• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag tror att Nordnet, till skillnad från Avanza, tog en schablonavgift om 300-400kr/år för vissa mäklade aktier som t ex Tencent. Förr var det så iaf. Parentes, men kom att tänka på det.

@daniel.kakai32 Vill du köpa vanliga amerikanska aktier som Facebook, Amazon, Apple mfl spelar det ingen roll vilket fondtorg du använder, men Avanza har helt klart snyggast och bäst gränssnitt i appen.

Om du vill ha ett gubb-råd så hade jag föreslagit att du stoppar de mesta pengarna i en billig globalfond, och låter den växa långsamt under åren du pluggar (eller läs på om sparroboten ”Lysa”). Öronmärk ett litet och försumbart kapital till aktier och handla och sälj på känsla eller vad du tycker blir bäst. Du lär dig mycket den vägen.

Kan man köpa Tencent HKG: 0700 på Nordnet? Och Avanza? Har inte hittat värdepappret, och antagit att det inte går att köpa?

Helst vill man ju äga det i KF, eller möjligen ISK , går det? Eller får man runda det och köpa något depåbevis eller köpa det där sydafrikanska bolaget, de skulle väl notera något i Nederländerna?

Kan man köpa Tencent HKG: 0700 på Nordnet? Och Avanza? Har inte hittat värdepappret, och antagit att det inte går att köpa?

Helst vill man ju äga det i KF, eller möjligen ISK , går det? Eller får man runda det och köpa något depåbevis eller köpa det där sydafrikanska bolaget, de skulle väl notera något i Nederländerna?

Courtaget är bättre via Frankfurt-börsen, jämfört med den Hongkong-listade t ex, och går att köpa via Avanzas mäkleri (NNND.F) direkt in i din ISK (synligt dagen efter). Tror Nordnet har den som ligger på Nasdaq och handlas i USD (TCHEY) på deras plattform, då får du också en graf så du mer översiktligt kan följa utvecklingen av dina värdepapper. Detta går tyvärr inte när man handlar aktier som enbart går att få via mäkleriet.

Naspers är ett annat intressant bet om du gillar Tencent (det afrikanska du syftar på?). De köpte tidigt in sig och äger en stor del av Tencent, så du får bra exponering mot Asiens tech via den aktien, som också går att köpa via mäkleriet till ISK.

Knackat ihop årets excelark med utdelningar och datum. Har antagligen extremt minimal effekt, men det känns bra att återinvestera utdelningen i nåt av bolagen som ännu inte delat ut eller som till och med planerar en andra utdelning. Dryga 8k blir det i alla fall, alltid nåt! Allt återinvesteras såklart.

Eftersom jag är ny med att spara på fonder, investering och aktier skulle jag behöva lite hjälp.
Vad är alla olika typ av konton till för, med det menar jag ISK, FK och vanlig depå. Har försökt läsa om dem men försåtr inte riktigt. Det är en massa krångliga ord som jag aldrig hat stött på under mina 16 år vid liv. Skulle uppskatta det enormt om någon vill hjälpa mig :)

Eftersom jag är ny med att spara på fonder, investering och aktier skulle jag behöva lite hjälp.
Vad är alla olika typ av konton till för, med det menar jag ISK, FK och vanlig depå. Har försökt läsa om dem men försåtr inte riktigt. Det är en massa krångliga ord som jag aldrig hat stött på under mina 16 år vid liv. Skulle uppskatta det enormt om någon vill hjälpa mig :)
Här borde du hitta all info men kontentan är att välj isk, om du ska börja köpa icke svenska aktier så kan det vara mer gynnsamt med annat
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utlandska-aktier

Courtaget är bättre via Frankfurt-börsen, jämfört med den Hongkong-listade t ex, och går att köpa via Avanzas mäkleri (NNND.F) direkt in i din ISK (synligt dagen efter). Tror Nordnet har den som ligger på Nasdaq och handlas i USD (TCHEY) på deras plattform, då får du också en graf så du mer översiktligt kan följa utvecklingen av dina värdepapper. Detta går tyvärr inte när man handlar aktier som enbart går att få via mäkleriet.

Naspers är ett annat intressant bet om du gillar Tencent (det afrikanska du syftar på?). De köpte tidigt in sig och äger en stor del av Tencent, så du får bra exponering mot Asiens tech via den aktien, som också går att köpa via mäkleriet till ISK.
Stort tack för det!

Jag tror du fick en bokstav fel ovan på tickern i USD.

Ja det var Naspers jag tänkte på. Tencent finns i två varianter på OTCMKTS där man kan få utdelning i olika valutor. Naspers finns i två versioner, också på OTCMKTS , där den illikvida innebär 5 aktier.

Kolla hur Tencent gått det senaste, som tåget. Kineserna kanske inte har något annat för sig än att köpa aktier? Eller så är digitala lösningar inte så utsatta för viruspanik?
https://finance.yahoo.com/quote/0700.HK/

Ärligt talat är jag förvånad att tex Amazon fallit ungefär med index det senaste. Nog borde man nätshoppa mer om man är rädd för smitta? Men kanske finns rädsla att om Kina stänger ner finns det inget att sälja på Amazon.com?
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3986/amazon-com-inc

Stort tack för det!

Jag tror du fick en bokstav fel ovan på tickern i USD.

Ja det var Naspers jag tänkte på. Tencent finns i två varianter på OTCMKTS där man kan få utdelning i olika valutor. Naspers finns i två versioner, också på OTCMKTS , där den illikvida innebär 5 aktier.

Kolla hur Tencent gått det senaste, som tåget. Kineserna kanske inte har något annat för sig än att köpa aktier? Eller så är digitala lösningar inte så utsatta för viruspanik?
https://finance.yahoo.com/quote/0700.HK/

Ärligt talat är jag förvånad att tex Amazon fallit ungefär med index det senaste. Nog borde man nätshoppa mer om man är rädd för smitta? Men kanske finns rädsla att om Kina stänger ner finns det inget att sälja på Amazon.com?
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3986/amazon-com-inc

Tencent hämtar sig fortfarande från den mörka andra halvan av 2018, det känns som de har befunnit sig i världens långsammaste rekyl sedan dess. Men... Kinas demografiska förutsättningar förblir ju desamma. Det finns tillväxt och mer därtill.

Vad tror vi om veckan då? Sprider sig detta i USA likt Italien är det nog godnatt! Oljan kraschar nu och imorgon har vi nog -5%.
Det som oroar mig är USAs brist på offentligt vård, och att bara testa sig kostar rejält samt en president som vill få Corona till fake news. Trump har varit bra för börsen men nu är det nog godnatt.

Vad tror vi om veckan då? Sprider sig detta i USA likt Italien är det nog godnatt! Oljan kraschar nu och imorgon har vi nog -5%.
Det som oroar mig är USAs brist på offentligt vård, och att bara testa sig kostar rejält samt en president som vill få Corona till fake news. Trump har varit bra för börsen men nu är det nog godnatt.
Håller med! Nu närmar sig den totala siffran smittade 100 000 vilket måste ses som att smittan är utom kontroll. Effekterna i produktion kommer under veckan sannolikt börja visa sig tydligt i företagens siffror.

Håller med! Nu närmar sig den totala siffran smittade 100 000 vilket måste ses som att smittan är utom kontroll. Effekterna i produktion kommer under veckan sannolikt börja visa sig tydligt i företagens siffror.

Ja, sen har det väl inte ens börjat screena än? Viruset i sig är väl inget stort problem att leva med, utan det är som du säger påverkan på ekonomin. Ska också bli intressant hur alla dessa passiva flöden kommer påverka nedgången, när ETFer och fonder bara trycker ut aktier oavsett kurs, något vi aldrig varit med om. Frågan är när man ska våga börja plocka in aktier?

Ja, sen har det väl inte ens börjat screena än? Viruset i sig är väl inget stort problem att leva med, utan det är som du säger påverkan på ekonomin. Ska också bli intressant hur alla dessa passiva flöden kommer påverka nedgången, när ETFer och fonder bara trycker ut aktier oavsett kurs, något vi aldrig varit med om. Frågan är när man ska våga börja plocka in aktier?
Jag gjorde exit på allt mitt för ett tag sedan med en liten förlust. Surt att gå från stor vinst till liten förlust, men men sånt är livet...
Nu håller jag hårt i pengarna ett tag till innan jag investerar dem igen.

Vilken panik folk får. När det sedan vänder kommer det troligtvis att gå rätt fort.

Ser man till att ha lite likviditet under dippen så kan man köpa på sig lite allt eftersom. Troligtvis kommer börsen att pendla beroende på psykologi och humör hos investerarna en period framöver innan saker och ting lägger sig lite. För det kommer det att göra tillslut precis som alla andra tillfällena i historien.

Blodbad väntas!

Omkring klockan 8.30 hade de ledande Europaterminerna backat med 8-9 procent. Förhandeln hos IG pekade mot en öppning nästan 8 procent ned för Stockholms OMXS30-index.

Nu är frågan hur länge man vågar vänta med att köpa..
Ja, det är frågan.
Har ca 20% i kapital och inväntar botten men har köpt lite på vägen ner.

Inte ofta det ser ut så här, en enda aktie på plus!
Oljebolagen har det tufft!
Anteckning 2020-03-09 090610.jpg

Är inte så insatt men när man pratar om att centralbankerna ska stimulera marknaden genom att sänka räntan, görs det enbart för att det ska bli billigare att låna pengar eller hur funkar det?

• Like
Reactions: PJZ
Är inte så insatt men när man pratar om att centralbankerna ska stimulera marknaden genom att sänka räntan, görs det enbart för att det ska bli billigare att låna pengar eller hur funkar det?

När räntan sänks, t ex reporäntan, så påverkar det alla övriga räntor i samhället vilket på så sätt stimulerar ekonomin och inflationen. Det är därför man kallar den styrränta. Men det är inte en garanti för att människor handlar mer eller ökar sina lån t ex, men det är grundtanken. Därför brukar man numera också inflika att de ekonomiska instrumenten börjar bli begränsade och att det kan komma att handla mer om politiska styrmedel (politiska beslut som påverkar ekonomin).

När räntan sänks, t ex reporäntan, så påverkar det alla övriga räntor i samhället vilket på så sätt stimulerar ekonomin och inflationen. Det är därför man kallar den styrränta. Men det är inte en garanti för att människor handlar mer eller ökar sina lån t ex, men det är grundtanken. Därför brukar man numera också inflika att de ekonomiska instrumenten börjar bli begränsade och att det kan komma att handla mer om politiska styrmedel (politiska beslut som påverkar ekonomin).
Tackar!
Blir det inte ett stort problem för länder som Sverige när reporäntan redan är 0%?

Tackar!
Blir det inte ett stort problem för länder som Sverige när reporäntan redan är 0%?

Jo. Riksbanken brukar hånas på ekonomisidorna om att de är ”bakbundna” p g a det. Oftast görs det på ett trött sätt för att underbygga sina egna krönike-teser, men faktumet kvarstår att det är svårare terräng med 0-ränta, och det är också just därför politiska styrmedel börjat nämnas oftare.

A0B22160-6609-4E9A-A564-12EBBB208C57.jpeg

Glad att jag inte äger olja eller Norwegian idag. Oslobörsen föll 12% vid öppning, och Johaug förlorade på Holmenkollen :D

Även om psykologin spelar stor roll för börsen just nu tror jag inte man kan bortse från faktumet att Coronas konsekvenser i produktion kommer göra sig väldigt tydliga framöver. Visst är marknaden irrationell, men en försämrad produktion tror jag kommer innebära ett fortsatt dipp på marknaden. Jag tycker man ska vänta med sina investeringar tills konsekvenserna i produktion börjar avta.

Bankerna sänker sällan när styrräntan sänks. Men de är snabba på att höja utlåningsräntan/boräntan när styrräntan höjs. :)

Tillbaka
Topp