Nice tråd. Aktier är skitkul, ligger själv drygt 30% upp på aktieportföljen för året. Är dock fortfarande grön på området och har inte ens varit aktiv investerare i ett år ännu.
Min investeringsfilosofi bygger dels på relativt tunga innehav (ca 40%) i investmentbolag fördelat på Investor, Kinnevik och Industrivärden. Samtliga går att köpa till substansrabbat på ca 20% tillskillnad från exempelvis latour där du får betala 30% premium (verkar som att latour är finansvärldens Rolex)
Investmentbolagens roll är att verka som trygga ankare i portföljen som ger bred diversifiering och exponering mot stockholmsbörsen samt även lite onoterat i bland annat Patricia industries via Investor. Vidare finns det många ytterligare anledningar till att jag äger just investor, kinnevik och industrivärden men går inte in på det nu.
Då ca 40% av min portfölj är placerade i IB placerar jag resterande kapital i något mer riskfyllda tillgångar, främst i form mycket tillväxtaktier på de mindre listor så som first north, small cap etc. Gemensamt för bolagen är dock att jag letar efter GARP-bolag dvs tillväxtaktier jag kan hitta till försvarbara nivåer (inget fortnox direkt). Vidare eftersom den här typen av aktier innebär stor risk lägger jag mycket tid och energi på gedigen analys, där jag lägger stor vikt vid balansräkning så att den ser bra ut. Vidare tycker jag det är viktigt att bolaget visar på hög tillväxt. gärna skalbarhet, rider på samhällstrender, har starka moats samt verkar på en marknad där penetrationsgraden är låg och att marknaden i sin tur visar på underliggande tillväxt och/eller drivs av megatrender. För att ge exempel på några bolag jag tycker passar denna beskrivning; XPEL Inc, Instalco, BONESUPPORT, Stillfront
Överlag är jag långsiktig men händer att jag i volatila tider försöker hedga portföljen med lite kortsiktigt trading med hjälp av derivat vilket visat sig framgångsrikt under våren.