• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Gränges blir intressant med tanke på nya vattenkylda vägen att gå för elbilars kylsystem, istället för tidigare luftkylda spår som krävde mindre och billigare aluminium. Detta plus stor satsning på US marknaden gör aktien värd att titta på

Negativt: Tullkriget är en nackdel för bolaget, minskad efterfrågan i Kina också

Husqvarna gynnas av svag krona och är relativt oberoende av tullkriget. Eldrivna produkter ökar marginalerna jämfört med produkter som släpper ut co2 plus trendmässigt helt rätt. Nordamerika har ännu inte förstått robotgräsklipparen men som den europeiska marknaden tar det några år att få villaägare att spendera på ny teknik. Satellit sätter numera avgränsningen för gräsmattan istället för fysisk elkabel som måste krävas ner. Gardena är också trevligt att ha med i mixen.

Väldigt väder-volatil aktie och marknadsdagen gav mer att önska. Q3 och Q4 är säsongsmässigt sömnigt för kursen.

Kommentarer...?
 

DDraper

Omega
Lite fredagsvisdom:
En klok man sa nyss med en något förbryllad uppsyn "Jag förstår inte varför folk tjatar om att dom älskar att snitta ner sig... ja älskar att snitta upp mig i bolag som levererat över tid."
 

JohanHLM

Rolex
Nån annan som fick tilldelning på Akelius D?
Tyvärr fick jag full tilldelning (900st) men å andra sidan fick jag hälften av det jag tecknade i EQT så än så länge ligger jag plus på IPO:er.

Köpte ytterligare 300 Akelius under dagen runt 1,69. Borde gå upp till mist 1,8 inom kort om man jämför med avkastning på andra pref/D aktier. Rimligtvis borde Akelius ha en lägre % avkastning än övriga börsnoterade såsom Sagax, SBB m.fl. vilket inte är fallet nu.
 
  • Like
Reactions: K-S

mruhr

Panerai
2-Faktor
Kanske lite OT, men vad ser ni är en bra låneränta idag på 3månaders? Belåningsgraden < 65% skulle jag tippa. Belopp ~3.1''

Jag har idag Swedbank med en rabatt på -0.96 och landar på 1.29% givet allt man ser om erbjudanden på under 1% undrar jag vad jag bör kunna begära.

All input tas taclsamt emot
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sålde som sagt av min lilla tilldelning i EQT men köpte ett par dagar senare en större post runt 85:-.
Har hittills varit en fin resa och den står nu runt 106:- :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som sitter på Intervacc?
Verkar intressant men för dålig koll på branschen för egentligen tycka något. Haft en kraftig ökning senaste tiden.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu orkade jag bara skumma igenom men är rätt övertygad om att vi kommer att få en rejäl sättning inom 1-2 år.

Det har folk iofs sagt under flera år nu och de som började fly aktier för 1-2 år sedan ångrar sig nog lite idag.
Känns som att det handlar om att plocka ut rätt aktier/papper som man kan sitta med i både upp- och nedgång. Gör man sin analys så borde man ändå bli nöjd långsiktigt.

Personligen tror jag inte på en större sättning innan något av nedan två inträffar.
1. Räntan höjs
2. Krasch i annan del av världen som slår globalt

Har fortfarande hela mitt sparande (pension) 100% i aktier/rena aktiefonder.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
SBB har under morgonen lagt ett bud på Hemfosa.

Så här skriver de på Avanza:
"Budet, som består av en kombination av kontanter och egna aktier, är värt motsvarande 126:15 kronor per stamaktie, lika med en premie på 22,7 procent jämfört med torsdagens stängningskurs, och 194:63 kronor per preferensaktie, en premie på 1,1 procent."

https://www.avanza.se/placera/teleg...er-bud-styrelsen-rekommenderar-acceptera.html

Kursen är just nu ca 120:- och det jag undrar är varför inte "folk" köper så länge den är under de 126:- ovan?
Oroliga för att affären inte ska gå igenom?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
SBB har under morgonen lagt ett bud på Hemfosa.

Så här skriver de på Avanza:
"Budet, som består av en kombination av kontanter och egna aktier, är värt motsvarande 126:15 kronor per stamaktie, lika med en premie på 22,7 procent jämfört med torsdagens stängningskurs, och 194:63 kronor per preferensaktie, en premie på 1,1 procent."

https://www.avanza.se/placera/teleg...er-bud-styrelsen-rekommenderar-acceptera.html

Kursen är just nu ca 120:- och det jag undrar är varför inte "folk" köper så länge den är under de 126:- ovan?
Oroliga för att affären inte ska gå igenom?
Japp, skulle tippa att det handlar om precis det.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Först Swedol och så Hemfosa idag, härlig vecka när två större innehav i portföljen får bud :cigar:

Jag förstår känslan av härlighet när de går upp i pris för att matcha budet.

Samtidigt, om man nu har sett ut några fina bolag som man köpt i förhoppningen att de under många år ska generera värde i form av utdelningar och tillväxt som driver priset framför så är ju uppköpsbud lite trista - man tvingas sälja i förtid. Eller får dem inväxlade mot aktier i tagaren, ett bolag man kanske inte ens analyserat. :)

Jag tillhör hellre den senare kategorin men det drivs nog delvis av att jag inte riktigt har orken att göra den analys jag tycker krävs för att man ska köpa och sälja. Bättre att bara köpa rätt saker och sen ligga still i båten så länge det går bra. Av samma skäl blir allt mer av investeringarna i en mix av indexfonder som jag balanserar om ibland - mer automatisk process och mindre tanke.
 

MartinL

Omega
Jag förstår känslan av härlighet när de går upp i pris för att matcha budet.

Samtidigt, om man nu har sett ut några fina bolag som man köpt i förhoppningen att de under många år ska generera värde i form av utdelningar och tillväxt som driver priset framför så är ju uppköpsbud lite trista - man tvingas sälja i förtid. Eller får dem inväxlade mot aktier i tagaren, ett bolag man kanske inte ens analyserat. :)

Jag tillhör hellre den senare kategorin men det drivs nog delvis av att jag inte riktigt har orken att göra den analys jag tycker krävs för att man ska köpa och sälja. Bättre att bara köpa rätt saker och sen ligga still i båten så länge det går bra. Av samma skäl blir allt mer av investeringarna i en mix av indexfonder som jag balanserar om ibland - mer automatisk process och mindre tanke.
Jag instämmer och delar känslan. Framför allt Swedol tror jag på inför 2020. Men fastigheter tänkte jag i alla fall vikta ner lite i så det var mycket välkommet.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur tänker ni som har Hemfosa göra?

Har aldrig fått den här typen av erbjudande förut så jag är lite rådvill :confused:

1: Accept av Erbjudandet med Mix & Match-möjligheten att erhålla så mycket aktievederlag för stamaktien som möjligt för överlåtna stamaktier i Hemfosa (utöver den garanterade aktieandelen om 5,5 stamaktier av serie B i SBB för 55 procent av antalet överlåtna stamaktier i Hemfosa) och därmed så lite kontantvederlag för stamaktien som möjligt.

Om jag väljer ovan så omvandlas varje aktie jag har i Hemfosa till 5,5 aktier i SBB så långt de 55% räcker och resten får jag kontant?

2: Accept av Erbjudandet med Mix & Match-möjligheten att erhålla så mycket kontantvederlag för stamaktien som möjligt för överlåtna stamaktier i Hemfosa (utöver den garanterade kontantandelen om 120,00 kronor per stamaktie i Hemfosa för 45 procent av antalet överlåtna stamaktier i Hemfosa) och därmed så lite aktievederlag för stamaktien som möjligt.

Om jag väljer ovan så får jag 120:- per aktie i Hemfosa så långt de 45% räcker och resten får jag 5.5 SBB per aktie?

3: Accept av Erbjudandet men avstå från Mix & Match-möjligheten och istället acceptera en kombination av 5,5 stamaktier av serie B i SBB per stamaktie i Hemfosa avseende 55 procent av de stamaktier i Hemfosa som överlåts och 120,00 kronor kontant per stamaktie i Hemfosa avseende återstående 45 procent av de stamaktier i Hemfosa som överlåts.

Om jag väljer ovan så får jag 120:- per aktie i Hemfosa för 45% av mitt innehav och 5.5 SBB per aktie för 55% av mitt innehav?
 
Topp