• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor

Riffraff

Cartier
Sålde på 85,72 Kl 16:52. Inte helt nöjd med det med tanke på att den stack just därefter. Aja man får vara nöjd med att ha fått en slant för den minimala ansträngningen det innebar att teckna sig
 
Senast ändrad:

JohanHLM

Rolex
Bryter av med något som inte berör EQT ;)

Har typ 50% i fonder och 50% i aktier med relativt hög risk där aktieportföljen just nu till 90% består av gaming och betting.

MTG är den enda aktie jag funderar på att öka i då jag inbillar mig att E-sport kommer fortsätta växa kraftigt. Dock verkar det som att marknaden resonerar annorlunda. Är det tillväxten eller marginalerna som oroar?

Vore kul att höra tankar både kring bolaget och E-sport i sin helhet. :)
 

DDraper

Omega
Tecknade även jag, likt halva landet erbjudandet från EQT. Blir några depåer. Sålde en del några minuter efter öppning och resten lite senare. På tok för tidigt visade det sig men vad fasen. Fick mer än jag trodde och steg mer än jag trodde på förhand. Schysst av EQT att tänka på oss småsparare. Snyggt!
 

JohanHLM

Rolex
Äger inga aktier i MTG och kan inte uttala mig om det.

Inte för att man sitter på nåt facit men
om betting & gaming utgjorde 90% av min aktieportfölj skulle jag inte sova gott om natten :)
Har småbarn och hundvalp så nattsömnen är redan körd ändå :)

Förstår hur du tänker men kan ändå inte riktigt hänga med. Gäller såklart att ha lite is i magen men så här långt har jag klarat mig ganska bra, avkastat något sämre än index men ligger på +.
Jag anser att det fin s en risk för en kraftigare sättning pga. handelskonflikterna där denna typ av bolag inte bör beröras i någon nämnvärd utsträckning.

Flera större industribolag har relativt höga P/E-tal trots att vi troligtvis är på väg mot sämre tider.

Fastigheter kan mycket väl fortsätta avkasta bra men då vi (jag & min fru) redan har en hyresfastighet vill jag hellre fysiskt äga fler fastigheter än att investera i andra bolag.

Medicinteknik förstår jag mig inte på och därför försöker jag hålla mig ifrån dessa.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Medicinteknik förstår jag mig inte på och därför försöker jag hålla mig ifrån dessa.

Logiken är ju att du förstår gaming och betting bättre då. Eftersom jag själv är novis på detta får du gärna berätta mer! :)

Vilka kvalitetstecken finns att analysera för dessa bolag, och hur bedömer du om aktiepriset är lågt nog för köp? Hur långsiktiga är innehaven, är det något du bevakar med täta intervall (dagar, veckor, månader) eller är det bolag du är trygg med att köpa och sen låta ligga över en konjukturcykel?

Finns det bolag i den sektorn som har vettig utdelning, eller är det värdeökning i aktien som är nyckeln till avkastning här?
 

Riffraff

Cartier
Har småbarn och hundvalp så nattsömnen är redan körd ändå :)

Förstår hur du tänker men kan ändå inte riktigt hänga med. Gäller såklart att ha lite is i magen men så här långt har jag klarat mig ganska bra, avkastat något sämre än index men ligger på +.
Jag anser att det fin s en risk för en kraftigare sättning pga. handelskonflikterna där denna typ av bolag inte bör beröras i någon nämnvärd utsträckning.

Flera större industribolag har relativt höga P/E-tal trots att vi troligtvis är på väg mot sämre tider.

Fastigheter kan mycket väl fortsätta avkasta bra men då vi (jag & min fru) redan har en hyresfastighet vill jag hellre fysiskt äga fler fastigheter än att investera i andra bolag.

Medicinteknik förstår jag mig inte på och därför försöker jag hålla mig ifrån dessa.

Ok förstått! :D, alla dina "valpar".
Vilket index brukar du jämföra dig mot?


Det är ju ändå högriskplaceringar så de följer nog med nedåt vid en kraftig sättning. Förstår dock hur du tänker och det är allt sant, folk kommer fortsätta gambla och gejma även om vi går in i en lågkonjunktur. Har själv haft en stor (för stor, om än inte 90%) del korta placeringar gambling i portföljen i form av Leo Vegas och NetEnt. Tyckte de svängde rätt kraftigt nedåt dagar då övriga börsen visade rött. Nu en väldigt liten del kvar efter de återhämtat sig från låga nivåer tidigare i år. Om du har nettan kanske börspodden avsnitt 316 kan vara av intresse då de snackar om den.

Det är strategin att låta någon som helst sektor utgöra en sådan stor andel av portföljen jag känner mig tveksam till. Men men... I det långa loppet kanske det visar sig att du gjorde en riktig fullträff genom att koncentrera portföljen så :).
 
Senast ändrad:

JohanHLM

Rolex
Logiken är ju att du förstår gaming och betting bättre då. Eftersom jag själv är novis på detta får du gärna berätta mer! :)

Vilka kvalitetstecken finns att analysera för dessa bolag, och hur bedömer du om aktiepriset är lågt nog för köp? Hur långsiktiga är innehaven, är det något du bevakar med täta intervall (dagar, veckor, månader) eller är det bolag du är trygg med att köpa och sen låta ligga över en konjukturcykel?

Finns det bolag i den sektorn som har vettig utdelning, eller är det värdeökning i aktien som är nyckeln till avkastning här?

Ok förstått! :D, alla dina "valpar".
Vilket index brukar du jämföra dig mot?


Det är ju ändå högriskplaceringar så de följer nog med nedåt vid en kraftig sättning. Förstår dock hur du tänker och det är allt sant, folk kommer fortsätta gambla och gejma även om vi går in i en lågkonjunktur. Har själv haft en stor (för stor, om än inte 90%) del korta placeringar gambling i portföljen i form av Leo Vegas och NetEnt. Tyckte de svängde rätt kraftigt nedåt dagar då övriga börsen visade rött. Nu en väldigt liten del kvar efter de återhämtat sig från låga nivåer tidigare i år. Om du har nettan kanske börspodden avsnitt 316 kan vara av intresse då de snackar om den.

Det är strategin att låta någon som helst sektor utgöra en sådan stor andel av portföljen jag känner mig tveksam till. Men men... I det långa loppet kanske det visar sig att du gjorde en riktig fullträff genom att koncentrera portföljen så :).

Kul med lite respons :)
Angående utveckling syftade jag på OMXS30. Dock är det ganska kortsiktiga köp där jag justerar upp/ner innehavet i bolagen i princip veckovis.

Bolagen som finns i portföljen är nedanstående där innehaven är angivna enligt storleksordning:
MTG
Kindred
G5 Entertainment
Raketech
Aspire Global
Catena Media
B3 Consulting
Enlabs
Betsson

Som synes letar jag inga kursraketer.
Om vi likställer börsen med en måltid vill alla köpa en hamburgare när den kostar 100kr men ingen vill köpa samma hamburgare när den kostar 50kr.
Rimligtvis bör det vara mer rätt att köpa den för 50kr än för 100kr även om marknaden är seg i sin reaktionsförmåga.

Kort motivering till resp. bolag:
MTG - Värderas till ca 5,6 miljarder.
Huyas investering ger ett uppskattat värde på MTGs innehav i ESL om knappt 4 miljarder. MTG har utöver detta en kassa på ca 2 miljarder och flera andra ben att stå på utöver ESL.

Kindred - Marginalerna har pressats rejält men på lång sikt tror jag de kan återkomma. Regleringen i Sverige har inte gjort att Kindred utökat sina marknadsandelar så som de trott/hoppats utan enbart fått betala mer skatt. Initialt tror jag inte att USA kommer ge ett uppsving då etableringen troligtvis kommer medför stora kostnader.

G5- Köpte innan den senaste korta hypen och sålda av största delen av mitt innehav runt 145 kr. Har kommit ner till en mer rimlig värdering nu men jag tror att de kan väcka nytt liv i flera av deras äldre spel samt har utlovat 2st ytterligare spelsläpp i år utöver Jewels of Rome och Match Town Makeover (endast lanserad i Australien och Nya Zeeland så här långt)

Raketech- Har ett eget kapital om ca 18kr/aktie och även om marginalerna minskat tycker jag mig inte se att helåret 2019 ska bli ett förlustår.
Kommer inte satsa i USA som alla andra affilite utan väljer andra marknader där konkurrensen är mindre.

Aspire Global - Har bra tillväxt och lönsamhet samt kommer via förhör kunna utöka denna. Bra spridning vilket innebär att regleringar i enskilda länder inte slår så hårt.

B3 Consulting- Inköpta i förhoppning att de kan utvecklas likt Know IT. Stark tillväxt och många insiderköp.

Catena Media- Har pressats ned rejält med all rätt. Grundare av bolaget som sålt efter lockup, sjunkande organisk tillväxt m.m
Tror att affilite bolagen kommer gynnas av USA betydligt snabbare än operatörerna.

Enlabs- Verkar i länder där jag tror onlinemarknaden fortfarande har mycket att ge. Betydligt högre P/E tal än övriga bolag i sektorn men det är motiverat av den starka tillväxten.

Betason- Liknande Kindred, tror att de långsiktigt kommer att repa sig.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Historiska E är ju ganska oväsentliga. Jag brukar kolla på senaste kvartal samt prognoserna för det kommande året.
Förväntad tillväxt är verkligen intressant enligt mig, många blir avskräckta av ett väldigt högt p/e men det finns ibland skäl för dessa! Nu är jag mestadels utdelningsinvesterare och tittat mycket på utdelningstillväxter istället och att bolaget har starka kassaflöden
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Förväntad tillväxt är verkligen intressant enligt mig, många blir avskräckta av ett väldigt högt p/e men det finns ibland skäl för dessa! Nu är jag mestadels utdelningsinvesterare och tittat mycket på utdelningstillväxter istället och att bolaget har starka kassaflöden

När man tittar på kraftigt växande bolag är väl PEG - Price to Earnings-Growth lite intressantare än bara P/E. :)

Men visst är utdelningsaktier intressanta, speciellt om det är uthålligt. Min favorit är Realty Income Corp, NYSE:O som både haft lång historik av ökande utdelningar och dessutom kör med månadsutdelning.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Historiska E är ju ganska oväsentliga. Jag brukar kolla på senaste kvartal samt prognoserna för det kommande året.

Historiken är intressant som en komponent i bedömningen tycker jag. Om historiken hoppat mycket upp och ned så får man ju hitta anledningar till det, och om det är en ryckig utveckling får man inte dra för starka växlar av senaste kvartalet. Det säger ju också något om historisk tillväxt över tid. Framtiden är ofta inte helt olik historien.

Prognoser tycker jag är svårt att använda. Bolaget självt har ju ett egenintresse av att hålla dem på viss nivå, och externa bedömare kommer ibland med ganska dåligt underbyggda gissningar. Fast prognoserna är väl bättre än mina egna gissningar.
 

JohanHLM

Rolex
Historiken är intressant som en komponent i bedömningen tycker jag. Om historiken hoppat mycket upp och ned så får man ju hitta anledningar till det, och om det är en ryckig utveckling får man inte dra för starka växlar av senaste kvartalet. Det säger ju också något om historisk tillväxt över tid. Framtiden är ofta inte helt olik historien.

Prognoser tycker jag är svårt att använda. Bolaget självt har ju ett egenintresse av att hålla dem på viss nivå, och externa bedömare kommer ibland med ganska dåligt underbyggda gissningar. Fast prognoserna är väl bättre än mina egna gissningar.
Hållet med dig, menade främst att det inte går att leva på gamla meriter.
För bolag som bara knektar på kan historiska P/E tal vara nyttiga att kika på.
På förvärvsdrivna bolag tycker jag det blir svårt att göra en vettig jämförelse mellan P/E talen.

Gällande prognostiserade P/E tal masserar bolaget såklart analytikerna.
Här menar jag inte att man ska titta på analytikernas P/E tal utan själv bilda sig en uppfattning om hur man tror intjäningsförmågan kommer att vara framöver.

En helt annan sak, varför framhäver så många bolag sin EBITDA i rapporter? Eller är det så att lågt skuldsatta bolag fortsatt framhäver EBIT?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En helt annan sak, varför framhäver så många bolag sin EBITDA i rapporter? Eller är det så att lågt skuldsatta bolag fortsatt framhäver EBIT?

Du är delar på spåren där, varför framhåller man olika mått? Att förstå varför de gör ena eller andra är bra.

Om du vill göra din riktiga hemläxa ska du läsa boken The Cable Cowboy som handlar om John Malone - mannen som skapade kabel-tv-branschen som vi känner den, och som "uppfann" EBITDA . https://www.bokus.com/bok/9780471706373/cable-cowboy/ ... fusklösningen, för ett halvt betyg istället för ett helt är att googla på det: https://www.valuewalk.com/2015/09/ebitda-milken/
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Varken Klarna, Resurs, Collector, Payex, DIBS osv. låter handlaren tjäna pengar på konsumentkrediter.

Det finns däremot vissa avtal där det är lönsamt för handlaren, det är när vi talar om sällanköpsvaror med Stora kreditbelopp som bilar, husvagnar etc.

Det finns oftast rabatteringsmodeller baserade på volym, likt i alla branscher, för att prisa in sig mot large corp. Men, jag hävdar att det inte finns någon aktör med samma typ av intäktsdelning likt den Paynova erbjuder, där även handlaren tar del av förseningsavgifter, ränta, aviseringsavgifter etc och som även är kompatibel med annat än högkostnadsvaror.
Såg den här nyheten i dag som bekräftar det jag skrev för 2,5 år sedan:
https://www.ehandel.se/svenska-e-handlare-tjanar-pengar-pa-att-skuldsatta-kunder
 
Såg den här nyheten i dag som bekräftar det jag skrev för 2,5 år sedan:
https://www.ehandel.se/svenska-e-handlare-tjanar-pengar-pa-att-skuldsatta-kunder
Ja alltså det där är ju knappt en ”nyhet” i min bok. Klart att handlarna inte gör det för att de vill idka välgörenhet utan för att de kallt och cyniskt insett att det är bästa sättet att fiska upp de sista konsumenttorskarna. Om folk har ”råd” eller inte är ju knappast säljarens problem
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Ni som använder Lysa, vad tycker ni? Jag har ett gäng fonder på Swedbank med mest i robur kapitalinvest som jag funderar på att flytta över. Är en glad novis i det här området men tycker att föevaltningskostnaderna är lite höga i förhållande till avkastning på robur-fonden.
 
Topp