• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ja att "Time in the market beats timing the market" är inte direkt okänt historiskt, men vad säger att det kommer gälla för framtiden, oändlig tillväxt i en ändlig värld?
Men om man inte haft pengarna inne så länge samt har en kortare sparhorisont så ser jag ingen anledning till att inte vara delvis aktiv i sitt sparande, en kombinerad Brittany och Sarah från ditt exempel helt enkelt.

Jag klev ur marknaden med nästan allt kapital precis på toppen, kan inte ångra något och är redo att investera då jag ser samhället har återhämtat sig samtidigt som jag har frigjort kapital om det öppnar sig en möjlighet att lägga kapital på något annat (Köpläge på bostadsmarknaden om folk börjar behöva sälja bostäder pga uppsägningar?). Skönt att kunna andas ut och inte behöva oroa mig, det psykiska välmåendet från att kunna stå vid sidlinjen och observera börsen är mycket värt upplever jag, men givetvis inte så intressant då många säkert kommer säga att man inte ska hålla på med investeringar om man inte klarar nedgångar.

Beror på hur många som får smittan och hur välmående befolkningen här, så länge vi kan hålla antalet smittade och de som behöver sjukvård till den maxkapacitet som sjukvården har så ska det vara lugnt men om den överstiger så kommer de dö som inte kan få nödvändig vård såklart, effekten är stor och skoningslös när man inte kan få någon hjälp oavsett om diagnosen heter brutet lårben, corona, lunginflammation eller sepsis. I Italien så får sjukvårdspersonal prioritera vem som ska överleva, något som kan bli aktuellt i Sverige om smittan sprider sig för snabbt.
Nästa vecka kommer nog vara avgörande för hur samhället reagerar på de åtgärder som kommer tas uppifrån för att minska smittspridningen. Nu stänger SATS frivilligt ner i två veckor och USA stoppar all flygtrafik till Europa, kraftiga åtgärder. Vad är nästa steg? Rimligtvis att stänga ner restauranger, krogar och shopping, det kommer ge kännbara effekter för de företag och dess personal. Kommer bli mycket e-handel kanske?
Du har såklart en poäng, samtidigt kan man ju aldrig veta. Varken nu eller om man stod med pengarna redo att investera för 100 år sedan.

Skönt att du lyckades tajma. Jag har kvar mina, oavsett upp/ nedgång får jag utdelning. Relativt mycket kapital att köpa för kommande år, inga skulder samt en stadig inkomst (än så länge....). Är man fullinvesterad med bolån, kreditkort och familj att försörja bör man kanske resonera annorlunda.

Qvibergs syn på saken: https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/qviberg-vi-ar-inne-i-en-borskrasch-6990442

Screenshot_20200312_141003_com.android.chrome.jpg

Tror inte att ordet "blodigt" gör börsen rättvisa just nu. Helt galet detta ju!

Jag tror att det är nyttigt för alla att se de nedgångar vi har just nu. Börsen kommer (historiskt sett) att ha minst en dipp på 50% under en 10-årsperiod. Kan du inte hantera det rent psykiskt; minska din andel aktier/aktiefonder.

Jag agerar inte på det som händer nu, utan fortsätter att månadsspara i aktier och aktiefonder på samma sätt som när börsen gick upp 35% förra året, och backade 4% året innan det, osv.

Någon mer än jag som tagit lite små poster i Bear cert? Tror personligen på mer börsnedgång. Är såklart ingen expert och börsen har redan tagit mycket stryk. Därav de små posterna.

Stoppade in en bit tidigare i veckan och fyllde på tidigare idag i min "lek-portfölj" i några aktier jag tyckt varit intressanta länge. Fegade ur, ingen större slant förlorad men en lärdom. Håller mig till planen istället och låter månadssparet i mina vanliga portföljer ticka på.

Zoomar man ut lite är vi än så länge "bara" tillbaka på 2018s nivåer så det kan finnas mer fallhöjd beroende på vad konsekvenserna blir.
Skärmklipp 2020-03-12 15.58.30.png

Jag gick in med en del av min sparade hög i måndags, tar och väntar ett tag innan jag går in med mer. Är väldigt svårt att tajma börsen men nu känner jag att det är läge att vara försiktig.
Typiskt att man började lite smått i höstas med aktier, för att i januari tänka att det är bättre med indexfonder så man inte måste hålla koll hela tiden. Jaha, nu då? Skulle sålt tidigare, men tror jag hoppar av ändå nu. Jag vet - det är för sent. Det är eg. inte bra läge och man tappar några papp.

Man kan fundera på hur många som har kört med belånad börsportfölj senaste åren...

Pågår en del tvångsförsäljningar på överbelånade depåer runt om i världen.

Fy fan vilket magont! Köpte just för en bra månads månadsspar typ, väl medveten om att det kan sjunka mer. Blir lite mer utdelning till rimligare kurs, och förhoppningsvis bra innan jag går i pension om typ 30 år. Worst case-horisonten :)

Typiskt att man började lite smått i höstas med aktier, för att i januari tänka att det är bättre med indexfonder så man inte måste hålla koll hela tiden. Jaha, nu då? Skulle sålt tidigare, men tror jag hoppar av ändå nu. Jag vet - det är för sent. Det är eg. inte bra läge och man tappar några papp.

Ja det är en tråkig läxa får jag säga. Är dock helt egna pengar (dvs ej belånade) samt pengar som inte "behövs" dom närmaste tio åren så jag är inte överdrivet ledsen. Även om jag nu självfallet önskar att jag hade haft lite mer is i magen :rolleyes:

Man kan fundera på hur många som har kört med belånad börsportfölj senaste åren...

Pågår en del tvångsförsäljningar på överbelånade depåer runt om i världen.

Har en kompis som har en väldigt belånade portfölj. Visst efter ränteavdrag är det ingen större månadskostnad för honom men samtidigt så blir det ju en dubbelsmäll när börsen dyker.

Ja nu har det gått ner en guld-rolex i kronor räknat ungefär, svider lite :D
Hoppas man ser tillbaka på detta om ett år och bara önskar man hade köpt mer

Ja det är en tråkig läxa får jag säga. Är dock helt egna pengar (dvs ej belånade) samt pengar som inte "behövs" dom närmaste tio åren så jag är inte överdrivet ledsen. Även om jag nu självfallet önskar att jag hade haft lite mer is i magen :rolleyes:
Som tur är för mig också. Gick in med vetskapen att det kan gå ner. Hade tänkt ha långsiktigt perspektiv, men känner att jag inte orkar det.

Vad tror ni om diverse teknik-fonder? Säkert bet för framtiden tänker jag. (Funderar på var jag ska placera mina pengar när det blir dags att göar entré på marknaden igen)

Vet inte vad man kan säga om dagens rörelser men satan vilket ras!

Med anledningen att jag är bosatt i USA så var jag tvungen att sälja hela mitt innehav i början av Dec-19 för jag "inte får ha ISK" enligt min svenska bank. Tur i oturen antar jag..

Som tur är för mig också. Gick in med vetskapen att det kan gå ner. Hade tänkt ha långsiktigt perspektiv, men känner att jag inte orkar det.

Känner själv att det är surt att realisera förlusten redan nu, 12% kursfall på fyra dagar är lite väl att svälja. Får se om jag kommer tillbaka till den här posten och är glad/förbannad på mig själv att jag inte sålde om ett år :bag:

Vad tror panelen om bankerna som tagit bra med stryk. Handlar man dessa aktier till rabatt just nu?

Man kan lugnt konstatera, med risk för att strö salt i såren, att många här (precis som de allra flesta på finansiella marknader) är kortsiktiga lyckosökare.
Ingen gnäller när det går upp 30-35% per år när man råkar börja investera vid rätt tillfälle.. Alla har "100% aktier, sparar långsiktigt" tills skiten träffar fläkten (vilket den uppenbarligen gör med jämna/ojämna mellanrum historiskt sett) och då börjar masshysterin.

Varje gång det sker stora börsfall så är det "så här illa har det aldrig varit förut!!!11ett" och man hetsar och inspirerar varandra att paniksälja genom att föra oändligt långa diskussioner, vad man tror, spekulerar, hänvisar till det ena och det andra.
Sedan börjar det febrila letandet efter aktier att köpa som kan tänkas skjuta i höjden och det är rentav "häftigt" att slänga sig med ekonomiska uttryck när man gafflar med likasinnade.

När ska folk börja läsa riktig forskning i ämnet och sluta knarka "finansporr" såsom Privata Affärer och CNBC? Det lönar sig oerhört och extremt sällan att hålla på med stockpicking och inte köra buy and hold över långa tidsperioder. Börsen är ingen plats för kortsiktiga placeringar.

Jag hoppas att de som paniksålt/fortsätter sälja för att man kräks i munnen pga börsfall på upp till 50-60% som det kan bli ibland, allvarligt ser över sin risktolerans och gör om och gör rätt (justerar sin tillgångsallokering eller skiter i att gå in överhuvudtaget) till nästa gång man väljer att gå in i börsen.

Börsen ger historiskt sett mycket god avkastning över långa perioder, för att det är förenat med RISK. No risk = no reward.

Nä det är slakt rent ut sagt. Jag tycker det är ganska kul att få uppleva ärligt talat... Men såklart många som får det tufft nu vilket är väldigt tråkigt.

Jag är alltså inte ensam. Vet inte om kul är det rätta ordet men ...sedan jag började spara i fonder har det varnats för krascher hit och dit och hur tufft mentalt det är att genomgå en krasch och äntligen får jag känna på hur en krasch är och förlora investerade pengar. Just nu känns det inte alls. Jag ser lite extra köplägen möjligtvis. Vet ej om det beror på att jag grävt ned huvudet i sanden och låtsas som om inget otäckt händer eller för att jag är en kool person.

Man kan lugnt konstatera, med risk för att strö salt i såren, att många här (precis som de allra flesta på finansiella marknader) är kortsiktiga lyckosökare.
Ingen gnäller när det går upp 30-35% per år när man råkar börja investera vid rätt tillfälle.. Alla har "100% aktier, sparar långsiktigt" tills skiten träffar fläkten (vilket den uppenbarligen gör med jämna/ojämna mellanrum historiskt sett) och då börjar masshysterin.

Varje gång det sker stora börsfall så är det "så här illa har det aldrig varit förut!!!11ett" och man hetsar och inspirerar varandra att paniksälja genom att föra oändligt långa diskussioner, vad man tror, spekulerar, hänvisar till det ena och det andra.
Sedan börjar det febrila letandet efter aktier att köpa som kan tänkas skjuta i höjden och det är rentav "häftigt" att slänga sig med ekonomiska uttryck när man gafflar med likasinnade.

När ska folk börja läsa riktig forskning i ämnet och sluta knarka "finansporr" såsom Privata Affärer och CNBC? Det lönar sig oerhört och extremt sällan att hålla på med stockpicking och inte köra buy and hold över långa tidsperioder. Börsen är ingen plats för kortsiktiga placeringar.

Jag hoppas att de som paniksålt/fortsätter sälja för att man kräks i munnen pga börsfall på upp till 50-60% som det kan bli ibland, allvarligt ser över sin risktolerans och gör om och gör rätt (justerar sin tillgångsallokering eller skiter i att gå in överhuvudtaget) till nästa gång man väljer att gå in i börsen.

Börsen ger historiskt sett mycket god avkastning över långa perioder, för att det är förenat med RISK. No risk = no reward.

Fan vad bra skrivet.

Ingen har förlorat något förrän ni sålt och realiserat förlusten.
Ni äger samma antal aktier eller fondandelar som innan, got it?

Vill man sälja och köpa tillbaka för att effektivisera sin portfölj lite, absolut... men hjulet är inte uppfunnet återigen. Och effekten i det långa loppet kommer vara minimal. Såvida vi inte pratat extrema summor.

Får du panik och måste sälja?
Då har du gått in med pengar du inte har råd att förlora. Vilket är ett förlorande koncept från ruta 1.

Så, nu kan vi logga ut från börsen. Ta hand om oss själva och fortsätta månadsspara som att det regnar :D

My 50 cent of sh*t

Jag är alltså inte ensam. Vet inte om kul är det rätta ordet men ...sedan jag började spara i fonder har det varnats för krascher hit och dit och hur tufft mentalt det är att genomgå en krasch och äntligen får jag känna på hur en krasch är och förlora investerade pengar. Just nu känns det inte alls. Jag ser lite extra köplägen möjligtvis. Vet ej om det beror på att jag grävt ned huvudet i sanden och låtsas som om inget otäckt händer eller för att jag är en kool person.
Mycket klokt.

Skadar väl inte att sälja av sitt innehav i tider likt dessa där det finns ganska tydliga tecken på att vi går mot en negativ utveckling på marknaden? Vi sitter nog alla och skriver i denna tråden för vi har ett intresse att tjäna en slant. Oberoende av summan pengar så är ett drop på 15% tydligt oavsett om man vill tro det eller ej. Vågar man inte ta risken så behåll ditt innehav på börsen, för all del, men fonder/aktier är en risk på samma sätt som att sälja i hopp om att senare gå med vinst är en risk, fullt rimligt i min mening.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp