• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Anden

Cartier
2-Faktor
Såg det, verkar som Volvo vill själva ha hand om allt i Sverige. Men frågan är hur det blir för de andra länderna Bilia finns i. Frågan är då också, varför köper inte Volvo Bilia.
Troligen för att Bilias värde även innefattar försäljning av en hel del övriga bilmärken med anknuten eftermarknadsaffär, vilken Volvo nog inte skulle kunna räkna med att behålla om de köper Bilia.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Förvaltarens förra fond har ju presterat bra i alla fall.
Snart kommer någon och svarar att valfri indexfond är bättre....
Kke om man ska stoppa alla pengar i en enda fond... Men de flesta måste väl tycka det är bra att även vara exponerade mot småbolag? Indexfonder har jag verkligen inget emot - tvärt om, men de ger ju oftast bara exponering mot stora mogna bolag
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Jag har tidigare haft LF Småbolag och varit nöjd, men släppte den efter att han slutade. Förutom historisk avkastning så tycker jag Skoglund känns vettig i de intervjuer jag sett, så skulle tro att jag köper den nya fonden nästa gång jag ser över fördelningen.

Vet du när han slutade? LF går bra fortfarande men är kanske pga de innehav och struktur som byggts upp.
 

wadstroem

Cartier
Vad tror ni om Avanza Småbolag by Skoglund-fonden? Nåt att hänga i granen?

Fredrik har stenkoll på småbolag och en vettig filosofi, en av få förvaltare vars fonder jag kan tänka mig betala lite extra för. Annars kör jag index för hela slanten när det kommer till fonder (som förvisso inte utgör en särskilt stor del av mitt sparande).

Nu kör jag inte Avanza så tror inte jag kommer ha tillgång till just den, men det är ju en matarfond till Fredriks egen fond FE Fonder som rimligtvis ska kunna köpas på annan plattform.. eller?
 

wadstroem

Cartier
Vet du när han slutade? LF går bra fortfarande men är kanske pga de innehav och struktur som byggts upp.

Slutade i september tror jag. Går nog bra mycket pga det du skriver. Den nya förvaltaren är plockad från Handelsbanken och säkert duktig hon också, men ingen Fredrik.

Även Peter Norhammar som förvaltat Länsförsäkringars Fastighetsfond lämnade nyligen, kan vara bra att känna till för er som har den.
 

atco

Omega
Fredrik har stenkoll på småbolag och en vettig filosofi, en av få förvaltare vars fonder jag kan tänka mig betala lite extra för. Annars kör jag index för hela slanten när det kommer till fonder (som förvisso inte utgör en särskilt stor del av mitt sparande).

Nu kör jag inte Avanza så tror inte jag kommer ha tillgång till just den, men det är ju en matarfond till Fredriks egen fond FE Fonder som rimligtvis ska kunna köpas på annan plattform.. eller?
Det är ju en matarfond till FE Småbolag men ska även vara exklusiv för Avanza. Så jag tolkar det som att FE Småbolag inte kommer kunna köpas direkt på annat sätt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tänkte investera lite i någon av dem lutar väll mest åt nio då staten står bakom om det nu är någon säkerhet.
Det finns så många aspekter. När jag gjorde mitt val så föll det på xpeng bla pga lite som jag läste här: https://dashboards.trefis.com/no-lo...ks-Compare-?fromforbesandarticle=trefis201103

Jag gillade xpengs rapport även om den redan är inprisad fler ggr om...

Jag gick dock ur häromdagen. Prickade såklart inte toppen men det gör man ju sällan, det kan kvitta också. Istället satsade jag på Blink i nedgången och BEAM. Satsar du på ladd-infrastruktur blir du lite mindre beroende av att specifika bolag går bra. Det pratas dock om att många vill utveckla egna laddinfrastrukturer likt Tesla.

DDA77D1B-6539-42DB-87C6-C8681D256577.png


Som du säkert redan vet är det en extremt hög risk i dessa bolag.Med det sagt är the trend your friend, tror säkert att vi inte sett det sista av dessa bolag.

I sådana här fall (jag gjorde likadant under krypto-boomen 2017-2018 köpte jag flera valutor) Det kan vara en god idé att köpa fler bolag tex Fisker, Li Auto, NIO, xpeng om du tror på ”branschen” och bolagen. Dessa aktier har dock en tendens att följa varandra: idag kom info om att kinesiska staten skulle granska ett annat elbilsbolag, varpå dessa aktier ”dras med” ner i nedgången. Omvänt då i uppgång, oftast. Undvik Nikola är mitt tips.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Någon mer som har slack? Har länge väntat på att dom kan bli uppköpta, spännande om så blir fallet. Dock alltid trott att det skulle vara amazon som skulle slå till.
 

Heimby

Cartier
Någon som har koll på xpeng och nio och deras potential? Tesla går ju som blixten upp
Inte postat här på länge men det verkar ha varit relativt tyst i tråden (vad jag sett) trots att Tesla närmar sig 600$. Har än så länge bara ångrat en grej med Tesla, att jag inte köpt mer!:) Var dock lite mer försiktig med Nio och Xpeng då de, likt Tesla hade hade runt 2018, har stora utmaningar när det kommer med att komma igång med produktion.

Sedan tycker jag själv att den stora anledningen att de har gått så bra är för att Tesla har gått bra och folk som känner att de missat Tesla letar efter andra likvärdiga bolag utan att egentligen ha koll på dem.
 

HM80

Cartier
jag hoppas verkligen inte börsen i usa skapar någon mega bubbla när det kommer till alla dessa elbilsbolag och bolag som gör business med dom nu. Tesla kan jag förstå, de är tillräckligt etablerade, men värderingen på bolag om nio, xpeng etc? jag tror absolut på dessa bolag på längre sikt men värderingen de har nu eller som närmar sig större bil märken som har hundratusentals anställda, flera tusen fabriker och som säljer absurt många bilar per år....den känns inte verklig.

@Kleiz du verkar ha bra koll på den här sektorn, vad är din åsikt? Jag har själv inte bra koll alls på den här sektorn.
 

Bonumm

Panerai
jag hoppas verkligen inte börsen i usa skapar någon mega bubbla när det kommer till alla dessa elbilsbolag och bolag som gör business med dom nu. Tesla kan jag förstå, de är tillräckligt etablerade, men värderingen på bolag om nio, xpeng etc? jag tror absolut på dessa bolag på längre sikt men värderingen de har nu eller som närmar sig större bil märken som har hundratusentals anställda, flera tusen fabriker och som säljer absurt många bilar per år....den känns inte verklig.

@Kleiz du verkar ha bra koll på den här sektorn, vad är din åsikt? Jag har själv inte bra koll alls på den här sektorn.
Det är ju en bubbla enligt mig. Tror att forum som WSB och de som kör med Robinhoodappen bidrar starkt till bubblan.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Så bra sammanfattat tycker jag! Någon som har en annan åsikt?

 
Topp