• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Joja. Tänkte snarare på att det brukar löna sig att ha pengar på marknaden vs att försöka tajma marknaden.
För vad snackar man för period att portionerna ut det på Isf? Månader, år?
Jag är okunning. Men svaret är att kör du in allt på en gång gör det väldigt ont eller väldigt gött om beroende på hur det svänger. Tar man lite i taget så gör det inte lika ont om det blir fel men är inte heller lika gött om det blir rätt. Lite varje månad är inte det, det generella rådet till folk som ska in på börsen. Allt annat är någon form av försök att hitta botten som det nämts tidigare.

Så om man har bolån, studielån eller billån bör man vara helt säker på hur man bör investera sina slantar. Om ens alls. Enligt dig?
Det var inte riktigt det jag sa eller så du framställde det. Däremot, om man tar ett nytt lån för att stoppa in pengarna på börsen är det väl en bra idé att vara rätt säker på sin sak hela vägen.

Det var inte riktigt det jag sa eller så du framställde det. Däremot, om man tar ett nytt lån för att stoppa in pengarna på börsen är det väl en bra idé att vara rätt säker på sin sak hela vägen.
Det är väl detsamma om man investerar utav sin inkomst och skiter i att amortera på sitt bolån vs att belåna sitt boende och investera de pengarna?

Min första reaktion var också så. Å andra sidan är det väl ingen ekonomisk skillnad mot att använda sparkontot/lönen för att gå in på börsen samtidigt som man har ex. bolån som man väljer att inte amortera på istället.

Det är väl detsamma om man investerar utav sin inkomst och skiter i att amortera på sitt bolån vs att belåna sitt boende och investera de pengarna?

Jag hade inte sett det så, men det kanske är min konservativa inställning till lån som något man ska undvika som spökar. Men klart bättre än blancolån för investeringar.

Fyfan, nattsvart i US.. Frågan är hur mycket mer vi har kvar, tror tyvärr det bara börjat. Handlade lite SBB idag till långportföljen (måste börja snitta även om jag tror vi kan ha mycket nedsida kvar).

I normalfallet så lönar det sig att gå in med allt istället för att sprida ut det över tid, men nu är vi ju lite i en speciell sits med stor nedgång.
Skulle säga att det är en chansning oavsett och det finns inget rätt eller fel. Man får ta in informationen som finns på marknaden och göra en gissning utefter det. Men något rätt eller fel svar finns inte.

Vad händer om det inte vänder? Är inte tillräckligt insatt för att veta om frågan är helt befängd, men kan hela systemet krascha? Alltså att börsen går ner till noll. Vad händer då?

• Like
Reactions: PJZ
Funderar på om det börjar bli läge att gå in i någon råvarufond. Många sådana fonder har ju backat 40%. Dags att börja tanka lite varje månad framåt ett halvår kanske vore en idé.

Jag siktar på att ganska snabbt köpa på mig 20k aktier lite utspritt samt fonder för 10k. Därefter övergår till månadssparande med mellan 4-5k i fonder per månad och 1-2k på aktier per månad.

Aktierna är lite kortsiktigt (beroende på förstås). Fonderna långsiktigt.

Jo. Det känns väl helt klart bäst i magen att portionerna ut det.
Men historiskt är det väl mer klokt att investera så fort man har tillgångar till hands?
Statistiskt sett så ska du gå in med allt direkt och inte sprida ut. Många förespråkar dock att portionera ut för att minska risken, men risk och avkastning går ju alltid hand i hand.
Känner du dig OK med risken och vet att pengarna ska ligga länge ser jag inga direkta anledningar att portionera ut det.

Kommer nog aldrig sluta förvånas över hur få det är som förstår att frihet är en tillgång, kanske den största/viktigaste en kan äga, eller inte äga. ”Pengar i sjön” vs ”betala tillbaka till sig själv” (amortera) som folk så fint säger är väl kanske den enskilt dummaste teorin. Så länge man är belånad är man aldrig fri. Visst, skoj att snacka om att försöka likvidera sedan köpa index, kanske tom tajma. Troligtvis kommer det bli en lönsam affär på sikt - snittat eller ej, men folk försöker lära sig springa innan de kan gå och de som är belånade med pengar på börsen - än värre de som är heeeeeelt tappade och lånar pengar för att gå in - är de första som stryker med. Och folk kommer stryka med duktigt.

Vad händer om det inte vänder? Är inte tillräckligt insatt för att veta om frågan är helt befängd, men kan hela systemet krascha? Alltså att börsen går ner till noll. Vad händer då?

Historiskt har det alltid vänt och det tror jag även det gör denna gång. Detta är inte jordens undergång och mycket talar fortfarande för en stark ekonomi, iallafall i USA.

Min högst PERSONLIGA åsikt och tro är att detta kommer ta lite längre tid att komma ur än vad många tror OM man inte får kontroll på viruset inom de närmsta 2-3 veckorna.

Kommer nog aldrig sluta förvånas över hur få det är som förstår att frihet är en tillgång, kanske den största/viktigaste en kan äga, eller inte äga. ”Pengar i sjön” vs ”betala tillbaka till sig själv” (amortera) som folk så fint säger är väl kanske den enskilt dummaste teorin. Så länge man är belånad är man aldrig fri. Visst, skoj att snacka om att försöka likvidera sedan köpa index, kanske tom tajma. Troligtvis kommer det bli en lönsam affär på sikt - snittat eller ej, men folk försöker lära sig springa innan de kan gå och de som är belånade med pengar på börsen - än värre de som är heeeeeelt tappade och lånar pengar för att gå in - är de första som stryker med. Och folk kommer stryka med duktigt.
Håller med. Det är något visst med att inte ha några skulder. Om man dessutom lyckats bygga upp en såpass bra buffert att man klarar sig en längre period om det skulle knipa inger definitivt ett visst "lugn" enligt mig. Allt står inte och faller på en skör tråd.

Historiskt har det alltid vänt och det tror jag även det gör denna gång. Detta är inte jordens undergång och mycket talar fortfarande för en stark ekonomi, iallafall i USA.

Min högst PERSONLIGA åsikt och tro är att detta kommer ta lite längre tid att komma ur än vad många tror OM man inte får kontroll på viruset inom de närmsta 2-3 veckorna.
0 bekräftade fall i Kina igår (förutom dom 30 någonting man flög hem) och även i Italien har det börja plana ut. Det man är mest orolig för just nu är USA. Som är sent på det (lite som Italien i början)

0 bekräftade fall i Kina igår (förutom dom 30 någonting man flög hem) och även i Italien har det börja plana ut. Det man är mest orolig för just nu är USA. Som är sent på det (lite som Italien i början)
Då bör det ta minst 3mån till i USA då.
Med tanke på att de inte kommer vara lika aggressiva i att sätta folket i karantän som i Kina så är det förmodligen ännu längre tid.
Som du säger kommer nu fokus flyttas till USA och även oljepriskriget.

Är det verkligen siffror att lita på från Kina? Tycker att jag läst flera artiklar från forskare som pratar om miljoner smittade kineser...

Ponera att kursen är 100. Den kan vara 80 imorgon likväl som 120. Om du sprider ut köpen över tid så minskar du den risken. Du kan förvisso också missa att pricka helt rätt men det är vad det är. Köper du för 100 så tjänar du mindre än om du köpt för 80. Right?

Iom ingen vet så är det därför mindre risk att sprida ut köpen. Något som oftast brukar benämnas som klokt.

Who knows hur du ska sprida ut köpen.. Köp lite månad för månad kanske. Det handlar väl mest om vad du tror om marknaden. Det vore enkelt om det fanns ett facit.
69F8CA7E-CD35-4620-9057-3B2913E23AD2.jpeg

C89AB769-2539-447E-9E2C-F98FEB0BFD48.jpeg

A9A5D9C8-47F6-45FE-ABB0-BCF50827B5A4.jpeg

C95EF273-7E63-4BCB-B4F7-DE1A65322EFB.jpeg

6826A3B7-3E05-4A88-8C9D-24C66352AF8E.jpeg

14810C65-C8A9-4FA2-830C-B1A985E651C4.jpeg

Har ingen kunskap om obligationer så jag står lite frågande när det nämns att Riksbanken ska köpa obligationer för att stimulera.
Någon som kortfattat kan förklara hur det fungerar?

Tillbaka
Topp