• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jo men det förutsätter väl också att börsen är ständigt uppåt eller räknar du med ett par större krascher?
8% är genomsnittlig avkastning, inklusive uppgångar och nedgångar. Man köper ju även nere i kraschen. Sen kanske 8% är något optimistiskt :)

Förutsätter att man inte skaffar barn om man är två, att huset och bilen alltid funkar, att jobbet alltid finns kvar, med mera.

Men framförallt förutsätter det att man är två personer som av någon anledning är okej med att under halva livet inte göra ett dugg ihop som kostar några pengar, för att sedan efter 30 år ta igen allting. Jag tror den partnern är svår att hitta, och framförallt att behålla mer än tre-fyra år. Så siffrorna för den ensamme är mer intressanta, och de ger absolut en trevligare pension, men verkligen inget oberoende. Sen har ju livet en tendens att gå krokiga vägar också, sånt är svårt att få in i ens den mest perfekta kalkylen.
Bil och husreparationer är medräknade. Skaffar man en äldre vanlig bil kan man till och med laga den billigt själv (jag bytte bromsar och lite annat själv på vår gamla Opel med hjälp av en före detta bilmekaniker).

Sen tycker jag att man kan göra rätt mycket roligt för 60-70 tkr/år. Räkna också med mer och mer över varje år tack vare höjda löner och en fast summa i besparing.

Detta var ett extremt förenklat fall och som du säger kan man förlora jobb och livets bana är väldigt krokig.

Ville bara visa att man kan leva hyggligt som en vanlig löneslav och samtidigt bli ekonomiskt fri :)

Var bor du som kan hitta ett fint och renoverat hus med 3-4 sovrum för 2mkr?
Det är i södra Sverige en bra bit från Stockholm.
Vi sålde ett riktigt fräscht hus för 1,5 år sedan. Det enda som behöver göras på det är taket. Nya badrum, nytt kök, nya ytskikt, nya altaner, nyrenoverat förråd, nymålat mm. Allt i bra skick. Pris: 1,5 mkr... Såhär i efterhand kan man ångra det något, speciellt då jag hade cykel/gångavstånd till jobb och sambon hade också nära :)

Frun och jag levde väldigt snålt i sju år för att kunna köpa ett hus. Där vi önskade köpa kostar en villa cirkus fem miljoner och ingen av oss hade möjlighet att få hjälp med kontantinsatsen, pantbrev och lagfart från närstående.

Sparade i genomsnitt 50 % av månadsinkomsten (hon studerade 4.5 år av den tiden) samt att vi då hade ett barn. Visst var det tråkigt att inte kunna unna sig något lyxigt under den perioden men det var inte som att vi gick hungriga eller inte hade hela kläder på oss. Nu har vi köpte ett hus och flyttat in och vi är toknöjda att vi klarade av det.

Finns mycket roligare aktiviteter att göra som är gratis/kostar lite så det var inte heller som att vi inte gjorde något under dom åren. Exempelvis åkte vi tio dagar till Polen för något år sedan för en totalkostnad av 10 tkr och då åt vi ute hela tiden och var i tre städer (Krakow, Gdansk och Warszawa).

Ett enkelt spartipset är att köpa en kylväska för att ha med sig fika och lunch under utflykter. Den har sparat oss mycket pengar.

IMG_20200801_154739.jpg
Mycket imponerande, bra jobbat!
Var den resan med barn? Mycket bra jobbat att hålla sig till 10 tkr på 10 dagar. När vi varit i Polen kostade bara hotellen mer än tusen kronor om dagen.

Ska nog skaffa en sådan väska :)
 
  • Like
Reactions: mao

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
8% är genomsnittlig avkastning, inklusive uppgångar och nedgångar. Man köper ju även nere i kraschen. Sen kanske 8% är något optimistiskt :)


Bil och husreparationer är medräknade. Skaffar man en äldre vanlig bil kan man till och med laga den billigt själv (jag bytte bromsar och lite annat själv på vår gamla Opel med hjälp av en före detta bilmekaniker).

Sen tycker jag att man kan göra rätt mycket roligt för 60-70 tkr/år. Räkna också med mer och mer över varje år tack vare höjda löner och en fast summa i besparing.

Detta var ett extremt förenklat fall och som du säger kan man förlora jobb och livets bana är väldigt krokig.

Ville bara visa att man kan leva hyggligt som en vanlig löneslav och samtidigt bli ekonomiskt fri :)


Det är i södra Sverige en bra bit från Stockholm.
Vi sålde ett riktigt fräscht hus för 1,5 år sedan. Det enda som behöver göras på det är taket. Nya badrum, nytt kök, nya ytskikt, nya altaner, nyrenoverat förråd, nymålat mm. Allt i bra skick. Pris: 1,5 mkr... Såhär i efterhand kan man ångra det något, speciellt då jag hade cykel/gångavstånd till jobb och sambon hade också nära :)


Mycket imponerande, bra jobbat!
Var den resan med barn? Mycket bra jobbat att hålla sig till 10 tkr på 10 dagar. När vi varit i Polen kostade bara hotellen mer än tusen kronor om dagen.

Ska nog skaffa en sådan väska :)

Tackar för komplimangen!

Jupp, resan var med grabben. Han var väldigt nöjd med resan då han fick käka glass hela tiden :)

Nu när vi har köpt huset så lever vi inte lika snålt, börjat spara på börsen (gick in vid dipen i mars) samt sätter av pengar för renoveringar. Tanken med börssparandet är att kunna ha möjlighet att hjälpa barnen med sina boenden så att dom kan starta sina boendekarriärer tidigare än vad jag och frugan hade möjlighet till.
 

idagtisdag

Cartier
Inte köpt Nikola, jag köper ju tråkigt, men företaget verkar ha kommit en bra bit på väg på tekniksidan, dessutom ett samarbete med Iveco för europamarknaden där Nikolas jänkespecade tyngre fordon funkar dåligt rent dimensionsmässigt.

Kan på rak arm inte komma på någon som känns rimligare på tunga sidan när det gäller vätgas/eldrift. Men etablerade tillverkare på tunga sidan verkar ha fattat omställningsgaloppen i långt större grad än fossilbilstillverkarna på lätta sidan. Kanske har med köpare som är vana att räkna på helhetskostnaden snarare än bara inköpspris.

Sen om Nikola som företag har musklerna att lyckas är andra bättre än mig att bedöma.
Hur skulle du ranka Iveco bland Europeiska lastbilstillverkare? Sämst?
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ

idagtisdag

Cartier
Faktum kvarstår att det med en svensk normallön och normala utgifter är långt ifrån att bara spara sig ihop till oberoende. ”Lite tur och goda investeringar” kräver för det mesta ett risktagande som är svårt att förena med enbart vanligt lönearbete och normala utgifter.

Det går enklare om man är ett par.

Bland det bästa man kan göra för sin ekonomi och psyke är att hitta någon man trivs med och bo ihop med den personen, ni förstår vad jag menar.

Jämför gärna följande:
A är nyutexaminerad, 25 år, bor i Stockholm. Hela lönen på 30 000 kr går till boende, mat och resor till och från jobbet, kan knappast spara något.

B och C är som A men bor ihop, kan spara nästan 30 000 kr (minus skatt) per månad. Köper storpack, kan äga bil ihop, etc. Nej de behöver inte en större lägenhet.


Skulle säga att man inte kan ha ett bra liv med roliga minnen om man ska bli ekonomiskt oberoende vid 30 med ett normalt jobb.

Sen om det absolut roligaste som finns är att bo i en trött 1a i en förort och bara titta på färg som torkar, ja då kan jag tänka mig att pudla

mitt tips är istället att spara lagom och hitta ett jobb du tycker är utvecklande och kul. Något du kan tänka dig att jobba med tills du blir 60.
Res, sup, träffa tillfälliga och långvariga vänner. Krama ur varenda jävla droppe ur livet varje dag för det kan ta slut fruktansvärt fort.
Man tror inte det när man är 17 men det är så.
Och da var vi tillbaka till Den Stora Fragan. Vad ar Ekonomiskt Oberoende?

Den fragan har Stotts och Blotts,Vridits och Vants,Debatterats,Klagats,Brakat och Gnallts om pa sa manga forum att jag tappat rakningen.

Ar det att ha minst 11 siffror pa kontot och den forsta far inte vara en etta.
For kan man inte lagga 1000Eur om dagen pa mat,ytterligare 5000Eur pa boende och 10000Eur i fickpengar,ja da ar man minsann inte alls ekonomiskt oberoende!

Eller ar man fortfarande en fattiglapp nar man inte kan kopa en o i soderhavet som Jeffery E gjorde? Eller ett penthouse pa Manhattan for 50MUSD?
Elon Musk da......men han jobbar ju sa han kan ju inte vara ekonomiskt oberoende.....eller?? Bill Gates kanske? Eller Carlos Slim?

En skribent pa ett annat fourm pastar sig resa jorden runt,hyra bostad i nagon manad dar det passar,ata och dricka gott samt gora vad som faller honom in. Han har ingen fast bostad,ingen bil,inga prylar som inte ryms i hans ryggsack och verkar synnerligen nojd med sitt liv
Detta med en formogenhet pa runt 3MSEK vilket ger ca 10.000sek/man. Hans flickvan likasa,sa gemensamt har de ca 20000sek/man att leva for.
Han blir pissad pa av manga som sager att det ar ju OMOJLIGT leva bra pa den summan.
Det GAR INTE! Ni kan ju ALDRIG gora mer an ata grot,,stirra pa en vagg och vanta pa doden. Men tydligen trivs de bagge med sina liv,och verkar klara sig bra.

Andra pissar pa Farbror Fri.
Bo i ett ruckel i Dalarna bara for att slippa jobba! Vilka Dumheter! Skulle jag ALDRIG gora.
Men verkligheten ar ju att de allra flesta inte bor pa Ostermalm/Djursholm i paradvaningar eller i grosshandlarvillor med sjotomt. Kor inga Ferarris och ater inte pa restaurang 3ganger om dagen. Behover inte 250000sek/man bara for sina driftskostander.

Sjalvklart ska man leva jetset liv sa behovs det slant,men nojer man sig med ett helt vanligt liv sa gar det alldeles utmarkt spara ihop (ja med lite tur och goda investeringar naturligtvis) till ekonomiskt oberoende for vilken loneslav som helst innan man fyllt 50. Det galler bara att prioritera ratt,undvika rena konsumtionslan,och vilja gora denna uppoffring nu for att senare aga sin tid.
 

idagtisdag

Cartier
Man ska nog vara försiktig med Nikola. Konkurrenter som Rivian och Tesla har haft flera prototyper i drift under lång tid. Tesla använder sina Semis för att leverera bilar under kvartalspusharna.
Nikola har inte en enda fungerande prototyp trots att det är 5 år sedan man först visade sin lastbil. Pickupen finns ännu bara som rendering men trots det tar man in reservationer. Rivian och Tesla har båda tagit fram en färdig fungerande produkt och visat upp den innan man tagit in reservationer från kunder.
Glöm inte att Nikola skall bygga upp ett vätgasnät som de skall tjäna massor av pengar på!
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Faktum kvarstår att det med en svensk normallön och normala utgifter är långt ifrån att bara spara sig ihop till oberoende. ”Lite tur och goda investeringar” kräver för det mesta ett risktagande som är svårt att förena med enbart vanligt lönearbete och normala utgifter.

Det jag tycker att denna subtråd utmynnat i är att vi fått bevis på att det finns flera sätt att tänka här, och det är helt klart möjligt att avvika från normen. Saker som om man är ensam eller ett par påverkar, liksom även om man väljer att skaffa barn och många andra val. Kanske kan denna diskussion leda till att några börjar fundera lite friare kring vad som är normala inkomster och normala utgifter - och vad man väljer att prioritera. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hur funkar det om man får utdelning på utländska aktier i ISK? Måste jag göra något i deklarationen eller dras skatten i ursprungslandet, tex USA?

I utlandet dras ofta en källskatt direkt på utdelningen, t.ex. 15% i USA just nu. Om du då har en aktie hos t.ex. ISK i Avanza kommer du att se två rader för utdelningen, en på själva utdelningen (säg 1000 kr) och en på skatten (-150 kr i samma exempel). (det kanske kan se annorlunda ut hos andra ISK-tjänster, men det borde vara rätt lika).

I kontrolluppgifterna från Avanza kommer de sen att rapportera till skatteverket att du fått skatta dessa pengar i USA, och om du uppfyller villkoren för avdrag så kommer skatteverket att räkna av denna utländska skatt från den skatt du ska betala i Sverige. Om rätt saker inte finns med på kontrolluppgiften får du begära avdrag manuellt. För mig med Avanza har det dock fungerat perfekt - rätt saker har funnits med på kontrolluppgiften och rätt avdrag har gjorts automatiskt av skatteverket i deklarationen.

Läs mer här:
https://www.skatteverket.se/privat/...ndskskatt.4.7856a2b411550b99fb7800088114.html
https://www.skatteverket.se/privat/...utlandskskatt.4.3684199413c956649b512df5.html

Samt här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Notera att det finns ett antal gränser när du inte kan räkna av. T.ex. har jag för mig att om du har för stora ränteavdrag pga t.ex. ett stort huslån så kan man inte dra av hur som helst. Egentligen har väl inte detta något med hus att göra, utan enbart att man måste ha positiva kapitalinkomster för att få dra av utländsk skatt från dessa. Om man har så mycket lån att nettot är negativt så kan man inte dra av. Om jag minns rätt. Detta är dock detaljer jag inte satt mig in i då jag inte har ett huslån eller liknande. :)
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Bäst är att skaffa en KF för utländska värdepapper helst från Nordnet eftersom utställaren måste kräva tillbaka källskatten och sedan betalar tillbaka den manuellt. Just Nordnet gör detta klart snabbare än Avanza.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bifogad bild är också så en anledning till att jag håller nere aktieexponeringen, har stor andel kassa och alternativa investeringar (hedgefonder etc).

Jag kan för lite för att köra stock picking men är väldigt intresserad av macro och det är väl det jag grundar mina beslut på. Macro+privatekonomi= investeringsbeslut.
E5E36B8D-6971-40AA-B209-ECF7CF990C9B.png
 

Sjobedan

Rolex
Speone och scol är de jag ligger absolut tyngst i idag. Båda har massa trevligt i pipen med närliggande triggers.

en stilla tanke bubblar om 100% vinst på de båda inom 2 månader.

Då kan jag kanske släppa surdegarna som kostat mig lika mycket som jag är plus på de ovan. (har även lärt mig några dyra läxor på vägen)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Speone och scol är de jag ligger absolut tyngst i idag. Båda har massa trevligt i pipen med närliggande triggers.

en stilla tanke bubblar om 100% vinst på de båda inom 2 månader.

Då kan jag kanske släppa surdegarna som kostat mig lika mycket som jag är plus på de ovan. (har även lärt mig några dyra läxor på vägen)
Roliga bolag :) Jag var sugen på SpecOne men tror den behöver andas lite så jag avvaktar lite. Antar att du har ett rätt så bra GAV i den?
 

idagtisdag

Cartier
Ett enkelt spartipset är att köpa en kylväska för att ha med sig fika och lunch under utflykter. Den har sparat oss mycket pengar.
IMG_20200801_154739.jpg
Nästan lika bra som kylväskan är att utnyttja McD och BK prissättningar och deras "loss leaders".
Ta med eget vatten i återanvänd flaska, köp 3 st 10 kr hamburgare, mättar lika mycket som ett mål för 80 kr. Dessutom skönt att ha med lite vatten om man kör bil eller är ute på stan.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Jämförelsen haltar mer än lovligt men jag förstår din poäng.

Hur funkar det om man får utdelning på utländska aktier i ISK? Måste jag göra något i deklarationen eller dras skatten i ursprungslandet, tex USA?
Du vill äga utländska aktier i KF. Då går allt av sig självt.

I utlandet dras ofta en källskatt direkt på utdelningen, t.ex. 15% i USA just nu. Om du då har en aktie hos t.ex. ISK i Avanza kommer du att se två rader för utdelningen, en på själva utdelningen (säg 1000 kr) och en på skatten (-150 kr i samma exempel). (det kanske kan se annorlunda ut hos andra ISK-tjänster, men det borde vara rätt lika).

I kontrolluppgifterna från Avanza kommer de sen att rapportera till skatteverket att du fått skatta dessa pengar i USA, och om du uppfyller villkoren för avdrag så kommer skatteverket att räkna av denna utländska skatt från den skatt du ska betala i Sverige. Om rätt saker inte finns med på kontrolluppgiften får du begära avdrag manuellt. För mig med Avanza har det dock fungerat perfekt - rätt saker har funnits med på kontrolluppgiften och rätt avdrag har gjorts automatiskt av skatteverket i deklarationen.

Läs mer här:
https://www.skatteverket.se/privat/...ndskskatt.4.7856a2b411550b99fb7800088114.html
https://www.skatteverket.se/privat/...utlandskskatt.4.3684199413c956649b512df5.html

Samt här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Notera att det finns ett antal gränser när du inte kan räkna av. T.ex. har jag för mig att om du har för stora ränteavdrag pga t.ex. ett stort huslån så kan man inte dra av hur som helst. Egentligen har väl inte detta något med hus att göra, utan enbart att man måste ha positiva kapitalinkomster för att få dra av utländsk skatt från dessa. Om man har så mycket lån att nettot är negativt så kan man inte dra av. Om jag minns rätt. Detta är dock detaljer jag inte satt mig in i då jag inte har ett huslån eller liknande. :)

Bäst är att skaffa en KF för utländska värdepapper helst från Nordnet eftersom utställaren måste kräva tillbaka källskatten och sedan betalar tillbaka den manuellt. Just Nordnet gör detta klart snabbare än Avanza.
Ja, men Avanza gör det väl också? Hur mycket skiljer de sig i tid enligt din erfarenhet?
 

idagtisdag

Cartier
Kanske ska flytta större och gillar att ha stor buffert om livssituationen förändras.

Men jo, guld/ silver jag funderar på att vikta upp mer.

Bifogad bild är också så en anledning till att jag håller nere aktieexponeringen, har stor andel kassa och alternativa investeringar (hedgefonder etc).

Jag kan för lite för att köra stock picking men är väldigt intresserad av macro och det är väl det jag grundar mina beslut på. Macro+privatekonomi= investeringsbeslut.
E5E36B8D-6971-40AA-B209-ECF7CF990C9B.png

Så du är väldigt intresserad av macro och sitter på 46% kontanta medel. Vad tycker du centralbankerna skickat för signaler och vad har det gjort vad gäller penningmängd, och därmed värdet på dina pengar?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Så du är väldigt intresserad av macro och sitter på 46% kontanta medel. Vad tycker du centralbankerna skickat för signaler och vad har det gjort vad gäller penningmängd, och därmed värdet på dina pengar?
Sätter dig på ignore tills du beter dig eller postar din portfölj som du snackat upp. Svaret finns i inlägget, hint det har med bostad att göra.

Aktieexponeringen är de facto större än procenten som visas. Alt. investeringar är hedgefonder till största del med aktieexponering. Sen är det inte mina olika portföljer, utan total ekonomi. Äpplen och päron osv.
 
Topp