• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bonumm

Panerai
Sjuk dag, såg kanonfint ut kl 13 för att sedan radera hela uppgången och sluta på minus. Mina spelrelaterade aktier tog stryk idag. Mina techfonder tog nog oxå stryk. Kul när man backar när index är upp så mycket. Men det var rejäla motpoler idag.
 
Vi får se hur marknaden reagerar när rapporter om eventuella bieffekter släpps eller om den blir godkänd som läkemedel. Kanske för tidigt av marknaden att jubla.
Vi har ett gäng olika kandidater som är på god väg att nå ut till massan, vilket mottas positivt av marknaden, av förståeliga anledningar. Ett vaccin, som enligt rapporterna, är över 90% effektivt, är mycket lovande (två doser lär därmed ge >95% skydd). Dessutom har det pumpats så mycket pengar in i detta att man kunnat skruva upp storleken på studierna, från några enstaka tusen testpersoner till tio-tusentals (tror pfizer hade runt 40-50k?).

Med det sagt är gårdagens rörelser tveklöst en överkorrigering, som jag tror delvis kommer åter-korrigeras. Kan det vara blankare som köper in sig "innan det är för sent"? Småsparare som panikar? Kombination av båda?
 

HM80

Cartier
Gick in i Embracer igår strax innan stängning. Tyvärr bara en liten post då kassan att fylla på är tom för tillfället. Men kul att ge sig in i spelbranschen.

Gjorde du verkligen rätt i. Kan även ge ett litet tips för framtiden då jag jobbar i spelbranschen. Ha koll på en ny börsnotering som kan hända väldigt snart av bolaget Thunderful Group. det var meningen de skulle börsnoteras nu under Q4, men jag är osäker på om Covid har ställt till det eller inte.

Det är Bergsala bla som är i gruppen (Nintendo norden och baltikum), och som ni säkert kan gissa, de är väldigt, väldigt lönsamma. Sen är ett annat bolag som är med i gruppen är Nordic Game Supply som bla är distributörer för Take 2 (GTA serien) i norden. Gruppen verkar vara fokuserade på nyförvärv, väldigt likt Embracer. Känns spännande och intressant faktiskt.
 

Fargoth

Omega
Om nån av er har aktier i Newton Nordic som ni tänkt behålla så överväg att sälja dem och köpa units (Newton Nordic BTU) istället, eftersom en BTU så vitt jag förstår innehåller en aktie och en halv teckningsoption, men handlas till lägre pris än aktien just nu.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Fick en smärre chock när jag loggade in på Avanza. Läser inga nyheter längre då man bara bli deppig och hade därmed missat att Pfizer gjort lyckade test med vaccin :)

EDIT: Fattade först nu att man kunde ta bort kolumner från visningsmenyn så därav att min morot för sparandet står med som kontonamn 😁

Skärmavbild 2020-11-09 kl. 13.30.58.png
Ser ut att bli ett fint nytt kök med de där uppgångarna? :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gjorde du verkligen rätt i. Kan även ge ett litet tips för framtiden då jag jobbar i spelbranschen. Ha koll på en ny börsnotering som kan hända väldigt snart av bolaget Thunderful Group. det var meningen de skulle börsnoteras nu under Q4, men jag är osäker på om Covid har ställt till det eller inte.

Det är Bergsala bla som är i gruppen (Nintendo norden och baltikum), och som ni säkert kan gissa, de är väldigt, väldigt lönsamma. Sen är ett annat bolag som är med i gruppen är Nordic Game Supply som bla är distributörer för Take 2 (GTA serien) i norden. Gruppen verkar vara fokuserade på nyförvärv, väldigt likt Embracer. Känns spännande och intressant faktiskt.
Thunderful är en ganska given kandidat att vara med från början på. Frågan är bara när noteringen sker. Känns som om det inte blir i år eller?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ett av mina största innehav XPEL släppte Q3-rapport idag:
  • Rekordomsättning (ökning på 29,5 %)
  • EPS $0,24 (bättre än estimat $0,17)
  • Sales $46,12M (bättre än estimat $43,52M)

Ska bli intressant hur marknaden reagerar på rapporten när USA öppnar.. Redan upp drygt 150 % i aktien sedan köp men hoppas på mer :cigar::cigar:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ett av mina största innehav XPEL släppte Q3-rapport idag:
  • Rekordomsättning (ökning på 29,5 %)
  • EPS $0,24 (bättre än estimat $0,17)
  • Sales $46,12M (bättre än estimat $43,52M)

Ska bli intressant hur marknaden reagerar på rapporten när USA öppnar.. Redan upp drygt 150 % i aktien sedan köp men hoppas på mer :cigar::cigar:
Marknaden har redan reagerat och här kan du se hur förhandeln ser ut:
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Marknaden har redan reagerat och här kan du se hur förhandeln ser ut:
Du har rätt, brukar självklart hålla ett öga på terminshandel men tycker ofta det skilja sig rejält mot stängningskurs ändå, så lägger inte så mycket vikt vid det :)
 

HM80

Cartier
Stillfront hade också Q3 rapport som var helt ok ändå, fortfarande ner med 7% idag.. Marknaden är fortsatt konstig efter överreaktionen häromdan, men många gaming bolag har börjat återhämta sig verkar det som
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
@Bonumm hur gör du med Catena inför rapport? Jag är kluven. Tror rapporten blir okej men guidningen för oktober blir bra. Q4 rapporten tror jag stenhårt på.
 

Bonumm

Panerai
@Bonumm hur gör du med Catena inför rapport? Jag är kluven. Tror rapporten blir okej men guidningen för oktober blir bra. Q4 rapporten tror jag stenhårt på.
Jag kommer inte sälja inför rapport. Tror precis som dig, helt ok rapport men inget utöver förväntningarna. Jag tror den kan sticka iväg om det blir bra guidning inför Q4 vilket det borde bli. Sedan så förväntar och hoppas nog alla att den ska sticka efter Q4.
Jag passade på att nära fördubbla mitt innehav ändå förra veckan när både TO och aktien dippade. Så nu ligger jag jättetung i CTM, över 1/3 av portföljen. Så jag hoppas verkligen den tar fart snart.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Tog idag det tunga beslutet att hämta hem vinst i XPEL. Blev en fantastisk resa på 180% på drygt 8 månader. Tycker dock att aktien inte längre är lika uppenbart undervärderad som tidigare så det kändes ändå rätt. Skulle dock inte förvåna mig om resan fortsätter. Själv hoppas jag på dipp nu för vill verkligen äga detta fantastiska bolag.
 

Bonumm

Panerai
Verkar som marknaden har prisat in Vaccin i början på året. Hände ju inte mycket nu på em när besked om nedstängningen kom. Var ju skönt det då mitt i allt annat tråkigt.
 

Riffraff

Cartier
Som man ropar får man svar.

Jag är ingen ”indexkrigare” (se mina portföljer, en hel del hedge- & aktiva fonder).

Men det är inte enkelt att välja rätt förvaltare, saker ändras fort, en duktig förvaltare slutar, avgifter höjs (& sänks) etc. Att ha aktiva fonder kräver enligt mig att man själv är någolunda aktiv i sitt sparande, något många inte vill vara. Då är indexfonder/ avanza auto/ lysa utmärkt.

Faktum kvarstår att aktiva fonder (som grupp) underpresterat index genom historien. Däremot har enskilda fonder/ förvaltare överpresterat jmf index under perioder, och det med råge. Det svåra är att veta vilka som kommer lyckas med det i framtiden, jag håller inte med om att det räcker med att läsa en tidning om privatekonomi.


Kanske jag uttryckte mig för starkt, personalfest o kolla Klocksnack. Jag ber om ursäkt och jag tog nog i.

Även om jag uttryckte mig för starkt står jag dock fast vid dem grundläggande saker jag skrev

Jag tycker att man är skyldig sig själv och sina sålda år av livet någonting bättre än att bara göra månadsinsättningar till en indexfond. Men detta kommer ju från en person som har ekonomisk frihet som huvudintresse och största nöje (klockintresset till trots) Min omgivning njuter av sitt arbetsliv som det är och jag har väl ett visst mått av tunnelseende. Jag tycker bara att det är en sådan liten investering av tid i jämförelse med den enorma tid vi säljer bort av våra liv för att dra ihop sparpengarna

Säger inte att en affärstidning är en bibel men...
Privata Affärer och flera andra medier kan ju åtminstone ge en fingervisning om vilka förvaltare och fonder som presterat väl. Därefter gör man sin egen hemläxa hos Avanza där man jämför en fond med en annan tills man skapat sig en fondportfölj utifrån informerade beslut istället för att bara gå på index.

Eller så har man andra intressen i livet och då kör man på dina alternativ vilket är A-Ok
 
Topp