• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

idagtisdag

Cartier
Bolmeson är långt ifrån perfekt, men han gör ganska mycket research inför sina filmer som brukar vara informativa. Han gillar att söka på information från forskningresultat etc.

Sedan är han långt ifrån perfekt, man behöver ju inte lyssna på allt han säger. Precis som med mig.

Jag hängde på med en liten chanspost från 82USD eller därikring. Hojtar du när det är rätt läge att sälja också? ;)

Kan vi inte komma överens om att sluta länka till Bolmeson...


Bolmesson är en pajas. Han snackade om bostadsbubblor i evigheter. Tills han fick pengar från sitt affiliating från bloggen och köpte en egen bostad efter 15 år(!). Vill minnas han snackade om Malmö på den tiden och det har varit en stadig uppgång där utan hack. Kika på de kurvorna så får ni se på uppgångar. Historisk hög uppgång.

Gillade inte riktigt investmentbolag och tyckte substansen inte var lika hög som förr samt att den historiska avkastningen blir svår att slå. Ja så bra som börsen gick för några årtionden sen lär inte komma igen. Dock är det kraftig outperform på investmentbolag kontra OMX.

Sen hade han en ganska skum portfölj eller flera egentligen under perioder med hög procent räntebärande och annat. Han nämnde att han tidigare bränt sig och detta gav mindre volla. Troligen fick han kickbacks på detta han kan omöjligt trott på det själv. Nu har han "ändrat" sig och det handlar om globalfonder nästan helt och hållet.

Aldrig sett han prestera bra på Shareville. Kontra andra bloggare är det skrattretande dåligt.

Det nya är länka folk som inte kan något om investeringar till Avanza för nyteckningar. Han lär göra grova pengar på just det. Han nämner tex att 20% substans är god men jag skulle säga det är okej snarare. Det går inte jämföra branschen med hur det var för ens ett år sedan. Saknar egentligen en grundläggande analys utan han refererar mer till vad andra sagt. Har tecknat Genova men absolut inte pga hans råd. Bolmesson är nog den sista i Sverige jag skulle ta "tips" av. Kolla tex vad Lundaluppen och andra bloggare presterat genom åren.

Tack för svaren! Har inte varit en regelbunden läsare av hans blogg eller följt honom i nån större utsträckning, men vad han skrivit om Genova i sin artikel ser ut att till största del vara en sammanfattning av information från en rad olika källor, och så mycket egna uppgifter.

Jag tror inte han tjänar något på att folk köper Genova via Avanza, annars borde det framgått någonstans kan man tycka.

Inte jag heller. Har mest sett han på Shareville samt läst nån artikel och nått klipp har passerat på tuben.

Han tjänar jättemycket. Han får pengar för alla nya användare på Avanza. Får troligen inte pengar för folk som har konton men det är nog inte målgruppen. Rör sig om enormt stora pengar. Han skulle inte skriva dessa inlägg annars.

Tror du att han skriver för skojs skull? Givetvis får han betalt. gissningsvis både av mäklaren och företaget som vill få en övertecknad emission/ipo/whatever


Jag tycker man bör kunna skilja på saker och ting. Bolme gör mycket bra. Leder småsparare in mot indexfonder och passivt sparande istället för dyra aktiva fonder t. ex. Bra informativ podcast. Jag betalar till och med för att få extra material i form av intervjuer, tips på IPOs osv. Har inget emot att han tjänar bra pengar på det.

Däremot verkar Better globe vara shady business. Bortplockat på bloggen numera?
 

idagtisdag

Cartier
Det är klart att han inte gick back med sju miljoner av deras pengar, jag undrade bara hur systemet med put options fungerar. Som det står i artikeln så handlade det förmodligen om att förlusten tekniskt sett inte var sju miljoner eftersom detta verkade vara det fulla värdet som redovisades som förlust snarare än den andel som han faktiskt köpte och sålde men att han misstolkat informationen. Det verkar dock gå bra att till viss del handla dessa put options på kredit men då efter någon form av kreditprövning och upp till en viss gräns (troligtvis låååångt under sju miljoner).
Deras förlust hade ju blivit 7 miljoner om han inte kan betala.
 

idagtisdag

Cartier
Tycker mig se mer och mer indikationer om den berömda vågen 2. Även om det aldrig kommer likna det vi hade tidigare så känns det inte som att börsen riktigt har tagit höjd för det. Vad tror ni?

Min känsla är också det. Tittar man på Usa börserna ligger dem farligt nära stöden och halvårsrapporterna lär inte vissa några direkt glädje siffror.

Marknadstiming är väldigt svårt. Bättre att välja riktigt bra bolag och hålla kvar. Jag har tidigare försökt ha timing, men det har varit till min nackdel. Speciellt i vissa internetbolag, där jag sålde av, och sedan "aldrig" vågade köpa in mig igen. Har kostat mig miljontals kronor.

Enda faran är att man köper in sig i en bubbla, som spricker och sedan aldrig återfår kursnivåerna på 10-20 år. Men då handlar det inte direkt om timing.

Värderingsbubbla oroar mig, inte marknadstiming.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Speciellt i vissa internetbolag, där jag sålde av, och sedan "aldrig" vågade köpa in mig igen. Har kostat mig miljontals kronor.
maxresdefault.jpg
 

PJZ

Cartier
Vilken leverantör är bäst då på aktiehandel. Läser ju en hel del skit om Avanza. Är det Nordnet som gäller eller?

Själv handlar jag via Avanza. Vet att många klagat på tekniska problem men aldrig något som jag upplevt.

Förövrigt gick jag just från Swedbank till Avanza för aktie och fondhandel..
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nyfiken, vad för dåligt om Nordnet? Har båda men använder numer bara Nordnet, tycker det är jämt skägg faktiskt. Nordnet har bättre utbud av ETFer men Avanza bättre Interface. Båda har rätt keff support.
Det som @atco är inne på att hemsida/app är dålig/bugglig/opålitlig. Men bara saker jag hört via podd och bekanta, behöver inte stämma. Utbud har inte hört lika mycket
 

idagtisdag

Cartier
Avanza är inte perfekt men Nordnet är sämre, speciellt nu när Nordnet ligger mellan två generationer hemsidor och det är ett enormt hoppande mellan versionerna. Dessutom klarar Nordnet ofta inte av att visa grafer på aktier efter börsen stängt, och andra dumma saker.

Skall man bara ha en mäklare så välj Avanza. Välj rätt vanlig bank (ja vissa krånglar) så kan du föra över stora belopp via Trustly direkt in i Avanza på ett ögonblick när du behöver.

Sedan är det bra idé att ha båda, ibland vid börnoteringar kan det vara fördelaktigt att ha Nordnetkonton. Gillar du att använda belåning så brukar Nordnet låta dig låna mer pengar än Avanza.


Vilken leverantör är bäst då på aktiehandel. Läser ju en hel del skit om Avanza. Är det Nordnet som gäller eller?

Typ bara hört skit om Nordnet. Kör själv Avanza och är nöjd

Jag är mycket nöjd med Avanza.

Avanza för min del också bra App och hemsida :)

Själv handlar jag via Avanza. Vet att många klagat på tekniska problem men aldrig något som jag upplevt.

Förövrigt gick jag just från Swedbank till Avanza för aktie och fondhandel..

Får se om man orkar flytta allt i ISK kontot till Avanza då.

Du bör kunna flytta allt utan courtageavgifter, men kanske med flyttavgift, mellan isk-konton. Ibland kan det vara fördelaktigt att slippa köpa och sälja, speciellt i små bolag.

Orkar? Det gör väl Avanza typ år dig.

Nyfiken, vad för dåligt om Nordnet? Har båda men använder numer bara Nordnet, tycker det är jämt skägg faktiskt. Nordnet har bättre utbud av ETFer men Avanza bättre Interface. Båda har rätt keff support.

Kör både Avanza och Nordnet. Avanzas hemsida och app är ljusår bättre.

Det som @atco är inne på att hemsida/app är dålig/bugglig/opålitlig. Men bara saker jag hört via podd och bekanta, behöver inte stämma. Utbud har inte hört lika mycket
 

idagtisdag

Cartier
Själv är jag uppe i 40%, kommer fylla på mer inför rapport. Det var tsck vare dig och min bror jag fick upp ögonen för bolaget. Detta är en vinnare.
Jag vill verkligen rekommendera dig och din bror (ni kanske kan dela ett konto) och alla andra att bli kunder hos fool.com. Till och början med deras grundtjänst stock advisor. Om man surfar runt lite och går med här:
https://www.fool.com/StarterKit
så får man erbjudanden, väntar man ut det så lyckades jag till slut få erbjudandet 49 USD per år i två år.

De flesta riktigt bra aktietipsen på snabbväxande bolag jag fått kommer från dem.

SEA ltd var inte en aktie rekommenderad av dem, däremot nämnd som mycket intressant av en av deras anställda som pratade om aktien i en podcast, och nämnde att det var enda aktien han ägde i någon pensionslösning, sedan ägde han självklart många andra aktier i andra sparanden.

Som medlem i Motley Fool har de 8 timmar livesänd börs-tv (utan bullshit) "fool live" varje dag inklusive vissa helger. Företagsanalyser, intervjuer etc.

Som jag och Motley Fool säger så skall man alltid äga många olika aktier, men låt oss testa deras senaste och starkaste köprekommendation:

Crowdstrike Holdings Inc
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/964496/crowdstrike-holdings-inc
2020-07-02
börskurs 107,10 USD
Antal aktier 150 162 971
Börsvärde MUSD 15 459,28
Antal ägare hos Avanza 291

Just antalet aktier, utspädning, är något man verkligen får se upp med hos teknikbolag, något de pratat om på Fool Live och som de skall "rensa" för när de väljer aktier. Vissa bolag sprutar ut aktier över sina anställda och andra och det gör resan för dig som aktieägare mindre trevlig.

Viker marknaden så kommer självklart denna aktien att gå ner, låt oss se vad som händer de kommande månaderna och åren.

Följer man både fool.com och de stora svenska börspoddarna som Börspodden, Fill or Kill samt Market makers märker man att de svenska varianterna ofta upprepar det som Fool.com redan har rekommenderat, fast då med fördröjning.

Den andra utmärkta tjänsten som mer handlar om bakgrund, makro, är Real Vision. Där är jag inte medlem, men de lägger ut sina videos med fördröjning (från 4 år till några veckor) på youtube.
https://www.youtube.com/channel/UCBH5VZE_Y4F3CMcPIzPEB5A
Detta företag håller mycket hög kvalitet och deras dyraste abonnemang kostar uppåt 100 000 SEK eller mer per år
Real Vision | Memberships
Deras makropresentationer på runt 20 minuter är svårslagna, speciellt som de är gratis. Verkar inte presenteras med någon större fördröjning, då kursgrafer sträcker sig till senate månadsskiftet.
 
Senast ändrad:

Takuan

Omega
Jag har både Avanza och Nordnet. Förvisso handlar jag sällan (köper index+ev. Investmentbolag varje löning, inte svårare än så) men jag har förlagt ett ISK döpt till pension på Nordnet, just för att jag ogillar plattformen så mycket att jag resonerar som så att där vill jag ändå inte röra runt mer än nödvändigt, så de pengarna ligger mer ohotade ifrån mig själv på den plattformen. Avanza tycker jag är mycket mer intuitiv och lättanvänd. Men nu är jag som sagt ingen "poweruser" utan snarare en ganska okunnig samt inaktiv indexkramare.
 

Bonumm

Panerai
Köpte lite delar i Avanzas trackers för gaming och guld i dag.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/trackers/avanza-trackers.html

Angående andra vågen så förutspådde jag den tidigare i tråden men tror inte den slår till med full kraft förrän Q2-rapporterna börjar ramla in.
Hoppas så klart att jag har fel och att sommaren blir lugn och att det bär av uppåt i höst.
Trodde först gaming=gambling. Spelbolagsbranschen har ju annars tuffat på riktigt starkt nu på slutet. Surt att man sålde utav Leovegas förra veckan bara. Den steg ju nästan 10% igår.
Tänkte börja vikta ned mig på aktier och öka på med fonder och likvida medel. Hoppas du har rätt @Torsten om framtiden.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Köpte lite delar i Avanzas trackers för gaming och guld i dag.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/trackers/avanza-trackers.html

Angående andra vågen så förutspådde jag den tidigare i tråden men tror inte den slår till med full kraft förrän Q2-rapporterna börjar ramla in.
Hoppas så klart att jag har fel och att sommaren blir lugn och att det bär av uppåt i höst.
Köp till sillen och sälj till räkorna :)
Jag är inne på samma linje faktiskt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har både Avanza och Nordnet. Förvisso handlar jag sällan (köper index+ev. Investmentbolag varje löning, inte svårare än så) men jag har förlagt ett ISK döpt till pension på Nordnet, just för att jag ogillar plattformen så mycket att jag resonerar som så att där vill jag ändå inte röra runt mer än nödvändigt, så de pengarna ligger mer ohotade ifrån mig själv på den plattformen. Avanza tycker jag är mycket mer intuitiv och lättanvänd. Men nu är jag som sagt ingen "poweruser" utan snarare en ganska okunnig samt inaktiv indexkramare.

Måste hålla med. Fattar inte hur Nordnets sajt ser ut att ha fastnat i sent nittiotal och ändå komma undan med det. Vad är det för konsult de anlitat egentligen. Det kan knappast vara deras strategi att ha så ovälkommande sajt som möjligt. Jag har lite investeringar i Nordnet och loggar sällan in där pg a den fula hemsidan. Avanza slår deras site på alla plan.
 

idagtisdag

Cartier
Jag har både Avanza och Nordnet. Förvisso handlar jag sällan (köper index+ev. Investmentbolag varje löning, inte svårare än så) men jag har förlagt ett ISK döpt till pension på Nordnet, just för att jag ogillar plattformen så mycket att jag resonerar som så att där vill jag ändå inte röra runt mer än nödvändigt, så de pengarna ligger mer ohotade ifrån mig själv på den plattformen. Avanza tycker jag är mycket mer intuitiv och lättanvänd. Men nu är jag som sagt ingen "poweruser" utan snarare en ganska okunnig samt inaktiv indexkramare.
Handlar man väldigt aktivt använder man ju inte hemsidan utan deras andra lösningar
Infront
https://www.nordnet.se/se/tjanster/active-trader
https://www.avanza.se/private-banking-pro/pro/infront.html
däremot finns det ju inte ekvivalens mellan stort kapital och väldigt aktiv handel.

Antag att man handlar 200 dagar om året och lägger en order på 10 000 SEK om dagen då kan man justera sina innehav med 2 MSEK per år, ganska mycket för de flesta privatpersoner, och hemsidan räcker till bra.

Jag har själv börjat göra mindre aktieaffärer och gå stegvis in och ur ur aktier, med gott resultat. Man klarar sig till och med bättre med avanzas lägre courtageklasser som tex small
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/handel-sverige.html
 

idagtisdag

Cartier
Jag vill tillägga en sak angående fool.com

De börjar bli så stora nu att jag tror att deras rekommendationer får genomslag på börskurser. Här gäller det självklart att de håller linjen mot "pump and dump" förmågan de bygger upp, och det tror jag de gör.

För det är strunt samma om du hittat världens bästa bolag, om ingen annan bryr sig om det, så kommer aktiekursen inte att gå upp. Det som oftast händer är att du då tröttnar, och allt för ofta säljer för tidigt.

Man kan uttrycka det som att fool.com hittar och uppmärksammar bolag, så att de kan hjälpas hitta sin rätta värdering.

Jag vill verkligen rekommendera dig och din bror (ni kanske kan dela ett konto) och alla andra att bli kunder hos fool.com. Till och början med deras grundtjänst stock advisor. Om man surfar runt lite och går med här:
https://www.fool.com/StarterKit
så får man erbjudanden, väntar man ut det så lyckades jag till slut få erbjudandet 49 USD per år i två år.

De flesta riktigt bra aktietipsen på snabbväxande bolag jag fått kommer från dem.

SEA ltd var inte en aktie rekommenderad av dem, däremot nämnd som mycket intressant av en av deras anställda som pratade om aktien i en podcast, och nämnde att det var enda aktien han ägde i någon pensionslösning, sedan ägde han självklart många andra aktier i andra sparanden.

Som medlem i Motley Fool har de 8 timmar livesänd börs-tv (utan bullshit) "fool live" varje dag inklusive vissa helger. Företagsanalyser, intervjuer etc.

Som jag och Motley Fool säger så skall man alltid äga många olika aktier, men låt oss testa deras senaste och starkaste köprekommendation:

Crowdstrike Holdings Inc
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/964496/crowdstrike-holdings-inc
2020-07-02
börskurs 107,10 USD
Antal aktier 150 162 971
Börsvärde MUSD 15 459,28
Antal ägare hos Avanza 291

Just antalet aktier, utspädning, är något man verkligen får se upp med hos teknikbolag, något de pratat om på Fool Live och som de skall "rensa" för när de väljer aktier. Vissa bolag sprutar ut aktier över sina anställda och andra och det gör resan för dig som aktieägare mindre trevlig.

Viker marknaden så kommer självklart denna aktien att gå ner, låt oss se vad som händer de kommande månaderna och åren.

Följer man både fool.com och de stora svenska börspoddarna som Börspodden, Fill or Kill samt Market makers märker man att de svenska varianterna ofta upprepar det som Fool.com redan har rekommenderat, fast då med fördröjning.

Den andra utmärkta tjänsten som mer handlar om bakgrund, makro, är Real Vision. Där är jag inte medlem, men de lägger ut sina videos med fördröjning (från 4 år till några veckor) på youtube.
https://www.youtube.com/channel/UCBH5VZE_Y4F3CMcPIzPEB5A
Detta företag håller mycket hög kvalitet och deras dyraste abonnemang kostar uppåt 100 000 SEK eller mer per år
Real Vision | Memberships
Deras makropresentationer på runt 20 minuter är svårslagna, speciellt som de är gratis. Verkar inte presenteras med någon större fördröjning, då kursgrafer sträcker sig till senate månadsskiftet.
 

idagtisdag

Cartier
Bubblor innehåller alltid känslor som en komponent.

Real Vision tog upp att rallyt fram till februari 2020 var "känslokallt", men att det nu i detta rallyt april-juni 2020 har kommit mer känslor på grund av att många fler små privatinvesterare är med och driver upp priserna.

Cub Investors, Taking Cues From YouTube Gurus, Help Hoist Korean Stocks - WSJ
Younger people in South Korea have opened hundreds of thousands of trading accounts, hoping they will profit from turbulent markets to improve their otherwise lackluster economic prospects.
The novices are part of a global wave of individual traders, who have been lured into markets by prodigious volatility and with the encouragement of influential social-media users.



AVANZA
ANTALET KUNDER ÖKADE MED 16.700 STYCKEN I JUNI (Direkt)

2020-07-02 08:56


STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Antalet kunder hos Avanza Bank ökade under juni med 16.700 stycken jämfört med föregående månad. Hittills under 2020 har antalet kunder ökat med 139.100 och uppgick vid juni månads utgång till 1.115.500 stycken.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Avanzas nettoinflöde i juni var preliminärt 5,4 miljarder kronor, vilket ger ett totalt nettoinflöde för banken på 41,3 miljarder kronor hittills under 2020.



Hur ser ni andra på detta fenomen? Hur pratas det bland vänner och bekanta?
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp