Du har såklart en poäng, samtidigt kan man ju aldrig veta. Varken nu eller om man stod med pengarna redo att investera för 100 år sedan.Ja att "Time in the market beats timing the market" är inte direkt okänt historiskt, men vad säger att det kommer gälla för framtiden, oändlig tillväxt i en ändlig värld?
Men om man inte haft pengarna inne så länge samt har en kortare sparhorisont så ser jag ingen anledning till att inte vara delvis aktiv i sitt sparande, en kombinerad Brittany och Sarah från ditt exempel helt enkelt.
Jag klev ur marknaden med nästan allt kapital precis på toppen, kan inte ångra något och är redo att investera då jag ser samhället har återhämtat sig samtidigt som jag har frigjort kapital om det öppnar sig en möjlighet att lägga kapital på något annat (Köpläge på bostadsmarknaden om folk börjar behöva sälja bostäder pga uppsägningar?). Skönt att kunna andas ut och inte behöva oroa mig, det psykiska välmåendet från att kunna stå vid sidlinjen och observera börsen är mycket värt upplever jag, men givetvis inte så intressant då många säkert kommer säga att man inte ska hålla på med investeringar om man inte klarar nedgångar.
Beror på hur många som får smittan och hur välmående befolkningen här, så länge vi kan hålla antalet smittade och de som behöver sjukvård till den maxkapacitet som sjukvården har så ska det vara lugnt men om den överstiger så kommer de dö som inte kan få nödvändig vård såklart, effekten är stor och skoningslös när man inte kan få någon hjälp oavsett om diagnosen heter brutet lårben, corona, lunginflammation eller sepsis. I Italien så får sjukvårdspersonal prioritera vem som ska överleva, något som kan bli aktuellt i Sverige om smittan sprider sig för snabbt.
Nästa vecka kommer nog vara avgörande för hur samhället reagerar på de åtgärder som kommer tas uppifrån för att minska smittspridningen. Nu stänger SATS frivilligt ner i två veckor och USA stoppar all flygtrafik till Europa, kraftiga åtgärder. Vad är nästa steg? Rimligtvis att stänga ner restauranger, krogar och shopping, det kommer ge kännbara effekter för de företag och dess personal. Kommer bli mycket e-handel kanske?
Skönt att du lyckades tajma. Jag har kvar mina, oavsett upp/ nedgång får jag utdelning. Relativt mycket kapital att köpa för kommande år, inga skulder samt en stadig inkomst (än så länge....). Är man fullinvesterad med bolån, kreditkort och familj att försörja bör man kanske resonera annorlunda.
Qvibergs syn på saken: https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/qviberg-vi-ar-inne-i-en-borskrasch-6990442