Stefan McGrath
Basic
Någon som ska/har tecknat sig i K-Fastigheter?
Några tankar kring bolaget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer göra det! Har inte hunnit läsa på tillräckligt för att göra några längre utläggningar men jag gillar både ledning, idé och min portfölj saknar liknande bolag.Någon som ska/har tecknat sig i K-Fastigheter?
Bor i Hässleholm och har sett bolaget växa under de senaste åren. Det är en liten organisation som på kort tid vuxit rejält.Kommer göra det! Har inte hunnit läsa på tillräckligt för att göra några längre utläggningar men jag gillar både ledning, idé och min portfölj saknar liknande bolag.
Är novis men ligger själv lång i SBB sedan 2018, så personligen skulle jag välja det alternativ som ger mest innehav i SBB. Resan har precis börjat.Hur tänker ni som har Hemfosa göra?
Har aldrig fått den här typen av erbjudande förut så jag är lite rådvill
1: Accept av Erbjudandet med Mix & Match-möjligheten att erhålla så mycket aktievederlag för stamaktien som möjligt för överlåtna stamaktier i Hemfosa (utöver den garanterade aktieandelen om 5,5 stamaktier av serie B i SBB för 55 procent av antalet överlåtna stamaktier i Hemfosa) och därmed så lite kontantvederlag för stamaktien som möjligt.
Om jag väljer ovan så omvandlas varje aktie jag har i Hemfosa till 5,5 aktier i SBB så långt de 55% räcker och resten får jag kontant?
2: Accept av Erbjudandet med Mix & Match-möjligheten att erhålla så mycket kontantvederlag för stamaktien som möjligt för överlåtna stamaktier i Hemfosa (utöver den garanterade kontantandelen om 120,00 kronor per stamaktie i Hemfosa för 45 procent av antalet överlåtna stamaktier i Hemfosa) och därmed så lite aktievederlag för stamaktien som möjligt.
Om jag väljer ovan så får jag 120:- per aktie i Hemfosa så långt de 45% räcker och resten får jag 5.5 SBB per aktie?
3: Accept av Erbjudandet men avstå från Mix & Match-möjligheten och istället acceptera en kombination av 5,5 stamaktier av serie B i SBB per stamaktie i Hemfosa avseende 55 procent av de stamaktier i Hemfosa som överlåts och 120,00 kronor kontant per stamaktie i Hemfosa avseende återstående 45 procent av de stamaktier i Hemfosa som överlåts.
Om jag väljer ovan så får jag 120:- per aktie i Hemfosa för 45% av mitt innehav och 5.5 SBB per aktie för 55% av mitt innehav?
Jag valde det enklaste av alla alternativ, men kanske inte det som gav mest pengar:Är novis men ligger själv lång i SBB sedan 2018, så personligen skulle jag välja det alternativ som ger mest innehav i SBB. Resan har precis börjat.
Har däremot inte fått ett liknande erbjudande så vad som är mest fördelaktigt beror möjligen på vad du tänker dig göra framöver?
Precis den typ av bolag jag letat efter. Tack för tipset!Någon som ska/har tecknat sig i K-Fastigheter?
Så länge han inte tar in sin sambo i bolaget ser det bra ut!Kommer göra det! Har inte hunnit läsa på tillräckligt för att göra några längre utläggningar men jag gillar både ledning, idé och min portfölj saknar liknande bolag.
Hur resonerar ni när det gäller P/E-tal?
Man tackar!Höga P/E kräver en bra motivering. Låga P/E-tal kräver ju också en förklaring...
Man tackar!![]()
Ska se videon!Skoj på det hjälper.Jag insåg när jag läste igen att jag förusatte en viss kompetensnivå hos läsaren. Kanske är det för vissa för enkel beskrivning och för andra så är det för komplicerade begrepp. Men ju mer man ger sig in i att verkligen förstå dessa mätetal, desto mer behöver man ju (om man har min grundinställning) förstå bokföring och hur företag fungerar.
Andra har säkert helt andra angreppssätt, t.ex. teknisk analys. Men jag har svårt för den metoden, troligen för att jag jobbat med företagsekonomi så länge själv att jag vill förstå det underliggande. Och i vissa fall, med bolag på eller över gränsen till skojerier, finns det ju inget underliggande att förstå. Minns Enron och Theranos!
En del personer man pratar med vill man bara visa den här videon:
Men vissa personer är nog mer beredda att lägga (för dem) stora pengar i en investering efter snabbt tips av nån kompis på Facebook eller i en börschat hellre än att titta på en video som tar nästan tre kvart. Vi andra som gör vår hemläxa kanske lyckas lite bättre på 30 års sikt. Eller så gör vi inte det.![]()
Ska se videon!
Såg precis den här om just teknisk analys som du nämner (börjar vid 7:30):
Skoj på det hjälper.Jag insåg när jag läste igen att jag förusatte en viss kompetensnivå hos läsaren. Kanske är det för vissa för enkel beskrivning och för andra så är det för komplicerade begrepp. Men ju mer man ger sig in i att verkligen förstå dessa mätetal, desto mer behöver man ju (om man har min grundinställning) förstå bokföring och hur företag fungerar.
Man undrar ju lite hur de tänker när det gäller fördelningen.Vad gäller K-fastigheter har jag tecknat, man kan ju hoppas att de är lika "rättvisa" mot småspararna som EQT. Ofta jag blivit helt utan vid övertecknade introduktioner
Kan tipsa om Scandion Oncology (SCOL) där är jag själv investerat.
3 stycken fullt-finansierade FAS2 studier inom Oncology, med unik kandidat som ska motverka chemotherapyresistans och är helt utan konkurrens, som börjar mellan nu i December och Q2 2020. Initial Data från den första studie är förväntat redan Q2 2020.
Det var bara 2 till att börja med, men Nils Brunner (CEO) meddelade under sedermeradagen att vi (aktieägarna) har fått en till "bonus studie".
Fjärde, redan finansierade FAS2, planerad till senare tidspunkt.
![]()
Stark ledningen, med Peter Høngaard som chairmain of the board. Peter har med sig några stora exits inom biotech (Zealand Pharma, till exempel).
https://www.biostock.se/2019/10/zealand-pharmas-grundare-greppar-klubban-i-scandion-oncology/
Scandion har skickat in en CTA (ansökan om att införa FAS2 studie) till danska läkemedelsverket 01/10/2019, vilken innebär att vi förväntar ett PM om godkännande (eller begäran för mer information) redan under veckan eller nästa vecka.
Ca. 38% av aktierna är under lockup hos storägarna.
Marknaden (eller flocken skulle jag säga) verkar sova fortfarande och BV idag är ca. 150m kronor. Detta förväntar jag att öka rejält när PM om godkänt CTA (inom max 14 dagar) och första patient trillar in nu Nov-Dec, samt dem två andra FAS2 som börjar Q2 2020. Dock ser jag detta som en lite längre position, med 3 stycken avklara FAS2 studier till Q4 2020 och syfte på exit eller licensavtal (från bolagets sida) kan det bli en fin jul 2020.
Som sagt jag är investerat i bolaget efter en noggrant DD, klart ska ni göra egna analys och bedömning.
Tecknade k-fast(trots att jag inte skulle) i hopp om att få några som jag kunde sälja direkt på morgonen för att tjäna en hacka. Eftersom jag tror bolaget långsiktigt kan ha svårt att leva upp till förväntningarna är det lika gott åt mig att jag fick 0 i tilldelning.
Nej. Du säljer in detta bolag ganska hårt. Mycket kapital bundet?Fick FAS2an godkänt idag.
"Scandion Oncology: Scandion Oncology receives final approval from the Danish Medicines Agency for start of clinical Phase II trial in patients with drug resistant metastatic colorectal cancer"
https://www.spotlightstockmarket.com/en/market-overview/news/news-article/?id=54460&publisher=370
Närmar oss ATH avslut, och tror det blir en ATH call idag med mycket mer att tjäna under 2020. Någon som passade på?![]()
Nej. Du säljer in detta bolag ganska hårt. Mycket kapital bundet?
Jag vet inte vad som var taskigt i min fråga eller om det inte var något som inte hör tråden till. Det är ju mer spekulation du lägger fram.Gjorde inget annat än att skriva fakta. En intro inlägg, sen en när ett viktigt PM trillade in. Inga förhoppningar, inga riktkurser och slutat med råd att göra eget analys.Detta är exakt tanken med tråden, att dela tankar och fakta kring investeringar. Eller?
Har du nåt annat åsikt på ämnet, min bedömning av läget i marknaden eller bolaget? Dela gärna med dig istället för taskiga kommentar.
Jag gör bra för mig utan att behöva sälja nåt, men tack för påminnelsen. Nu minns jag varför diskuterar jag inte pengar.
Tack och hej för mig![]()
Har du nåt annat åsikt på ämnet, min bedömning av läget i marknaden eller bolaget?
Jag vet inte vad som var taskigt i min fråga eller om det inte var något som inte hör tråden till. Det är ju mer spekulation du lägger fram
....
Men att bli lite sårad när någon ställer frågor på det som skrivs bygger inte förtroende