• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Vad var frågan? Hänger inte med
Så klart den har legat lägre än nu.
6D356656-C848-4D9F-AE46-D131CB91B00E.jpeg

/B

Edit: även under 2018 var den i princip på denna nivå.

Intressant. Köpte lite H&M också då de aldrig legat så lågt som nu.

Hur tänker du på dessa som haft en neråtgående trend i många år? Hoppas det vänder? Sälja när de dubblat och investera i annat?
Tänkte sälja HM imorgon faktiskt, åkte med av bara farten. Deras försäljning har varit katastrofal i spåren av corona och sen är jag inget fan av bolaget generellt. Byter ut mot EQT.

Aha du menar så. Jag orkade inte kolla längre än de fem år som visades på avanza. My bad

Tänkte sälja HM imorgon faktiskt, åkte med av bara farten. Deras försäljning har varit katastrofal i spåren av corona och sen är jag inget fan av bolaget generellt. Byter ut mot EQT.
Som många andra bolag efter dessa stora fall är det för mig frågan om långsiktiga bedömningar. Tror man att HM kommer klara omställningen från butiker till multichannel på ett bra sätt är det troligen långsiktigt "bra" att köpa på denna nivån, även om ytterligare fall inte går att utesluta.
/B

Som många andra bolag efter dessa stora fall är det för mig frågan om långsiktiga bedömningar. Tror man att HM kommer klara omställningen från butiker till multichannel på ett bra sätt är det troligen långsiktigt "bra" att köpa på denna nivån, även om ytterligare fall inte går att utesluta.
/B
HM har varit alldeles för sena på e-handel och har fortfarande alldeles för många dyra stora butiker med höga lokalhyror och personalkostnader. Det i kombination med affärsmodellen fast-fashion gör att jag ratar bolaget i grunden egentligen. De börjar vända skeppet och jag tror på deras nya butikskoncept, Arket etc. men de har lite att bevisa innan jag är övertygad iallafall.

HM har varit alldeles för sena på e-handel och har fortfarande alldeles för många dyra stora butiker med höga lokalhyror och personalkostnader. Det i kombination med affärsmodellen fast-fashion gör att jag ratar bolaget i grunden egentligen. De börjar vända skeppet och jag tror på deras nya butikskoncept, Arket etc. men de har lite att bevisa innan jag är övertygad iallafall.
Jag håller med. Samtidigt är de fortfarande ett gigantiskt bolag med fortfarande ok marginaler. Det är nog inte omöjligt att de klarar sig fint, men jag tror inte de kommer upp i de marginaler de haft tidigare.

/B

Jag månadspetar in lite pengar på börsen men ligger i övrigt 100% likvid. Det här känns inte bra..

Kliver nog in i april med 10 % sen pytsar in nästa del i maj sen får vi se. Kommer nog fortsatt ha 50% av pengarna på bankkontot i år.

Snackas väldigt lite olja här inne (samt medier) Lundin ner över 50% på en månad ungefär, hur länge tror vi det sjunker? Håller oljekriget i sig länge?

Känns som att det är århundradets rea på nästan alla aktier. Svårt att hålla i pengarna när fina bolag gått ner så mycket.
Börjar nästan fundera på om man inte skulle ta ett blanco lån och köpa aktier för rubbet :D

Känns som att det är århundradets rea på nästan alla aktier. Svårt att hålla i pengarna när fina bolag gått ner så mycket.
Börjar nästan fundera på om man inte skulle ta ett blanco lån och köpa aktier för rubbet :D
Själv tror jag det kan falla mer. Kanske 20 %, men att börja gå in med pengarna 12 gånger under ett år är nog inte fel.

Fallet har ju varit rätt rejält, oavsett vad man har för placeringar. Själv har mitt värde minskat med 25% senaste veckorna. Rätt stora pengar som man ändå har en viss ångest över att det tillfälligt är borta. Man gör ju inte en förlust om man inte säljer (under förutsättning att man inte har allt i Oscar Properties ;)). Gäller att ta det med ro, spela det långa spelet och se möjligheten att i detta läge sänka sina ingångsvärden och vinna på uppgången som kommer komma inom kort.

Ingen som har Anders Haskels bok Bli bli grymt rik på aktier till salu för en billig peng? Flickvännen har börjat intressera sig för aktier och den är en rätt bra introduktion.

Skriv gärna ett PM om ni har den. :)

Så du tror att chansen är större att svenska börsen ligger på samma nivå som i dag om 10 år än att den ökat?

Chansen kanske inte är större men jag tycker det är ett stor risktagande att låna pengar för att ha på börsen. Tål du risken och du för övrigt är skuldfri kan det ju säkert vara lockande? Men tänk om det går åt andra hållet. Då har du ju en hävstång som inte är speciellt kul att sitta med. Och kan du lösa lånet i förtid utan att betala straffavgift?

Fint att ha legat 50/50 i aktier/räntor. Nu är det dags att växla över mot 70-80% aktier. Har bestämt mig för att bo kvar i hyresrätt, alltså kan pengarna jag hade tänkt lägga i kontantinsats investeras! :)

Tillbaka
Topp