• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Oj, hur kommer det sig? Paniksälj?

Nja nybörjarmisstag skulle jag nog kalla det :)

Jag hade en förvaltad pensionsportfölj som var ganska tung på just millicom och efter att ha sett den bara sjunka och sjunka och sjunka under ca. 3 år så tänkte jag ”sisten ut släcker”... Sålde och köpte Peab istället som nu ligger plus ca. 30% så det känns helt ok. Jag gjorde alltså ingen som helst analys mer än att gå på magkänsla. Jag har börjat intressera mig mer för aktier nu på senare tid så förhoppningsvis grundar jag framtida beslut på lite mer än så. Sen är det ju just en pensionsportfölj så det hinner förhoppningsvis återhämta sig på sisådär 30 år.

Kul ny fond, Avanza World Tech. Ett colab med TIN. Blir troligtvis populär.

”Investeringarna väljs ut av Carl Armfelt och Erik Sprinchorn som också ligger bakom succéfonden TIN Ny Teknik. Målet med den nya fonden är att fortsätta hitta framtidens vinnare, men nu också globalt, till en total avgift på 1,34%.”

”Investeringarna väljs ut av Carl Armfelt och Erik Sprinchorn som också ligger bakom succéfonden TIN Ny Teknik. Målet med den nya fonden är att fortsätta hitta framtidens vinnare, men nu också globalt, till en total avgift på 1,34%.”
Kommer köra lite sparande i den.

Ser också att väldigt mkt ät rött idag men då jag köpte in mig på "botten" sitter jag lugnt. Blir det ett fall till köper jag på mig mer bara

Jag tror inte på ett andra ras, men i det här laget är det bara vilda spekulationer: corona härjar fritt i latinamerika och USA, vad som helst kan hända.
Problemet är väl snarare flockmentaliteten där någon spekulerar i att det skulle röra sig om en rejäl dip och att folk börjar sälja av i panik snarare än att det beror på en andra våg av COVID-19. Den mänskliga faktorn och psykologiska aspekter är nog det som är allra mest oförutsägbart med börsen.

Problemet är väl snarare flockmentaliteten där någon spekulerar i att det skulle röra sig om en rejäl dip och att folk börjar sälja av i panik snarare än att det beror på en andra våg av COVID-19. Den mänskliga faktorn och psykologiska aspekter är nog det som är allra mest oförutsägbart med börsen.
Ja, du har rätt. Kolla på stockholmsbörsen idag - folk paniksäljer utan anledning.

Gillar TIN, sparar en hel del i deras Ny Teknik men är ändå lite tveksam till detta. Vad innebär det att investeringarna ”väljs ut” av TIN? Är det ett försök att skriva det på enkelt sätt eller är det nån annan än TIN som förvaltar fonden, Carl/Erik skickar bara sina ”val” med jämna mellanrum?

Gillar TIN, sparar en hel del i deras Ny Teknik men är ändå lite tveksam till detta. Vad innebär det att investeringarna ”väljs ut” av TIN? Är det ett försök att skriva det på enkelt sätt eller är det nån annan än TIN som förvaltar fonden, Carl/Erik skickar bara sina ”val” med jämna mellanrum?
Det innebär att Avanza World Tech by TIN är en s.k. feeder fund som investerar i TIN World Tech, en fond förvaltad av TIN Fonder och Carl/Erik. Fond i fond, alltså.

Nu skiter jag i sparande, folk säger att man ska inte satsa nåt man inte har råd att förlora, jag har inte råd att förlora nåt mer, jag är out, dock kommer jag "försöka" bygga upp ett mindre sparande på sikt och göra det med fonder och har fått väldigt bra tips här, tack... Ska försöka få ett jobb i IT branchen bara först så är det nog lättare att få nåt över till sparande sen

trevlig sommar!

Senast ändrad:
Millicom går ganska starkt på börsen. Kan definitivt se att det finns potential, kina var i samma sits för inte så länge sen.

Millicom....var inte det vad Kinnevik gav bort till sina aktieagare for inte sa lange sedan?
Givetvis ska man inte underskatta en marknad med bortemot en halv miljard (eller vad det nu kan bo i Sydamerika). Nagonstans ska ju tillvaxten komma ifran.

Det ar spannande tider ..CHK upp over 150% idag HTZ over 100% tidigare...Dar ar jag glad jag kopte mer nar aktien stod i 56c.....

Jag tror och satsar pa Sydamerika over Afrika. Kanns som Brazilien Argentina Paraguay Uruguay och till viss del Chile ar hyfsat valutvecklat trots sina problem,och forutom Sydafrika Angola och mojligtvis Tunisien/Marocko ar det ratt morkt i Afrika (dar fick jag till det sahar i BLM-tider)

Glad du gav snabbt svar ang Millicom. Hade for mig det var sa men kan inte minnas allt som kommer i brevladan.

Man kan inte jämföra Sydamerika med Kina. Den faktor som vanligtvis avgör ett lands "bör" BNP, och därmed tillväxtpotential, är hur smart befolkningen är i genomsnitt.

Därför tror jag Sydamerika kan gå bättre än Afrika, men är fortfarande inget som jag skulle satsa brett på, tex en Sydamerika fond. Med det sagt kan det säkert finnas fina företag där.

Alltså, bara för att ett land eller världsdel ligger efter, finns det ingen naturlag som säger att de kommer nå upp till "vår" ekonomiska nivå. Med vår menar jag länder som Sverige, eller länder som går ännu bättre än Sverige. Nej, om det finns en "naturlag" så säger den snarare att de inte kommer nå upp till vår nivå.

Det finns vissa faktorer som gör att ett land inte når upp till sin fulla BNP-potential, tex konstig politik. Därför hölls Kina tillbaka för 50-år sedan, men när de lättade på vissa saker där exploderade ekonomin. Av samma anledning är BNP i Sydkorea mycket högre än i Nordkorea.

Senast ändrad:
Nja nybörjarmisstag skulle jag nog kalla det :)

Jag hade en förvaltad pensionsportfölj som var ganska tung på just millicom och efter att ha sett den bara sjunka och sjunka och sjunka under ca. 3 år så tänkte jag ”sisten ut släcker”... Sålde och köpte Peab istället som nu ligger plus ca. 30% så det känns helt ok. Jag gjorde alltså ingen som helst analys mer än att gå på magkänsla. Jag har börjat intressera mig mer för aktier nu på senare tid så förhoppningsvis grundar jag framtida beslut på lite mer än så. Sen är det ju just en pensionsportfölj så det hinner förhoppningsvis återhämta sig på sisådär 30 år.
Var inte ledsen! Buffet paniksålde flygbolag på botten nyligen!

A0B14C3E-5192-454C-BD10-E1CE6E96A988.jpeg
Börsen står still, pengar har tappar sitt värde.

Man kan inte jämföra Sydamerika med Kina. Den faktor som vanligtvis avgör ett lands "bör" BNP, och därmed tillväxtpotential, är hur smart befolkningen är i genomsnitt.

Därför tror jag Sydamerika kan gå bättre än Afrika, men är fortfarande inget som jag skulle satsa brett på, tex en Sydamerika fond. Med det sagt kan det säkert finnas fina företag där.

Alltså, bara för att ett land eller världsdel ligger efter, finns det ingen naturlag som säger att de kommer nå upp till "vår" ekonomiska nivå. Med vår menar jag länder som Sverige, eller länder som går ännu bättre än Sverige. Nej, om det finns en "naturlag" så säger den snarare att de inte kommer nå upp till vår nivå.

Det finns vissa faktorer som gör att ett land inte når upp till sin fulla BNP-potential, tex konstig politik. Därför hölls Kina tillbaka för 50-år sedan, men när de lättade på vissa saker där exploderade ekonomin. Av samma anledning är BNP i Sydkorea mycket högre än i Nordkorea.

Sa lange jag tjanar slant sa skiter jag i varfor....

Skall bli spännande att se var det bolaget tar vägen, och hur deras produkter kommer sälja.

Men vad gäller aktiekursen så tror jag bara på ett håll. Har inte sålt en enda produkt, har mer än dubbla Scanias börsvärde.
8TRA Stock Price | Traton SE Stock Quote (Germany: Xetra ) | MarketWatch
NKLA Stock Price | Nikola Corp. Stock Quote (U.S.: Nasdaq) | MarketWatch

Tyvärr äger jag inte deras aktier, och kommer troligen inte göra det tills de har börjat bevisa att de är värda det kursen visar. 68 USD känns lite av en stretch för ett bolag som inte har någon färdig produkt som har börjat leverera men de har riktigt fina planer!

Förstår mig inte på den höga avgiften.
Varför skall man köpa den mot sådan hög avgift?

Det är ingen dum fråga. Men ja, den är förvaltad så man betalar ju för deras expertis. Frågan man bör ställa sig är om den är värd pengarna. De har ett hyfsat track reckord, och därför kan det vara värt ett bet för min del. Personligen föredrar jag också tanken på en global tech-fond före exempelvis emerging markets-fonder. Avanza har troligtvis förhandlat ner avgiften en del med tanke på antalet kunder de kan slussa in dessutom. Men visst, hade gärna fått vara under 1%.

Det är ingen dum fråga. Men ja, den är förvaltad så man betalar ju för deras expertis. Frågan man bör ställa sig är om den är värd pengarna. De har ett hyfsat track reckord, och därför kan det vara värt ett bet för min del. Personligen föredrar jag också tanken på en global tech-fond före exempelvis emerging markets-fonder. Avanza har troligtvis förhandlat ner avgiften en del med tanke på antalet kunder de kan slussa in dessutom. Men visst, hade gärna fått vara under 1%.
Håller med. Ska bli intressant att se innehavet, och om den har nån plats i fondportföljen.

Håller med, tycker den låter intressant hur som helst. Jag är nöjd med avkastningen från både Swedbank Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik sedan tidigare så det bådar gott med dessa förvaltare. Största skillnaden här blir väl marknadsexponeringen. En global teknikfond är fint komplement i min portfölj, kommer dock invänta mer information och analysera innehavet innan jag tar beslut om den ska vara en del i mitt månadssparande. Spännande tider på börsen, någon som har ett bra tips på rallyhjälm så här lagom till börssommaren?:D

Avanza World Tech by TIN har en avgift på 1,34%,
https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-world-tech-by-tin.html
det är i linje med vad liknande aktiva fonder kostar, vi har tex den populära
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/273630/ms-invf-global-opportunity-a
som kostar 1,96%.

Problemet med avgiften handlar väl snarast om branding, fonder med Avanza i namnet har ju tidigare förknippats med låga eller inga avgifter. Nu antar jag de tänkt till och vill bredda vad Avanza står för, tidigare har ju låga avgifter generellt varit något de marknadsfört sig med.

Ett alternativ till en dyr fond är att köpa (och att följa) en högkvalitativ börs-rekommendationstjänst.

De kostar ungefär som avgiften för 100 000 kr ett år med Avanza World Tech by TIN.

Har man mer pengar än så tjänar man på att göra jobbet själv, men har man inget intresse förstår jag väl om man väljer en fond.

Det är väl en ganska normal avgift för en aktivt förvaltad fond?

Jämförde bara med avanza global och zero (som är noll)...
Ja du har ju så rätt

Håller med. Ska bli intressant att se innehavet, och om den har nån plats i fondportföljen.

Håller med, tycker den låter intressant hur som helst. Jag är nöjd med avkastningen från både Swedbank Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik sedan tidigare så det bådar gott med dessa förvaltare. Största skillnaden här blir väl marknadsexponeringen. En global teknikfond är fint komplement i min portfölj, kommer dock invänta mer information och analysera innehavet innan jag tar beslut om den ska vara en del i mitt månadssparande. Spännande tider på börsen, någon som har ett bra tips på rallyhjälm så här lagom till börssommaren?:D

Avanza World Tech by TIN har en avgift på 1,34%,
https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-world-tech-by-tin.html
det är i linje med vad liknande aktiva fonder kostar, vi har tex den populära
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/273630/ms-invf-global-opportunity-a
som kostar 1,96%.

Problemet med avgiften handlar väl snarast om branding, fonder med Avanza i namnet har ju tidigare förknippats med låga eller inga avgifter. Nu antar jag de tänkt till och vill bredda vad Avanza står för, tidigare har ju låga avgifter generellt varit något de marknadsfört sig med.

Ett alternativ till en dyr fond är att köpa (och att följa) en högkvalitativ börs-rekommendationstjänst.

De kostar ungefär som avgiften för 100 000 kr ett år med Avanza World Tech by TIN.

Har man mer pengar än så tjänar man på att göra jobbet själv, men har man inget intresse förstår jag väl om man väljer en fond.
Blir mer och mer tveksam för varje inlägg du skriver om huruvida du har någon aning om vad du snackar om.

Blodrött på svenska börsen idag (-2.6%). Bara ett litet jack i kurvan eller början på ras 2?

Svårt att säga men första raset berodde med största sannolikhet på faktorer så som:
  • Man trodde viruset var betydligt dödligare
  • Naivitet/Okunskap att "Det kommer inte hit" och sen small det till.
  • Trodde att smittan spreds väldigt väldigt lätt. (Simpla åtgärder tycks begränsa smittan duktigt).
  • Vanliga människor hade då ingen förståelse kring virus, pandemi, smittspridning och dylikt (De kanske de inte har nu heller i för sig med tanke på allt man ser folk skriva på internet).
  • Media förstorade upp det och fick det att låta som att hela jorden behövde gå i karantän, annars skulle man dö.

Man har byggt upp en bättre förståelse om viruset nu, fått människor att i alla fall försöka praktisera simpla åtgärder som att tvätta händerna och hålla avstånd. Utökat sjukvårdsresurser (även fast man har gjort avkall på andra delar av sjukvården) och testningsförmåga. Förhoppningsvis leder detta att vi inte ser en masshysteri och lockdown. Sen får vi se hur det blir med överdödligheten om ett tag, dör det verkligen så himla många mer människor än vad det hade gjort i vanliga fall?
Just nu känns det orimligt med ras nummer 2, varenda land tycks öppna upp i Europa och man jobbar hårt med smittspridning. Möjligtvis risk för ras i höst istället då vi får se långtidseffekterna av ett öppet Europa igen, resultat från företag och kylan börjar komma tillbaka (Om det nu finns någon koppling mellan smittspridning av detta virus och kyla).

Jag tror nog det finns fog för en större korrigering redan nu. Börsen har ju gått tillbaka som om det inte funnits någon morgondag sedan mark/april, stora delar av världen har varit mer eller mindre nollad under månader.

Vi har ju liksom inte sett de långtgående effekterna hos många av bolagen än i form av ändrade köpmönster och liknande. Sen är det frågan hur alla miljarders miljarder i stimulanser fallet ut, vilka tillgångar hamnar dessa i i slutänden och hur kommer skulderna bakom att spela ut.

Jag skulle vara lite ödmjuk, men lite dippköpande av delar av portföljen har väl ingen dött av. Men hängslen och livrem på.

Tillbaka
Topp