Laddar...

få pengar att växa.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 15 juni 2015.

1. JaTack

JaTack Silver

8% är genomsnittlig avkastning, inklusive uppgångar och nedgångar. Man köper ju även nere i kraschen. Sen kanske 8% är något optimistiskt :)

Bil och husreparationer är medräknade. Skaffar man en äldre vanlig bil kan man till och med laga den billigt själv (jag bytte bromsar och lite annat själv på vår gamla Opel med hjälp av en före detta bilmekaniker).

Sen tycker jag att man kan göra rätt mycket roligt för 60-70 tkr/år. Räkna också med mer och mer över varje år tack vare höjda löner och en fast summa i besparing.

Detta var ett extremt förenklat fall och som du säger kan man förlora jobb och livets bana är väldigt krokig.

Ville bara visa att man kan leva hyggligt som en vanlig löneslav och samtidigt bli ekonomiskt fri :)

Det är i södra Sverige en bra bit från Stockholm.
    Vi sålde ett riktigt fräscht hus för 1,5 år sedan. Det enda som behöver göras på det är taket. Nya badrum, nytt kök, nya ytskikt, nya altaner, nyrenoverat förråd, nymålat mm. Allt i bra skick. Pris: 1,5 mkr... Såhär i efterhand kan man ångra det något, speciellt då jag hade cykel/gångavstånd till jobb och sambon hade också nära :)

Mycket imponerande, bra jobbat!
    Var den resan med barn? Mycket bra jobbat att hålla sig till 10 tkr på 10 dagar. När vi varit i Polen kostade bara hotellen mer än tusen kronor om dagen.

Ska nog skaffa en sådan väska :)

mao gillar detta.
  2. Lord_tito88

Lord_tito88 Silver

Från:
    Göteborg
    Tackar för komplimangen!

Jupp, resan var med grabben. Han var väldigt nöjd med resan då han fick käka glass hela tiden :)

Nu när vi har köpt huset så lever vi inte lika snålt, börjat spara på börsen (gick in vid dipen i mars) samt sätter av pengar för renoveringar. Tanken med börssparandet är att kunna ha möjlighet att hjälpa barnen med sina boenden så att dom kan starta sina boendekarriärer tidigare än vad jag och frugan hade möjlighet till.

n1tro, JaTack, ClownenJac och 3 andra gillar detta.
  3. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Hur skulle du ranka Iveco bland Europeiska lastbilstillverkare? Sämst?

Senast ändrad: 3 augusti 2020
    PJZ gillar detta.
  4. idagtisdag

idagtisdag Tantal

AP7 kör ju med variabel hävstång, upp till max runt 20%, svårt för de andra breda fonderna att slå detta om det görs rätt. Jag har försökt tillämpa samma princip om att låna 0 till 20% ungefär beroende på läge.

Bergaren gillar detta.
  5. idagtisdag

idagtisdag Tantal

6. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Du har för lite aktier.

7. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Det går enklare om man är ett par.

Bland det bästa man kan göra för sin ekonomi och psyke är att hitta någon man trivs med och bo ihop med den personen, ni förstår vad jag menar.

Jämför gärna följande:
    A är nyutexaminerad, 25 år, bor i Stockholm. Hela lönen på 30 000 kr går till boende, mat och resor till och från jobbet, kan knappast spara något.

B och C är som A men bor ihop, kan spara nästan 30 000 kr (minus skatt) per månad. Köper storpack, kan äga bil ihop, etc. Nej de behöver inte en större lägenhet.

8. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Glöm inte att Nikola skall bygga upp ett vätgasnät som de skall tjäna massor av pengar på!

Jordad gillar detta.
  9. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Det tycker jag inte

10. blackcoffee

blackcoffee Brons

Det är dags att ni kommer med lite argument också. :)

Dessutom bör ju nånting kring tidshorisont, syfte och riskvillighet finnas med i resonemangen.

Erik1 och virrooo gillar detta.
  11. blackcoffee

blackcoffee Brons

Det jag tycker att denna subtråd utmynnat i är att vi fått bevis på att det finns flera sätt att tänka här, och det är helt klart möjligt att avvika från normen. Saker som om man är ensam eller ett par påverkar, liksom även om man väljer att skaffa barn och många andra val. Kanske kan denna diskussion leda till att några börjar fundera lite friare kring vad som är normala inkomster och normala utgifter - och vad man väljer att prioritera. :)

jmspar123, Scipio, Erik1 och 1 annan gillar detta.
  12. Torsten

Torsten Platina

Från:
    Orten
    Jämförelsen haltar mer än lovligt men jag förstår din poäng.

Hur funkar det om man får utdelning på utländska aktier i ISK? Måste jag göra något i deklarationen eller dras skatten i ursprungslandet, tex USA?

13. blackcoffee

blackcoffee Brons

I utlandet dras ofta en källskatt direkt på utdelningen, t.ex. 15% i USA just nu. Om du då har en aktie hos t.ex. ISK i Avanza kommer du att se två rader för utdelningen, en på själva utdelningen (säg 1000 kr) och en på skatten (-150 kr i samma exempel). (det kanske kan se annorlunda ut hos andra ISK-tjänster, men det borde vara rätt lika).

I kontrolluppgifterna från Avanza kommer de sen att rapportera till skatteverket att du fått skatta dessa pengar i USA, och om du uppfyller villkoren för avdrag så kommer skatteverket att räkna av denna utländska skatt från den skatt du ska betala i Sverige. Om rätt saker inte finns med på kontrolluppgiften får du begära avdrag manuellt. För mig med Avanza har det dock fungerat perfekt - rätt saker har funnits med på kontrolluppgiften och rätt avdrag har gjorts automatiskt av skatteverket i deklarationen.

Läs mer här:
    https://www.skatteverket.se/privat/...ndskskatt.4.7856a2b411550b99fb7800088114.html
    https://www.skatteverket.se/privat/...utlandskskatt.4.3684199413c956649b512df5.html

Samt här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html

Notera att det finns ett antal gränser när du inte kan räkna av. T.ex. har jag för mig att om du har för stora ränteavdrag pga t.ex. ett stort huslån så kan man inte dra av hur som helst. Egentligen har väl inte detta något med hus att göra, utan enbart att man måste ha positiva kapitalinkomster för att få dra av utländsk skatt från dessa. Om man har så mycket lån att nettot är negativt så kan man inte dra av. Om jag minns rätt. Detta är dock detaljer jag inte satt mig in i då jag inte har ett huslån eller liknande. :)

Senast ändrad: 3 augusti 2020
    HSK och Torsten gillar detta.
  14. demondave

demondave Silver

Ovanliga här, så ingen direkt erfarenhet. Men helt ny modell, så en bra partner när det gäller att stoppa in en drivlina i något befintligt. Modellcyklerna i tunga världen är ju runt 20 år för grundkomponenterna, så inte helt oviktigt.

15. Torsten

Torsten Platina

Från:
    Orten
    Tack! :)

blackcoffee gillar detta.
  16. KPEI

KPEI Titan

Bäst är att skaffa en KF för utländska värdepapper helst från Nordnet eftersom utställaren måste kräva tillbaka källskatten och sedan betalar tillbaka den manuellt. Just Nordnet gör detta klart snabbare än Avanza.

aximand och blackcoffee gillar detta.
  17. Bonumm

Bonumm Tantal

Trevligt blått idag på börsen

PJZ gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Diamant

Från:
    Kina
    Varför så mkt kont? Köp güld

Erik1 gillar detta.
  19. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Kanske ska flytta större och gillar att ha stor buffert om livssituationen förändras.

Men jo, guld/ silver jag funderar på att vikta upp mer.

ErikGBG gillar detta.
  20. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Bifogad bild är också så en anledning till att jag håller nere aktieexponeringen, har stor andel kassa och alternativa investeringar (hedgefonder etc).

Jag kan för lite för att köra stock picking men är väldigt intresserad av macro och det är väl det jag grundar mina beslut på. Macro+privatekonomi= investeringsbeslut.
    E5E36B8D-6971-40AA-B209-ECF7CF990C9B.

21. PerS

PerS Titan

Från:
    Göteborg
    @idagtisdag

spammerstakeahike och Erik1 gillar detta.
  22. Sjobedan

Sjobedan Silver

Från:
    Skåne
    Speone och scol är de jag ligger absolut tyngst i idag. Båda har massa trevligt i pipen med närliggande triggers.

en stilla tanke bubblar om 100% vinst på de båda inom 2 månader.

Då kan jag kanske släppa surdegarna som kostat mig lika mycket som jag är plus på de ovan. (har även lärt mig några dyra läxor på vägen)

Kleiz gillar detta.
  23. Kleiz

Kleiz Silver

Roliga bolag :) Jag var sugen på SpecOne men tror den behöver andas lite så jag avvaktar lite. Antar att du har ett rätt så bra GAV i den?

24. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Nästan lika bra som kylväskan är att utnyttja McD och BK prissättningar och deras "loss leaders".
    Ta med eget vatten i återanvänd flaska, köp 3 st 10 kr hamburgare, mättar lika mycket som ett mål för 80 kr. Dessutom skönt att ha med lite vatten om man kör bil eller är ute på stan.

Senast ändrad: 4 augusti 2020
    Lord_tito88 gillar detta.
  25. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Du vill äga utländska aktier i KF. Då går allt av sig självt.

Ja, men Avanza gör det väl också? Hur mycket skiljer de sig i tid enligt din erfarenhet?

26. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Så du är väldigt intresserad av macro och sitter på 46% kontanta medel. Vad tycker du centralbankerna skickat för signaler och vad har det gjort vad gäller penningmängd, och därmed värdet på dina pengar?

27. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Varför tror du att de är ovanliga? Jag ser fler Ferrari än Iveco.

28. idagtisdag

idagtisdag Tantal

Till och med generationsfonder för 50-talister har högre andel aktier.
    https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/855387
    24,4% aktier
    Han har 17,2%

29. Erik1

Erik1 Platina

Från:
    Stockholm
    Sätter dig på ignore tills du beter dig eller postar din portfölj som du snackat upp. Svaret finns i inlägget, hint det har med bostad att göra.

Aktieexponeringen är de facto större än procenten som visas. Alt. investeringar är hedgefonder till största del med aktieexponering. Sen är det inte mina olika portföljer, utan total ekonomi. Äpplen och päron osv.

zippan, PerS, Torsten och 2 andra gillar detta.
  30. demondave

demondave Silver

Jag tror inte.