• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Fint att ha legat 50/50 i aktier/räntor. Nu är det dags att växla över mot 70-80% aktier. Har bestämt mig för att bo kvar i hyresrätt, alltså kan pengarna jag hade tänkt lägga i kontantinsats investeras! :)

Jag gick nyligen från hyresrätt till villa. Skulle rekommendera att äga ditt boende då du (på sikt) kan använda boendet som sparbössa. Sen är det ju väldigt billigt att äga ditt boende nu när räntorna är såpass låga.

Jag gick nyligen från hyresrätt till villa. Skulle rekommendera att äga ditt boende då du (på sikt) kan använda boendet som sparbössa. Sen är det ju väldigt billigt att äga ditt boende nu när räntorna är såpass låga.

Och när räntorna inte är låga är det inte alls lika billigt. Inte heller lika säkert att bostaden är en bra sparbössa när man tvingas sälja vid fel tillfälle.

Chansen kanske inte är större men jag tycker det är ett stor risktagande att låna pengar för att ha på börsen. Tål du risken och du för övrigt är skuldfri kan det ju säkert vara lockande? Men tänk om det går åt andra hållet. Då har du ju en hävstång som inte är speciellt kul att sitta med. Och kan du lösa lånet i förtid utan att betala straffavgift?
Klart det finns en risk men vi kan väl höras här om 10 år och se om det var smart eller dumt :D

Och när räntorna inte är låga är det inte alls lika billigt. Inte heller lika säkert att bostaden är en bra sparbössa när man tvingas sälja vid fel tillfälle.

Just det. Jag håller med om att man ofta lite lättvindigt rekommenderar att äga hus, bara för att det varit en vinstaffär de senaste 20-30 åren.

Visst, det är inget som säger att det måste fortsätta vara lika lätt eller billigt att äga sin bostad som det har varit dom senaste tio åren, dock finns det ändå en möjlighet att äga sitt boende. Och andra sidan är ingen risk att bo i en hyresrätt samtidigt som att du aldrig kommer att äga den.

Den teoretiska möjligheten att helt äga sitt boende slår, i mina ögon, kravet att betala hyra hela livet.

Visst, det är inget som säger att det måste fortsätta vara lika lätt eller billigt att äga sin bostad som det har varit dom senaste tio åren, dock finns det ändå en möjlighet att äga sitt boende. Och andra sidan är ingen risk att bo i en hyresrätt samtidigt som att du aldrig kommer att äga den.

Den teoretiska möjligheten att helt äga sitt boende slår, i mina ögon, kravet att betala hyra hela livet.

De flesta äger aldrig sitt boende, det gör banken.

De flesta äger aldrig sitt boende, det gör banken.

Därför skrev jag den teoretiska möjligheten ;)

Banken är dock billigare än hyresvärden.

Exakt! Mycket pengar som går ner i "sjön" om man ska hyra hela livet. Samtidigt som hyreshöjningarna alltid kommer oavsett hur låg räntan ligger.

Den här tråden handlar om hur man får pengar att växa. Att kunna äga sitt boende är en del av det i mitt tycke.

Hur ska man positionera sig eller dra nytta av möjliga kommande stimulanser? Pratas ju om mammans stimulanspaket ifrån både FED & ECB. helikopiterpengar, kvantitativa lättnader och tom. rena aktieköp som japanska riksbanken.

Kan man dra någon lärdom av effekterna i Japan historiskt?

gammal artikel men intressant
https://www.bloomberg.com/news/arti...-helicopter-money-but-europe-is-a-no-fly-zone
https://omniekonomi.se/a/qLdBBE
Helikopter pengar alltså, spännande!

Lär ju inte direkt hjälpa om ingen konsumerar men sen när allt drar igång igen lär det bli en raket

Nu har jag börjat gå in på börsen igen med pengar. Tog ut allt för cirka 6 månader sedan om jag inte minns fel.
Börjat pytsa in igen nu.
Det låter som jag har gjort rätt.
Tyvärr,inte allt rätt. Eftersom jag snott en del av dom pengarna jag hade gått ut ur börsen med till bilköp (som iofs jag tror kommer generera pengar dock ej lika mycket). Trodde inte kraschen skulle komma nu.
Jaja man kan ju inte göra allt rätt....

Nu har jag börjat gå in på börsen igen med pengar. Tog ut allt för cirka 6 månader sedan om jag inte minns fel.
Börjat pytsa in igen nu.
Det låter som jag har gjort rätt.
Tyvärr,inte allt rätt. Eftersom jag snott en del av dom pengarna jag hade gått ut ur börsen med till bilköp (som iofs jag tror kommer generera pengar dock ej lika mycket). Trodde inte kraschen skulle komma nu.
Jaja man kan ju inte göra allt rätt....
Lät rätt bra där ändå. :)

Bilköpet var alltid för att fixa och sälja dyrare?

Tagit ett lån som jag tänkte skjuta in i börsen.
Vågar man köpa in sig med allting på en gång eller borde man dela upp det över året? :nailbiting:

Historiskt så är det bäst att köpa på botten. Du har ingen aning om det kommer att gå upp eller ner från det du köpt.
Vilken 'botten' då menar du?
Med tiden räknar iaf jag att det återhämtar sig ifrån nuvarande läge. Är det inte klokt då att ha haft ens pengar så länge som möjligt i aktier då?
Om man nu skulle potionera ut köpen. Vad pratar man om då för tidshorisont?
Dela upp det på ett år? Tre? Fem?
Som du sa, om man nu inte vet när botten eller toppen kommer. Så är det väl lika bra att investera alla likvid medel på en gång?
Eller missar jag något?

Med tiden räknar iaf jag att det återhämtar sig ifrån nuvarande läge. Är det inte klokt då att ha haft ens pengar så länge som möjligt i aktier då?
Som du sa, om man nu inte vet när botten eller toppen kommer. Så är det väl lika bra att investera alla likvid medel på en gång?
Eller missar jag något?
Ponera att kursen är 100. Den kan vara 80 imorgon likväl som 120. Om du sprider ut köpen över tid så minskar du den risken. Du kan förvisso också missa att pricka helt rätt men det är vad det är. Köper du för 100 så tjänar du mindre än om du köpt för 80. Right?

Iom ingen vet så är det därför mindre risk att sprida ut köpen. Något som oftast brukar benämnas som klokt.

Who knows hur du ska sprida ut köpen.. Köp lite månad för månad kanske. Det handlar väl mest om vad du tror om marknaden. Det vore enkelt om det fanns ett facit.

Eller missar jag något?
Du tjänar ju inget mer bara för att aktierna legat länge. Om du köper en aktie nu som sedan går ner för att sedan gå upp tjänar du ju mer om du väntar och köper när den gått ner för att sedan stiga. Eftersom ingen kan se in i framtiden är det en god idé att sprida köpen under en period så som denna nedgång.

Du tjänar ju inget mer bara för att aktierna legat länge. Om du köper en aktie nu som sedan går ner för att sedan gå upp tjänar du ju mer om du väntar och köper när den gått ner för att sedan stiga. Eftersom ingen kan se in i framtiden är det en god idé att sprida köpen under en period så som denna nedgång.
Joja. Tänkte snarare på att det brukar löna sig att ha pengar på marknaden vs att försöka tajma marknaden.
För vad snackar man för period att portionerna ut det på Isf? Månader, år?

Är du helt säker på att det är en bra idé att ta lån för att investera om du måste ställa dessa frågorna?
Dessa frågor? Att fråga om personers åsikter gällande investeringar är väl det tråden är till för?
Och nej, jag ser inga direkta problem med att belåna en bostad till 20% för att investera.

Tillbaka
Topp