• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som använder Lysa, vad tycker ni? Jag har ett gäng fonder på Swedbank med mest i robur kapitalinvest som jag funderar på att flytta över. Är en glad novis i det här området men tycker att föevaltningskostnaderna är lite höga i förhållande till avkastning på robur-fonden.

Jag är väldigt nöjd med lysa. Du får ju vanguard fonder också och de är väldigt bra. Skönt att slippa tänka på det också. Låter den sköta allt
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Kronan fortsätter vara obönhörligt svag. Hur har ni hedgeat era sparanden för att hantera valuta? Jag sitter på en del USD/EUR/CHF men vill nästan flytta ut allt ur SEK. Man får ju en infarkt av denna kollaps.
 
Kronan fortsätter vara obönhörligt svag. Hur har ni hedgeat era sparanden för att hantera valuta? Jag sitter på en del USD/EUR/CHF men vill nästan flytta ut allt ur SEK. Man får ju en infarkt av denna kollaps.
Vilken valuta hade du tänkt betala dina räkningar med den närmaste framtiden?

Jag handlar/hedgar inte via valuta men däremot är ca en tredjedel av min aktieportfölj noterad i USD, CAD, DKK och EUR. I övrigt äger jag en hel del fonder med utlandsfokus - de lider knappast alltför mycket av SEK-kursen även om de handlas i SEK. Sist men inte minst direktäger jag en korg med svenska aktier som nästan uteslutande är bolag med stor export till utlandet, dvs de gynnas av en svag inhemsk valuta.

Att spekulera i valuta är något helt annat än att handla aktier.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Vilken valuta hade du tänkt betala dina räkningar med den närmaste framtiden?

Jag handlar/hedgar inte via valuta men däremot är ca en tredjedel av min aktieportfölj noterad i USD, CAD, DKK och EUR. I övrigt äger jag en hel del fonder med utlandsfokus - de lider knappast alltför mycket av SEK-kursen även om de handlas i SEK. Sist men inte minst direktäger jag en korg med svenska aktier som nästan uteslutande är bolag med stor export till utlandet, dvs de gynnas av en svag inhemsk valuta.

Att spekulera i valuta är något helt annat än att handla aktier.
Jo, lön får jag ju i SEK i vilket fall! Det är precis som du jag gjort, fast största delen av mitt aktieinnehav numera finns i USD, och EUR. Äger även små mängder ren valuta, men det är mer som "småbuffertspar" än något annat. Svenska exportbolag är precis en sådan poäng jag var ute efter att skaka fram.
Tänkte mer om det fanns några andra tankar kring hur folk gjort för att i alla fall behålla köpkraft internationellt. Råvaror kanske?
 
Jo, lön får jag ju i SEK i vilket fall! Det är precis som du jag gjort, fast största delen av mitt aktieinnehav numera finns i USD, och EUR. Äger även små mängder ren valuta, men det är mer som "småbuffertspar" än något annat. Svenska exportbolag är precis en sådan poäng jag var ute efter att skaka fram.
Tänkte mer om det fanns några andra tankar kring hur folk gjort för att i alla fall behålla köpkraft internationellt. Råvaror kanske?
Ja alltså problemet är ju lite grand det att vad du än köper idag med ditt nya kassaflöde i SEK så måste det ju isf grunda sig i en tro att SEK kommer fortsätta falla mot vilken valuta/tillgångsslag du nu vill betta på. Tåget har ju gått känns det som, det är ju inte direkt rea på amerikanska börsen när man kommer med mössan i hand med sina Ingves-pesetas. Men visst kan det alltid bli än jävligare. Så vad göra?

En del tror på guld, andra på bitcoin och nån kanske köper ammunition och konserver för hela socialbidraget.

Jag tror att riskminimering, rimlig belåning och att säkra upp sin egen inkomstkälla blir de viktigaste faktorerna om vi får lågkonjunkturbjörnmarknadkrisen från helvetet. Inte huruvida man allokerat portföljen på något magiskt sätt i olja/guld och Rolexklockor.

Med det sagt är alla cykliska industribolag nedviktade i min portfölj.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kronan fortsätter vara obönhörligt svag. Hur har ni hedgeat era sparanden för att hantera valuta? Jag sitter på en del USD/EUR/CHF men vill nästan flytta ut allt ur SEK. Man får ju en infarkt av denna kollaps.
USD & EUR konto som jag månadssparar till, egentligen bara för att rädda semesterkassan. När/ om kronan börjar stärkas igen är det bara att växla tillbaka. Guld och utländska fonder & ETFer i portföljen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Så du köper utländsk valuta nu när den är dyr för att sen sälja den när den börjar bli billigare? ;)
Jag har månadssparat ett tag, Mao. Köpt innan det blivit dyrare. 5-10% upp i SEK, tack som frågar.

Jag kan alltså växla tillbaka med vinst om inte kronan helt plötsligt blir en raket, vilket är föga troligt med tanke på konjunkturläget.
 
Jag har månadssparat ett tag, Mao. Köpt innan det blivit dyrare. 5-10% upp i SEK, tack som frågar.

Jag kan alltså växla tillbaka med vinst om inte kronan helt plötsligt blir en raket, vilket är föga troligt med tanke på konjunkturläget.
Härligt, här finns en redig plan hör jag! Själv är jag inte kunnig eller aktiv nog att ägna mig åt FX-swings men all heder åt er som kan sia om utvecklingen av olika valutapar.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Härligt, här finns en redig plan hör jag! Själv är jag inte kunnig eller aktiv nog att ägna mig åt FX-swings men all heder åt er som kan sia om utvecklingen av olika valutapar.
Skärp dig. Jag tror inte på kronan i dagsläget och sparar en del av mina pengar i euro och usd och har gjort så ett tag. Inte alla ägg i samma korg und so weiter und so fort.

Tror du på kronan ha kvar allt i sek, enkelt.
 

Isodor

Audemars
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?
Aktier i andra valutor/länder framför allt. Har lekt med tanken på att blanka lite alt köpa korta fonder, men har kommit fram till att jag hellre sitter i kontanter i så fall.
 
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?
Till att börja med kan det vara vettigt att ignorera ”media”. Ingen börsguru jobbar frivilligt som börsjournalist.
Sen är det ju bara att bygga din grundhypotes. Tror du på ett megaras, gå kort OMXS30, gärna med maxad hävstång. Vissa tror att det är ute med SEK=köp nån annan valuta eller varför inte en basmetall...
Om du inte har någon spåkula kanske en mer försiktig ombalansering är rimlig. Eller skruva ner risken ordentligt tills du kan sova gott om natten.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?
Kört strategin 12 månader nu och sharpe på 1.39 och låg standardavvikelse
Screenshot 2019-08-13 at 08.41.12.png
Screenshot 2019-08-13 at 08.43.10.png
Se citerat, sharpe på 2.00 och 7.11% volla
 

DDraper

Omega
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?

IPO-marknaden känns ändå fortsatt intressant. EQT var väldigt bra i närtid. Fick igår en liten post i Carbiotix som ska in snart.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jaha. Vad satsar man nu på när börsen ter sig lite hackigt och media upplevs som rätt mörka i sitt tänkesätt gällande börsen närmsta tiden?

Gå ur fonder och gambla med aktier, eller bara blanka?

Vad väljer ni?
Säkra aktier som matbutiker och stabila utdelningsbolag, ingen poäng med att diversifiera sig med räntor och annat krafs.

;) räntor, råvaror guld
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Är det inte lite sent att vikta om till "säkra" aktier nu? Risken är att man säljer billigt och köper tex Ica med p/e tal på 25 något?

Fortsätt månadsspara, kanske öka så minskar du ditt "GAV"
 
Om du har ett personligt agg emot mig kan vi reda ut det i pm?

Annars kan du väl diskutera på en sansad nivå och bemöta med argument. Säger inte att jag sitter på svaret eller har helt rätt, bara att jag gör så :)
Oj, nej så menade jag absolut inte. Begriper nu när jag läser en gång till att den gula stenen inte alls är en sten utan vanligt Au.
Klart man kan ruva på lite sådant men kika även på spreaden mot Ag, som är historiskt hög. Ag har dessutom oerhört mycket bredare industriell tillämpning och kan alltså sägas ha ett inneboende värde utöver spekulationsaspekten.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Värst vad det ojas över lite dipp och ev lågkonjunktur. Blir man stressad över nedgång ligger man med för mycket risk.

Månadsspara i portfölj med långsiktig plan, merparten av alla professionella investerare misslyckas timea marknaden så att man som lekman skall lyckas är absurt.

Edit: Det här ingen rådgivning, läs lite böcker på ämnet.
 
Senast ändrad:
Topp