• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Även om psykologin spelar stor roll för börsen just nu tror jag inte man kan bortse från faktumet att Coronas konsekvenser i produktion kommer göra sig väldigt tydliga framöver. Visst är marknaden irrationell, men en försämrad produktion tror jag kommer innebära ett fortsatt dipp på marknaden. Jag tycker man ska vänta med sina investeringar tills konsekvenserna i produktion börjar avta.
Det jag har läst är att produktionen tagit fart igen i framförallt Kina men att många amerikanska och europeiska bolag redan varnat för att början på året, kanske hela året, kommer att bli sämre än förväntat. Det borde således vara inprisat redan.

Själv är jag inte så bedrövad över nedgångarna hittills då jag ser bra köplägen och planen är att tanka på lite försiktigt de kommande dagarna/veckorna :)

Dumma börs. Trist om det ska dröja hela året innan det vänder. Hade tänkt sälja av lite men nu när det gått ner så pass känns det värdare att vänta ut stormen. Men klart man frestas att sälja trots förlust innan det blir än värre.

Det man får tänka är ju att det blir "kul" att handla i framtiden då bolag vars fundamenta inte påverkas handlas till typ 30% rabatt med utdelning.

Om nån har ett facit på vilka dessa är så är jag idel öra! :D

Det man får tänka är ju att det blir "kul" att handla i framtiden då bolag vars fundamenta inte påverkas handlas till typ 30% rabatt med utdelning. Om nån har ett facit på vilka dessa är så är jag idel öra! :D
På lång sikt ser oljebolagen intressanta ut. Tror de kommer att falla mer den närmaste tiden men vi vet att oljan inte kommer att vara så här billig någon längre tid.

Stora oljekonsumenter som flygbolagen borde gynnas av de lägre priserna men tyvärr så flyger färre än tidigare.

På lång sikt ser oljebolagen intressanta ut. Tror de kommer att falla mer den närmaste tiden men vi vet att oljan inte kommer att vara så här billig någon längre tid.

Stora oljekonsumenter som flygbolagen borde gynnas av de lägre priserna men tyvärr så flyger färre än tidigare.

Hur lång sikt är lång sikt i oljebolagsperspektiv? Jag känner väl annars att det är en bransch många kunder jobbar för att bli mindre beroende av. Lägre priser sätter effektivt stopp för många nyinvesteringar. Jag inser ju att jag lever i en bubbla som svensk, men varken fossila bränslen eller plast är ju oproblematiskt och mycket krut läggs på att utveckla alternativen. Just framtidsbransch är väl inte min spontana tanke, även om jag givetvis ser att många kommer tjäna pengar på olja än en stund.

Vad tror vi om Avanzas fonder i PPM, zero, global och emerging markets?

Har allt i soffliggaralternativet idag och bortåt 30 år kvar till pension.
Både Avanza Global och AP7 Aktiefond har ju typ samma avgift i PPM och täcker ungefär samma godispåse med innehav.
Hävstångsdelen med AP7 gör den till den självklara vinnaren för mig i detta val (eller ickeval, därav soffliggare..). Det sparas ju på riktigt lång sikt och då ser jag ingen anledning att spara på krutet med risken med hävstång då börsen alltid går upp över tid.

Vill man krydda med Sverige och EM så får man väl göra det men det är ju bara spekulation (EM 10% kan jag köpa) gentemot global cap.

Både Avanza Global och AP7 Aktiefond har ju typ samma avgift i PPM och täcker ungefär samma godispåse med innehav.
Hävstångsdelen med AP7 gör den till den självklara vinnaren för mig i detta val (eller ickeval, därav soffliggare..). Det sparas ju på riktigt lång sikt och då ser jag ingen anledning att spara på krutet med risken med hävstång då börsen alltid går upp över tid.

Vill man krydda med Sverige och EM så får man väl göra det men det är ju bara spekulation (EM 10% kan jag köpa) gentemot global cap.

Precis ett sådant resonemang jag ville höra! Har väl funderat kring en liten del (10-15%) EM, men spörs ju om det kan bli någon större uppsida av det. Att vara soffliggare har ju funkat rätt bra i förhållande till egen arbetsinsats :)

Hur lång sikt är lång sikt i oljebolagsperspektiv? Jag känner väl annars att det är en bransch många kunder jobbar för att bli mindre beroende av. Lägre priser sätter effektivt stopp för många nyinvesteringar. Jag inser ju att jag lever i en bubbla som svensk, men varken fossila bränslen eller plast är ju oproblematiskt och mycket krut läggs på att utveckla alternativen. Just framtidsbransch är väl inte min spontana tanke, även om jag givetvis ser att många kommer tjäna pengar på olja än en stund.
Tror vi kommer att konsumera olja på samma nivåer som i dag under lång tid (decennium). Är så sjukt mycket pengar i branschen.

2.8 miljarder människor lagar mat över öppen eld och det billigaste sättet att höja deras levnadsstandard är via olja och kol.

Tror vi kommer att konsumera olja på samma nivåer som i dag under lång tid (decennium). Är så sjukt mycket pengar i branschen.

2.8 miljarder människor lagar mat över öppen eld och det billigaste sättet att höja deras levnadsstandard är via olja och kol.

Håller helt med dig där. Nu. Men teknikutvecklingen går ruggigt fort, i många fattiga länder kommer till exempel solel slå stort direkt den är billig nog, så mycket enklare logistik och så billigt när väl investeringen är gjord. Nu kan ju knappast dom stora volymerna gå dit, men oljans stora nackdel är ju att den kräver en hel del logistik och förädling. Jag vet inte hur mycket som är förhoppning, men jag tror att oljan kommer minska i efterfrågan innan kvarvarande reserver är ett stort problem, ett perspektiv som knappt tänktes för några årtionden sedan.

Jag la in säljordrar på hela mitt innehav av fonder på Länsförsäkringar bank i onsdags. De har fortfarande inte gått igenom vilket känns otroligt surt med tanke på vad som händer på börsen just nu. Är detta sega förfarande liknande för alla banker eller skiljer det? De säger att det kan ta tre till åtta bankdagar att få igenom en order.

Jag la in säljordrar på hela mitt innehav av fonder på Länsförsäkringar bank i onsdags. De har fortfarande inte gått igenom vilket känns otroligt surt med tanke på vad som händer på börsen just nu. Är detta sega förfarande liknande för alla banker eller skiljer det? De säger att det kan ta tre till åtta bankdagar att få igenom en order.

Surt. Vissa fondbolag, i synnerhet utländska kan ta längre tid. Om du letar bland specifikationerna på dina fonder så brukar det stå där.

Kolla stopptid och affärsdag för fonderna, det styr vilken kurs du kommer att sälja till, sen tar det ytterligare nån dag innan du ser pengarna på kontot men du förlorar inget under den tiden trots att fonderna fortsätter ner.

Jag sålde ett större innehav på em samma måndag som det började falla. Blev riktigt irriterad att det dröjde så och trodde att jag följde med fallet nedåt hela veckan. Visade sig dock bara vara fördröjningar på kontona och majoriteten av fonderna hade sålts till kommande dags stängningskurs (jag la in order efter 13:00) och resterande blev sålt följande dag igen. Tror att det var först fyra och fem dagar senare som jag kunde se försäljningarna och sedan ytterligare någon dag innan pengarna blev disponibla.

Kan tyvärr också lösa medlemskap i er trista klubb

Vet inte ens vad jag sparar till mer än att pengar på börsen stimulerar mitt omättliga trygghetsbehov så jag fortsätter tuffa på den inslagna vägen jag varit på i många år.

Enda uttalad placeringshorisont är i Spiltan Aktiefond investmentbolag (största fondinnehav). Där har jag närmare 30 år kvar och första uttag sker som pensionär (förutsatt att man får behålla hälsan och når dit)

Det skall bli intressant att se när AP7 skruvar upp belåningen, den sänktes ju på senare kvartal/år?. Jag har faktiskt aktiverat belåning på "depån" nu, vi får se om jag använder det. De verkar inte gilla mina innehav, så räntan som anges är på blankolånenivå, men med fördelen att upplägg och avslut går smidigt.

Tror vi kommer att konsumera olja på samma nivåer som i dag under lång tid (decennium). Är så sjukt mycket pengar i branschen. 2.8 miljarder människor lagar mat över öppen eld och det billigaste sättet att höja deras levnadsstandard är via olja och kol.
5 miljoner bilar i Sverige som behöver bränsle. Borde köpt några kvalitetsolebolag igår!

Fel strategi med fel besparing med fel timing! Som att hamra in en spik i en sten med knytnäven för att fästa en myra.

Senast ändrad:
Det jag har läst är att produktionen tagit fart igen i framförallt Kina men att många amerikanska och europeiska bolag redan varnat för att början på året, kanske hela året, kommer att bli sämre än förväntat. Det borde således vara inprisat redan.

Själv är jag inte så bedrövad över nedgångarna hittills då jag ser bra köplägen och planen är att tanka på lite försiktigt de kommande dagarna/veckorna :)
Corona: Jag tror det kommer att vara så här. Man stänger ner det mesta i max några veckor. Sedan inser man att det inte är så effektivt, samt har för stora effekter på samhällets ekonomi och därmed ordning. Därefter kör man på som vanligt. För de flesta under 80 verkar inte bli så sjuka?

Om informationen som ges stämmer, är de som främst får problem de över 80 år och de med redan svår sjukdomsbild. Det skall bli intressant att se i vilken utsträckning samhället väljer att prioritera dessa grupper. Jag tror "alla" kommer få sjukdomen till slut, handlar bara om att minska spridningstakten och därmed överbelastningen på sjukvården.

Det som talar emot ovanstående teori, och därmed en ganska "positiv" V-formad utveckling för ekonomin, är hur immun man blir efter att ha varit sjuk en gång. Det verkar något oklart hur immun man blir
https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2?r=US&IR=T
https://www.japantimes.co.jp/news/2020/02/28/national/coronavirus-reinfection/#.XmhdOahKguU

Tillbaka
Topp