• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

PerS

Omega
Jag tror att de flesta av oss är ganska överens om att det fanns (och till viss del fortfarande finns) tydliga tecken på kraftig och långvarig nedgång vilket kurserna bevisar men det finns som sagt många olika taktiker. Man skulle även kunna vända på det och säga att det inte finns några tydliga tecken på snabb återhämtning om man föredrar det men det är ju i praktiken samma sak.
Fortsatt nedgång och långsam återhämtning är inte samma sak. Om alla anser att börsen ska ner tex 20% till så lägger de köpordrar på 20% under dagens nivå. Varför skulle man betala mer än man behöver? Om det däremot är en långsam uppgång så kan du köpa på dagens nivå om du anser att det kommer ge dig bra avkastning långsiktigt utan att du har betalat ett överpris. Tänk också på att börsens värde bestäms av genomförda affärer, dvs både nån som vill köpa till det priset och nån som vill sälja till det priset, oavsett vad jag som inte vill sälja just nu tycker.

Men jag tror att vi får agree to disagree, vi har olika bild av hur börsen fungerar.
 
  • Like
Reactions: HSK

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Knappast att en eller flera central initierade ekonomiska stimulanser idag skulle få börsen att vända ens kortsiktigt. Några punkters uppgång betyder ingenting. Vill man vänta in för att köpa billigt imorgon får man väl göra det men helt ärligt kommer de som köpte billigt idag eller imorgon att jämra sig över att de inte väntade ännu längre om börsen backade ytterligare några procent . Man blir helt enkelt aldrig nöjd. Man kan inte pricka rätt jämt och prickar du fel blir känslorna starkare än när du prickat rätt. Inte värt tycker jag. Har man lite cash över är det lämpligt att köpa nu lär börsen rasat närmare 30%.
Och så länge du inte cashar ut har du varken tjänat eller förlorat reella pengar. Man behöver således varken bli glad eller ledsen just nu. :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Diversifiering är väldigt skönt i dessa tider

Samtliga portföljer jämfört med OMX30 (aktier, guld, korta & långa räntor, hedgefonder)
Skärmklipp 2020-03-13 09.37.38.png


pensionssparet (guld & korta räntor utöver aktier)
Skärmklipp 2020-03-13 09.41.35.png


25/25/25/25
Skärmklipp 2020-03-13 09.41.29.png
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Diversifiering är väldigt skönt i dessa tider

Samtliga portföljer jämfört med OMX30 (aktier, guld, korta & långa räntor, hedgefonder)
Skärmklipp 2020-03-13 09.37.38.png


pensionssparet (guld & korta räntor utöver aktier)
Skärmklipp 2020-03-13 09.41.35.png


25/25/25/25
Skärmklipp 2020-03-13 09.41.29.png
Hur är ditt guld placerat? Jag är rätt dålig på begreppen, men har du eget fysiskt guld, någon fond som är ”uppbackad” med eget fysiskt guld eller något guldderivat?
Jag tänker på kursutvecklingen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hur är ditt guld placerat? Jag är rätt dålig på begreppen, men har du eget fysiskt guld, någon fond som är ”uppbackad” med eget fysiskt guld eller något guldderivat?
Jag tänker på kursutvecklingen.
Fysiskt uppbackad ETF (fond) som följer prisutvecklingen 1:1 är iprincip allt. Lite guldmynt i bankfack på kul har jag med.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag har ingen koll alls på aktiemarknaden, men i allt elände verkar många tycka att det är en intressant tid. Ni som är intresserade gör det inte alltid för pengarna utan för spelet i sig? Är jag ute och seglar nu? Nu menar jag även i en tid utan oro.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har ingen koll alls på aktiemarknaden, men i allt elände verkar många tycka att det är en intressant tid. Ni som är intresserade gör det inte alltid för pengarna utan för spelet i sig? Är jag ute och seglar nu? Nu menar jag även i en tid utan oro.
Jag började tänka på att spara lite i fonder och aktier innan corona men köpte först idag. 6k utspridd över 4 olika fonder. 5k på aktier, de mesta i banker, sen lite Astra och tele2.

Mest för att få en start på nått. Sen blir det lite mindre månadasparande framöver :)
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Köpte in mig idag med 1/15 av det jag planerar att lägga totalt. Tror förvisso att dagens och måndagens utveckling kommer se positiv ut men efter det är allt en gissning känns det som.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har rätt stor andel tråkigt, alltså belåningsbart till hög utsträckning. Fick något sådant erbjudande från Avanza. Magkänslan var NEJ, läste på lite och halva Flashback sa JA, JA, JAA, gratis pengar i stort sett.

Jag bestämde mig för att det absolut inte är för mig, och är evigt glad för det nu. Jag har tappat värde men inte realiserat nån förlust, det är mer lite mentalt än någon som helst fara.
Ja alltså hävstång är ju jättebra när det stiger men jättedåligt när det faller
Jag har ingen koll alls på aktiemarknaden, men i allt elände verkar många tycka att det är en intressant tid. Ni som är intresserade gör det inte alltid för pengarna utan för spelet i sig? Är jag ute och seglar nu? Nu menar jag även i en tid utan oro.
För mig handlar det typ bara om pengar. Sedan "spelar" jag genom att köpa mer när det faller kraftigt, men jag säljer inte och tar inte bort mitt månadsspar. Bara skalar upp lite nu när det faller.

Tycker för visso det är lite kul men inbillar mig inte att jag kan mer än marknaden så bryr mig inte om enskilda aktier eller försök till tajming. Varför jag köper mer när det faller hårt är helt enkelt för att jag om 30 år kommer haft bättre avkastning på de insättningarna jag gjorde dessa veckor, än de jag gjorde för ett halvår sedan. Faller det mer skalar jag upp mer. Om det börjar stiga mkt går jag väl tillbaka till mitt vanliga sparande.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Största fallen 1929-1932
1929-10-28 260.64 −38.33 −12.82
1929-10-29 230.07 −30.57 −11.73
1929-11-06 232.13 −25.55 −9.92
1931-09-24 107.79 −8.20 −7.07

Största uppgångarna 1929-1932
1929-10-30 258.47 +28.40 +12.34
1929-11-14 217.28 +18.59 +9.36
1931-06-03 130.37 +8.67 +7.12
1931-10-06 99.34 +12.86 +14.87
1931-10-08 105.79 +8.47 +8.70
1931-12-18 80.69 +6.90 +9.35
1932-05-06 59.01 +4.91 +9.08

Var det en bra affär att köpa dippen tror ni?
Alla agerar som att det är panik på marknaden nu och de kastar handfat, badkar och hela jävla badrummet för att lugna marknaden..
Hur kommer det att gå tror ni? Jag har ingen aning, men det känns lite risky.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen koll alls på aktiemarknaden, men i allt elände verkar många tycka att det är en intressant tid. Ni som är intresserade gör det inte alltid för pengarna utan för spelet i sig? Är jag ute och seglar nu? Nu menar jag även i en tid utan oro.

Ur perspektivet som småsparare tror jag händelsen är intressant främst som en erfarenhet. Många går nu igenom sitt avgörande eldprov, som kommer prägla deras framtida attityd till sparande och börsen i allmänhet.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
.
Jag tycker Wisdomtree Physsical Swiss Gold verkar bra. ETF som går att handla via Nordnet. Som jag tolkat det uppbackad med fysiskt guld i Schweiziska valv. Finns även en som heter Wisdomtree Physsical Gold som jag tror har guld i Tyskland.

Funkar som xetra gold då. Undrar varför jag inte hört talas om den, annars brukar rikatillsammans.se nämna de bästa alternativen..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag tycker Wisdomtree Physsical Swiss Gold verkar bra. ETF som går att handla via Nordnet. Som jag tolkat det uppbackad med fysiskt guld i Schweiziska valv. Finns även en som heter Wisdomtree Physsical Gold som jag tror har guld i Tyskland.
Jag minns inte om du nämnt det redan, var det Xetra Gold du hade?
Stämmer, jag kör WisdomTree Physical Gold samt Xetra-gold.

Kul att se hur börsen rörde sig idag, ingen vågar ligga med positioner över helgen.
Skärmklipp 2020-03-13 17.40.12.png
 
Dagens upp och ned kan ha varit reaktion på centralbankernas besked om stimulanser men att ingen vill sitta med positioner öppna under helgen vid slutet av dagen.

Det enormt skarpa fallet som varit senaste veckan, möjligt?

Jo precis! Men vi var ju upp ca 7 %? Förstår också att ingen vill ha risk över helg, men kom folk på det 2h innan stängning? Sjukt oavsett.

Evigt tacksam för att jag läste inlägget "Red Alert" på bloggen https://kortsikt.com (Bästa ekonomi-bloggen i Sverige). Lite hedgar har gjort att förlusten stannat på två månadslöner, istället för en årslön.
 

PJZ

Cartier
Vad tror vi om öppningen imorgon? Jag själv tror inte på fler injektioner i ekonomin och detta känns nästan som ett desperat försök att dopa marknaden kortsiktigt.

90428185_1798727633597226_298271064796954624_n.jpg
 

charles8

Omega
2-Faktor
Vad tror vi om öppningen imorgon? Jag själv tror inte på fler injektioner i ekonomin och detta känns nästan som ett desperat försök att dopa marknaden kortsiktigt.

90428185_1798727633597226_298271064796954624_n.jpg
Kolla hur futures reagerat. Blodrött. Lär bli en spännande vecka med både RBNZ och Fed ute och svingar en söndagkväll....
 

idagtisdag

Cartier
Topp