Kommer in lite sent i denna debatten, men du ska inte räkna medellönen. Den är intressant av andra anledningar. Vill du ha en genomsnittsbild så är det medianen du är ute efter:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
Medianlön 2019 i hela riket: 31 700 kr/månad.
I min kommun innebär det knappt 24 tkr netto.
På min arbetsplats är snittet ca 26 tkr/månad för en arbetare.
Du får då ut knappt 20/tkr per månad. Ofta är man 2 i ett hushåll, då har man ca 40 tkr in varje månad.
Samtidigt kan du köpa ett fint och renoverat hus för runt 2 mkr där det är 3-4 sovrum. Vill du bo i någon mindre by en bit utanför så kommer du undan under miljonen.
När vi flyttade hit så flyttade vi från en lägenhet som kostade 6 tkr/månad och vi sänkte våra boendekostnader. Ponera att man lägger 2 tkr på ränta, 3 tkr på amortering och 4 tkr på el, VA, bredband, reparationer mm så har du utgifter på 9 tkr.
Boendekostnad: 9 tkr
Transportkostnader kan bli dyrt om man inte har ett jobb i närheten. Första tiden pendlade jag till mitt gamla jobb och skola 15 mil bort. Tror det landade på ca 1500 kr/månad för ett resekort.
Har man bil och bränner av 6-7 mil om dagen till jobb så går ytterligare 6000 kr/månad bort om man har en nyare bil. Med en äldre bil så kan du ta bort 2000.
Transportkostnad: 4 tkr/person
Mat: 2,5 tkr/person
Försäkringar, telefon mm: 2 tkr
Intäkter: 40
Utgifter: -24
Resultat: 16 tkr/månad plus 3 tkr i amortering/månad.
Är man nitisk kan man få ner räntan, förhandla till sig bättre avtal och äta billigare. Men ovan är rimliga summor där jag bor.
Skulle man vara själv så kan du halvera ovan belopp men lägga på någon tusenlapp för boende och avtal mm. Då har man ca 5-6 tkr att röra sig med när månaden är slut och allt nödvändigt är betalat.
Ofta bor man som arbetare hyfsat nära sitt jobb, då skulle man potentiellt kunna ha en bil på 2 personer och spara ytterligare 4 tkr/månad. Planerar man sitt liv och jobb väl här kan man med andra ord spara 20 tkr + 3 tkr i amortering per månad.
Låt oss säga 15 tkr totalt per månad (du måste ju ha kläder och lite nöje), det är 22 mkr efter 30 år räknat på 8% avkastning per år. Då är inte löneökningar medräknade, men jag tänker att ju mer du sparat ju mer har du råd att konsumera. 22 mkr om 30 år är ca 14,5 mkr idag med 2% inflation.
Ponera att du ska leva på 4% avkastning per år så får man ut (14 500 000*0,04)/2/12 = 24 166 kr/månad/person. Huset är samtidigt värt mer och i stort sett avbetalt.
Så nog går det att bli ekonomiskt fri som arbetare trots en låg lön. Men det krävs en jäkna disciplin