• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Anden

Cartier
2-Faktor
Någon tänkt teckna Genova?
Ganska grov generalisering. Det beror helt på vad för typ av fastighetsbolag det gäller, ta SBB exempelvis, man äger mycket hyresrätter och kommer alltså inte påverkas av en "work from Home trend". Vidare kommer vi ha fortsatt superlågt ränteklimat många år framöver vilket gynnar fastighetsbranschen.
Nu äger väl i och för sig SBB framför allt samhällsfastigheter och i mindre grad hyresrätter.
Tecknar Genova gör man mot bakgrund av de tre magiska orden samhällsfastigheter, hyresrätter och projektutveckling i prospektet.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Bullish
74A61EF6-CEC4-475F-808A-3CFF4DBFBAEA.jpeg
 

M.U

Rolex
Tur att man sålde Spotify runt 190 för man kände sig nöjd med 90% avkastning, 1 månad senare ligger den nu i 262... men jag är inte bitter :)
Man ska va glad för det "lilla" ;)

Orkar inte leta nu! Men vill tacka personen som tipsade om Scandion Oncology! Hoppas du gör som jag och sitter kvar ;) blir nog åka av
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Man bör ha ett öga på zalando eftersom kinnevik är väldigt exponerade mot bolaget. Men så länge zalando visar på fortsatt god tillväxt så tycker jag att man kan vara lugn. Vidare har bolaget en intressant portfölj med många bolag som faktiskt fått en skjuts av Corona, exempelvis Babylon, budbee, mathem och norska kolonial m.m. så långsiktigt tror jag på kinnevik. Gällande Svolder har jag inget bra svar på varför jag inte äger. Som du säger är även svolder ett fint bolag med din historik. Har faktiskt på sistone haft ögonen dels på svolder men även bure equity så får se vad som händer.

Zalando har gjort att Kinnevik varit en surdeg i ganska många år nu. Zalando har god omsättningstillväxt men konkurrensen i branschen är hård. Kunderna kräver mycket tex rabatter, gratis frakt, gratis returer samt service i världsklass och det är svårt att generera stora vinster. P/E-talet är nu typ 500 på Zalando. Man har gått upp mycket sista tiden på grund av Corona. Om viruset inte varar för evigt kommer kursen falla tillbaka.
Det här är jättetråkigt för Kinnevik har en intressant portfölj i övrigt med riktigt bra företag. Tänk om man legat tyngre i de andra bolagen nu.
Nu har man sålt lite Zalando i det rally som varit vilket är positivt. Finns en viss förhoppning ledningen nyktrar till och säljer mer i detta rally för att frigöra pengar till mer intressanta investeringar.

Så länge man ligger tung i Zalando kommer jag inte äga nån större andel i Kinnevik. Tycker att Investor är ett klart bättre ankare.

Svolder är ett bra bolag. Bra ledning, bra portfölj, hyfsad rabatt, bra resultat och ett mycket intressant läge för småföretag. Köpte mer början maj samt början på denna vecka.
 

M.B.

Cartier
Man ska va glad för det "lilla" ;)

Orkar inte leta nu! Men vill tacka personen som tipsade om Scandion Oncology! Hoppas du gör som jag och sitter kvar ;) blir nog åka av

Det var jag som tipsade om bolaget här, först vid 8kr tror jag, med en långt inlägg om motiverade värde osv.
Blev bara anklagad att jag "säljer in bolaget", kul att någon passade på innan hypen då!

Och ja, sitter kvar. Tur att man hade "mycket kapitel bunden i detta":rolleyes:
 
Senast ändrad:

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det var jag som tipsade om bolaget här, först vid 8kr tror jag, med en långt inlägg om motiverade värde osv.
Blev bara anklagat att "sälja in bolaget", kul att någon passade på då innan hypen!

Och ja, sitter kvar. Tur att man "hade bundit mycket kapitel i detta":rolleyes:
Så klart sitter man till exit. Återigen tack tipset vännen. Är redan + 221% och mer lär det bli.
:greedy:
 

Lello

Omega
Zalando har gjort att Kinnevik varit en surdeg i ganska många år nu. Zalando har god omsättningstillväxt men konkurrensen i branschen är hård. Kunderna kräver mycket tex rabatter, gratis frakt, gratis returer samt service i världsklass och det är svårt att generera stora vinster. P/E-talet är nu typ 500 på Zalando. Man har gått upp mycket sista tiden på grund av Corona. Om viruset inte varar för evigt kommer kursen falla tillbaka.
Det här är jättetråkigt för Kinnevik har en intressant portfölj i övrigt med riktigt bra företag. Tänk om man legat tyngre i de andra bolagen nu.
Nu har man sålt lite Zalando i det rally som varit vilket är positivt. Finns en viss förhoppning ledningen nyktrar till och säljer mer i detta rally för att frigöra pengar till mer intressanta investeringar.

Så länge man ligger tung i Zalando kommer jag inte äga nån större andel i Kinnevik. Tycker att Investor är ett klart bättre ankare.

Svolder är ett bra bolag. Bra ledning, bra portfölj, hyfsad rabatt, bra resultat och ett mycket intressant läge för småföretag. Köpte mer början maj samt början på denna vecka.
Jag delar din syn kring Zalando. Och Svolder för den delen. En bidragande faktor till att jag undviker Spiltan aktiefond investmentbolag vilket annars i mina ögon vore ett riktigt bra alternativ/ komplement.
 

M.U

Rolex
Det var jag som tipsade om bolaget här, först vid 8kr tror jag, med en långt inlägg om motiverade värde osv.
Blev bara anklagad att jag "säljer in bolaget", kul att någon passade på innan hypen då!

Och ja, sitter kvar. Tur att man hade "mycket kapitel bunden i detta":rolleyes:
Det enda jag ångrar är att man inte gick in med mer... ;)
 
  • Like
Reactions: PJZ

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Det var jag som tipsade om bolaget här, först vid 8kr tror jag, med en långt inlägg om motiverade värde osv.
Blev bara anklagad att jag "säljer in bolaget", kul att någon passade på innan hypen då!

Och ja, sitter kvar. Tur att man hade "mycket kapitel bunden i detta":rolleyes:
Intressant bolag minst sagt! Dock läskigt värderat på EV/S ~2000 enligt börsdata. Ska dock göra en ordentlig analys på bolaget så får man se om det blir köp :)
 

M.B.

Cartier
Intressant bolag minst sagt! Dock läskigt värderat på EV/S ~2000 enligt börsdata. Ska dock göra en ordentlig analys på bolaget så får man se om det blir köp :)

Väldigt svårt att värdera dessa bolag på "vanliga kalla siffror". Det är potentialen jag räknar på, och chansen att lycka nå marknaden.
Notera också att dem fick 5m DKK från Danmarks innovations fond för deras PDAC FAS2 studie för några månader sen, och €800K från Eurostars för en ny FAS1b studie i BC för en vecka sen. Det är en fin "kvitto på kvitto" som jag inte tror speglas i deras siffror just nu.

Många goda händelser som försträcker caset sedan jag skrev sist, och en hel del risk som försvunnit (OBS! inte helt, förstås) tex. med bevisade biomarkör effekt och noll tox redan på första mCRC FAS2 patienten - räknar man in det med statistiken för lyckade FAS2or inom oncology och det bådar gott.

Oric Pharma, närmsta (och enda) peer till Scandion som ligger på FAS1, noterades i USA för 2 månader sen. Dem är värderade idag till $1,2B, redan på FAS1.
Ja, det går inte riktigt att jämföra, men det som är intressant enligt mig är att Guggenheim, en M&A mäklare som hjälpt Peter (styrelseordföranden) sälja sin förra bolag på $1B värderar Oric till $1,4B under FAS1 - och ännu mer intressant är att enligt Scandion - Guggenheim redan är inblandade som rådgivare i deras förhandlingar med Big-Pharma.

Att Guggenheim är bekräftad som en aktör i förhandlingarna tycker jag är mycket intressant, speciellt med tanke på VD Nils som vågar hävda "Vad händer med Scandion Oncology när vi har FAS2 data? Vi blir köpt & försvinner" och Peter som i en QA session för 2 veckor sen säger "one big-pharma expressed clear interest in buying the WHOLE company, to block competitors access to our portfolio, and we might get a price we simply cannot say no to".

Jag kan skriva och motivera mer, gjorde inte det för att jag blev ganska besviken med responsen när jag rekommenderade att kika på bolaget när vi låg på 8kr nivån.
Sedan dess har caset, i min åsikt, blev ännu starkare. Säg till om det finns intresse för mer info, här eller via PM.
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Jag delar din syn kring Zalando. Och Svolder för den delen. En bidragande faktor till att jag undviker Spiltan aktiefond investmentbolag vilket annars i mina ögon vore ett riktigt bra alternativ/ komplement.

Vill man vara helt passiv kan det väl fungera. Det är ju avgifter och en fond dvs kan inte alltid belånas samt tar tid sälja om man vill det.

Däremot fonden i sig har både Kinnevik, ETF i omx30, Ratos samt räntebärande. Man saknar också betydande positioner i riktigt intressanta mindre investmentbolag. Nästan hela fonden utgörs till stor del av få innehav man kan köpa separat. Tror om man gör det samt köper de mindre då det är rabatt eller låg premie att man blir lyckligare på sikt.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Ska man sluta när man är på topp? Har en liten plojjportfölj som jag leker lite med medan övriga pengar jobbar i fonder.
Hade tänkt ett par dagar att Brighters kurs borde rusa om/när ordföranden släpps som väl SBB:s kurs gjorde. 14:48 köpte jag för 3,90SEK/st. 14:50 kom pressmeddelandet att ordföranden släppts. 15:06 sålde jag för 4,41SEK/st. Vinsten blev väl typ tre stora stark på krogen haha.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Väldigt svårt att värdera dessa bolag på "vanliga kalla siffror". Det är potentialen jag räknar på, och chansen att lycka nå marknaden.
Notera också att dem fick 5m DKK från Danmarks innovations fond för deras PDAC FAS2 studie för några månader sen, och €800K från Eurostars för en ny FAS1b studie i BC för en vecka sen. Det är en fin "kvitto på kvitto" som jag inte tror speglas i deras siffror just nu.

Många goda händelser som försträcker caset sedan jag skrev sist, och en hel del risk som försvunnit (OBS! inte helt, förstås) tex. med bevisade biomarkör effekt och noll tox redan på första mCRC FAS2 patienten - räknar man in det med statistiken för lyckade FAS2or inom oncology och det bådar gott.

Oric Pharma, närmsta (och enda) peer till Scandion som ligger på FAS1, noterades i USA för 2 månader sen. Dem är värderade idag till $1,2B, redan på FAS1.
Ja, det går inte riktigt att jämföra, men det som är intressant enligt mig är att Guggenheim, en M&A mäklare som hjälpt Peter (styrelseordföranden) sälja sin förra bolag på $1B värderar Oric till $1,4B under FAS1 - och ännu mer intressant är att enligt Scandion - Guggenheim redan är inblandade som rådgivare i deras förhandlingar med Big-Pharma.

Att Guggenheim är bekräftad som en aktör i förhandlingarna tycker jag är mycket intressant, speciellt med tanke på VD Nils som vågar hävda "Vad händer med Scandion Oncology när vi har FAS2 data? Vi blir köpt & försvinner" och Peter som i en QA session för 2 veckor sen säger "one big-pharma expressed clear interest in buying the WHOLE company, to block competitors access to our portfolio, and we might get a price we simply cannot say no to".

Jag kan skriva och motivera mer, gjorde inte det för att jag blev ganska besviken med responsen när jag rekommenderade att kika på bolaget när vi låg på 8kr nivån.
Sedan dess har caset, i min åsikt, blev ännu starkare. Säg till om det finns intresse för mer info, här eller via PM.

9A0B0ACA-5D8A-4DCA-9900-7C89AE1BB726.jpeg
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Det var jag som tipsade om bolaget här, först vid 8kr tror jag, med en långt inlägg om motiverade värde osv.
Blev bara anklagad att jag "säljer in bolaget", kul att någon passade på innan hypen då!

Och ja, sitter kvar. Tur att man hade "mycket kapitel bunden i detta":rolleyes:
Tack för tipset, jag var också en som tog fasta på ditt inlägg, hoppade in lite senare än 8kr.... Tog lite tid för mig att göra min DD och min ängslan för medtech bolag höll emot ett tag. Men stort tack till dig och håller med om att du fick omotiverat hårda svar i tråden.
 

idagtisdag

Cartier
https://www.forbes.com/sites/sergei...eeing-a-730000-negative-balance/#4b4498c21638

Jag såg den här tragiska artikeln och blev lite nyfiken. Naturligtvis har man ett eget ansvar när man gör den här typen av investeringar men jag är inte tillräckligt insatt för att förstå vad det handlar om och tänkte att någon här säkert kan förklara.

I det här fallet verkar det som att han gjorde en förlust på 730k för de put options som han var tvungen att köpa men att en stor del av detta skulle negeras av de som han sålde. Hur man än vrider och vänder på det så har man dock en mellanskillnad där personen har gått back men i praktiken så kanske det bara är dessa pengar man egentligen ligger ute med? Då uppstår en följdfråga: är man förpliktigad att lägga upp både köp- och säljoptioner där mellanskillnaden är låg för att minimera risken eller är det möjligt att enbart göra det ena, avsiktligt eller ej? Om jag förstått det hela rätt så skulle han faktiskt ligga på -730k om han endast hade skapat köpoptioner men inga sälj men det kanske inte är något man gör om det nu inte beror på ett misstag och även om man gör det så antar jag att man i så fall behöver ha täckning för hela beloppet?

Tråkigt men historien låter osannolik. Om Robinhood tillät personer utan tillgångar att göra så stora förluster, så skulle de nog inte överleva så länge som företag, med tanke på att de har små marginaler på sin verksamhet, "inga" avgifter.
 

idagtisdag

Cartier
Jämfört med utländska firmor är NON och AVA änglar.

Många UK retail brokers fungerar mestadels som bettingbolag. Lurar in kunder att köpa super-gearade produkter, varefter bolaget inte skickar risken vidare utan bara väntar in att kontot skall sprängas och så kasserar de in hela saldot. Inte konstigt att aktieägandet blir lågt i de länderna.

Jag öppnade en konto på TD Ameritrade och satte in X belopp. När aktierna var nära att gå under mitt insatta värde så fick jag en så kallad Margin Call, dvs de skulle tvinga mig att sälja aktierna för att inte gå "back" på dem. Jag kontaktade dem och frågade varför i helvete detta sker och de svarade att alla som öppnar nytt konto får ett credit account (eller nått annat, minns inte exakt va de kallades). Det vill säga att även fast jag satt in X belopp så handlar du med lånade pengar. Helt jävla efterblivet om du frågar mig.

Kan meddela dem att jag konverterade om kontot till CASH Only direkt när jag fick höra detta...

Tror många småsparare eller "amatörer" (som att jag inte är en amatör) inte tänker på detta och helt ärligt kan jag förstå dem. Jag har handlat med aktier och värdepapper i många år på svenska marknaden men här är första gången jag kände att jag vart förd bakom ljuset.

Låt oss bara leka med tanken, du sätter in 100kr och handlar aktier, värdet på aktierna sjunker till 80kr - du har backat 20kr. Då räknas dessa som förlorade och då blir du återbetalningsskyldig med ränta till plattformen där du handlar. Helt jävla sanslöst.

Vill tillägga att detta är min egna upplevelse och hur jag förstod saken så om nån har bättre insikt, please share.

Mvh,
 

idagtisdag

Cartier
Wirecard!

Måste gotta mig lite i att magkänslan visade helt rätt till slut, se nedan!

Som man brukar säga, när man börjar hitta oklarheter i bokföringen, spring!

Satt på väg till midsommarfirande och scrollade igenom mina bevakningslistor, såg typ -60%, shit! Riktigt skönt att jag inte ägde den aktien. Den nedgången har sedan upprepats ett antal dagar. 1 % av värdet kvar i bolaget på under 1 månad, -98,46%

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732441/wirecard-ag


Har identifierat intressant läge, superhypat betalningsföretag har pga "oklarheter" i bokföringen åkt på ordentligt med däng på börsen två dagar i rad. Köpläge? VD:n verkar trevlig. HQ och börsnoterat i Tyskland.
Wirecard
edit1:
Efter att ha läst på mer är jag tveksam till köp, i så fall enbart med lite pengar, samtidigt är det uppenbart att aktiekursen pressas ner av blankare som tjänar pengar på det hela. Intressant när en blankare skriver brev till styrelsen om att VD borde avsättas, blankarna har ju inte direkt några röster i det bolaget. Allt handlar om att kasta maximal smuts och tjäna pengar. Intressant spel, och så FT med på ett hörn, och så kanske någon konkurrent i kulissen?
edit2:
Beslutat mig för ej köp då ej uppfyller grundkravet "bra positivt bolag".


Efter att ha läst på mer är jag tveksam till köp, i så fall enbart med lite pengar, samtidigt är det uppenbart att aktiekursen pressas ner av blankare som tjänar pengar på det hela. Intressant när en blankare skriver brev till styrelsen om att VD borde avsättas, blankarna har ju inte direkt några röster i det bolaget. Allt handlar om att kasta maximal smuts och tjäna pengar. Intressant spel, och så FT med på ett hörn, och så kanske någon konkurrent i kulissen?
edit:

Beslutat mig för ej köp då ej uppfyller grundkravet "bra positivt bolag".

Låter som ett bra grundkrav; är nyfiken på vad du tittar på för att avgöra om det uppfylls eller ej?

Det har varit ett antal incidenter denna "krisen" där jag misstänker att konkurrenter och blankare matar på den negativa spiralen för företag, det tror jag är fallet med Wirecard här, det i sig är inget problem.

Problemet här är att det finns oklarhet. Om en revisionsfirma utrett under en längre tid, och inte kommer fram till ett för företaget bra svar, så finns oklarheter. På en mer stillastående börs, tex en vanlig sommar med stillastående börs, skulle man kunna köpa och vänta, nu känns det som det finns så många andar möjligheter.

Jag har också lite svårt att förstå exakt vad företaget gör, det är ju mitt eget fel främst, men det brukar skapa en dålig magkänsla. Därtill verkar det saknas anteckningar från styrelsemöten, och som sagt problem att redovisa betalningsflöden. Det sistnämnda är väl egentligen inget jättestort problem när man är stora i Asien och Kina där det är lite mer nybyggarstämning, det var anledningen att jag började kolla på företaget.

I en annan börssituation hade jag nog varit mer benägen att chansa. Just nu är det nog inte kul att vara ett svagt bolag.

Kanske vänta och köpa det ännu billigare om någon månad, jag vet inte.
 

idagtisdag

Cartier
Nice tråd. Aktier är skitkul, ligger själv drygt 30% upp på aktieportföljen för året. Är dock fortfarande grön på området och har inte ens varit aktiv investerare i ett år ännu.

Min investeringsfilosofi bygger dels på relativt tunga innehav (ca 40%) i investmentbolag fördelat på Investor, Kinnevik och Industrivärden. Samtliga går att köpa till substansrabbat på ca 20% tillskillnad från exempelvis latour där du får betala 30% premium (verkar som att latour är finansvärldens Rolex) ;)

Investmentbolagens roll är att verka som trygga ankare i portföljen som ger bred diversifiering och exponering mot stockholmsbörsen samt även lite onoterat i bland annat Patricia industries via Investor. Vidare finns det många ytterligare anledningar till att jag äger just investor, kinnevik och industrivärden men går inte in på det nu.

Då ca 40% av min portfölj är placerade i IB placerar jag resterande kapital i något mer riskfyllda tillgångar, främst i form mycket tillväxtaktier på de mindre listor så som first north, small cap etc. Gemensamt för bolagen är dock att jag letar efter GARP-bolag dvs tillväxtaktier jag kan hitta till försvarbara nivåer (inget fortnox direkt). Vidare eftersom den här typen av aktier innebär stor risk lägger jag mycket tid och energi på gedigen analys, där jag lägger stor vikt vid balansräkning så att den ser bra ut. Vidare tycker jag det är viktigt att bolaget visar på hög tillväxt. gärna skalbarhet, rider på samhällstrender, har starka moats samt verkar på en marknad där penetrationsgraden är låg och att marknaden i sin tur visar på underliggande tillväxt och/eller drivs av megatrender. För att ge exempel på några bolag jag tycker passar denna beskrivning; XPEL Inc, Instalco, BONESUPPORT, Stillfront

Överlag är jag långsiktig men händer att jag i volatila tider försöker hedga portföljen med lite kortsiktigt trading med hjälp av derivat vilket visat sig framgångsrikt under våren.
Din portfölj är allt för fokuserad på Sverige, även om många av investmentbolagens bolag säljer internationellt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Allt för fokuserad på Sverige...i förhållande till vad? Blir chansen till tillräcklig avkastningen bättre för att postaren investerar i Kina eller Nya Zeeland eller vad menar du?
Det är klassiskt investerartänk. "Att inte ha alla ägg i samma korg". Det vill säga att inte bara äga bolag från ett land eller i en bransch.

Äger man aktier från flera länder så minskar man risken för en stor nedgång på allting, samtidigt ökar chansen att man träffar rätt på någon marknad.
 
Topp