Jo precis men jag orkar inte göra sammanställningen och backtracka om det stämmerHan väljer ju bland de tio bäst avkastande fonderna hela tiden. Så då vet man ju vilka fonder han har haft, tänker jag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo precis men jag orkar inte göra sammanställningen och backtracka om det stämmerHan väljer ju bland de tio bäst avkastande fonderna hela tiden. Så då vet man ju vilka fonder han har haft, tänker jag?
Jo precis men jag orkar inte göra sammanställningen och backtracka om det stämmer![]()
Det är väl det jag vill ha svar på, beroende på avgifterna hos fonderna kan det även vara en bra taktik för sitt vanliga sparade om det stämmer. Jag tyckte helt enkelt att det lät som en intressant taktik och ville veta mer, får göra en egen uppställning senare så får jag svaret helt enkelt.Hur stora pengar har du i pensionssystemet? Hur mycket skulle du tjäna på att gå +5% bättre per år fram till du pensionerar dig? Är det värt en timme av din tid?
(säger jag lite självmotsägande som lägger allt i AP7 Såfa utan att tänka mer på det, eftersom premiepensionsdelen är en mindre del av min totala pension...)
Oroar mig inte speciellt mycket.Vad tänker alla kring diverse omvärldshändelser som skett på senaste? Personligen skrämmer eventuella krig, presidentval och Brexit mig, ligger än så länge kvar i de bolag jag tidigare valt efter egna analyser men man blir ju något fundersam.
Verkar som konjunkturen nått botten (enligt de flesta experter) samtidigt som det inte verkar vara någon större problem med lönsamhet hos majoriteten efter företagen, men exploderar det ordentligt gällande av tidigare nämnda ämnen känns det ändå otrolig, eller är det bara jag?
Nae men upptrappning och eventuellt krig kommer väl ändå påverka de globala marknaderna? Framför allt oljeindustrin, men det återstår att se.Oroar mig inte speciellt mycket.
- Iran har inget att sätta emot USA och ingen är intresserade av WW3 eftersom konsekvenserna blir ödesdigra.
- Trump kommer att vinna valet. Det är bara vänstermedia i Sverige som så gärna vill att han ska förlora.
- Brexit är väl redan bestämt?
Mina föräldrar ska öppna ett ISK på Avanza och behöver lite hjälp, så jag testar här!
Förutsättningar: Pensionärer. 65+. Obelånad Bostad. Ca 700k på SBAB med 0.5% ränta. Tanken är att månadsspara, 2-3000 i månaden. Målet med sparandet är väl i första hand att få bättre avkastning än det som getts på SBAB-sparkontot..
Frågor och funderingar: hur borde fördelningen se ut med räntefonder, aktier, guld(?) osv om deras sparhorisont är 7–10 år?
Ponera att dom kan flytta ca 300k från SBAB till sitt nya ISK, borde dom det?
Tack!
25% råvaror & ädelmetaller (Obs, avanzas guld cert är inte så bra)Mina föräldrar ska öppna ett ISK på Avanza och behöver lite hjälp, så jag testar här!
Förutsättningar: Pensionärer. 65+. Obelånad Bostad. Ca 700k på SBAB med 0.5% ränta. Tanken är att månadsspara, 2-3000 i månaden. Målet med sparandet är väl i första hand att få bättre avkastning än det som getts på SBAB-sparkontot..
Frågor och funderingar: hur borde fördelningen se ut med räntefonder, aktier, guld(?) osv om deras sparhorisont är 7–10 år?
Ponera att dom kan flytta ca 300k från SBAB till sitt nya ISK, borde dom det?
Tack!
Som jag skrev tror jag inte att det blir något krig. Iran är på gränsen till inkompetenta vilket nattens "attack" visade. De kan knappt träffa en ladugård från 5 meter...Nae men upptrappning och eventuellt krig kommer väl ändå påverka de globala marknaderna? Framför allt oljeindustrin, men det återstår att se.
Mycket möjligt att han gör.
Bestämt ja, men inte utfört, kommer förmodligen få en hel del konsekvenser på handeln med Storbritannien och därmed den europeiska och globala handeln samt ekonomin men jag kan va fel ute. Bara spekulationer allt ihop egentligen.![]()
Vet inte om den här listan kanske kan vara till någon hjälpDet är väl det jag vill ha svar på, beroende på avgifterna hos fonderna kan det även vara en bra taktik för sitt vanliga sparade om det stämmer. Jag tyckte helt enkelt att det lät som en intressant taktik och ville veta mer, får göra en egen uppställning senare så får jag svaret helt enkelt.
Har fö. också allt i AP7 f.n.
Som jag skrev tror jag inte att det blir något krig. Iran är på gränsen till inkompetenta vilket nattens "attack" visade. De kan knappt träffa en ladugård från 5 meter...
Men visst, lite svängningar blir det nog oavsett så länge läget är upptrappat. Man kan vända på det också och se möjligheten i att oljeaktierna går upp samt alla amerikanska vapenföretag. Guldet brukar också stiga.
Exakt hur Brexit blir vet nog ingen eller hur lång tid det tar. Beroende på vilka aktier man har och hur de är exponerade mot UK är självklart något man måste ta hänsyn till.
Såg en svensk expert på militären i MÖ i något av morgonprogram i morse och han sa att de missiler/raketer som skickats var föråldrade och med väldigt dålig träffsäkerhet. Men det kan absolut vara ett spel för gallerierna.Offtopic - Du tror inte man bara missade med mening för att kunna sälja att man gjort nått på hemmamarknaden? Iran är ju instabilt som det är och ett krig mot USA skulle garanterat sluta i att mullorna får en satans massa stryk de nog hellre slipper. Svårt att se att Iran har något som helst att vinna på en eskalering.
Avanza guldcert = Avanza guld tracker? Kan inte så mycket om den produkten men försöker lära mig. Nackdelar med guldtrackern som jag förstått det: emittentrisk, avgift för produkten, spread vid handel samt att det är en syntetisk produkt som inte backas upp av fysiskt guld (hänger ihop med emittentrisken?). Har jag missat eller missuppfattat något?25% råvaror & ädelmetaller (Obs, avanzas guld cert är inte så bra)
25% aktier
25% korta räntor
25% långa räntor
Jag hade inte stoppat in en stor säck direkt utan portionerat ut det över tex. 2år. Nordnet har betydligt bättre utbud för långa räntor & guld exponering i jämförelse med Avanza. Med tanke på ålder, sparhorisont och börsensvärdering i dagsläget hade inte jag varit bekväm med hög risk/ hög aktieexponeringMen det är självklart individuellt.
Yes samt att avanzas har hedgeat bort valutarisken med terminer om jag förstått det hela rätt. Man betalar mao. även avgifterna för den biten.Avanza guldcert = Avanza guld tracker? Kan inte så mycket om den produkten men försöker lära mig. Nackdelar med guldtrackern som jag förstått det: emittentrisk, avgift för produkten, spread vid handel samt att det är en syntetisk produkt som inte backas upp av fysiskt guld (hänger ihop med emittentrisken?). Har jag missat eller missuppfattat något?
Tack för input. I övrigt hade jag inga åsikter om ditt tips, en portfölj med 25% i vardera pott är svårslagen om man vill ha låg risk. Polaren började mecka för att sätta upp ett likande sparande men kom ganska snabbt fram till att lysa är betydligt smidigare.Yes samt att avanzas har hedgeat bort valutarisken med terminer om jag förstått det hela rätt. Man betalar mao. även avgifterna för den biten.
Personligen tycker jag att det är bättre med guldbackad etf utan hedgead valutarisk.
Men om de vill behöva pilla så lite som
möjligt är nog en fondrobot att föredra när jag tänker efter. Tex avanza auto eller lysa. De kan komplettera med Guldhege om de vill men det är egentligen överkurs.
I dag är det härligt att äga Kindred!
Klev på för ca 1 månad sedan och det lär väl dröja 1-2 år innan den här förlusten är täckt!
Nya regleringar hit och dit kan verkligen så hårt.Alltid svårbedömt när man ska räkna hem vinster från spelsektorn. Påminner lite om kinesiska aktier, som påverkas nyckfullt av statliga regleringar. Det var väl kreditkortsrestriktionen som utlöste de fortsatta fallen? Kanske enbart värre för dem med cannabis.
Bästa och stabilaste räntesparandet via Avanza?
Bästa tre.
Vad rekommenderas?
Tackar!AMF lång, Spiltan Sverige och... IKC Avkastningsfond? Ganska populär trippel.
Öhmans obligation- och realräntefond också bra, liksom SPP obligationsfond.
AMF lång, Spiltan Sverige och... IKC Avkastningsfond? Ganska populär trippel.
Öhmans obligation- och realräntefond också bra, liksom SPP obligationsfond.
Kom ett par köprekar i dag och riktkurser runt 60 för Kindred så återhämtningen går förhoppningsvis lite fortare än jag trodde.Alltid svårbedömt när man ska räkna hem vinster från spelsektorn. Påminner lite om kinesiska aktier, som påverkas nyckfullt av statliga regleringar. Det var väl kreditkortsrestriktionen som utlöste de fortsatta fallen? Kanske enbart värre för dem med cannabis.
Om realräntefonder utfärdar Morningstar en skarp varning :
https://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=varning-realrantefonder-statspapper
Det pratas ju om att vi börjar närma oss en recession, man kan fortfarande göra bra vinster men ska man handla med aktier ska man nog vara vaksam på omvärlden och vara redo att ta hem vinst tidigare än planerat.Börjar känna mig som en perma-bear men.. inverterad räntekurva, skyhöga PE-tal etc.
https://www.cnbc.com/2020/01/16/sto...-at-least-the-1980s-based-on-one-measure.html
Någon med tips på böcker kring aktier, investeringar och ekonomi överlag? Tragglar mig igenom The Intelligent Investor nu men tycker den är ganska svår och komplicerad att läsa. Har hyfsad fallenhet för det engelska språket, så inte där det svåra sitter egentligen, men ganska tråkig och seg att läsa än så länge bara.