• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Svårt att säga men första raset berodde med största sannolikhet på faktorer så som:
  • Man trodde viruset var betydligt dödligare
  • Naivitet/Okunskap att "Det kommer inte hit" och sen small det till.
  • Trodde att smittan spreds väldigt väldigt lätt. (Simpla åtgärder tycks begränsa smittan duktigt).
  • Vanliga människor hade då ingen förståelse kring virus, pandemi, smittspridning och dylikt (De kanske de inte har nu heller i för sig med tanke på allt man ser folk skriva på internet).
  • Media förstorade upp det och fick det att låta som att hela jorden behövde gå i karantän, annars skulle man dö.

Man har byggt upp en bättre förståelse om viruset nu, fått människor att i alla fall försöka praktisera simpla åtgärder som att tvätta händerna och hålla avstånd. Utökat sjukvårdsresurser (även fast man har gjort avkall på andra delar av sjukvården) och testningsförmåga. Förhoppningsvis leder detta att vi inte ser en masshysteri och lockdown. Sen får vi se hur det blir med överdödligheten om ett tag, dör det verkligen så himla många mer människor än vad det hade gjort i vanliga fall?
Just nu känns det orimligt med ras nummer 2, varenda land tycks öppna upp i Europa och man jobbar hårt med smittspridning. Möjligtvis risk för ras i höst istället då vi får se långtidseffekterna av ett öppet Europa igen, resultat från företag och kylan börjar komma tillbaka (Om det nu finns någon koppling mellan smittspridning av detta virus och kyla).

Det jag undrar är hur stor del i börsuppgången som privatpersoner som sitter "fastlåsta" i sina hem (tänker mest på USA är) är ansvariga för. Å ena sida borde de inte ha kapitalet att driva kurserna så mycket, men när man tittar på Zoom så börjar man undra.

Avanza World Tech by TIN har en avgift på 1,34%,
https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-world-tech-by-tin.html
det är i linje med vad liknande aktiva fonder kostar, vi har tex den populära
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/273630/ms-invf-global-opportunity-a
som kostar 1,96%.

Problemet med avgiften handlar väl snarast om branding, fonder med Avanza i namnet har ju tidigare förknippats med låga eller inga avgifter. Nu antar jag de tänkt till och vill bredda vad Avanza står för, tidigare har ju låga avgifter generellt varit något de marknadsfört sig med.

Ett alternativ till en dyr fond är att köpa (och att följa) en högkvalitativ börs-rekommendationstjänst.

De kostar ungefär som avgiften för 100 000 kr ett år med Avanza World Tech by TIN.

Har man mer pengar än så tjänar man på att göra jobbet själv, men har man inget intresse förstår jag väl om man väljer en fond.

Blir mer och mer tveksam för varje inlägg du skriver om huruvida du har någon aning om vad du snackar om.
Av alla mina inlägg så väljer du just det att klaga på? :)

Det finns väl i princip inget oklart där, allt är ju självklarheter.

Eller är du bitter att du inte vågat köpa SEA än?
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/794798/sea-ltd

Det där var väl ingen vidare konstruktiv kritik. Förklara istället vad du tycker han skriver för galet och varför.
Tack!

Känner mig lite söndagssur och återgår till kommentaren:
Blir mer och mer tveksam för varje inlägg du skriver om huruvida du har någon aning om vad du snackar om.

På tal om ha en aning, rolig trådstart du har skrivit:

Jag har på senare tid börjat handla mer och mer hos exklusivare butiker, framförallt för jag gillar hur kläderna sitter och för att jag nu har råd till det.
Vad jag dock märkt är att bemötandet i dessa butiker känns lite kränkande (i brist på bättre ord). Ofta får jag intrycket av att jag inte hör hemma, eller att jag inte är tillräckligt fin för att handla där. Ibland känner man t.o.m ett "köpkrav" i luften.

En av butikerna jag handlade hos erbjöd enbart öppet köp om man explicit frågade efter det, varpå man fick diskutera fram ett datum som passade oss båda. Gjorde man inte det var det enbart bytesrätt som gällde. Är detta vanligt? Är det någon annan som känner igen sig?

Detta har mer och mer lett mig till att handla online, vilket i sin tur är lite besvärligt när inte storlekar blir rätt osv.

Hoppas jag inte trampar nån på tårna med denna tråd, ville bara ventilera lite.

Ingen i tråden lyckas komma fram till rätt svar.
https://klocksnack.se/threads/bemötande-av-butikspersonal.83907/

Svaret:
https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/41/3/590/2907527

Volume 41 Issue 3
1 October 2014
Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers' Desire for the Brand
Morgan K. Ward, Darren W. Dahl
Journal of Consumer Research, Volume 41, Issue 3, 1 October 2014, Pages 590–609, https://doi.org/10.1086/676980
Published: 20 June 2014
Abstract
In response to consumers' complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.

Trodde ni verkligen att butikerna hade en taktik som inte gynnade dem själva?

Så, nu har jag avreagerat mig, nu blir jag snäll igen.

Senast ändrad:
Känner mig lite söndagssur och återgår till kommentaren:

På tal om ha en aning, rolig trådstart du har skrivit:

Ingen i tråden lyckas komma fram till rätt svar.
https://klocksnack.se/threads/bemötande-av-butikspersonal.83907/

Svaret:
https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/41/3/590/2907527

Volume 41 Issue 3
1 October 2014
Should the Devil Sell Prada? Retail Rejection Increases Aspiring Consumers' Desire for the Brand
Morgan K. Ward, Darren W. Dahl
Journal of Consumer Research, Volume 41, Issue 3, 1 October 2014, Pages 590–609, https://doi.org/10.1086/676980
Published: 20 June 2014
Abstract
In response to consumers' complaints that they feel rejected in and thus avoid luxury stores, retailers have encouraged sales personnel to be more friendly. However, prior research on social rejection supports the idea that rejection encourages people to elevate their perceptions of their rejecters and strengthens their predilection to affiliate with them. Four studies examine the circumstances in which consumers increase their regard and willingness to pay after brand rejection. In a retail context, the data reveal that after threat, consumers have more positive attitudes and higher willingness to pay when (1) the rejection comes from an aspirational (vs. nonaspirational) brand, (2) the consumer relates the brand to his/her ideal self-concept, (3) s/he is unable to self-affirm before rejection, (4) the salesperson delivering the threat reflects the brand, and (5) the threat occurred recently. The substantive implications of these findings for retailers are discussed, and opportunities for future research are identified.

Trodde ni verkligen att butikerna hade en taktik som inte gynnade dem själva?

Så, nu har jag avreagerat mig, nu blir jag snäll igen.
Känns rimligt att göra det i denna tråden och inte i pm..

Köpte en post efter lite läsning. aynd att man inte uppmärksammades på bolaget för någon vecka sedan :D
Jag tycker det är ganska roligt att handla aktier på daglig basis. Brukar ha perioder där jag lägger allt i fonder för att när jag har lust vara mer aktiv själv. Jag gillar då att handla high risk/reward och det kräver en del tid att läsa på och följa utveckling. Mina bästa tips är väl just att läsa på ordentligt och sprida sina ägg i olika korgar samt så klart kunna ta rejäla förluster och ha lite is i magen. När man handlar med high risk/reward är det lätt att bli övermodig när ngt går som tåget och köpa mer, fallet kan då bli högt om det vänder. Lägg i olika korgar. Kancera har jag haft ett tag och haft en väldigt fin resa. Andra jag handlar med just nu är aspire global, isr holding, intervac, och expresion biotech, rhovac, scandion oncology och lite annat smått o gott. Observera att detta inte nödvändigtvis är ngr köptips utan man behöver läsa på och utgå från sina förutsättningar.

Kancera tror jag fortsätter. Snart stabil på 2,3. Det är stora volymer på dessa nivåer och korta nedgångar som sugs upp snabbt
Fint när man får citera sig själv. Kancera uppe på tasajten.se i ngn livesändning. Tekniskt saknas motstånd mot 2,8. Reviderar stabilt på 2,3 till väsentligen högre. Sannolikt handlas den upp ordentligt imorgon så sälj inte. Om man är snabb kan man fylla på lite...

Någon som tecknade Led iBond? Jag fick lite tilldelning och tänkte äga den långsiktigt. Finns stor uppsida med nuvarande värdering och den förväntade försäljningen. :)

Det jag undrar är hur stor del i börsuppgången som privatpersoner som sitter "fastlåsta" i sina hem (tänker mest på USA är) är ansvariga för. Å ena sida borde de inte ha kapitalet att driva kurserna så mycket, men när man tittar på Zoom så börjar man undra.

Kom att tänkta på denna korta artikel (länken nedan) när du nämnde att privatpersoner inte bord eha kapitalet att driva upp kurserna.

https://omniekonomi.se/a/2GQb1q

Fint när man får citera sig själv. Kancera uppe på tasajten.se i ngn livesändning. Tekniskt saknas motstånd mot 2,8. Reviderar stabilt på 2,3 till väsentligen högre. Sannolikt handlas den upp ordentligt imorgon så sälj inte. Om man är snabb kan man fylla på lite...
Känner mig ganska nöjd med mina 4600 poster, kanske köper några till i veckan om utvecklingen håller i sig.

2F824D48-E02E-40EC-B69C-E787DD4D29EC.jpeg

Kan du berätta lite mer om hur du tänker kring TA generellt?

Nu är min fond strategi spikad:

Vikten är global index och teknik, detta tror jag på på 5-10års sikt, och så kommer jag ganska ofta vikta om det, väldigt liten summa i starten och så byggs den upp. Belåning ev lite grann

Länsförsäkringar global indexnära 10%
SPP Global Plus A 35%
Öhman Emerging markets 10%
Plus småbolag Sverige index 5%
Handelsbanken global småbolag 5%
Spiltan aktiefond investmentbolag 15%
TIN Ny teknik A10%
Swedbank Robur ny teknik 5%
BGF world gold 2,5%
AuAG silver bullet 2,5%

Utöver detta kör jag lysa.se en liten del och om kapitalet blir något större (vilket jag knappast tror) så kör jag kanske lite investmentbolag också
ev. en portfölj med lite coola aktier också bara för att det är "skoj"

Tack för alla tips

Nu skiter jag i sparande, folk säger att man ska inte satsa nåt man inte har råd att förlora, jag har inte råd att förlora nåt mer, jag är out, dock kommer jag "försöka" bygga upp ett mindre sparande på sikt och göra det med fonder och har fått väldigt bra tips här, tack... Ska försöka få ett jobb i IT branchen bara först så är det nog lättare att få nåt över till sparande sen

trevlig sommar!

Hur gick det med den där 5 års-horisonten? :rolleyes:

Att inte spara för att du inte har råd verkar ju lite konstigt för hela poängen är ju att spara för att ha råd med saker senare.

Men om du kan lägga en slant varje månad på den fördelningen du hade där och sen väntar i de där fem åren (utan att titta och sälja och krångla varje vecka) så ska du nog se att det funkar bra.

Hur gick det med den där 5 års-horisonten? :rolleyes:

Att inte spara för att du inte har råd verkar ju lite konstigt för hela poängen är ju att spara för att ha råd med saker senare.

Men om du kan lägga en slant varje månad på den fördelningen du hade där och sen väntar i de där fem åren (utan att titta och sälja och krångla varje vecka) så ska du nog se att det funkar bra.
Håller med, knepet är att ha is i magen och tugga på enligt mig. Köpa när det gör som ondast funkade fint den här gången för mig.

https://www.forbes.com/sites/sergei...eeing-a-730000-negative-balance/#4b4498c21638

Jag såg den här tragiska artikeln och blev lite nyfiken. Naturligtvis har man ett eget ansvar när man gör den här typen av investeringar men jag är inte tillräckligt insatt för att förstå vad det handlar om och tänkte att någon här säkert kan förklara.

I det här fallet verkar det som att han gjorde en förlust på 730k för de put options som han var tvungen att köpa men att en stor del av detta skulle negeras av de som han sålde. Hur man än vrider och vänder på det så har man dock en mellanskillnad där personen har gått back men i praktiken så kanske det bara är dessa pengar man egentligen ligger ute med? Då uppstår en följdfråga: är man förpliktigad att lägga upp både köp- och säljoptioner där mellanskillnaden är låg för att minimera risken eller är det möjligt att enbart göra det ena, avsiktligt eller ej? Om jag förstått det hela rätt så skulle han faktiskt ligga på -730k om han endast hade skapat köpoptioner men inga sälj men det kanske inte är något man gör om det nu inte beror på ett misstag och även om man gör det så antar jag att man i så fall behöver ha täckning för hela beloppet?

https://www.forbes.com/sites/sergei...eeing-a-730000-negative-balance/#4b4498c21638

Jag såg den här tragiska artikeln och blev lite nyfiken. Naturligtvis har man ett eget ansvar när man gör den här typen av investeringar men jag är inte tillräckligt insatt för att förstå vad det handlar om och tänkte att någon här säkert kan förklara.

I det här fallet verkar det som att han gjorde en förlust på 730k för de put options som han var tvungen att köpa men att en stor del av detta skulle negeras av de som han sålde. Hur man än vrider och vänder på det så har man dock en mellanskillnad där personen har gått back men i praktiken så kanske det bara är dessa pengar man egentligen ligger ute med? Då uppstår en följdfråga: är man förpliktigad att lägga upp både köp- och säljoptioner där mellanskillnaden är låg för att minimera risken eller är det möjligt att enbart göra det ena, avsiktligt eller ej? Om jag förstått det hela rätt så skulle han faktiskt ligga på -730k om han endast hade skapat köpoptioner men inga sälj men det kanske inte är något man gör om det nu inte beror på ett misstag och även om man gör det så antar jag att man i så fall behöver ha täckning för hela beloppet?

Den historen har florerat kraftigt har,och man (familjen) vill utkrava visst ansvar av Robinhood-plattformen. Har aven for mig att de (Robinhood) gatt ut med ett skriftligt meddelande och aven donerat pengar till nagon valgorenhetsfond..
A andra sidan...en myndig person som inte ar omyndigforklarad maste ju fa gora sina egna misstag. Eller skall alla overvakas av nagon som "vet" battre i alla fragor?
For isafall varfor noja sig med aktitehandel pa internet? Feta manniskor maste ju overvakas sa de inte koper fel mat. Diabetiker likasa sa de inte dricker Coca-Cola.
Som sagt listan kan goras lang.

I sak tycker jag nog att det ar orimligt att en lillkille kan skapa en sadan forlust (vilket ocksa har diskuterats. Var det verkligen 730K minus eller hade han missforstatt sifforna?) utan att ha tackning pa kontot?
Jag fick ett meddelande om att mitt konto kunde bli nedstangt i 90dagar om jag handlade vardepapper for pengar som annu inte hardkrediterats kontot,men som syntes i totalbeloppet,samt salde dessa innan hardkrediten registrerats permanent.
Sa det verkar ju finnas vissa sparrar pa plats redan.

Hursomhelst ar det en tragisk historia.

Den historen har florerat kraftigt har,och man (familjen) vill utkrava visst ansvar av Robinhood-plattformen. Har aven for mig att de (Robinhood) gatt ut med ett skriftligt meddelande och aven donerat pengar till nagon valgorenhetsfond..
A andra sidan...en myndig person som inte ar omyndigforklarad maste ju fa gora sina egna misstag. Eller skall alla overvakas av nagon som "vet" battre i alla fragor?
For isafall varfor noja sig med aktitehandel pa internet? Feta manniskor maste ju overvakas sa de inte koper fel mat. Diabetiker likasa sa de inte dricker Coca-Cola.
Som sagt listan kan goras lang.

I sak tycker jag nog att det ar orimligt att en lillkille kan skapa en sadan forlust (vilket ocksa har diskuterats. Var det verkligen 730K minus eller hade han missforstatt sifforna?) utan att ha tackning pa kontot?
Jag fick ett meddelande om att mitt konto kunde bli nedstangt i 90dagar om jag handlade vardepapper for pengar som annu inte hardkrediterats kontot,men som syntes i totalbeloppet,samt salde dessa innan hardkrediten registrerats permanent.
Sa det verkar ju finnas vissa sparrar pa plats redan.

Hursomhelst ar det en tragisk historia.
Det är klart att han har ett eget ansvar i frågan men jag var mest intresserad av en förklaring till hur det fungerar. Är det verkligen möjligt att handla aktier på kredit eller är det bara så att dessa siffror syns bland transaktionerna trots att det egentligen inte är relevant då man aldrig ligger ute med mer än mellanskillnaden mellan köp/sälj och som jag antar att man dessutom behöver täckning för?

Det är klart att han har ett eget ansvar i frågan men jag var mest intresserad av en förklaring till hur det fungerar. Är det verkligen möjligt att handla aktier på kredit eller är det bara så att dessa siffror syns bland transaktionerna trots att det egentligen inte är relevant då man aldrig ligger ute med mer än mellanskillnaden mellan köp/sälj och som jag antar att man dessutom behöver täckning för?

Nu anvander jag inte Robinhood,men jag har ju valdigt svart att tro att nagon utan synnerligen god kredit (som givetvis maste vara beviljad innan man kan handla) kan handla med noll pa kontot
Vad i hela varlden hade han handlat for om forlusten skulle uppga till 7MSEK,eller skulle aktierna han kopte vara vardelosa helt plotsligt?

Jag finner det synnerligen osannolikt att man kan spekulera bort 700KUSD utan tackning eller foregaende kreditkoll,men som sagt sa vet jag inte hur just den plattformen fungerar.
Man jag tycker ju att man borde hora manga fler historier om smagrabbar som vill vara som Gordon Gekko om det bara vore att handla hejvilt utan nagra egna pengar.

Jag öppnade en konto på TD Ameritrade och satte in X belopp. När aktierna var nära att gå under mitt insatta värde så fick jag en så kallad Margin Call, dvs de skulle tvinga mig att sälja aktierna för att inte gå "back" på dem. Jag kontaktade dem och frågade varför i helvete detta sker och de svarade att alla som öppnar nytt konto får ett credit account (eller nått annat, minns inte exakt va de kallades). Det vill säga att även fast jag satt in X belopp så handlar du med lånade pengar. Helt jävla efterblivet om du frågar mig.

Kan meddela dem att jag konverterade om kontot till CASH Only direkt när jag fick höra detta...

Tror många småsparare eller "amatörer" (som att jag inte är en amatör) inte tänker på detta och helt ärligt kan jag förstå dem. Jag har handlat med aktier och värdepapper i många år på svenska marknaden men här är första gången jag kände att jag vart förd bakom ljuset.

Låt oss bara leka med tanken, du sätter in 100kr och handlar aktier, värdet på aktierna sjunker till 80kr - du har backat 20kr. Då räknas dessa som förlorade och då blir du återbetalningsskyldig med ränta till plattformen där du handlar. Helt jävla sanslöst.

Vill tillägga att detta är min egna upplevelse och hur jag förstod saken så om nån har bättre insikt, please share.

Mvh,

• Like
Reactions: HSK
Jag öppnade en konto på TD Ameritrade och satte in X belopp. När aktierna var nära att gå under mitt insatta värde så fick jag en så kallad Margin Call, dvs de skulle tvinga mig att sälja aktierna för att inte gå "back" på dem. Jag kontaktade dem och frågade varför i helvete detta sker och de svarade att alla som öppnar nytt konto får ett credit account (eller nått annat, minns inte exakt va de kallades). Det vill säga att även fast jag satt in X belopp så handlar du med lånade pengar. Helt jävla efterblivet om du frågar mig.

Kan meddela dem att jag konverterade om kontot till CASH Only direkt när jag fick höra detta...

Tror många småsparare eller "amatörer" (som att jag inte är en amatör) inte tänker på detta och helt ärligt kan jag förstå dem. Jag har handlat med aktier och värdepapper i många år på svenska marknaden men här är första gången jag kände att jag vart förd bakom ljuset.

Låt oss bara leka med tanken, du sätter in 100kr och handlar aktier, värdet på aktierna sjunker till 80kr - du har backat 20kr. Då räknas dessa som förlorade och då blir du återbetalningsskyldig med ränta till plattformen där du handlar. Helt jävla sanslöst.

Vill tillägga att detta är min egna upplevelse och hur jag förstod saken så om nån har bättre insikt, please share.

Mvh,

Det verkar ju sinnessjukt om det verkligen ar sa. Nog far du forlora alla dina slantar om du vill och ingenting sager ju att dina aktier inte kan ga upp imorgon.
Da blir du pa ett satt forbjuden att tjana pengar bara for att det gar ner under en begransad period.
Undrar hur manga som fick sina portfoljer tvangsforsalda i mitten pa mars i sa fall....sa nej detta kan helt enkelt inte stamma.

Jag gissar att dina slantar syntes pa ditt konto,men inte var hardpostade,dvs det fanns fortfarande en mojlighet att de inte skulle komma fram,darav sparren.
Jag kor alltid en bankwire till min aktiedepa. Pa sa satt ar pengarna tillgangliga for handel omedelbart de krediterats kontot.

• Like
Reactions: PJZ
Det verkar ju sinnessjukt om det verkligen ar sa. Nog far du forlora alla dina slantar om du vill och ingenting sager ju att dina aktier inte kan ga upp imorgon.
Da blir du pa ett satt forbjuden att tjana pengar bara for att det gar ner under en begransad period.
Undrar hur manga som fick sina portfoljer tvangsforsalda i mitten pa mars i sa fall....sa nej detta kan helt enkelt inte stamma.

Jag gissar att dina slantar syntes pa ditt konto,men inte var hardpostade,dvs det fanns fortfarande en mojlighet att de inte skulle komma fram,darav sparren.
Jag kor alltid en bankwire till min aktiedepa. Pa sa satt ar pengarna tillgangliga for handel omedelbart de krediterats kontot.

Jag har själv inte lagt ner någon större energi på att gräva djupare då mitt konto nu är klassat som "cash account" så jag löper inte risken längre..

Kör banktransfer (ACH) och då ska jag kunna handla med pengarna inom 5 minuter.

Tillbaka
Topp