PerS
Basic
Fortsatt nedgång och långsam återhämtning är inte samma sak. Om alla anser att börsen ska ner tex 20% till så lägger de köpordrar på 20% under dagens nivå. Varför skulle man betala mer än man behöver? Om det däremot är en långsam uppgång så kan du köpa på dagens nivå om du anser att det kommer ge dig bra avkastning långsiktigt utan att du har betalat ett överpris. Tänk också på att börsens värde bestäms av genomförda affärer, dvs både nån som vill köpa till det priset och nån som vill sälja till det priset, oavsett vad jag som inte vill sälja just nu tycker.Jag tror att de flesta av oss är ganska överens om att det fanns (och till viss del fortfarande finns) tydliga tecken på kraftig och långvarig nedgång vilket kurserna bevisar men det finns som sagt många olika taktiker. Man skulle även kunna vända på det och säga att det inte finns några tydliga tecken på snabb återhämtning om man föredrar det men det är ju i praktiken samma sak.
Men jag tror att vi får agree to disagree, vi har olika bild av hur börsen fungerar.