• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tror du seriöst att Trump blir omvald?
Ledningen har ju krympt till under felmarginalen i flera av mätningarna. I USA handlar det om att vinna majoritet i delstaterna som har flest elektorröster. Gör man det så får man 100% av rösterna för den delstaten. På det sättet kan man vinna som i förra valet när hillary hade miljoner fler röster än trump men förlorade ändå
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Spelar inte så stor roll är vid röstbåsen det avgörs. Att förutse valen är utomrdentligt svårt både för experter och spelbolag.

2000 var Bush underdog och vann tillslut.
2008 Obama rätt klar underdog långt in i valkampanjen. Dagar före hade han typ 1/3 att vinna. Siffrorna är nog rätt lika vad Trump har nu.
2016 Trump underdog egentligen hela kampanjen med klart sämre odds att vinna. Swingade egentligen timmar innan i bästa fall hos en del bolag. Har bättre odds nu men är underdog.

Bush favorit bli omvald och vann. Obama omvald som favorit.

Elektorsystemet gör saker och ting oförutsägbart. Skiljer någon procent i en del delstater nu och det är inom felmarginalen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
sia-businessman-crystal-ball.jpg

 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Spelar inte så stor roll är vid röstbåsen det avgörs. Att förutse valen är utomrdentligt svårt både för experter och spelbolag.

2000 var Bush underdog och vann tillslut.
2008 Obama rätt klar underdog långt in i valkampanjen. Dagar före hade han typ 1/3 att vinna. Siffrorna är nog rätt lika vad Trump har nu.
2016 Trump underdog egentligen hela kampanjen med klart sämre odds att vinna. Swingade egentligen timmar innan i bästa fall hos en del bolag. Har bättre odds nu men är underdog.

Bush favorit bli omvald och vann. Obama omvald som favorit.

Elektorsystemet gör saker och ting oförutsägbart. Skiljer någon procent i en del delstater nu och det är inom felmarginalen.
Skiljer 4% i swing states med en felmarginal på 1,7%: CNBC
Visst är det nära och allt kan hända men om jag skulle bettat hade jag fortfarande gjort det efter sannolikhet och inte efter hjärta.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
SAS aktien rör sig nedåt som förväntat, tråkigt att det inte gick att gå kort i den bara. Jäklar va många småsparare som bränner sig nu.
Och värre blev det!



Hoppas det kommer någon artikel som förklarar vad som hände och hur så många kunde göra en sån miss.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Skiljer 4% i swing states med en felmarginal på 1,7%: CNBC
Visst är det nära och allt kan hända men om jag skulle bettat hade jag fortfarande gjort det efter sannolikhet och inte efter hjärta.

Rätt bra sida om man vill följa flera polls.


Unibet just nu:

Biden 1.61
Trump 2.35

Skulle inte förvåna mig om det slutar med en rättstvist i Pennsylvania eller dylikt typiskt USA. Biden bör vinna men inget jag bettat på. Är enklare med aktier.
 

Bonumm

Panerai
Och värre blev det!



Hoppas det kommer någon artikel som förklarar vad som hände och hur så många kunde göra en sån miss.
Ja, detta var ju väntat som sagt. Hade man kunnat gå kort så var det ju gratis pengar. Många gick nog bort sig eftersom kursen hölls uppe så länge, de tänkte aldrig på den orimliga värderingen på bolaget vid full utspädning. Kursen hölls uppe för att storägarna inte sålde och fick på så vis tillräckligt många att teckna sig för nyemissionen.
 

Bonumm

Panerai
Vinner Biden så blir det att köpa någon fond med mycket grön energi, var ju en som gått som tåget på sista tiden, där blir det att skicka in en del. Lite mindre tech och mera industri blir det också.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror på biden då många av rösterna som räknas inte ännu är storstäderna. Men tror inte vi kommer få veta idag
Om biden vinner där han just nu har ledningen i följande stater så är han uppe i exakt 270 röster och skulle kunna vara klart idag. Då har jag inte räknat med pennsylvania som tidigast är klar på fredag.
edit: nevada har pausat sin räkning tills torsdag 17:00
1604498984184.png
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Aktier är svinkul och rekommenderar alla att komma igång med ett månadssparande.

Tänkte bidra här i tråden med lite info jag önskat jag fått som nybörjare:

Först av allt...
Va extremt kritisk till de aktietips som sprids i sociala medier. Anmälningar till EBM under 2020 har ökat kraftigt i samband med att "pump and dump schemes" sprider sig som en löpeld. Va extra försiktig speciellt när du överväger handla ilikvida aktier på mindre listor (dessa löper störst risk att bli utsatta för marknadsmanipulation).
Kort och gott; gör alltid din egen analys.

Några konkreta tips på hur man hittar intressanta bolag:
  • Erfaren management med skin in the game
  • Stark underliggande marknadstillväxt (t.ex. pga mega-trender som internet of things, hållbarhet etc).
  • Stabil balansräkning (enkel check som nybörjare; håll koll på net debt / EBITDA och soliditet och jämför nyckeltalen mot peers)
  • Utrymme för marginalexpansion (leta företag som har pricing power och höga bruttomarginaler)
  • Tillväxtpotential (stor tam, bra framtidsutsikter etc)
  • Marknadsledare (inget måste men bra indikator, se åtminstone till att bolaget tar marknadsandelar)
  • Starka Moats (t.ex. nätverkseffekter, stordriftsfördelar, starkt varumärke, hög switching cost m.m.)
  • Lönsamt eller åtminstone nära break even
  • Skalbar affärsmodell (finns en anledning att SaaS-bolagen gått som raketer på börsen, finansvärlden älskar skalbarhet)
Denna checklista är främst lämpad för dig som söker tillväxtaktier och värt att poängtera är att risken i dessa bolag är högre, jämfört med t.ex. mogna bolag på Large Cap. Viktigt är därför att man i sin analys hittar margin of saftey när man värderar bolaget. Mitt mål som tillväxtinvetserare är att försöka hitta GARP-bolagen (tillväxt till rimligt pris). För kom ihåg, det är skillnad på ett bra bolag och en bra värderad aktie.

Allmänna tips:
  • lyssna på poddar (finns i olika avancerad nivå)
  • läs böcker (-II-)

Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig.

Jag är långt ifrån expert men tveka inte med att ställa frågor ifall något är oklart eller ifall man önskar få svar på något man tycker är klurigt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Aktier är svinkul och rekommenderar alla att komma igång med ett månadssparande.

Tänkte bidra här i tråden med lite info jag önskat jag fått som nybörjare:

Först av allt...
Va extremt kritisk till de aktietips som sprids i sociala medier. Anmälningar till EBM under 2020 har ökat kraftigt i samband med att "pump and dump schemes" sprider sig som en löpeld. Va extra försiktig speciellt när du överväger handla ilikvida aktier på mindre listor (dessa löper störst risk att bli utsatta för marknadsmanipulation).
Kort och gott; gör alltid din egen analys.

Några konkreta tips på hur man hittar intressanta bolag:
  • Erfaren management med skin in the game
  • Stark underliggande marknadstillväxt (t.ex. pga mega-trender som internet of things, hållbarhet etc).
  • Stabil balansräkning (enkel check som nybörjare; håll koll på net debt / EBITDA och soliditet och jämför nyckeltalen mot peers)
  • Utrymme för marginalexpansion (leta företag som har pricing power och höga bruttomarginaler)
  • Tillväxtpotential (stor tam, bra framtidsutsikter etc)
  • Marknadsledare (inget måste men bra indikator, se åtminstone till att bolaget tar marknadsandelar)
  • Starka Moats (t.ex. nätverkseffekter, stordriftsfördelar, starkt varumärke, hög switching cost m.m.)
  • Lönsamt eller åtminstone nära break even
  • Skalbar affärsmodell (finns en anledning att SaaS-bolagen gått som raketer på börsen, finansvärlden älskar skalbarhet)
Denna checklista är främst lämpad för dig som söker tillväxtaktier och värt att poängtera är att risken i dessa bolag är högre, jämfört med t.ex. mogna bolag på Large Cap. Viktigt är därför att man i sin analys hittar margin of saftey när man värderar bolaget. Mitt mål som tillväxtinvetserare är att försöka hitta GARP-bolagen (tillväxt till rimligt pris). För kom ihåg, det är skillnad på ett bra bolag och en bra värderad aktie.

Allmänna tips:
  • lyssna på poddar (finns i olika avancerad nivå)
  • läs böcker (-II-)

Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig.

Jag är långt ifrån expert men tveka inte med att ställa frågor ifall något är oklart eller ifall man önskar få svar på något man tycker är klurigt.
Mycket bra och speciellt "Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig."

Tycker det är så himla vanligt med vänner och bekanta, man har så bråttom att jaga snabba pengar och man tror är så mycket smartare än alla andra. Visst kan man ha lite "krydda" men låt det vara en liten del i portföljen.

Genom att sprida på riskerna och månadspara brett så kan du se problem och nedgångar som möjligheter. Never waste a good crisis.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Mycket bra och speciellt "Och till sist, leta inte snabba pengar. Ha tålamod, va långsiktig och låt ränta-på-ränta göra jobbet åt dig."

Tycker det är så himla vanligt med vänner och bekanta, man har så bråttom att jaga snabba pengar och man tror är så mycket smartare än alla andra. Visst kan man ha lite "krydda" men låt det vara en liten del i portföljen.

Genom att sprida på riskerna och månadspara brett så kan du se problem och nedgångar som möjligheter. Never waste a good crisis.
Precis! Finns en risk att många därute som kommit igång med aktiehandel i år blir lite övermodiga när börsen gått så bra. Det är då lätt att öka risken och leta snabb avkastning när vi nästan haft ett "stocks only go up scenario"...

Viktigt att veta är att detta inte varit ett normalt år för börsen, och utan penningstimulanser som QE etc. hade börsen inte varit i närheten av dagens nivåer. Med det sagt ska man vara extremt ödmjuk till börsen. För min del upplever jag det som så att; desto mer jag lär mig, ju mer inser jag att det är så mycket mer kvar att lära", man blir aldrig expert på börsen och bör agera därefter.
 
Topp