta och inte heller vill göra det till en daglig aktivitet. Jag trivs med att hålla det lite "out of sight, out of mind" så att säga. Bättre för magen och lättare att hålla sig till den tänkta strategin på så sätt. Så till min fråga; hur gör Ni andra som köper vid större dippar? Vilka tecken håller Ni koll på och hur får Ni notiser kring de för att veta att det är ett "extra" köpläge utöver det vanliga månadssparandet?

Det blir allt svårare för aktiva förvaltare att motivera sin existens. Finns en poäng i smala branchfonder möjligtvis, men knappt. Mest för att det är kul att följa trender och tillåta sig spekulation.

Marknaden fungerar f.ö så idag att det finns stop loss:ar inbyggda överallt, vilket mycket riktigt triggar överdrivna försäljningar och starka rekyler. Sitt med det mesta av dina pengar i globala indexfonder och köp de stora dipparna vid sidan om ett månadssparande, så är det ju utmärkt. Eller sitt med de stora bolagens aktier och gör detsamma. Svårt att se att en aktiv fond med 2+% i avgift skulle kunna få en att sova tryggare om natten.

Kan för egen del inte begripa folk som lägger sin ekonomi i någon förvaltares händer, allra minst i så kallade ”stjärnförvaltares”. Svenskarnas favorit Gladiator med Mitteregger i spetsen missade ju hela rekylen på börsfallet i december, 20% eller så. Men så spelar jag inte på hästar heller. :)
Bra poänger men det är inte aktiv förvaltning som förespråkas. Utan både intervjun & Nyhetsbrevet pratar enbart riskerna med indexfonder och rullande kontrakt, istället för att äga aktierna direkt.

Bra poänger men det är inte aktiv förvaltning som förespråkas. Utan både intervjun & Nyhetsbrevet pratar enbart riskerna med indexfonder och rullande kontrakt, istället för att äga aktierna direkt.

Tack för förtydligandet. Jag tror det handlar om att bedöma risker och ställa dem mot varandra. Jag har läst flera intervjuer med både aktiva förvaltare och andra, där undermeningen hela tiden är att index också är riskfyllt. Det är ju helt sant förstås att index dras med i de första bubblor, fingerprint låg ju länge i OMX30 t ex. Men hela poängen med aktiefonder, index eller ej, är att ta en risk och få avkastning.

Ska läsa på lite om den där kontrakt-produkten, som nämns. Vet för lite om den.

Jag investerar i stort sett allting i diverse indexfonder för tillfället. Följer ungefär strategin som förespråkas på RikaTillsammans.se. Bredvid detta så har jag tänkt att gå in mer och mer i investmentbolag, men fortfarande ligga med majoritet av pengarna i index. Så min strategi är helt enkelt så basic så att jag köper fonder/aktier för x% den 25 varje månad och sedan kollar jag i stort sett aldrig på vad som händer med pengarna. Halvårsvis så balanserar jag om portföljerna för att försöka upprätthålla den tänkta procentuella fördelningen av fonder.
Någonting jag har tänkt att jag skulle vilja göra mer av, som jag känner borde gå lite hand i hand med min "strategi" är att köpa lite extra under större dippar. Problemet här är dock att jag inte kollar börsen jätteofta och inte heller vill göra det till en daglig aktivitet. Jag trivs med att hålla det lite "out of sight, out of mind" så att säga. Bättre för magen och lättare att hålla sig till den tänkta strategin på så sätt. Så till min fråga; hur gör Ni andra som köper vid större dippar? Vilka tecken håller Ni koll på och hur får Ni notiser kring de för att veta att det är ett "extra" köpläge utöver det vanliga månadssparandet?

Intressant fråga och jättesvår att besvara. För mig har det varit en daglig syssla i flera år att slänga ett öga på börsens stora index, samt några utvalda bolag som sätter tonen på världsmarknaden (FAANG, Tencent, MVP mfl). Med iphonen innebär det ett svep åt höger från hemskärmen för att få upp skräddarsydda grafer. Så man ser ju vissa mönster och lär sig var de olika aktierna har stöd och motstånd. På så sätt kan man ju tänka enligt strategin (som jag glömt namnet på) som säger att aktier hittar tillbaka till sitt snittpris. I December var det relativt lätt att hitta köplägen eftersom börsen sjönk så många gånger i rad, framförallt pga att handelskriget för första gången upplevdes som mer än bara prat - hela Kinas ekonomi kommer bromsas osv. Apple var ju nere på $150 t ex och Tencent var nere under 30 Euro, så däromkring var det dags att fylla på. Jag använder mig själv inte så mycket av nyckeltal och tekniska verktyg, utan försöker se ekonomin och bolagen ur ett makro- och samhällsperspektiv. Jag har för mig att Buffet sa att ett av de stora värdena med t ex Apple är den bild som konsumenterna har av förtaget, hur etablerat det är i människors vardag och begreppsvärld. Gillade det resonemanget.

En strategi kan ju vara att klicka på köpknappen varje gång Trump twittrar. :)
Skämt å sido, det är ju nästan omöjligt att undvika börsernas rörelser om man läser / tittar på nyheter. Jag tror inte på att försöka tajma marknaden.

Detta med placeringar... är det någon som har erfarenhet av Lysa och Opti? Eller liknande tjänster, för den delen. Mitt intresse för att aktivt förvalta en portfölj är tyvärr alldeles för lågt och jag är alldeles för okunnig så något sådant projekt kommer inte fungera; för mig verkar fondrobotarna vara helt idealiska!

Senaste åren har jag legat på några få procent i avkastning, det vore ju smakligt med något som håller lite bättre tempo.
Jag använder Lysa, det är min ”dolda” portfölj. Det går in pengar varje månad men inget jag tänker på och jag brukar aldrig logga in. Så lite av att jag glömmer bort det och blir något av en rolig överraskning varje gång jag kommer på att jag har ett konto där.
Perfekt för riktigt långsiktigt sparande när man inte vill bry sig eller inte har kunskapen.

Så här långt har avkastningen vart bra men inte haft konto där så väldigt länge. Men min horisont där är +20 år så lär väl vissa sig.

Jag använder Lysa, det är min ”dolda” portfölj. Det går in pengar varje månad men inget jag tänker på och jag brukar aldrig logga in. Så lite av att jag glömmer bort det och blir något av en rolig överraskning varje gång jag kommer på att jag har ett konto där.
Perfekt för riktigt långsiktigt sparande när man inte vill bry sig eller inte har kunskapen.

Så här långt har avkastningen vart bra men inte haft konto där så väldigt länge. Men min horisont där är +20 år så lär väl vissa sig.

Har också Lysa. Kan varmt rekommendera det.

En strategi kan ju vara att klicka på köpknappen varje gång Trump twittrar. :)
Skämt å sido, det är ju nästan omöjligt att undvika börsernas rörelser om man läser / tittar på nyheter. Jag tror inte på att försöka tajma marknaden.

"Time in the market beats timing the market"

Ska man bara ha 1 strategi så håller jag med om att sitta still i båten absolut är att föredra.

Med det sagt går det ju att ha mer än 1 strategi i portföljen. De tyngsta fondinnehaven i portföljen så har jag en placeringshorisont på 25-30 år. Säljer aldrig av något men veckosparar samma summa. Behöver man få loss pengar så får pengarna aldrig tas från just dem fonderna.

Med aktier är jag mer aktiv. En bas i bolag X som behålls och en del där man försöker utnyttja svängningarna.

Har också Lysa. Kan varmt rekommendera det.

Vad har ni för fördelning mellan aktier och räntor?

Gjort lite koll på detta idag med lysa och har nu lagt över månadsspar via lysa men även opti. Brukar köra 2 varianter för att känna av vad som passar mig bäst. Ett egenspar för mig o frun o ett för kidsen.

tack för tipset!

Finns det något KS (forum/sida) för aktier och fonder?
Ogillar generellt placera och den typer av forum. Det är extremt svårt att sortera i allt brus där. Twitter brukar lyftas fram ett exempel, men på rena aktieforum är det så svårt att veta vem som står bakom inläggen och det känns som att det är folk helt utan koll men med småsparar-stora poster som sitter och snackar upp sina bolag.

Ogillar generellt placera och den typer av forum. Det är extremt svårt att sortera i allt brus där. Twitter brukar lyftas fram ett exempel, men på rena aktieforum är det så svårt att veta vem som står bakom inläggen och det känns som att det är folk helt utan koll men med småsparar-stora poster som sitter och snackar upp sina bolag.
Håller med, placera är på snudd till farligt ibland. Väldigt få ställen där man kan vara konstruktivt kritik utan att högafflarna kommer fram

Tillbaka
Topp