• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Är det verkligen siffror att lita på från Kina? Tycker att jag läst flera artiklar från forskare som pratar om miljoner smittade kineser...
Understryker bekräftade. Ingen i världen har exakta siffror på antalet smittade då alla med symptom inte testas. Oavsett om det är USA, Kina eller Sverige. Vi själva kan ju ha det nu utan att ha den minsta aning om det.. Men återstå att se hur USA kommer hantera det.. Har ju börjat bli lite hysteriskt där redan i diverse områden

Bryter strömmen lite.

På senare tid börjat intressera mig alltmer för sparande i ETFer med utdelning. Innehar i dagsläget enbart en del kapital i XACT Högutdelare. Även sneglat en del på XACT Sverige.

Är lite sugen på någon med global exponering samt exponering mot S&P 500 (USA). Några rekommendationer?

Samt, som jag tolkat saken blir det inget extra skattetryck om fonden i fråga har sin bas på Irland.(?)

Slutligen skall den finnas tillgänglig via antingen Avanza eller Nordnet.

Tack på förhand. :)

Vad tror ni om Swedbank efter dagens besked från FI? Sanktionerna redan inprisat? Kunde varit värre?
Skrämmer kommande sanktionerna från USA mer nu?

Bryter strömmen lite.

På senare tid börjat intressera mig alltmer för sparande i ETFer med utdelning. Innehar i dagsläget enbart en del kapital i XACT Högutdelare. Även sneglat en del på XACT Sverige.

Är lite sugen på någon med global exponering samt exponering mot S&P 500 (USA). Några rekommendationer?

Samt, som jag tolkat saken blir det inget extra skattetryck om fonden i fråga har sin bas på Irland.(?)

Slutligen skall den finnas tillgänglig via antingen Avanza eller Nordnet.

Tack på förhand. :)

Har inga erfarenheter men etf generellt är bra kortsiktigt? Hur funkar det om man vill behålla etf en längre period?
Om inte annat är etf kanske bra att handla med i dessa tider då kurser kan ändras drastiskt timme till timme.
Fonder har ju en seg stopptid som gör det svårt att pricka rätt. Man köper ju därför till okänd kurs mer eller mindre...

Vad tror ni om Swedbank efter dagens besked från FI? Sanktionerna redan inprisat? Kunde varit värre?
Skrämmer kommande sanktionerna från USA mer nu?
Jag tror inte att 4miljarder är inprisat. Att det skulle bli sanktion, givetvis men att den skulle vara 100ggr högre än tidigare maxbelopp tror jag inte är inprisat.

Gått in i lite Warranter mot DJ, DAX och OMX på kortare och längre sikt. Certifikat är lite för hetsigt... Får se vad som händer!

Har inga erfarenheter men etf generellt är bra kortsiktigt? Hur funkar det om man vill behålla etf en längre period?
Om inte annat är etf kanske bra att handla med i dessa tider då kurser kan ändras drastiskt timme till timme.
Fonder har ju en seg stopptid som gör det svårt att pricka rätt. Man köper ju därför till okänd kurs mer eller mindre...
Nä, ETFer är egentligen en fond men handlas som du skriver på börsen. Givetvis går det att göra snabba köp/ sälj för att tajma men det är i min mening inte poängen med produkttypen.

Nordnet erbjuder exempelvis kostnadsfritt månadssparande i ETFer.

I många andra länder är ETFer om något ett mer populärt alternativ än fonder.

Nä, ETFer är egentligen en fond men handlas som du skriver på börsen. Givetvis går det att göra snabba köp/ sälj för att tajma men det är i min mening inte poängen med produkttypen.

Nordnet erbjuder exempelvis kostnadsfritt månadssparande i ETFer.

I många andra länder är ETFer om något ett mer populärt alternativ än fonder.

Ok, tack för utläggningen. Nackdelen om det finns nån är att det utgår courtage? Annars förstår jag inte varför fler inte investerar i ETFer, är det för att utbudet inte är lika brett som i indexfonder?

Ok, tack för utläggningen. Nackdelen om det finns nån är att det utgår courtage? Annars förstår jag inte varför fler inte investerar i ETFer, är det för att utbudet inte är lika brett som i indexfonder?
Jo, courtage vid enstaka köp. Däremot courtagefritt för vissa utvalda ETFer hos Nordnet om man skapar månadssparande.
Ja jag är inte heller med på varför inte fler i Sverige placerar i ETFer. I Sverige är utbudet ganska skralt.

Justitiedepartementet i USA kommer att kräva böter och det blir nog avsevärt saftigare än FI's böter.

Ja, den är ju väntad också. Tänker mest på att marknadsreaktioner ofta brukar förhålla sig till vad bolagen reserverat i resultatet redan. Vill minnas att Swedbank ändrade utdelningsmålen på sikt just på grund av kommande böter, den effekten torde ju vara rätt inprisad då det ändrar värderingen i grunden. Men nu har vi ju rätt svårbedömda marknader för stunden också.. :)

Det är ändå fredag, vi avslutar veckan optimistiskt iaf:)
upload_2020-3-20_10-31-7.png

Tillbaka
Topp