• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
29,75% och sparar uteslutande i indexfonder och lite räntor.

På papperet har det onekligen varit ett bra år. Jag har varit extremt passiv - de "riktiga" aktier jag har har gått bra, liksom fonderna. Skoj att se! Det hela har ju inte skadats av att de flesta direktägda aktier jag har är amerikanska där valutakurserna påverkar positivt ur vår synvinkel.

Jag tittade genom historiken och ser att de aktier jag har nu antingen köptes 2014-15 eller innan 2010. Säger väl något om hur passiv jag är. Och är också anledningen till att jag gör allt nysparande i en mix av indexfonder. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
På papperet har det onekligen varit ett bra år. Jag har varit extremt passiv - de "riktiga" aktier jag har har gått bra, liksom fonderna. Skoj att se! Det hela har ju inte skadats av att de flesta direktägda aktier jag har är amerikanska där valutakurserna påverkar positivt ur vår synvinkel.

Jag tittade genom historiken och ser att de aktier jag har nu antingen köptes 2014-15 eller innan 2010. Säger väl något om hur passiv jag är. Och är också anledningen till att jag gör allt nysparande i en mix av indexfonder. :)

Bra koncept. Sitta still oavsett vad som händer.
Gäller också att balansera, måste ta tag i det snart :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Bra koncept. Sitta still oavsett vad som händer.
Gäller också att balansera, måste ta tag i det snart :)

Fonderna balanserar jag om 3-4 gånger per år, lite beroende på behov. Aktierna är för det mesta klassiska utdelningsaktier (Googl: "Dividend Aristocrats") och ett par svenska lottsedlar där den största av dem är ett bolag som vänner till mig startade så jag ville vara med på resan vid deras IPO.

Aktier som bara delar ut och delar ut varje år och som man behåller över ett par konjukturcykler är ju trevliga. Självklart kan saker spåra ur så helt borde man inte släppa bevakningen. När kommer nästa bolag att tas över av en Kenneth Lay på VD-posten, eller när slår marknaden undan fötterna på dem av strukturskäl (mediabranschen, retail)... men jag gillar bolag som kräver måttlig bevakning. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Vilka index? Nån speciell mix mellan dem?
Såhär ser fördelningen ut. :)
B18355A3-14D0-41C5-A86A-D8BE339E760C.jpeg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tack för att du delar med dig!

Jag har lite annan fördelning, där den största skillnaden är att jag har mer Sverige (40%) och mindre ränta (20%). Det "internationella" är fördelat på ett annat sätt för mig, men det summerar till 40% också som din globalfond.
Jag resonerar lite att det egentligen spelar mindre roll vilken fördelning man har i ett visst tillgångsslag, den största skillnaden kommer utgöras av fördelning mellan aktier och räntor. De stora på stockholmsbörsen är ju såpass globala att man får hyfsad spridning redan där. :)
 

Nudelpalm

Omega
Hur tänker folk med sina PPM-placeringar? Håller på att se över mina efter att 2019 gått rätt uselt och jag glömt bort dem, men min vanliga fondtaktik (indexfonder, passivt förvaltade, låg avgift, 5 stjärnor från Morningstar) var en rätt knepig kombination... så nu måste jag börja leta en ny strategi. Hur har ni andra gjort?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur tänker folk med sina PPM-placeringar? Håller på att se över mina efter att 2019 gått rätt uselt och jag glömt bort dem, men min vanliga fondtaktik (indexfonder, passivt förvaltade, låg avgift, 5 stjärnor från Morningstar) var en rätt knepig kombination... så nu måste jag börja leta en ny strategi. Hur har ni andra gjort?
Är med i gruppen aktier och sparande på fb.
Där finns en kille som envisas med att hittat rätt strategi.

B332F4DB-EE59-4A0E-BF64-A1A93F140B00.png
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Modesta 8,5% på 25/25/25/25, 11,5% på andra. Som väntat med tanke på hur jag hedgeat portföljerna :) kommer inte ändra något, risk som jag är bekväm med i dagsläget.
Nu med grafer och innehav. Anledningen att det börjar i Maj är för att jag flyttade Avanza > Nordnet då.

"All weather portfolio" Enbart drygt 15-20% akiter i dagsläget. Kommer att vikta upp aktier under en lång tid till 25-40%.
Skärmklipp 2020-01-06 13.25.52.png
Skärmklipp 2020-01-06 13.25.46.png


Pensionssparet, aktier, cash & hedge med guld.
Skärmklipp 2020-01-06 13.25.27.png
Skärmklipp 2020-01-06 13.25.19.png
 

Lindrothh

Cartier
Vad tänker alla kring diverse omvärldshändelser som skett på senaste? Personligen skrämmer eventuella krig, presidentval och Brexit mig, ligger än så länge kvar i de bolag jag tidigare valt efter egna analyser men man blir ju något fundersam.
Verkar som konjunkturen nått botten (enligt de flesta experter) samtidigt som det inte verkar vara någon större problem med lönsamhet hos majoriteten efter företagen, men exploderar det ordentligt gällande av tidigare nämnda ämnen känns det ändå otrolig, eller är det bara jag?
 

zeke_varg

Omega
Glöm aldrig sannolikhetslära när ni ”analyserar” var/vem som ska placera pengarna. Vem som är bäst.

Exempel. Av 5000 placerare hamnar 2500 bara av slumpen över index år 1. Efter 2 år är 1250 av dem över index 2 år i rad. Efter 3år 625st. Ja ni fattar.. det ser ut som att ett stort antal är experter. De benämns som experter. Nu finns det givetvis folk som håller på med aktier/fonder som de fakto är bra men glöm aldrig slumpen.

själv så har jag varit naiv när jag började placera. Jag hade dock tur att börsen gick som tåget (läs 90talet). Köpte optioner o grejer. Satsade på för få. Gjorde undermåliga analyser. Tur.

det känns lite som att en fin period har varit igen. Glöm inte riskerna.

:)
 
Topp