• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Allt för fokuserad på Sverige...i förhållande till vad? Blir chansen till tillräcklig avkastningen bättre för att postaren investerar i Kina eller Nya Zeeland eller vad menar du?
Diversifiering. All exponering mot Sverige= sker något som bara påverkar inrikes kan man bli stekt. Typ som att bara ha wirecard i aktieportföljen.

Personligen försöker jag hålla ned den inhemska exponeringen väldigt mycket, ca 5-10% av portföljerna. Ser det som att jag har tillräckligt stor exponering i form av bostad, jobb, pengar i sek etc.

Jao, men om man inte bara är helt intresserad av diversifiering utan absolut avkastning och tror hårt på en inhemsk marknad, vad skulle skälen vara då? Jag har själv inte alla ägg i samma (lands)korg men finns det verkligen stöd för det avkastningsmässigt?

Jag hade en bevakningspost i Wirecard någon gång våren / sommaren 2018. Fintech är intressant och det fanns skäl att försöka hitta ett stabilt bolag med tillväxtpotential, tyckte jag. Tog dock inte lång tid att gräva fram att deras marknadsposition var byggd på tidigare förmedlingar av tjänster till porr- och gamblingindustrin. Fick också ett urdåligt intryck av Markus Braun och fortsatte med allt i PayPal som gått ca 200% sedan dess.

Tråkigt men historien låter osannolik. Om Robinhood tillät personer utan tillgångar att göra så stora förluster, så skulle de nog inte överleva så länge som företag, med tanke på att de har små marginaler på sin verksamhet, "inga" avgifter.
Det är klart att han inte gick back med sju miljoner av deras pengar, jag undrade bara hur systemet med put options fungerar. Som det står i artikeln så handlade det förmodligen om att förlusten tekniskt sett inte var sju miljoner eftersom detta verkade vara det fulla värdet som redovisades som förlust snarare än den andel som han faktiskt köpte och sålde men att han misstolkat informationen. Det verkar dock gå bra att till viss del handla dessa put options på kredit men då efter någon form av kreditprövning och upp till en viss gräns (troligtvis låååångt under sju miljoner).

Kan vi inte komma överens om att sluta länka till Bolmeson...

Bolmesson är en pajas. Han snackade om bostadsbubblor i evigheter. Tills han fick pengar från sitt affiliating från bloggen och köpte en egen bostad efter 15 år(!). Vill minnas han snackade om Malmö på den tiden och det har varit en stadig uppgång där utan hack. Kika på de kurvorna så får ni se på uppgångar. Historisk hög uppgång.

Gillade inte riktigt investmentbolag och tyckte substansen inte var lika hög som förr samt att den historiska avkastningen blir svår att slå. Ja så bra som börsen gick för några årtionden sen lär inte komma igen. Dock är det kraftig outperform på investmentbolag kontra OMX.

Sen hade han en ganska skum portfölj eller flera egentligen under perioder med hög procent räntebärande och annat. Han nämnde att han tidigare bränt sig och detta gav mindre volla. Troligen fick han kickbacks på detta han kan omöjligt trott på det själv. Nu har han "ändrat" sig och det handlar om globalfonder nästan helt och hållet.

Aldrig sett han prestera bra på Shareville. Kontra andra bloggare är det skrattretande dåligt.

Det nya är länka folk som inte kan något om investeringar till Avanza för nyteckningar. Han lär göra grova pengar på just det. Han nämner tex att 20% substans är god men jag skulle säga det är okej snarare. Det går inte jämföra branschen med hur det var för ens ett år sedan. Saknar egentligen en grundläggande analys utan han refererar mer till vad andra sagt. Har tecknat Genova men absolut inte pga hans råd. Bolmesson är nog den sista i Sverige jag skulle ta "tips" av. Kolla tex vad Lundaluppen och andra bloggare presterat genom åren.

Senast ändrad:

Bolmesson är en pajas. Han snackade om bostadsbubblor i evigheter. Tills han fick pengar från sitt affiliating från bloggen och köpte en egen bostad efter 15 år(!). Vill minnas han snackade om Malmö på den tiden och det har varit en stadig uppgång där utan hack. Kika på de kurvorna så får ni se på uppgångar. Historisk hög uppgång.

Gillade inte riktigt investmentbolag och tyckte substansen inte var lika hög som förr samt att den historiska avkastningen blir svår att slå. Ja så bra som börsen gick för några årtionden sen lär inte komma igen. Dock är det kraftig outperform på investmentbolag kontra OMX.

Sen hade han en ganska skum portfölj eller flera egentligen under perioder med hög procent räntebärande och annat. Han nämnde att han tidigare bränt sig och detta gav mindre volla. Troligen fick han kickbacks på detta han kan omöjligt trott på det själv. Nu har han "ändrat" sig och det handlar om globalfonder nästan helt och hållet.

Aldrig sett han prestera bra på Shareville. Kontra andra bloggare är det skrattretande dåligt.

Det nya är länka folk som inte kan något om investeringar till Avanza för nyteckningar. Han lär göra grova pengar på just det. Han nämner tex att 20% substans är god men jag skulle säga det är okej snarare. Det går inte jämföra branschen med hur det var för ens ett år sedan. Saknar egentligen en grundläggande analys utan han refererar mer till vad andra sagt.

Tack för svaren! Har inte varit en regelbunden läsare av hans blogg eller följt honom i nån större utsträckning, men vad han skrivit om Genova i sin artikel ser ut att till största del vara en sammanfattning av information från en rad olika källor, och så mycket egna uppgifter.

Jag tror inte han tjänar något på att folk köper Genova via Avanza, annars borde det framgått någonstans kan man tycka.

Tack för svaren! Har inte varit en regelbunden läsare av hans blogg eller följt honom i nån större utsträckning, men vad han skrivit om Genova i sin artikel ser ut att till största del vara en sammanfattning av information från en rad olika källor, och så mycket egna uppgifter.

Jag tror inte han tjänar något på att folk köper Genova via Avanza, annars borde det framgått någonstans kan man tycka.

Inte jag heller. Har mest sett han på Shareville samt läst nån artikel och nått klipp har passerat på tuben.

Han tjänar jättemycket. Han får pengar för alla nya användare på Avanza. Får troligen inte pengar för folk som har konton men det är nog inte målgruppen. Rör sig om enormt stora pengar. Han skulle inte skriva dessa inlägg annars.

Inte jag heller. Har mest sett han på Shareville samt läst nån artikel och nått klipp har passerat på tuben.

Han tjänar jättemycket. Han får pengar för alla nya användare på Avanza. Får troligen inte pengar för folk som har konton men det är nog inte målgruppen. Rör sig om enormt stora pengar. Han skulle inte skriva dessa inlägg annars.
Intressant. Antar du spekulerar, eller finns det grunder till dina påståenden?

ska du teckna Genova?

Intressant. Antar du spekulerar, eller finns det grunder till dina påståenden?

ska du teckna Genova?

Det är väl bara fråga Avanza om du inte tror mig. Hur tror du de får nya användare? Han skriver tom om det själv så credd för att han är ärlig om det i alla fall.

Avanza (annonslänk) och Nordnet (annonslänk)
Det är Sveriges två största nätbanker som är bäst när det gäller sparande i aktier och fonder. Det här är de två absolut vanligaste länkarna på bloggen.
Jag får betalt per ny kund som registrerar sig hos respektive part. Inom ramen för samarbetet ingår även att jag från tid till annan ställer upp på chattar, i olika poddar, avsnitt eller andra marknadsföringsaktiviteter – något jag också från tid till annan får ersättning för. Innebär ingen merkostnad för dig.

Det är väl bara fråga Avanza om du inte tror mig. Hur tror du de får nya användare? Han skriver tom om det själv så credd för att han är ärlig om det i alla fall.

Avanza (annonslänk) och Nordnet (annonslänk)
Det är Sveriges två största nätbanker som är bäst när det gäller sparande i aktier och fonder. Det här är de två absolut vanligaste länkarna på bloggen.
Jag får betalt per ny kund som registrerar sig hos respektive part. Inom ramen för samarbetet ingår även att jag från tid till annan ställer upp på chattar, i olika poddar, avsnitt eller andra marknadsföringsaktiviteter – något jag också från tid till annan får ersättning för. Innebär ingen merkostnad för dig.

Jag tror han får betalt för varje ny kund som registrerar sig via just hans länkar... Annars har han gjort årtusendets deal och Avanzas marknadsavdelning en rejäl tabbe.

Jag tror han får betalt för varje ny kund som registrerar sig via just hans länkar... Annars har han gjort årtusendets deal och Avanzas marknadsavdelning en rejäl tabbe.

Japp var väl ungefär det jag skrev. Kanske uttryckte mig dåligt, sitter på jobbet med en grej samtidigt. Han har nån slags patreon och klubb där han även tar betalt för dessa länkar/tips också. Men bara ge credd han är skicklig på bloggandet investeringarna känns ganska tveksamt.

Tror du att han skriver för skojs skull? Givetvis får han betalt. gissningsvis både av mäklaren och företaget som vill få en övertecknad emission/ipo/whatever

Jag tycker man bör kunna skilja på saker och ting. Bolme gör mycket bra. Leder småsparare in mot indexfonder och passivt sparande istället för dyra aktiva fonder t. ex. Bra informativ podcast. Jag betalar till och med för att få extra material i form av intervjuer, tips på IPOs osv. Har inget emot att han tjänar bra pengar på det.

Däremot verkar Better globe vara shady business. Bortplockat på bloggen numera?

Japp var väl ungefär det jag skrev. Kanske uttryckte mig dåligt, sitter på jobbet med en grej samtidigt. Han har nån slags patreon och klubb där han även tar betalt för dessa länkar/tips också. Men bara ge credd han är skicklig på bloggandet investeringarna känns ganska tveksamt.

Affiliatelänkar där bloggaren tjänar på klick är ju skitvanligt och inget jag fäster någon vikt vid.
Han är ju tydlig med att han tjänar en summa på att folk klickar på dessa länkar (och blir medlemmar) så jag vet inte varför det skulle vara så illa hanterat av honom? Det är väl bättre än att försöka dölja det.

Och visst, han har skrivit en hel del om bostadsbubblor och varnat för dessa men vem har inte gjort det?

Better Globe är en vattendelare. Jag köper inte hans resonemang (och reklam) kring BG. Men allt han säger måste ju inte vara bra för att han ska få bra betyg eller?

Själva bloggens grundpelare bygger ju också på att han propagerar för att folk ska investera i billiga indexfonder och det handlar alltså inte om att maximera sin vinst.

Affiliatelänkar där bloggaren tjänar på klick är ju skitvanligt och inget jag fäster någon vikt vid.
Han är ju tydlig med att han tjänar en summa på att folk klickar på dessa länkar (och blir medlemmar) så jag vet inte varför det skulle vara så illa hanterat av honom? Det är väl bättre än att försöka dölja det.

Och visst, han har skrivit en hel del om bostadsbubblor och varnat för dessa men vem har inte gjort det?

Better Globe är en vattendelare. Jag köper inte hans resonemang (och reklam) kring BG. Men allt han säger måste ju inte vara bra för att han ska få bra betyg eller?

Själva bloggens grundpelare bygger ju också på att han propagerar för att folk ska investera i billiga indexfonder och det handlar alltså inte om att maximera sin vinst.

Better Globe är (vad jag förstått) ett pyramidspel - vet inte hur det kan vara en vattendelare?

Tillbaka
Topp