• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Är det dags att köpa på sig aktier nu efter nedgångarna eller skall man vänta? Vad skall man isåfall satsa på? De stabilaste aktierna med investmentbolag som Investor och Industrivärden, fastighetsbolag och banker tex har ju inte gått ned så mycket...
Har man köpt mera riskfyllda aktier med hög volatilitet så klart att det gungar mer nu, men jag gillar generellt tryggare papper.

Är det dags att köpa på sig aktier nu efter nedgångarna eller skall man vänta? Vad skall man isåfall satsa på? De stabilaste aktierna med investmentbolag som Investor och Industrivärden, fastighetsbolag och banker tex har ju inte gått ned så mycket...
Har man köpt mera riskfyllda aktier med hög volatilitet så klart att det gungar mer nu, men jag gillar generellt tryggare papper.
Skulle avvakta, just nu kan det likaväl fortsätta neråt, skulle invänta en stabilare situation även om du missar en del av en kommande uppgång.

Jag tror inte man ska bygga en strategi på att fundera på när det ”är dags att köpa”, det är alldeles för svårt med marknadstajming. Tror man istället ska fundera på sin sparhorisont/risknivå och sedan därefter äga långsiktigt. Ingen vet hur marknaden kommer röra sig framgent.

Snitta in dig, ta summan dela den på minst 8 månader, i dessa tider skulle jag nästan dela upp det på veckoaffärer! Generalla aktietips är väldigt svårt att ge, men investmentbolag har väl alltid varit en bra strategi. Köp bolagen när de har rabatt: http://www.ibindex.se/ibi/#/index

Den dagen vi ser att spridningen minskar flera dagar i rad, efter det kommande utbrottet i USA och EU, så lär vi få en rekyl som saknar motstycke i historien! Dit kan det dock vara långt kvar!

Björnen sover Björnen sover i sitt lugna bo
bears28n-1-web.jpg

Not...

Senast ändrad:
Snitta in dig, ta summan dela den på minst 8 månader, i dessa tider skulle jag nästan dela upp det på veckoaffärer! Generalla aktietips är väldigt svårt att ge, men investmentbolag har väl alltid varit en bra strategi. Köp bolagen när de har rabatt: http://www.ibindex.se/ibi/#/index

Den dagen vi ser att spridningen minskar flera dagar i rad, efter det kommande utbrottet i USA och EU, så lär vi få en rekyl som saknar motstycke i historien! Dit kan det dock vara långt kvar!
Tack för kloka råd och en riktigt intressant sida med index för investmentbolag!

Nu snart börjar det bli dags att köpa tror jag. Flygstopp till Usa och Australien kanske följer efter. Funderar själv på att ta en stor del av min buffert och börja köpa inom kort. Samtidigt är det bra med en buffert i dessa tider....
Så känner jag med. Köper man aktier nu till hyfsade priser med riskspridning och i mest stabila bolag är det en utmärkt buffert det med!

Nu snart börjar det bli dags att köpa tror jag. Flygstopp till Usa och Australien kanske följer efter. Funderar själv på att ta en stor del av min buffert och börja köpa inom kort. Samtidigt är det bra med en buffert i dessa tider....
Jag ser detta som min chans att göra en hacka. Jag har skalat upp månadssparet lite, men väntar bara på att skala upp mer. Man prickar aldrig botten, men surt att missa den helt. Hade aldrig vågat köpa allt vid ett tillfälle, utan hade spridit ut även om jag också har för avsikt att börja knapra av sparkontot nu... Men man vet ju inte om det vänder om 5% eller 50% (från nu). Lika surt att köpa allt efter 5% som att vänta på 50% och missa tåget tycker jag.

Jag ser detta som min chans att göra en hacka. Jag har skalat upp månadssparet lite, men väntar bara på att skala upp mer. Man prickar aldrig botten, men surt att missa den helt. Hade aldrig vågat köpa allt vid ett tillfälle, utan hade spridit ut även om jag också har för avsikt att börja knapra av sparkontot nu... Men man vet ju inte om det vänder om 5% eller 50% (från nu). Lika surt att köpa allt efter 5% som att vänta på 50% och missa tåget tycker jag.
Ja, det är nog bra att dela upp det under några veckor iallafall.

Avanza är så tröga, dom fattar inte alls när jag vill att dom skall ta bort mitt Avanza konto så jag kan göra nytt. Min historik på Avanza börsen har blivit knasig så det är helt omöjligt att se om man ligger på plus eller minus vilket gör att jag ej kan hålla koll på det.
Och återställa den historiken kan dom inte heller göra....
Har försökt till och från i månader nu att dom skall ta bort mitt konto.
Ska ringa idag till dom och försöka få det fixat en gång för alla för nu vill jag hoppa in på börsen igen!

Ja, det är nog bra att dela upp det under några veckor iallafall.
Absolut! Jag hade dock tagit längre. Detta kan ju bli mer utdraget än vi tror. Vi har nog inte sett botten riktigt än? Nu när flera marknader går in i björnmarknader känns det som att det kan gå ner av bara farten. Historiskt har björnmarknader hållet i sig dryga året, men denna var ju hastig så blir kanske / troligen kortare, men vetetusan om vi inte ska ner en del till. Men som sagt, man vet ju aldrig så jag köper gladeligen nu trots att jag tror jag kommer förlora kortsiktigt på det. Oavsett hur det går kommer jag med störst sannolikhet tjäna på det långsiktigt, och de köp jag gör nu är onekligen bättre än de jag gjort senaste året :)

Absolut! Jag hade dock tagit längre. Detta kan ju bli mer utdraget än vi tror. Vi har nog inte sett botten riktigt än? Nu när flera marknader går in i björnmarknader känns det som att det kan gå ner av bara farten. Historiskt har björnmarknader hållet i sig dryga året, men denna var ju hastig så blir kanske / troligen kortare, men vetetusan om vi inte ska ner en del till. Men som sagt, man vet ju aldrig så jag köper gladeligen nu trots att jag tror jag kommer förlora kortsiktigt på det. Oavsett hur det går kommer jag med störst sannolikhet tjäna på det långsiktigt, och de köp jag gör nu är onekligen bättre än de jag gjort senaste året :)
Ja, det är lurigt. Själva pandemin kan väl hålla på ett år lätt men efter ett tag borde alla vänja sig med Corona och marknaden sakta normaliseras? Tror själv att den värsta paniken är över på några månader men antar att ingen vet.

Ja, det är lurigt. Själva pandemin kan väl hålla på ett år lätt men efter ett tag borde alla vänja sig med Corona och marknaden sakta normaliseras? Tror själv att den värsta paniken är över på några månader men antar att ingen vet.
Så kan det nog säkert vara!. Känner mest för egen del att jag inte vill inbilla mig själv ngt då man ändå aldrig kan veta :)
Visst tycker jag nog kanske man överdriver en aning, men samtidigt har det först nu börjat komma mer restriktioner i väst. Tänk om tunnelbanan i London/NY stängs etc. Mkt möjligt och då lär vi få en rejäl resa ned till. Än så länge är ju väst inte sååå påverkade i vardagen - folk kan fortfarande jobba etc.

Jag tror världen kommer överleva och börsen vända, som den alltid gjort förut, men ingen aning om det sker imorgon, om en månad eller ett år. Även om jag som du lutar mer mot några månader än år absolut :)

Men oavsett om vi köper nu eller om någon månad lär vi om 40 år vara glada att vi gjorde det tänker jag :)

Vad man kan vara ganska säker på i den nuvarande marknaden är att den kommer försöka prisa in negativitet så tidigt som möjligt. Jag har ökat mitt månadssparande och har gjort några veckoinsättningar också. Att följa mot botten är en nervkittlande excercis. Jag sysslar inte så mycket med enskilda aktier, förutom stora indexdrivande bolag, men om t ex Apple (vars aktie tagit relativt lite stryk) skulle falla under $200 eller däromkring igen så skulle jag troligtvis göra som Buffet och ta ett stort bett av äpplet, med kärnhus och hela rubbet.

Tycker denna är bra i perioder likt dessa. Ger lite perspektiv.

https://imgur.com/gallery/BlK4jzM

Ngn med koll på fondspar i företag?
Min familj har ett AB som bara är lite pengar på ett konto (efter pappas bortgång). Nu vill jag börja veckospara i breda fonder i det bolaget.

Ngn som har lite koll på om man måste tänka på ngt?

Avanza är så tröga, dom fattar inte alls när jag vill att dom skall ta bort mitt Avanza konto så jag kan göra nytt. Min historik på Avanza börsen har blivit knasig så det är helt omöjligt att se om man ligger på plus eller minus vilket gör att jag ej kan hålla koll på det.
Och återställa den historiken kan dom inte heller göra....
Har försökt till och från i månader nu att dom skall ta bort mitt konto.
Ska ringa idag till dom och försöka få det fixat en gång för alla för nu vill jag hoppa in på börsen igen!
Istället för att stänga av ditt konto, kan du inte bara stänga din ISK / KF och öppna en ny ISK / KF? Det borde väl också nollställa allt?

• Like
Reactions: PJZ
Ngn med koll på fondspar i företag?
Min familj har ett AB som bara är lite pengar på ett konto (efter pappas bortgång). Nu vill jag börja veckospara i breda fonder i det bolaget.

Ngn som har lite koll på om man måste tänka på ngt?
Jag vet inte detaljerna, men jag har förstått att det krävs en form av tillstånd som du måste ansöka om / betala för, för att få handla med aktier i ett bolag. Oklart om det också gäller fonder.. Men om du ringer till den bank du tänkt handla hos lär de garanterat ha svar på dina frågor.

Tänk på att OMX var ungefär där vi är idag för ett år sedan. Det ser faktiskt halvrisigt ut när man tänker på konsekvenserna och ringarna på vattnet från alla typer av business i dagsläget. Flyg är det uppenbara. Globala bolag. Sen tåg, taxi, lunchställen, events, tunnelbana osv. Oron är tung och det här är något ingen av oss levande sett förut.

jag hoppas och tror det blir en några månaders speedbump. De flesta blir bara svagt sjuka av Corona. Men Corona är nytt och vi vet inte hur den beter sig på jordklotet närmsta månaderna och åren.

Själv så är jag lyckligt lottad. Rätt ålder. Extremt trygg arbetsgivare. Fruns jobb likaså. Jag sneglar på börsen men vågar inte peta in degen. Inte än.

Så kan det nog säkert vara!. Känner mest för egen del att jag inte vill inbilla mig själv ngt då man ändå aldrig kan veta :)
Visst tycker jag nog kanske man överdriver en aning, men samtidigt har det först nu börjat komma mer restriktioner i väst. Tänk om tunnelbanan i London/NY stängs etc. Mkt möjligt och då lär vi få en rejäl resa ned till. Än så länge är ju väst inte sååå påverkade i vardagen - folk kan fortfarande jobba etc.

Jag tror världen kommer överleva och börsen vända, som den alltid gjort förut, men ingen aning om det sker imorgon, om en månad eller ett år. Även om jag som du lutar mer mot några månader än år absolut :)

Men oavsett om vi köper nu eller om någon månad lär vi om 40 år vara glada att vi gjorde det tänker jag :)
Köpte precis lite Avanza Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 1/10 av den totala summan jag tänkt investera under aktuell nedgång.

Frågan är hur jag skall lägga upp det, dvs hur ofta jag skall lägga 1/10...

Jag tror börsen kommer att vara lite skakig fram till sommaren men skulle inte bli förvånad om den senaste tidens panik lägger sig snabbare än så när världen inser hur liten effekt Corona egentligen har.

Strategin blir att handla de innehav som gått ner mest i omgångar (tex SAS) då jag tror på bolagen i det längre perspektivet och inte behöver några pengar de närmsta åren.

Hur tänker ni?

Tycker denna är bra i perioder likt dessa. Ger lite perspektiv.

https://imgur.com/gallery/BlK4jzM

Ja att "Time in the market beats timing the market" är inte direkt okänt historiskt, men vad säger att det kommer gälla för framtiden, oändlig tillväxt i en ändlig värld?
Men om man inte haft pengarna inne så länge samt har en kortare sparhorisont så ser jag ingen anledning till att inte vara delvis aktiv i sitt sparande, en kombinerad Brittany och Sarah från ditt exempel helt enkelt.

Jag klev ur marknaden med nästan allt kapital precis på toppen, kan inte ångra något och är redo att investera då jag ser samhället har återhämtat sig samtidigt som jag har frigjort kapital om det öppnar sig en möjlighet att lägga kapital på något annat (Köpläge på bostadsmarknaden om folk börjar behöva sälja bostäder pga uppsägningar?). Skönt att kunna andas ut och inte behöva oroa mig, det psykiska välmåendet från att kunna stå vid sidlinjen och observera börsen är mycket värt upplever jag, men givetvis inte så intressant då många säkert kommer säga att man inte ska hålla på med investeringar om man inte klarar nedgångar.

Jag tror börsen kommer att vara lite skakig fram till sommaren men skulle inte bli förvånad om den senaste tidens panik lägger sig snabbare än så när världen inser hur liten effekt Corona egentligen har.

Strategin blir att handla de innehav som gått ner mest i omgångar (tex SAS) då jag tror på bolagen i det längre perspektivet och inte behöver några pengar de närmsta åren.

Hur tänker ni?

Beror på hur många som får smittan och hur välmående befolkningen här, så länge vi kan hålla antalet smittade och de som behöver sjukvård till den maxkapacitet som sjukvården har så ska det vara lugnt men om den överstiger så kommer de dö som inte kan få nödvändig vård såklart, effekten är stor och skoningslös när man inte kan få någon hjälp oavsett om diagnosen heter brutet lårben, corona, lunginflammation eller sepsis. I Italien så får sjukvårdspersonal prioritera vem som ska överleva, något som kan bli aktuellt i Sverige om smittan sprider sig för snabbt.
Nästa vecka kommer nog vara avgörande för hur samhället reagerar på de åtgärder som kommer tas uppifrån för att minska smittspridningen. Nu stänger SATS frivilligt ner i två veckor och USA stoppar all flygtrafik till Europa, kraftiga åtgärder. Vad är nästa steg? Rimligtvis att stänga ner restauranger, krogar och shopping, det kommer ge kännbara effekter för de företag och dess personal. Kommer bli mycket e-handel kanske?

Senast ändrad:
Istället för att stänga av ditt konto, kan du inte bara stänga din ISK / KF och öppna en ny ISK / KF? Det borde väl också nollställa allt?

Ja men det ändrar bara historiken på kontot.
Mitt Avanza inlägg har ett vanligt aktiekonto som "huvudkonto" vilket är den som förstör "totalen" för mig. Och den går inte att ändra på eller så enligt Avanza.
Men pratade med deras kundsupport i telefon och han förstod inom 10sek vad jag ville. Myclet bättre än flera dagar av mejlkonversation :)

Köpte precis lite Avanza Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 1/10 av den totala summan jag tänkt investera under aktuell nedgång.

Frågan är hur jag skall lägga upp det, dvs hur ofta jag skall lägga 1/10...
Jag gjorde tvärtom, sålde av båda dessa. De enda två fonder jag har i privata portföljen. Innan de gick ner till 0 eller under.

Tror tyvärr också vi har långt kvar att falla. Väldigt få har testats i USA och de ligger någon vecka bakom Europa vad gäller spridning. Att produktion kommer igång i Kina hjälper föga när efterfrågan istället går ned.
Jag kommer sitta lugnt i båten någon vecka till innan jag börjar gå in igen.

Snitta in sig med mindre summor är väl det enda rätta, givet att man har likvider. Dela upp likvider 1/30, handla på morgon sen handla på eftermiddag när USA öppnar. Tror inte vi nått botten, men tror samtidigt vi ser högre kurser än detta på lång sikt (8-12 mån fram). Värst är det väl för småföretagen som är beroende av emissioner. Tror definitivt att medelsvensson är mer försiktig när det kommer till att kasta in stålar i ett knackigt medtech i såna här tider.

Dessa bolag har ju gått ner ordentligt i takt med övrig börs?

Tillbaka
Topp